Star Trek: First Contact (1996)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jonathan Frakes
met Patrick Stewart, Brent Spiner en Jonathan Frakes

Het ruimteschip 'Enterprise E' patrouilleert aan de rand van ons sterrenstelsel, wanneer de bemanning een noodboodschap van het hoofdkwartier van de Starfleet ontvangt: de Borg, een uiterst oorlogszuchtig buitenaards volk, zijn de ruimte van de Federatie binnengedrongen en stevenen af op de aarde. Kapitein Picard negeert de instructies van zijn oversten, die hem het bevel geven neutraal te blijven en zet de achtervolging in op de vijandige vloot. Maar de gevreesde koningin van Borg, die Picard zes jaar geleden had gevangengenomen en diens geest en lichaam in beslag had genomen, weigert zich gewonnen te geven.

puckb96
Ben t er wel mee eens, dat dit de beste is. Ik ben ook een grote Star Trek fan, ik heb zelf bijna alle films en ik heb seizoen 2 & 3 van Star Trek: Enterprise liggen. Top franchise is het gewoon! Ik hoop ook dat de opkomende Star Trek sequel met Chris Pine weer een topper wordt.

avatar van MMXMMX
In 3 woorden geweldig

avatar van erwku
Als dit het beste is wat Star Trek te bieden heeft, gaat het voor mij niets worden.

De set design vond ik lelijk, het verhaal eigenlijk nergens interessant, Picard een beetje heel erg grote smurf en vond alle karakters behoorlijk oninteressant, flat en een collectie eenheidsworsten.

De Borgs vond ik echt lachwekkend lelijk en goedkoop en geen enkele verhaallijn kon mij werkelijk boeien. Het gegeven van Tijdreizen, het veranderen van lotsbestemming in Terminator en Back to the future beter gedaan. Een robot die mens wil worden? Ook in andere films beter gedaan (A.I)

Waar waren die zogenaamde interessante diepzinnige SF ideeën waar alle Trekkies zo lovend over zijn? Ik kon het hier nergens vinden.

Ik zie niets in het verhaal waarom de makers dit origineel of interessant genoeg vonden voor een film,

ik begrijp het gewoon niet en dat terwijl ik zo graag het leuk had gevonden.

avatar van eavymetal
the_watcher schreef:
Iets in deze film maakt dat ik hem steeds weer kijk als hij op TV is. Desalniettemin vind ik het geen geweldige film. Misschien niet eens goede..

Over de kwaliteit van een film kan men discussiëren, en zo hoort het ook. Ik heb de film op een DVD die ik regelmatig bekijk staan, en ik vind de film wel goed omdat hij razend knap in elkaar is gezet, en het acteerwerk uitmuntend is. Daarom heeft de film 5 sterren van mij gekregen.

Goeie film waarin de Enterprise een ruimteschip van de Borg volgt naar het verleden. Een onderhoudend verhaal met een uitstekende opbouw en zeker niet zonder humor. De special effects zien er goed uit en ook de cast brengt het er goed vanaf, vooral Patrick Stewart is erg goed en hij is inmiddels vergroeid met zijn rol als kapitein Jean-Luc Piccard.

avatar van Beertje45
Na star trek 2, mijn favoriet uit de reeks. De borg is de meest gevaarlijke en griezelige vijand van de federatie. Stukken beter dan zijn middelmatige voorganger, weet deze film constant de spanning vast te houden. Naast de vaste Enterprise bemanning, geeft Cromwell het beste van zichzelf als Zefran Cochran. De scene op het holodek met de gangsters a la Al Capone vond ik een momentje van rust tussen de spanning door.

avatar van m1chel
Uitstekende film uit de Star Trek reeks, zeker een stuk beter dan "Generations". Picard en zijn crew komen tegen, wat misschien wel de sterkste tegenstander is die "The Enterprise" ooit is tegen gekomen: "The Borg". Het verhaal is goed en de effecten zien er ook prima uit. Make-up van "The Borg" ziet er ook erg goed uit. Acteer prestaties zijn ook wat je gewend bent van de crew van "The Enterprise-E". Toch blijf ik wel een grotre fan van "The Original Series", maar "The Next Generation" kan er prima mee door. Op naar het vervolg!

avatar van Askikker
Meestal vallen films van een serie tegen, en de paar startrek films die ik zag deden dat ook.
'''Per ongeluk'' deze voor de tweede keer gekeken, maar dit is dus gewoon een hele goeie film.

Mooie special effects, iets dat me normaal gesproken niet interesseert in een film, en wat er doorgaans ook niet uit ziet, maar hier dus wel.

Goed verhaal ook, en prima gespeeld (zoals ik wel had verwacht), met een prachtige rol van Cochrane, en ook nog de nodige humor (vooral Data is weer ijzersterk)

Ga toch nog es wat meer strartrel films kijken, dit smaakt naar meer!

avatar van SnakeDoc
Ietsje leuker dan deel 7. Maar het voelt nog steeds niet helemaal vertrouwd. Het moet allemaal net iets te gaaf overkomen waardoor je iets van de oorspronkelijke sfeer mist. Het verhaal wil helaas ook niet zo interessant worden.

Die geschminkte mime speler wil ook nog maar niet wennen.

Tarkus schreef:
Goede film deze weer, al is hij niet zo goed als de vorige naar mijn mening.
Maar de special effects en vooral de make-up is prachtig.
Het verhaal had iets beter gekund, maar het is toch spannend en de acteerprestaties zijn goed.

Goede film is het wel, maar uit de reeks toch een van de mindere.
Hoewel een spannend verhaal loopt alles wat té traag, er zit helemaal geen vaart in zodat de prent oneindig lang lijkt te duren.
Zoals ik reeds eerder zei, het had toch beter gekund.

avatar van MRDammann
Wat mij betreft de beste uit de reeks. Er is genoeg spanning en de aliens/androïdes zijn simpelweg angstaanjagend. De make-up is hier ook geweldig verzorgd. Het verhaal is zeer boeiend en de acteerprestaties zijn gewoon goed.
De actie is ook erg goed gebracht en zorgt ervoor dat er tempo in het verhaal blijft zitten. Kortom, gewoon een goeie science-fiction film.

avatar van tristanrc1
Erg sterk deel en misschien wel de beste in de Next Generation reeks inderdaad. De Star Trek-sfeer is gelukkig nog steeds aanwezig, evenals de humor, actie en de typische thema's. Helaas is de film net als andere Star Trek-films allebehalve foutloos.

Zo begint de film helemaal niet lekker, zonder korte introductie van de personages. Het is dan ook een film die voortborduurd op de serie en zijn voorganger, maar nu worden we weel heel abrupt in een Borg-aanval gestord waardoor het moeilijk wordt om je mee te laten slepen in het verhaal. Eenmaal op aarde wordt dit gelukkkig goedgemaakt, als er wat meer rust in de film komt.

Het tijdreis verhaaltje op zich vondt ik niet zo bijzonder, wel leuk is dat we zien hoe warp wordt uitgevonden. Ook het acteerwerk van Stewart is niet slecht en de film wordt nooit echt saai.

Wat wel jammer is dat het soms aanvoelt of je nasr een aflevering van de serie zit te kijken en niet nasr een grotere film. Maar dat kan de pret niet drukken, want Star Trek: First Contact is gewoon erg vermakelijk.

avatar van baspls
"Assimilate this!"

Goede film maar had opzich meer verwacht.

Patrick Stewart en Michael Dorn waren erg goed. Er zat wat leuke actie in. De sets en effecten waren soms best goed en dan wat minder, vooral de sets van aarde en de CGI aan het einde waren erg matig. En het was wel vermakelijk.

Ik vond die donkere vrouw compleet overbodig omdat ze niets aan de film toevoegt, ook het hele tijd reis scenario vond ik niet erg geslaagd. Naar mijn doen doen ze dat te vaak in het Star Trek-universum. Verder wel een erg goede film en die Borg zijn gewoon genius.

avatar van RuudC
Oef! Wat een veranderingen na de The Undiscovered Country. Niet alleen het complete team is ververst (was ook wel echt nodig, die dikbuikige oude crewleden konden echt niet langer), maar de special effects zijn er behoorlijk op vooruit gegaan. First Contact begint heel goed. De serie ken ik nauwelijks, dus de Borgs waren absoluut nieuw voor me. Toch is het goed vs. Kwaad principe zo duidelijk, dat iedere simpele ziel het begrijpt. De ruimtegevechten waren prima. Het begint voor mij alleen echt minder te worden wanneer een redelijk moderne Aarde een belangrijke rol gaat spelen. Star Trek wordt me dan teveel een doorsnee actiefilm. Blijkbaar komt het de filmmakers erg goed uit, om tijdens een goed deel van de film de sciencefiction overboord te gooien. Borgs zijn toffe badguys, maar het grootste deel van de film draait er slechts om om ze tegen te werken in hun plannen. First Contact heeft een goede cast, acceptabele special effects, een paar goede momenten, maar een matig script. Daardoor is het een aardige film. Een must voor de fans natuurlijk, maar voor de gemiddelde SF-liefhebber niet meer dan een tussendoortje.

avatar van horizons
Eh, heb je generations overgeslagen? Die is tussen undiscovered country en first contact in.

avatar van pygar
Die Borg Queen hebben ze wel heel erotisch neergezet.
Data wordt er ook opgewonden van.
Of valt mij dat alleen op.

avatar van arno74
Een van de betere Star Trek-films wat mij betreft, komt ook erg dicht in de buurt van de TV-serie The Next Generation. Dit in tegenstelling tot de nieuwste Star Trek-films die vooral voor veel actie en spektakel kiezen. In die zin zal het de fans van de serie denk ik niet tegenvallen. Het had zomaar een aflevering uit de serie kunnen zijn geweest, met als enige verschil de "Borgkoningin" die voorzover ik weet in de serie niet voorkomt. Ruim 3*

Een ongekend hoge waardering van mij....Ik vind het vermakelijke onzin, met een hoog amusementsgehalte...en ja. ik,geef het toe, er worden waardevolle dingen gezegd ""In d e24e eeuw houden we ons niet meer bezig met letterlijke verrijking van onszelf ,maar verbetering van onszelf als mensen , en de plek waar we leven..'Zo daar kunnen we het mee doen en kan je alle boeken over wat voor filosofie weggooien.Dan komt de mens tot het besef dat kapitalisme en geloof ons geen steek verder brengt. Applaus voor Startrek dat ik categorisch geschuwd heb om te kijken...En , ik heb zeker nog niet eens de helft van de film geizen..beetje zappen,paar minuten kijken. De cinematografische "hoogstandjes zijn gedateerd maar nog steeds de moeite waard om te zien....De hele sfeer in de film is 'prettig...Hoog Feelgood niveau....( maar soms erg traag...te traag...)

avatar van knusse stoel
Inderdaad, een prima film die de kijker(s) voldoende bij "de kladden" heeft, om deze bijna 2 uren geboeid te laten doorbrengen met een verhaal dat voor de meesten onder ons die van SF houden, een uitstekend geheel is! Het is ook een van de betere films over de crew en hun belevenissen in Star-Trek!

Hoewel ik de nieuwe Star Trek serie (inmiddels weer gedateerd) "Star Trek: The Next Generation" uit 1987–1994 vroeger (ik keek ze destijds als student zijnde vaak laat op de avond als ze werden uitgezonden op de Duitse televisiezender RTL+) altijd wel vermakelijk vond ik om naar te kijken, geldt dat in mindere maten voor de films en dus ook voor deze, die nota bene draait om de "Borg" (moest wel even lachen toen de onwetende aardbewoner Lily zei dat het wel Zweeds klonk ) die een zeer geduchte vijand is voor de Federatie.

Het verhaal (draait om de "Borg" die de aarde willen assimileren en om aardebewoner Zefram Cochran, gespeeld door de bekende acteur James Cromwell, die de toekomst van de aarde moet veiligstellen omdat de "Borg" terug in de tijd is gegaan, namelijk 2063, om een belangrijke aardse gebeurtenis te verhinderen) weet opzicht wel te vermaken en ook nog wel te boeien, maar is qua uitvoering niet meer dan een extra lange aflevering uit de serie en dan ook nog een vrij saaie en langdradige (en dat ondanks dat de film maar iets van 105 minuten duurt) omdat er eigenlijk maar weinig actie en spektakel inzit en datgene wat erin zit is ook niet bepaald spectaculair en oogt ook relatief goedkoop. Eigenlijk oogt deze film in alles goedkoop (zeker wat betreft de decors) want het hele verhaal speelt zich eigenlijk maar af op twee locaties namelijk op het ruimteschip "Enterprise E" en op heel klein stukje aarde, welke primitief oogde. Ook de vijand de "Borg" viel me eigenlijk tegen (in de aflevering van de serie waarin ik ze voor het eerst gezien heb, vond ik ze juist fascinerend) en ik vond ze ook best saai op hun Borg koningin (goed gespeeld door Alice Krige) na die best interessant was en zelfs ook sensueel (daarmee verleidde ze o.a. Data, die wel graag een nummertje met haar wilde maken, want hij vertelde tegen haar dat hij seksueel helemaal functioneert) was.

In dit verhaal draait het ook vooral om Kapitein Picard (goed gespeeld door Patrick Stewart) en androïde Data (verdienstelijk gespeeld door Brent Spiner) en andere bekende leden van het ruimteschip "Enterprise E" komen er ietwat bekaaid vanaf en vooral Deanna Troi (gespeeld door Marina Sirtis die ik destijds een mooie en aantrekkelijk vrouw vond en mede door haar flinke boezem), waarbij haar grootste scene in het verhaal waarbij ze dronken moet spelen ook nog eens tenenkromend slecht en niet grappig was. Het einde (waarbij het vredelievend buitenaardse volk "Vulcans" voor het eerst contact maakt met de aarde) was best aardig en aan de andere kant ook best flauw en zeker toen Zefram Cochran weer zijn irritante Rock-'n-roll muziek aanzette, die niet echt werd gewaardeerd.

Al met al vond ik deze Star Trek film dus tegenvallen (komt misschien ook omdat ik hem nu pas voor het eerst helemaal heb gezien en nu ook gedateerd oogt, zeker in vergelijking met de huidige Star Trek films) en is hij in mijn ogen niet meer dan leuk om gezien te hebben.

duidelijk de beste star trek film ooit
misschien iets meer space battle vs borg had mijn bevrediging kunnen overtreffen

Tarkus schreef:

Goede film is het wel, maar uit de reeks toch een van de mindere.
Zoals ik reeds eerder zei, het had toch beter gekund.

Blijf erbij dat het allemaal wat beter had gekund, maar toch heb ik van deze film, die ik nu voor de derde maal heb gezien, als enige uit de reeks trouwens, meer genoten dan de vorige keren.
Heb mijn score dan ook iets verhoogd.

avatar van Phantasm
Ik vond zijn voorganger net wat beter dan deze, redelijk, leuk om een keer gezien te hebben, daar blijft het ook wel bij.