The Great Race (1965)

Komedie / Avontuur

geregisseerd door Blake Edwards
met Jack Lemmon, Tony Curtis en Natalie Wood

De professionele durfal The Great Leslie weet een groep autofabrikanten er van te overtuigen dat een race van New York naar Parijs goed zal zijn voor de verkoop van auto's. Zijn vijand, Professor Fate, is van plan Leslie te verslaan in de race in een zelf uitgevonden auto.

neo (crew)
grappige film.dat komt vooral door de komische rol van Jack Lemmon en een paar geweldige absurde scenes,waaronder 2 gevechten.de film is best wel lang,maar zeker wel de moeite waard.de film leek trouwens wel erg veel op die serie met die races wat weleens bij cartoon network is te zien.3.5 sterren

Boy28
Geweldige film,vooral dat gelach en geschreeuw van Jack Lemmon.Dat huis dat steeds inzakt,het gevecht in de saloon,die ijsbeer in de sneeuw en het bal bij de gekke prins,die Jack Lemmon ook speelt.

avatar van moviemike
waar kan je deze film nog vinden.

moviemike schreef:

waar kan je deze film nog vinden.

Gewoon wachten tot ie weer op tv komt.

Diesel
Dat kun je misschien wel heel lang wachten..

Ooit kwam ie vrij vaak op tv. Nu gewoon te koop op dvd.

avatar van moviemike
Dit lijkt me toch een ondergewaardeerde komische klassieker.
Heb hem zelf nog niet gezien maar hoor er enkel goede kritieken van.

Hoezo ondergewaardeerd dan..?

avatar van moviemike
Films als a shot in the dark, Breakfast at Tiffany's en Days of wine and roses van Blake Edwards zijn uit ongeveer dezelfde periode maar vind je toch veel gemakkelijker terug dan deze, hoewel the great race qua beoordeling zeker even goed hoort te zijn.

Diesel schreef:

Dat kun je misschien wel heel lang wachten..

Hoeft niet perse.Met kerst 2001 is ie nog uitgezonden.

Diesel
Dus zenden ze hem binnekort weer uit?

Diesel schreef:

Dus zenden ze hem binnekort weer uit?

Dat zou best wel eens kunnen ja.

avatar van wolfmanrene
wat ook kan is hem weer eens in de bios bekijken:

de film draait op 70mm op zaterdag 20 augustus om 16.30 in Amsterdam in Filmmuseum Cinerama tijdens het Wide Screen Weekend.

avatar van Paalhaas
Vóórdat ik deze had gezien, wist ik niet dat Jack Lemmon zo'n komisch genie was! Echt geweldig. Vooral zijn onvergetelijke rol als de gekke prins. Dat is echt één van de grappigste dingen die ik ooit heb gezien. En Natalie Wood is weer eens adembenemend.
Er zitten zoveel kleine grapjes in deze film dat bij herzien hij iedere keer beter wordt. Halfje erbij, 4,5/5

avatar van Paalhaas

Lemmon is een van de grootse komische acteurs aller tijden.

IMDB-check --> 'The out-of-towners', 'Short cuts' en 'JFK'.
De eerste film is wel grappig, maar van de laatste 2 kan ik me niet eens herinneren dat hij erin zat .

Heb je misschien wat tips voor me?
Deze en deze bijvoorbeeld. Wouter zal er vast nog meer weten maar dit zijn wel erg bekende van hem.

avatar van otherfool
Mijn absolute nummer 1 jeugdsentimentfilm. Talloze keren van genoten, als ik het zelf een beetje inschat zo rond de 250 keer. En hij ligt nog steeds op mijn videoplankje, klaar om weer eens gekeken te worden. Hilarische slapstick, een geweldige cast, fantastische auto's... een aanrader voor een ieder met kinderen van rond de 5-10 jaar. Trek ze achter die X-Box en de Pokemon vandaan, en laat ze The Great Race kijken. Een beauty.

5*.

Heel erg jeudsentiment inderdaad. Ik heb het idee dat ze hem in de jaren 80 veel vaker uitzonden.

Hi-Tek
Lijk me wel een grappige film, ongeacht leeftijd, ik bedoel ik kijk nog steeds tekenfilms en i still love it

avatar van Poisonthewell
Erg leuke film. Zowel Jack Lemmon als Natalie Wood spelen wellicht de leukste rollen uit hun carrieres. Ik vond de film een tikkie moeizaam op gang komen, maar na een half uur zat de vaart er flink in en ging er ook niet meer uit. Hard kunnen lachen. 3,5*

Lemmon is een van de grootse komische acteurs aller tijden.

Precies Wouter Lemmon in de US en in Europa was het De Funes. Deze film is erg leuk, mischien wel toe aan een remake.

avatar van otherfool
savi_7 schreef:
Deze film is erg leuk, mischien wel toe aan een remake.

WAT!?

Alsjeblieft niet zeg...

Paalhaas schreef:

IMDB-check --> 'The out-of-towners', 'Short cuts' en 'JFK'.
Heb je misschien wat tips voor me?

Some Like it Hot, The Odd Couple en The Apartment als eersten. Maar ook: The Fortune Cookie, Irma la Douce en, vooruit, Avanti!

avatar van Poisonthewell

En een leuk bijrolletje in Mister Roberts

Geweldige film van Blake Edwards, waar ik destijds in de bioscoop maar geen genoeg van kon krijgen.
Waar blijft de dvd (in Nederland)??

Sneakerjeans29
ap1947 schreef:
Waar blijft de dvd (in Nederland)??

Dat vraag ik me ook af.

avatar van krang74
Donders.... kan hem niet op DVD vinden
Dit is echt een film vol met jeudgsentiment voor mij.
Wachten dan maar....... zucht

krang74 schreef:
Donders.... kan hem niet op DVD vinden
Dit is echt een film vol met jeudgsentiment voor mij.
Wachten dan maar....... zucht

Je kunt inderdaad wachten tot de DVD komt aanwaaien, maar je kunt hem natuurlijk ook gewoon kopen.

Ik heb hem op DVD R1, zelfs een soort 'Special Edition'.
Is verkrijgbaar voor €10-15, bijv. hier of bij Amazon.

Sneakerjeans29
zal wel weer smalfilm zijn,dat wordt weer inzoemen,ik hoop dat ie nog eens op tv komt.