Star Trek: Generations (1994)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door David Carson
met Patrick Stewart, Jonathan Frakes en William Shatner

Captain Jean-Luc Picard en de crew van de Enterprise-D komen in een gevecht met Soren, een wetenschapper die sterren vernietigt in een poging om toegang te krijgen tot de mysterieuze Nexus. Data die sinds kort een emotie chip in zich heeft zorgt ervoor dat Geordi gevangen wordt genomen. Nu moet Captain Jean-Luc Picard Soren stoppen voordat hij alle sterren vernietigt, wat zal leiden tot miljoenen doden.

avatar van m1chel
Hahaha, ja Enterprise was inderdaad tof. Voor wat 11 betreft ben ik bang dat je die niks gaat vinden. Het Star Wars gehalte ligt erg hoog in die film. Daar bedoel ik mee , strakke effecten en heel erg veel actie. Iets wat we van Star Trek niet echt gewend zijn.

avatar van SnakeDoc
Te weinig Kirk, te weinig, Scotty, te weinig Chekov en te weinig Sulu. En dan ook nog eens geen Spock, Uhura of Bones. Toch waren eerst genoemden er even, en dat maakte de overgangsfase prettiger, want de kennismaking met de nieuwe Enterprise crew en hun veel minder mooie schip voelde niet gelijk helemaal goed. Te veel bombarie, te veel veranderingen. Een personage als Data waar je je gelijk 2 uur aan ergeren kunt. Toch heeft geeft de regisseur je de kans te wennen aan het geheel. Kirk en zijn crew nemen langzaam afstand, en dat is prettig. Het neerstorten van de Enterprise was trouwens erg vet in beeld gebracht. Spectaculair moment.

Ben benieuwd of de nieuwere films mij gaan liggen! Dit kon er net mee door. Al blijft dit wat mij betreft het slechtste deel tot nu toe.

Loepsaal
Het allerbeste van STtnG; heerlijke pseudo-technologie.

btw "alle sterren" in synopsis klopt niet, het is er maar eentje. Belangrijk genoeg om het paradijs te laten schieten, dat wel..

Leuke film en goed gedaan. De special effecten zijn een stuk beter in de "nieuwere films" zo te zien. wat natuurlijk ook logisch is aan een kant.

Leuk verhaal, top hoe ze de twee karakters samen hebben laten komen.

zeker een dikke 4 waard.

avatar van baspls
"You know if Spock were here he'd say I was an irrational, illogical human for going on a mission like that."

Goede film alleen veel te weinig Kirk, Scotty, Chekov en helemaal geen Spock. Ik vind dat Kirk ook een waardigere dood had verdient. Ook gedaagd hij zich niet helemaal zoals iemand van zijn stand zou moeten.

Patrick Stewart is hier weer geweldig en al zitten ze er maar kort in William Shatner, James Doohan en Walter Koenig zijn natuurlijk ook geweldig!

Redelijk geslaagde overgang van de originele naar de nieuwe crew. Hier zie je ook goed de verschillen. Hoewel ik de tv-serie The Next Generation geweldig vind vind ik de films van de originele crew toch veel beter.

Verhaal is een beetje vergezocht en die hele Nexus is een goedkoop ding om Kirk op het scherm te krijgen.

Heb me wel prima vermaakt! Goede film!

Gedeeltes met Kirk waren wel goed, verder wat saai en langdradig.

avatar van missl
Wat een langdradig en moeilijk technisch onzin geneuzel. Behoorlijke zit om hierdoor heen te komen. Geef mij de nieuwe versie maar.

Wel aardige Star Trek film. Een beetje van hetzelfde niveau als het leeuwendeel. Vond de rol van Kirk juist wat groter dan ik had verwacht. Hij is de letterlijke hoofdrolspeler in de eerste 20 minuten en laatste half uur van de film waarin hij tot twee keer toe redding brengt Wat had men dan van deze overgangsfilm verwacht? De andere oude castleden komen er wel wat bekaaid van af of ontbreken in zijn geheel.

Het hele ‘generations’ thema is mooi verweven in die overgang en de gevoelens van Picard over ouder worden sluiten daar mooi op aan. Die hele nexus is een aardig idee dat daar ook goed bij past, maar de scenes in die nexus zijn uitermate teleurstellend. Het geheel is wel lekker divers, maar lang niet alles werkt. Het hele zijlijntje met de gevoelens van data is er een beetje bij geraapt, net als de nogal flauwe ceremonie op het schip. Het begin waar Cameron uit Ferris Bueller’s day off een weinig bekwame kapitein blijkt, het zijlijntje van de klingons die , het neerstorten van de enterprise en de rol van Malcolm McDowell als slechterik zijn wel aardig.

En zo is het weerals bij de meeste Star Trek films. Het vermaakt best, de thematiek is niet oninteressant, maar uiteindelijk houd ik toch het gevoel dat er meer in zat. 3 sterren maar weer.

avatar van Vinokourov
Ha, een wisseling van de wacht met de nieuwe (voor mij in ieder geval) wel bekende gezichten. Op zich okee hoor en het geeft de filmserie de nodige frisse wind. Vond het zelf wel leuk om wat nieuwe karakters zoals een Data en Geordi bezig te zien. Qua looks zag het er overigens ook heel behoorlijk uit. Daarin is Star Trek altijd wel erg sterk. Het verhaal alleen vond ik echter wat zwakjes en suf. Magere voldoende dus.

Tarkus schreef:
Deze eerste film met de nieuwe bemanning op Starship Enterprice is een goede starter voor een nieuwe serie filmen.
In deze film komen ook enkele ouwe getrouwen aan bod, waaronder natuurlijk Capt. Kirk.
De special effects zijn in deze prent van prima kwaliteit evenals het verhaal.
Ben best tevreden over deze film en kijk al uit naar de volgende.

Ook deze eens opnieuw bekeken, en opnieuw tevreden over deze film.

avatar van Phantasm
Prima science-fiction film met goede special effects. Kijkt lekker weg.