The Great Race (1965)

Komedie / Avontuur

geregisseerd door Blake Edwards
met Jack Lemmon, Tony Curtis en Natalie Wood

De professionele durfal The Great Leslie weet een groep autofabrikanten er van te overtuigen dat een race van New York naar Parijs goed zal zijn voor de verkoop van auto's. Zijn vijand, Professor Fate, is van plan Leslie te verslaan in de race in een zelf uitgevonden auto.

Sneakerjeans29
kos schreef:
Heel erg jeudsentiment inderdaad. Ik heb het idee dat ze hem in de jaren 80 veel vaker uitzonden.

zover ik weet maar 1 keer in 1986,toen was ik er meteen weg van.Daarna heb ik hem 10 jaar niet meer gezien.

avatar van otherfool
Sowieso ook in 1984, toen namen mijn ouders hem op...

Sneakerjeans29
otherfool schreef:
Sowieso ook in 1984, toen namen mijn ouders hem op...

en ook eerder natuurlijk, maar toen had ik hem nog niet gezien. op 5 december van 1983 hadden we de eerste video pas.

echt een leuke film!!

ik zoek m op dvd of video...nergens te vinden...wil wel met ned. ondertiteling

Dnice schreef:
ik zoek m op dvd of video...nergens te vinden...wil wel met ned. ondertiteling

Die bestaat (nog) niet, zover ik weet.

Klopt... De dvd van the Great race kun je alleen bestellen in de Engelse versie, zonder Nederlandse ondertitels...

Maar ik heb deze film weer leren kennen via een videoband die mijn vader had opgenomen van de DUITSE versie, en zonder gekheid: Die Duitse versie was fan-tas-tisch...
Nog steeds herinner ik me bepaalde dialogen volledig in het Duits...:

"Professor, wo sind sie....!!??"
"Hinter den Felsen!!"
"Hinter welchen Felsen.....!!!???"
"HINTER DIESEN FELSEN, DU IDIOT!!!!"

Heb de DVD via eBay in regio 1 formaat gekocht, die (zoals wel meer DVDs van Warner Bros) gewoon op regio 2 speler is te zien. Uiteraard in origineel (1:2.20) beeldformaat. Gesproken talen: Engels (origineel) en Frans (dubbed). Ondertitels in Engels, Frans, Spaans, Portugees, Japans, Chinees, Thai en Koreaans (ik vermoed dat de DVD ook in regio 3 is af te spelen).

Lemmon en Curtis nog een keer samen zien na SOME LIKE IT HOT, geweldig noem ik dat. Deze film kwam dan ook volledig uit aan mijn voornemens: grappig, leuk en boeiend.

avatar van Paalhaas
BRANDY!!!

BovanMo
Een klassieker, heb hem denk ik al 10 keer gezien maar krijg er nooit genoeg van. De kinderen kijken tegenwoordig ook mee als ik hem op zet. Heb helaas alleen een engelse versie van de BBC. Hoop dat ie nog eens op tv komt met ondertiteling..

avatar van hydraulix
Ah wat een heerlijk vermakelijke film! Gisteren voor het eerst bekeken en wel leuk om te zien dat een film van ruim veertig jaar geleden nog zo vermakelijk is.

*zucht* wat een schoonheid was die Natalie Wood toch!

avatar van hannes64
Zeker een schoonheid .....jammer dat ze overleden is.
De film zelf is een aaneenschakeling van slapstick.
Schitterend gespeeld door iedereen.
Met aan `t stuur 1 van mijn favoriete regisseurs.
Vanavond maar gauw bekijken. ( Heb em eindelijk op dvd )
Voor mij puur jeugdsentiment , en heeft nog niets in zijn waarde verloren.
Hier kunnen een hoop komedies een puntje aan zuigen.
Zo hoort een komedie te wezen.
Verhoog em een halve ster....hij word steeds beter, hoe vaker je em ziet.

avatar van Zira
De beste taartsmijtscene die ik ken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima comedy met een uitmuntende cast. Slapstick en veel grappen variërend van redelijk tot hilarisch. Lemmon is wederom geniaal. Goed.

Onlangs weer op dv d gezien. Het blijft een zeer onderhoudende film, maar waarom nog steeds niet in Nederland op dvd?
Warner heeft de laatste twee jaar helaas geen oude films meer uitgebracht op dvd in ons land, en de meeste grote studio's volgen Warner. Jammer!!

avatar van HolyGrail
Zeer vermakelijke film! Lemmon steelt de show qua acteerprestaties, en Nathalie Wood is echt een absolute schoonheid.

Leuk ook om te zien waar de blauwdruk van Wacky Racers en Stop The Pigeon vandaan komt!

avatar van natju
Doet me aan vroeger denken.... heb deze film toen 1000x gezien.
Blijft vermakelijk. zeker die taart gevecht scene

avatar van Floris22
De taart scene is onvergetelijk, net als Jack Lemmon! Peter Falk mag ook niet vergeten worden trouwens. Iedereen kent hem als de ijskoude Columbo, maar dit doet hij vele malen beter.

avatar van AnthonyG.
Vandaag op TCM te zien.

avatar van movie acteurs
Perfecte komedie met een sterke cast. Vooral de taartsmijt scene met Nathalie Wood in lingerie is geweldig. Ook kostuums en aankleding is uitmuntend. 160 minuten is lang maar de film was vermakelijk/leuk en stelt niet teleur. Deze komedie krijgt een 4,0.

avatar van rep_robert
Ondanks enkele zeer geslaagde grappen, leuke slapstick en een leuke cast verzuipt de film uiteindelijk toch in de gigantische speelduur. 2,5 uur is en blijft gewoon veel te lang voor een komedie. Juist de speelduur zorgt ervoor dat je niet het gevoel hebt dat de film constant het beoogde niveau haalt en dat is jammer.

avatar van Plan 9
Een geweldige film, leuke scenes, grappig, goed geacteerd, slechts later heb ik ontdekt dat de ene personage door Jack Lemmon is gespeeld.

avatar van Betamax
Ik vond de film dus helemaal niet te lang.
Het eind stuk was zelfs veel te kort.
Jack Lemmon vond ik eigenlijk de hele film niet leuk maar zwaar overdreven zeker als prins..
Verder niets op aan te merken

Leuke komedie avonturen film die in de jaren 70 regelmatig op TV (voor de Duitse zenders) te zien was. Verhaal is zit best leuk in elkaar en de beelden en kostuums zien er zeer fraai uit. Ook de auto's waren zeer leuk en dan met name de zelf uitgevonden auto met al zijn foefjes. Als kind zijnde vond ik het ook nog eens allemaal boeiend en zelfs spannend. De cast was natuurlijk om te smullen (zeker Natalie Wood) en men had zichtbaar plezier in het maken van deze film. De film duurt met bijna ruim drie uur behoorlijk lang maar hij verveelt eigenlijk nergens.

avatar van Rosicky
Bedroevend

Na het fenomenale Some like it Hot, hoopte ik met deze Curtis/Lemmon op een komedie die daar enigszins bij in de buurt kwam. Dat is helaas allerminst het geval. The Great Race is een belachelijk kinderachtig en onnozol avonturenprentje geworden.

Werkelijk elke punchline zie je minuten van te voren al aankomen. The Great Race lijkt een beetje op de cartoon Wacky Races, maar dan zonder leuke humor en met nog flauwere grappen. De personages zijn van bortkarton, de humor bizar kinderachtig en onleuk, het verhaal springt van de hak op de tak en is slaapverwekkend. Een lengte van 160 minuten is zwaar over-the-top. De film had het makkelijk met een uur minder afgekunt.

Het talent van Lemmon en Curtis komt hier totaal niet tot uiting.The Great Race is niet meer dan een onleuk, veel te lang en dodelijk saai kluchtenfilmpje. Eeuwig zonde.

avatar van witboek
Gewoon prachtig Had dit niet verwacht

Jack Lemmon! Wat wil je eigenlijk nog meer? Deze man is m.i. één van de beste en grappigste acteurs aller tijden. Hij is ook de grootste reden waarom deze film is zoals die is.
De film op zich is een heerlijk tijdloos amusement stukje, wat ook nog eens erg grappig is. Super leuk entertainment. More of this please!

confucius repeat
Veel te lange film voor een komedie. Na die hilarische knokscene was er meer slap dan stick.
De humor dook als het ware de diepzee in. 't Zal toendertijd - tijdens de ijstijdperiode want zo oud is de prent al - wel lachen geblazen zijn, de hele rit lang zelfs, maar nu, heden ten dage
'p(l)akt' het niet meer. Wij (ik dan toch) zijn teveel verwend geraakt aan een oververzading van allerlei slapsticks en komedie en grollen en grappen.
''Grappig is iets waarom men moet lachen en dat persoonlijk bepaald is en beïnvloed kan worden door allerlei persoonlijke aspecten...'' Dat was het voor de grap. (snapt iemand dit?)

avatar van Humphrey
Onbegrijpelijk hoe men in de zestiger jaren kon (schater)lachen met dergelijke komische films. Af en toe wordt het te gortig en doe je er best aan even te pauzeren. De film kan eenvoudigweg niet vlot bekeken wordt. Het werkt uiteindelijk flink op de zenuwen. Misschien pakweg 50 jaar geleden een topper, nu amper genietbaar. 1*.

Leuke film uit de jaren '60 met een topcast uit die jaren.
Maar de film duurt wat té lang om goed te zijn, waardoor hij na 2 uur toch wat gaat vervelen.
Een uurtje korter had prima geweest.