The Great Race (1965)

Komedie / Avontuur

geregisseerd door Blake Edwards
met Jack Lemmon, Tony Curtis en Natalie Wood

De professionele durfal The Great Leslie weet een groep autofabrikanten er van te overtuigen dat een race van New York naar Parijs goed zal zijn voor de verkoop van auto's. Zijn vijand, Professor Fate, is van plan Leslie te verslaan in de race in een zelf uitgevonden auto.

Wanneer je naar een film kijkt, zoals de "Great Race", dan zie je dat er in de loop van de jaren veel veranderd is op het vlak van "humor". Was het vanaf de tijd van Buster Keaton, Laurel en Hardy en al die andere grote jongens, vooral gericht op VISUELE humor, tegenwoordig gaat men daar nauwelijks nog voor en moet 'humor" het vooral hebben van de tekst, of zo je wilt, van de ongebruikelijke situatie. "The Great Race" is een compleet beeld van waartoe "humor" in staat is; De onwaarschijnlijke karakters (FATE, LESIE en MAX), de onwaarschijnlijke plot (NEW YORK NAAR PARIJS IN EEN AUTO) tegenover een reeks van onwaarschijnlijk "toevallige" gebeurtenissen. "The Great Race" is in zijn genre werkelijk een topfilm. Vooral als het gaat om details. Wie hier op gaat letten, ziet elke keer wel weer wat nieuws. En soms zijn die details nauwelijks opmerkzaam. Voorbeeld? Zie eens de scene in het huis van professor Fate. Het diner is opgediend en we zien de professor zitten. Achter hem hangt een hertenkop aan de muur. Zo lijkt het tenminste. Want als het alarm afgaat en de camera pant naar rechts, blijkt het hele hert opgezet te zijn, met slechts zijn kop door die muur. Dat soort details bedoel ik. Je zou uren kunnen zoeken naar dit soort "sidekickers".
Maar wie er gevoel voor heeft, zal moeten beamen, dat de film met enorm veel LIEFDE is gemaakt. Het spelplezier spat er vanaf. En ik deel dus niet de mening, dat het slecht gecast is. In Rotterdam heeft deze film in het CORSO theater voor 104(!) weken achter elkaar gedraaid! Wat bedoelt U met: "slecht ontvangen"?
Al de grote acteurs uit deze film zijn niet meer. Maar ze zouden zeker hun dankbaarheid willen uiten aan al de Liefhebbers van hun prestatie. "The Great Race" is een must in iedere huis-videotheek. En kom nu maar eens met een BluRay versie met BeNeLux ondertiteling.
De slapstick verloren? Oh nee!

Meneer Bungel
Ach, best een vermakelijk filmpje van zo'n 2½ uur... Curtis is echter geen groot komisch talent (doet me een beetje huiveren om Some Like It Hot nog te proberen) en Lemmon legt het er wel heul dik bovenop. Wood is een plezante verschijning. Van de race had ik echter meer verwacht, in totaal zo'n vier locaties voor een wereldreis (op zo'n speelduur ook nog eens) is wat karig. Het korte stukje in de Sovjet-Unie ging volledig langs me heen en het stuk in Duitsland was ook niet je-van-het (met nóg zo'n over-the-top rol voor Lemmon...), de rest kon er goed mee door. Dan nog wat ado about emancipation, wat eigenlijk wel een leuke toevoeging was.

Blijft nog over een lading aan te land, ter zee en in de lucht slapstick die van niet echt grappig, naar matig leuk tot best hilarisch varieert - waar ik me met het standaard taartwerpen of een uitgebreide saloongevecht het meest bleek te vermaken. De settings, de aankleding en de contraptions zijn dan wel weer evenveel de moeite waard. Het had vast geholpen als ik dit ooit eerder als kind eens had gezien, maar tegenwoordig, 'op leeftijd'... ach, wat ik al zei aan het begin.

3,0*.

avatar van Norma
Meneer Bungel schreef:
Ik heb de film opgenomen en heb er een klein half uurtje van gezien....ik vind het verschrikkelijk! Dat geschreeuw van de anders zo geweldige Lemmon, dat hyper gedrag van die irritante vrouw...brrr. Ik geloof niet dat ik mezelf er toe kan aanzetten om de film af te zien. Maar wat ik er mee zeggen wil: Some Like It Hot is van een heel ander kaliber en ik zou het zonde vinden als je die dankzij deze film links zou laten liggen

Meneer Bungel
Prima aanbeveling, het lijkt me ook wel zo'n klassieker die ik in ieder geval geprobeerd moet hebben. -edit- Het ging me ook vooral om (het gebrek aan komisch 'talent'^ van) Curtis, van Lemmon weet ik dat ik hem ook zeer kan waarderen (hier ook wel ten dele trouwens).

^ Of dat talent ligt míj gewoon niet.

avatar van Norma
Mja ik verdenk Curtis ook niet van het hebben van grote komische kwaliteiten inderdaad. Maar de wisselwerking tussen de twee is in Some Like It Hot geweldig, waar hij een uitstekende gangmaker voor onbetwist komisch talent Lemmon is. Ik kan na een half uurtje nog niet echt oordelen misschien maar The Great Race kwam mij eerder een beetje over als een kinderfilm met bijpassende "grapjes" en daarom ook eigenlijk helemaal niet vergelijkbaar.
Meneer Bungel schreef:

Precies, dus wat zeur ik dan nog

Meneer Bungel
Beetje aanmoedigen kan geen kwaad.

@ TGR: het is vooral een aaneenschakeling van slapstick en aanverwante grappen, misschien dat indertijd de emancipatie (inclusief strijdende suffragettes) insteek het niveau nog wat omhoog trok, maar verder kan je dit tegenwoordig prima op het kinderprogram zetten! Waarbij sommige volwassenen ook nog prima hun lol op kunnen.

avatar van Beertje45
Afgelopen weekend, tv1 Belgische zender, de film voor het eerst volledig uitgezeten en ik moet zeggen dat de film slechts een klein zwak moment heeft tijdens de musicalscene in de saloon en soms viel het wel op dat de decors van bordkarton waren vervaardigd. Desalnietemin erg leuke rol(len) voor de altijd grappige Jack Lemmon, leuke sidekick is Peter Falk. gladjurk Tony Curtis en mooie Nathalie Wood maken het feest compleet.

avatar van Beertje45
De film nog eens herbekeken en een half sterretje erbij gevoegd. Het is eigenlijk één groot eerbetoon aan verschillende genre's, Western, mantel en degenfilms en het slapstick genre. Over het algemeen zijn de decors dan ook groots, soms nogal duidelijk van bordkarton, maar dat drukt de pret niet en ook het stuntwerk verdiend een pluim. Professor Fate en Max komen me zelfs een beetje over als Laurel & Hardy met hun knotsgekke automobiel. Tony Curtis als de klassieke held, ziet eruit als een griekse god, Nathalie Wood straalt van het scherm en Jack Lemmon vond ik nog net iets leuker in de rol van de prins. Een groots en kleurrijk spektakel.

avatar van Roger Thornhill
Ongetwijfeld met liefde gemaakt, en een eerbetoon aan de grote komieken, komedies en stijlen uit het verleden is altijd te prijzen, maar dit is echt een onvoorstelbaar flauwe en zouteloze film, met als dieptepunt de rol van Jack Lemmon, wiens doortraptheid, smeulende woede en onmacht steeds op één noot werden gespeeld (om nog maar te zwijgen van dat ontzettend vervelende lachje). Ik heb precies één keer gelachen, en wel wanneer blijkt dat Tony Curtis tijdens het scheren een pijp rookt, maar ik weet nu eigenlijk al niet meer waarom ik dat grappig vond.

Goeie film over een auto-race van New York naar Parijs aan het begin van de vorige eeuw. Een groots opgezette Hollywood-productie met ook een flinke lengte. Het geheel blijft toch onderhoudend omdat er genoeg vaart in zit en er genoeg gebeurd. De actie is inventief en cartoonesk (vooral de scenes op het begin van de film).

avatar van Aapje81
Groots opgezette Hollywoodfilm met een erg leuke cast. Curtis doet het uitstekend als de held, Jack Lemmon schmiert ontzettend en Wood doet het ook erg leuk. Voor mij waren vooral de eerste 45 minuten erg de moeite waard. De Road Runner/slapstick humor is zeer aan mij besteed en daar heb ik me dan ook erg mee vermaakt.

Vanaf het begin van de grote race zakt voor mij de film dan toch wat weg. De humor verliest wat aan kracht en de personages zijn net niet goed genoeg om te blijven boeien. Hoewel het saloon gevecht nog erg spectaculair en leuk was.

Onder de streep lijkt me dat dit in de jaren 60 een geweldige film was maar anno nu is hij toch wel wat aan de lange kant voor hetgeen wat hij te bieden heeft.

Zeker leuk maar niet fantastisch.