School Ties (1992)

geregisseerd door Robert Mandel
met Brendan Fraser, Matt Damon en Chris O'Donnell

David Greene komt op een prestigieuze school terecht op basis van een football-beurs in de jaren 50. Hij moet het footballteam van de school helpen om hun oude rivalen te verslaan. David komt uit een arbeidersmilieu, waardoor hij op school niet helemaal in de groep past. Hij is echter erg goed in het maken van vrienden, maar dan komt men erachter dat David Joods is, iets wat hij angstvallig heeft proberen te verbergen.

The start of a new generation?

Stond dat in de Veronica gids ?

avatar van narva77
narva77 (crew)
EmDee schreef:

The start of a new generation?

Werd inderdaad wel de "The Outsiders" of "Rumble Fish" van de jaren negentig genoemd. Dat deze er nog niet opstond, foei!

goede film over de moralistische kijk op het anti-semitisme op een katholieke school voor rijkeluiskinderen in de USA.

Ik vond zelf eigenlijk de rol van Matt Damon interessanter dan die van Fraser. Het torsen van enorme, al dan niet zelfgecreëerde verwachtingen en hieronder bezwijken door middel van het spieken en dan heb je ook nog de new kid in town die je vriendinnetje afpakt en de instant held op het football veld wordt. Je zou om minder gefrustreerd raken. Had dat personage liever dieper hebben zien uitgediept, ook al was de insteek van de film natuurlijk het perspectief van Fraser.

Door het voor mij vrij matige einde een ***.

avatar van Filmkriebel
Een goed en meeslepend high school drama met interessante dilemma's en kwesties, maar toch ook met een noot humor. School Ties wordt ook nooit belerend en prekerig. Een joodse jongen krijgt de kans om als laatstejaar klaargestoomd te worden voor de unief aan een prestigieuze high school vol rijkeluiszoontjes maar verbergt zijn godsdienst. Fraser speelt hier één van zijn beste rollen als David Greene... en Damon kreeg hier ook een mooie rol toebedeeld als een jongen die de eercodes verraadt om aan de torenhoge verwachtingen van zijn familie te voldoen . Iemand die je echt gaat haten. En het einde vond ik meer dan OK : het eindigt niet zo rooskleurig voor Greene die zich verbitterd door zijn jaar moet worstelen zonder zijn sweetheart, maar dan wel met de steun en met het respect van zijn medestudenten... had ik niet verwacht .

Nog een weetje over de actrice Amy Locane, die het vriendinnetje van Fraser speelt. Ze zit momenteel een celstraf van meerdere jaren uit voor het onopzettelijk aanrijden van een 60-jarige vrouw onder invloed van alcohol.

Goeie film waarin een jongeman zijn Joodse identiteit verborgen houdt als hij start op een prestigieuze school. De film speelt zich af midden jaren '50 en heeft een prima aankleding. Een mooi verhaal over vooroordelen en discriminatie met ook een prima finale. Leuk om hier een aantal jonge acteurs te zien aan het begin van hun carrière.