The Great Race (1965)

Komedie / Avontuur

geregisseerd door Blake Edwards
met Jack Lemmon, Tony Curtis en Natalie Wood

De professionele durfal The Great Leslie weet een groep autofabrikanten er van te overtuigen dat een race van New York naar Parijs goed zal zijn voor de verkoop van auto's. Zijn vijand, Professor Fate, is van plan Leslie te verslaan in de race in een zelf uitgevonden auto.

avatar van otherfool
Mijn absolute nummer 1 jeugdsentimentfilm. Talloze keren van genoten, als ik het zelf een beetje inschat zo rond de 250 keer. En hij ligt nog steeds op mijn videoplankje, klaar om weer eens gekeken te worden. Hilarische slapstick, een geweldige cast, fantastische auto's... een aanrader voor een ieder met kinderen van rond de 5-10 jaar. Trek ze achter die X-Box en de Pokemon vandaan, en laat ze The Great Race kijken. Een beauty.

5*.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima comedy met een uitmuntende cast. Slapstick en veel grappen variërend van redelijk tot hilarisch. Lemmon is wederom geniaal. Goed.

avatar van movie acteurs
Perfecte komedie met een sterke cast. Vooral de taartsmijt scene met Nathalie Wood in lingerie is geweldig. Ook kostuums en aankleding is uitmuntend. 160 minuten is lang maar de film was vermakelijk/leuk en stelt niet teleur. Deze komedie krijgt een 4,0.

avatar van rep_robert
Ondanks enkele zeer geslaagde grappen, leuke slapstick en een leuke cast verzuipt de film uiteindelijk toch in de gigantische speelduur. 2,5 uur is en blijft gewoon veel te lang voor een komedie. Juist de speelduur zorgt ervoor dat je niet het gevoel hebt dat de film constant het beoogde niveau haalt en dat is jammer.

Leuke komedie avonturen film die in de jaren 70 regelmatig op TV (voor de Duitse zenders) te zien was. Verhaal is zit best leuk in elkaar en de beelden en kostuums zien er zeer fraai uit. Ook de auto's waren zeer leuk en dan met name de zelf uitgevonden auto met al zijn foefjes. Als kind zijnde vond ik het ook nog eens allemaal boeiend en zelfs spannend. De cast was natuurlijk om te smullen (zeker Natalie Wood) en men had zichtbaar plezier in het maken van deze film. De film duurt met bijna ruim drie uur behoorlijk lang maar hij verveelt eigenlijk nergens.

avatar van Roger Thornhill
Ongetwijfeld met liefde gemaakt, en een eerbetoon aan de grote komieken, komedies en stijlen uit het verleden is altijd te prijzen, maar dit is echt een onvoorstelbaar flauwe en zouteloze film, met als dieptepunt de rol van Jack Lemmon, wiens doortraptheid, smeulende woede en onmacht steeds op één noot werden gespeeld (om nog maar te zwijgen van dat ontzettend vervelende lachje). Ik heb precies één keer gelachen, en wel wanneer blijkt dat Tony Curtis tijdens het scheren een pijp rookt, maar ik weet nu eigenlijk al niet meer waarom ik dat grappig vond.

Goeie film over een auto-race van New York naar Parijs aan het begin van de vorige eeuw. Een groots opgezette Hollywood-productie met ook een flinke lengte. Het geheel blijft toch onderhoudend omdat er genoeg vaart in zit en er genoeg gebeurd. De actie is inventief en cartoonesk (vooral de scenes op het begin van de film).

avatar van Aapje81
Groots opgezette Hollywoodfilm met een erg leuke cast. Curtis doet het uitstekend als de held, Jack Lemmon schmiert ontzettend en Wood doet het ook erg leuk. Voor mij waren vooral de eerste 45 minuten erg de moeite waard. De Road Runner/slapstick humor is zeer aan mij besteed en daar heb ik me dan ook erg mee vermaakt.

Vanaf het begin van de grote race zakt voor mij de film dan toch wat weg. De humor verliest wat aan kracht en de personages zijn net niet goed genoeg om te blijven boeien. Hoewel het saloon gevecht nog erg spectaculair en leuk was.

Onder de streep lijkt me dat dit in de jaren 60 een geweldige film was maar anno nu is hij toch wel wat aan de lange kant voor hetgeen wat hij te bieden heeft.

Zeker leuk maar niet fantastisch.

avatar van goliathje
Film uit de jaren '60 doos. Heerlijk om nog eens te zien. Wat was dat een traktatie als deze film op de TV kwam. Met de prachtige Natalie, mijn held Tony en Peter Falk als de onnozele Maximillian. Jack Lemon ben ik nooit zo'n fan van geweest, maar de anderen maken het ruim goed. Iets te hilarisch in deze tijd maar voor mij nog steeds een filmmonument.