Sex, Lies, and Videotape (1989)

geregisseerd door Steven Soderbergh
met James Spader, Andie MacDowell en Laura San Giacomo

Ann is getrouwd met John, die echter een affaire heeft met haar zus Cynthia. Als John's oude vriend Graham ten tonele verschijnt, veranderen de levens van hen allen. Graham houdt er van om zijn gesprekken met vrouwen op te nemen op video.

avatar van Brooklyn
MacDowell is briljant hierin!

avatar van 93.9
Maakte bijzonder weinig indruk op mij.
Vind die Amerikaanse mensen vervelend. Ziet er ook erg gedateerd uit.
Ook op nostalgische waarde kan deze film niet leunen.
Film mist dat typisch Europese 'on the edge-randje'. Amerika is daar echt niet sterk in, helaas.

avatar van SaNDuTjE
Prachtig gefilmd en geacteerd drama dat ondanks zijn simpele opzet zeer weet te boeien.

Het personage Graham zorgt met z'n video-interviews voor een subtiele spanning gedurende de film die ook zichtbaar voelbaar is bij de diverse acteurs. Vooral de scenes tussen Spader en MacDowell mochten wat mij betreft wel een stuk langer zijn omdat ze een genot zijn om naar te kijken. Beide zijn voor mij de uitblinkers van de film met MacDowell als de brave en nette Ann en Spader als de ingetogen maar uiterst mysterieuze Graham. Door hun nieuwsgierigheid naar elkaars verborgen kant maken dit tot een uiterst vermakelijke en intrigerende film. De overspelige John wordt geloofwaardig gespeeld door Gallagher en aan Cynthia zat ik me alleen maar te irriteren dus waarschijnlijk daarom ook een goeie rol van Giacomo.

Meer dan prima film die met een minuscuul verhaal, het mysterieuze aspect van de video's en uitstekend acteerwerk uiterst interessant weet te zijn.

avatar van Mischa
Fantastische film, en door iedereen goed gespeeld!

avatar van Insignificance
Mooi, ingetogen en intiem drama. Op de huid, zeg maar. Aantrekkingskracht haalt het onder meer uit z'n prettige cadans met lome, half afwezige dialogen, zodat de cast ook echt aan hun personages toekomen. Dat geldt dan met name voor Spader en MacDowell, die elk op subtiele en delicate wijze een overtuigende ommezwaai maken.

De titel is veel- zo niet alleszeggend, Soderbergh legt de onderlinge verhoudingen rap op tafel en laat het vervolgens op z'n natuurlijke beloop. Dan pakt het misschien niet zo verrassend uit, maar hij weet op die manier wel een smeulende spanning in z'n film te leggen, die een oprechte climax met zich meebrengt. Een fijngevoelig filmpje.

avatar van boukeve
In zijn debuutfilm toont Soderbergh al de kwaliteiten die hem een van de belangrijkste regisseurs van de afgelopen decennia zouden maken. De volkomen beheersing wat betreft cameravoering, aankleding (let op de kleding) en het coachen van acteurs doen hem direct uitsteken boven de gemiddelde regisseur.

Bovendien is Sex, Lies, and Videotape een bijzonder intrigerend verhaal dat op een heel economische manier verteld wordt. De personages belichamen zijn perfect geschapen om de sfeer van het verhaal uit te dragen. De mate van perfectie is misschien wel het grootste tekort van de film: af en toe voelt het te bedacht en mist het daarom echt levendigheid. Maar dat is maar een klein minpunt, want de voortreffelijke cast weet over het algemeen juist wel de nodige bezieling over te brengen.

avatar van Nephilim
Voyeuristische film die me nadat ik er in kwam (duurde zo'n 20 minuten) erg wist te bekoren. Kinky oprecht en erg fijn.

Sterk regiedebuut van Soderbergh over vier mensen, die elk op hun eigen wijze worstelen met de drie begrippen uit de titel. Krachtig en verrassend psychologisch drama met uitmuntende vertolkingen van MacDowell, San Giacomo en Spader. Een uitzondering geldt voor het optreden van Peter Gallagher. Die heeft mij als acteur nog nooit kunnen bekoren.

avatar van blurp194
Fijne film met een sterk nostalgische flashback naar een vervlogen tijdperk - toen Spader en MacDowell nog jonge frisse acteurs waren, vaak te zien in high profile films en tv series. Een kwart eeuw geleden is dat dus alweer.

Waarbij het verhaal misschien niet zoveel voorstelt, maar de manier waarop het gebracht wordt klopt wel helemaal. En de vier hoofdrollen zijn erg sterk aan het spelen. Het debuut van Soderbergh, en nou kan ik absoluut niet zeggen dat ik al zijn films gezien heb - meer dan de helft haal ik al niet - maar wellicht is dit debuut iets wat hij nooit meer verbeterd heeft. Ik moet er om zoeken in ieder geval.

Als ik het me nog goed herinner overigens was deze film er indertijd de oorzaak van dat er een run ontstond op Bundeswehr-parafernalia. En niet zonder reden, het staat San Giacomo erg goed.

avatar van John Milton
Ik kon zowaar genieten van MacDowell, it's a miracle! Maar Gallagher kan ik nog steeds niet uitstaan. Erg sterk debuut van Soderbergh, wonderbaarlijk eigenlijk dat ik die nu pas zie. Grappig genoeg een van de titels die me in de videotheek altijd opviel (het is ook een bijzondere titel natuurlijk).

Afgerond naar boven 4*. Lekker broeierig, mooie dialogen.

avatar van stefan dias
McDowell is hier gewoon heel goed gecast. Gallagher ook trouwens.

avatar van John Milton
Het was inderdaad niet moeilijk om hem een onbetrouwbaar pisvlekje te vinden, als je dat bedoelt

avatar van tbouwh
Paradoxaal genoeg ving de regie-loopbaan van Steven Soderbergh aan met één van zijn best scorende films: een simpel opgezet drama dat op Cannes zelfs de juryprijs vergaarde.

Ikzelf zag hier niet zoveel in. Sex, Lies and Videotape is een tamelijk tekenende titel voor de vier hoofdpersonen, die elk op hun eigen manier hun weg trachten te vinden op relationeel en seksueel gebied. Een leuke rol van Andie MacDowell, maar Spader oogt hier al even inspiratieloos en bedeesd als in Crash, terwijl de andere twee hoofdpersonen door hun karakters vooral veel weerzin opriepen. Het script biedt daarbij nergens verrassingen. Honderd minuten lang zijn het vooral dialogen die aaneengeschakeld de revue passeren, hier en daar wat opgefleurd door wat leugens of geheime verhoudingen die aan het licht komen.

Goed of pakkend werd het nergens, dat eindeloze gezever over seksualiteit. Sfeerverhogend werkt wel de ambiente score van Cliff Martinez, maar dat alleen is niet voldoende om mijn oordeel echt op te krikken. Dan rest eerder de erkenning dat dit misschien mijn type film gewoon niet was.

avatar van de grunt
tbouwh schreef:
een simpel opgezet drama dat op Cannes zelfs de juryprijs vergaarde.

Soderbergh won de Palme d'Or

avatar van tbouwh
de grunt schreef:

Soderbergh won de Palme d'Or
die had ik even moeten fact-checken, ik twijfelde al. Thanks

avatar van Bélon
Ondanks dat de film het woord sex in de titel heeft vond ik hier geen ruk aan. Ik kan even ingeslapen zijn maar heb ook geen tiet gezien, alleen veel pastel tinten. Dit geouwehoer was niet aan mij besteed.