• 8.258.892 stemmen

Alternatieve titel: Blake Edwards' The Great Race

Geregisseerd door: Blake Edwards

Met onder meer: Jack Lemmon, Tony Curtis en Natalie Wood

Plot The Great Race

"The movie with 20,000-mile or one-million-laughs guarantee!"

De professionele durfal The Great Leslie weet een groep autofabrikanten er van te overtuigen dat een race van New York naar Parijs goed zal zijn voor de verkoop van auto's. Zijn vijand, Professor Fate, is van plan Leslie te verslaan in de race in een zelf uitgevonden auto.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Texas Jack

Baron Rolfe Von Stuppe

avatar van HansMuziek

HansMuziek

Wanneer je naar een film kijkt, zoals de "Great Race", dan zie je dat er in de loop van de jaren veel veranderd is op het vlak van "humor". Was het vanaf de tijd van Buster Keaton, Laurel en Hardy en al die andere grote jongens, vooral gericht op VISUELE humor, tegenwoordig gaat men daar nauwelijks nog voor en moet 'humor" het vooral hebben van de tekst, of zo je wilt, van de ongebruikelijke situatie. "The Great Race" is een compleet beeld van waartoe "humor" in staat is; De onwaarschijnlijke karakters (FATE, LESIE en MAX), de onwaarschijnlijke plot (NEW YORK NAAR PARIJS IN EEN AUTO) tegenover een reeks van onwaarschijnlijk "toevallige" gebeurtenissen. "The Great Race" is in zijn genre werkelijk een topfilm. Vooral als het gaat om details. Wie hier op gaat letten, ziet elke keer wel weer wat nieuws. En soms zijn die details nauwelijks opmerkzaam. Voorbeeld? Zie eens de scene in het huis van professor Fate. Het diner is opgediend en we zien de professor zitten. Achter hem hangt een hertenkop aan de muur. Zo lijkt het tenminste. Want als het alarm afgaat en de camera pant naar rechts, blijkt het hele hert opgezet te zijn, met slechts zijn kop door die muur. Dat soort details bedoel ik. Je zou uren kunnen zoeken naar dit soort "sidekickers".

Maar wie er gevoel voor heeft, zal moeten beamen, dat de film met enorm veel LIEFDE is gemaakt. Het spelplezier spat er vanaf. En ik deel dus niet de mening, dat het slecht gecast is. In Rotterdam heeft deze film in het CORSO theater voor 104(!) weken achter elkaar gedraaid! Wat bedoelt U met: "slecht ontvangen"?

Al de grote acteurs uit deze film zijn niet meer. Maar ze zouden zeker hun dankbaarheid willen uiten aan al de Liefhebbers van hun prestatie. "The Great Race" is een must in iedere huis-videotheek. En kom nu maar eens met een BluRay versie met BeNeLux ondertiteling.

De slapstick verloren? Oh nee!

Meneer Bungel

Ach, best een vermakelijk filmpje van zo'n 2½ uur... Curtis is echter geen groot komisch talent (doet me een beetje huiveren om Some Like It Hot nog te proberen) en Lemmon legt het er wel heul dik bovenop. Wood is een plezante verschijning. Van de race had ik echter meer verwacht, in totaal zo'n vier locaties voor een wereldreis (op zo'n speelduur ook nog eens) is wat karig. Het korte stukje in de Sovjet-Unie ging volledig langs me heen en het stuk in Duitsland was ook niet je-van-het (met nóg zo'n over-the-top rol voor Lemmon...), de rest kon er goed mee door. Dan nog wat ado about emancipation, wat eigenlijk wel een leuke toevoeging was.

Blijft nog over een lading aan te land, ter zee en in de lucht slapstick die van niet echt grappig, naar matig leuk tot best hilarisch varieert - waar ik me met het standaard taartwerpen of een uitgebreide saloongevecht het meest bleek te vermaken. De settings, de aankleding en de contraptions zijn dan wel weer evenveel de moeite waard. Het had vast geholpen als ik dit ooit eerder als kind eens had gezien, maar tegenwoordig, 'op leeftijd'... ach, wat ik al zei aan het begin.

3,0*.

avatar van Norma

Norma

Meneer Bungel schreef:

Ik heb de film opgenomen en heb er een klein half uurtje van gezien....ik vind het verschrikkelijk! Dat geschreeuw van de anders zo geweldige Lemmon, dat hyper gedrag van die irritante vrouw...brrr. Ik geloof niet dat ik mezelf er toe kan aanzetten om de film af te zien. Maar wat ik er mee zeggen wil: Some Like It Hot is van een heel ander kaliber en ik zou het zonde vinden als je die dankzij deze film links zou laten liggen

Meneer Bungel

Prima aanbeveling, het lijkt me ook wel zo'n klassieker die ik in ieder geval geprobeerd moet hebben. -edit- Het ging me ook vooral om (het gebrek aan komisch 'talent'^ van) Curtis, van Lemmon weet ik dat ik hem ook zeer kan waarderen (hier ook wel ten dele trouwens).

^ Of dat talent ligt míj gewoon niet.

avatar van Norma

Norma

Mja ik verdenk Curtis ook niet van het hebben van grote komische kwaliteiten inderdaad. Maar de wisselwerking tussen de twee is in Some Like It Hot geweldig, waar hij een uitstekende gangmaker voor onbetwist komisch talent Lemmon is. Ik kan na een half uurtje nog niet echt oordelen misschien maar The Great Race kwam mij eerder een beetje over als een kinderfilm met bijpassende "grapjes" en daarom ook eigenlijk helemaal niet vergelijkbaar.

Meneer Bungel schreef:

Precies, dus wat zeur ik dan nog

Meneer Bungel

Beetje aanmoedigen kan geen kwaad.

@ TGR: het is vooral een aaneenschakeling van slapstick en aanverwante grappen, misschien dat indertijd de emancipatie (inclusief strijdende suffragettes) insteek het niveau nog wat omhoog trok, maar verder kan je dit tegenwoordig prima op het kinderprogram zetten! Waarbij sommige volwassenen ook nog prima hun lol op kunnen.

avatar van Beertje45

Beertje45

Afgelopen weekend, tv1 Belgische zender, de film voor het eerst volledig uitgezeten en ik moet zeggen dat de film slechts een klein zwak moment heeft tijdens de musicalscene in de saloon en soms viel het wel op dat de decors van bordkarton waren vervaardigd. Desalnietemin erg leuke rol(len) voor de altijd grappige Jack Lemmon, leuke sidekick is Peter Falk. gladjurk Tony Curtis en mooie Nathalie Wood maken het feest compleet.

avatar van Beertje45

Beertje45

De film nog eens herbekeken en een half sterretje erbij gevoegd. Het is eigenlijk één groot eerbetoon aan verschillende genre's, Western, mantel en degenfilms en het slapstick genre. Over het algemeen zijn de decors dan ook groots, soms nogal duidelijk van bordkarton, maar dat drukt de pret niet en ook het stuntwerk verdiend een pluim. Professor Fate en Max komen me zelfs een beetje over als Laurel & Hardy met hun knotsgekke automobiel. Tony Curtis als de klassieke held, ziet eruit als een griekse god, Nathalie Wood straalt van het scherm en Jack Lemmon vond ik nog net iets leuker in de rol van de prins. Een groots en kleurrijk spektakel.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Ongetwijfeld met liefde gemaakt, en een eerbetoon aan de grote komieken, komedies en stijlen uit het verleden is altijd te prijzen, maar dit is echt een onvoorstelbaar flauwe en zouteloze film, met als dieptepunt de rol van Jack Lemmon, wiens doortraptheid, smeulende woede en onmacht steeds op één noot werden gespeeld (om nog maar te zwijgen van dat ontzettend vervelende lachje). Ik heb precies één keer gelachen, en wel wanneer blijkt dat Tony Curtis tijdens het scheren een pijp rookt, maar ik weet nu eigenlijk al niet meer waarom ik dat grappig vond.

scorsese

Goeie film over een auto-race van New York naar Parijs aan het begin van de vorige eeuw. Een groots opgezette Hollywood-productie met ook een flinke lengte. Het geheel blijft toch onderhoudend omdat er genoeg vaart in zit en er genoeg gebeurd. De actie is inventief en cartoonesk (vooral de scenes op het begin van de film).

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1907 berichten

Groots opgezette Hollywoodfilm met een erg leuke cast. Curtis doet het uitstekend als de held, Jack Lemmon schmiert ontzettend en Wood doet het ook erg leuk. Voor mij waren vooral de eerste 45 minuten erg de moeite waard. De Road Runner/slapstick humor is zeer aan mij besteed en daar heb ik me dan ook erg mee vermaakt.

Vanaf het begin van de grote race zakt voor mij de film dan toch wat weg. De humor verliest wat aan kracht en de personages zijn net niet goed genoeg om te blijven boeien. Hoewel het saloon gevecht nog erg spectaculair en leuk was.

Onder de streep lijkt me dat dit in de jaren 60 een geweldige film was maar anno nu is hij toch wel wat aan de lange kant voor hetgeen wat hij te bieden heeft.

Zeker leuk maar niet fantastisch.

avatar van goliathje

goliathje

Film uit de jaren '60 doos. Heerlijk om nog eens te zien. Wat was dat een traktatie als deze film op de TV kwam. Met de prachtige Natalie, mijn held Tony en Peter Falk als de onnozele Maximillian. Jack Lemon ben ik nooit zo'n fan van geweest, maar de anderen maken het ruim goed. Iets te hilarisch in deze tijd maar voor mij nog steeds een filmmonument.

avatar van hannes64

hannes64

Meneer Bungel schreef:

Lemmon legt het er wel heul dik bovenop. Het korte stukje in de Sovjet-Unie ging volledig langs me heen en het stuk in Duitsland was ook niet je-van-het (met nóg zo'n over-the-top rol voor Lemmon...)

Dat is nou precies wat de bedoeling is, hij speelt fate zò ontzettend goed, en ook de dronken prins...(Meesterlijke acteur, die lemmon.)

Zie de film als 1 grote tekenfilm....Zie trivia op IMDB.

Weer eens voor de zoveelste keer bekeken en krijgt nòg een halve ster er bovenop, dus `t maximum...meesterwerkje qua comedy.

Deze verveelt me echt nooit.....Wood is fantastisch, Lemmon is zoals gewoonlijk meesterlijk bezig, en Curtis speelt de rol van Leslie wel aardig. Het zijn ook de bijrollen die `t zeer goed doen, namelijk Falk als hulpje van Lemmon is ontzettend leuk en komisch.

Er zijn talloze scenes die je bijblijven, namelijk `t taartgevecht (1 van de langste taartgevechten op `t witte doek)...de saloonscene, alle scenes met Fate die zijn uitvindingen uitprobeert en steeds mislukt.

Nee, dit blijft 1 van de beste comedies allertijden voor mij, daar kan bijna geen enkele comedy tegenop.

Iets aan de lange kant maar, dat gaat zo snel....voordat je `t in de gaten hebt is ie afgelopen.

Enne......HansMuziek....een heel goed comment...chapeau!!!!

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

''Brandy! Hahahahaaa! Throw more brandy!'' Fantastische film. Lemmon steelt de show, vooral wanneer Kroonprins Hoepnick ten tonele verschijnt. Dat totaal van de pot gerukte, overdreven geschmier werkt echt uitstekend.. en aanstekelijk. 'The Great Race' zit vol met memorabele scenes. Uiteraard de totaal beschonken Kroonprins, de taartgooi-scéne, het gevecht in de saloon, maar vooral de ijsschots! Al smeltend, door stormachtig weer, rustig drijvend naar Rusland. Prachtig. Curtis is (weer) een goede tegenspeler, Wood is werkelijk schitterend en speelt haar door vrouwenemancipatie-gedreven rol erg leuk. De film komt rustig op gang, maar wordt echt steeds beter. Na verloop van tijd zit het tempo er zo dik in en is dit zo leuk dat je niet wil dat deze race eindigt. Ontzettend leuke film.

kappeuter (crew films)

Berichten verplaatst naar Film > Cast en crew > Natalie Wood

avatar van Phantasm

Phantasm

Van het racen zie je niet erg veel in deze film, je moet van deze humor houden, al was het begin nog wel aardig. En dan dat irritante geschreeuw, deze film is niet mijn ding.

avatar van Movsin

Movsin

Slapstick avant la lettre. Niet direct mijn genre maar Blake Edwards zorgt voor een filmtechnisch knap werk en Jack Lemmon zet een prachtrol neer.

De recordlange taarten-battle nemen we er dan maar met de glimlach bij.