Star Trek: Insurrection (1998)

Sciencefiction

geregisseerd door Jonathan Frakes
met Patrick Stewart, Jonathan Frakes en Brent Spiner

Al sinds de oprichting van de federatie was de eerste richtlijn duidelijk: Starfleet mag zich nooit mengen in de natuurlijke ontwikkeling van andere beschavingen. Picard krijgt echter te maken met orders die daarmee strijdig zijn. Als hij ze uitvoert, zullen 600 vreedzame inwoners van Ba'Ku gedwongen zijn uit hun zeer bijzondere wereld te moeten vertrekken opdat - zo wordt gezegd - miljoenen anderen kunnen profiteren van de unieke, verjongende krachten die op Ba'ku aanwezig zijn. Als Picard de orders niet uitvoert, zet hij zijn starship, zijn loopbaan en zijn leven op het spel. Voor Picard is de keus duidelijk. Hij moet ingaan tegen starfleet en de opstand leiden om het paradijs voor de Ba'ku te behouden.

avatar van steventje
Na 7 jaar de series te hebben gevolgd was het voor Star Trek TNG tijd voor de films.
Insurrection was lang niet slecht. Een film voor het grote publiek met flink wat humor in (in tegenstelling tot de series) Het ontbrak hier echter aan kartakterontwikkeling van onze star trek acteurs en er werd meer op de actie gericht. De screen time van Picard was ook stukken hoger dan van de andere acteurs. De vrouwen Crusher en Troi kwamen amper aan het woord en een vleugje erotiek van deze dames ontbrak naar mijn inziens.
Al bij al een leuke film voor zondagnamiddag.

avatar van witboek
Mager filmpje. Wat ik wel goed vond waren de de uitdrukkingen die je altijd hebt in Star Trek.

avatar van baspls
Matige Star Trek film.

Slechte CGI-effecten, de enterprise ziet er niet uit, slechte sets.
Mager verhaal, het is veel te lang had best in een Episode van de tv-serie gekund.
Patrick Stewart was geniaal als altijd.
Redelijk vermakelijk.

Ziet erg uit als een lange tv aflevering, wel prima script.

avatar van arno74
Prima Star Trek-film. Inmiddels heb ik meer dan de helft van die films gezien en dit is de enige die bij mij boven de 3* uitkomt. Het script is goed uitgewerkt en onderhoudend, qua stijl en verhaal is het (in tegenstelling tot de meeste Star Trek-films) ook erg trouw aan de serie. Misschien dat het daarom zo laag scoort, omdat het meer de Star Trek-fans zal aanspreken dan diegenen die de serie niet hebben gevolgd. Misschien voldoet het ook niet aan ieders verwachtingen omdat het zich grotendeels op en nabij een planeet afspeelt in plaats van alleen in de ruimte.

Het schijnt dat de critici het destijds afschreven als "ouderwets", wellicht omdat het zo trouw aan de serie is. Hoe dan ook heb ik geen zin om de critici na te kakelen, en zeker niet wanneer ze de plank flink misslaan. Het "slechte" aan deze film is dat het niet boordevol actiescènes zit die dun aan elkaar zijn geknoopt, in die zin is het zeker "ouderwets", in plaats daarvan krijgen we een tradionele Star Trek waar het verhaal een belangrijke rol speelt en goed in balans is met de spanning en de actie. Verder is het qua acteerwerk, montage, CGI, etc. prima in orde. Leuk ook om scifi te zien dat inmiddels realiteit is geworden, en daarmee bedoel ik de drones.

Prima Star Trek-film! 3,5*

avatar van horizons
Nee. Volgens mij wordt deze film nogal erg slecht gewaardeerd onder de star trek fans.

avatar van baspls
horizons schreef:

Door mij in ieder geval wel. Dit is toch wel het minste deel uit de hele serie. The Final Frontier en The Voyage Home (waar ook kritiek op is) vond ik wel erg goed.

avatar van horizons
Finale Frontier was net zo slecht als deze. The voyage home ook niet veel soeps.
... En ik ben wel fan van aantal series.

avatar van Zwolle84
Ik sluit me bij Arno aan, ook ik vind dit een van de leukste Star Treks. Of een van de weinige leuke Star Treks, moet ik eigenlijk zeggen. Prima verhaal, redelijk compact, goed geacteerd en leuke humor.

Nog één Star Trek te gaan. Ben wel blij dat ik er dan doorheen ben, ondanks dit soort sporadische lichtpuntjes.

Tarkus schreef:
Ik vond het scenario van deze film weer iets beter dan bij de vorige.
Ook meer actie in deze prent en veel special effects.
Het is ook de eerst film uit de reeks die ik heb gezien die een DTS sound heeft en dat komt de film alleen maar ten goede.
Kijk uit naar de volgende al, de laatste uit 'The Next Generations'-serie.

Ook opnieuw bekeken dus, en geen verandering in mijn eerste commentaar.
Op naar de laatste uit deze reeks.

avatar van Phantasm
Beter dan zijn voorganger met een prima verhaal en de special effects mochten er ook wezen. Op naar het volgende deel.