Frequency (2000)

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Gregory Hoblit
met Dennis Quaid, James Caviezel en Noah Emmerich

John Sullivan pakt op een dag de oude radio van zijn vader en gaat er een beetje mee spelen. Ineens krijgt hij contact met zijn overleden vader, die dertig jaar terug leeft. John weet op deze manier het leven van zijn vader, die omgekomen is bij een brand, te redden, maar moet vervolgens de consequenties accepteren.

avatar van knusse stoel
gauke schreef:
In velerlei opzicht overtuigende verleden/toekomst film rondom een vader-zoon relatie en de jacht op een seriemoordenaar. Een innovatief, intelligent, volwassen en spannend verhaal, waarbij in het bijzonder de overgangen tussen de jaren 1969 en 1999 steengoed zijn en de emoties geloofwaardig gebracht worden. De gehele cast, in het bijzonder Dennis Quaid en James Caviezel, is uitstekend op dreef.

Zal ik het hier ook maar bij laten? Ook wij vonden het een aardige film die het waard is om vermeld te worden.

avatar van SmackItUp
Jammer dat het op een gegeven moment een beetje een actiefilm wordt, maar behalve dat was het een uitstekend filmpje om naar te kijken. Uiteraard niet geloofwaardig, de echte sciencefiction is ver te zoeken, maar het verhaal is wel degelijk ijzersterk verteld.

avatar van Pazmaster
Na het zien van The Caller, een film met een soortgelijk scenario, ben ik deze film op het spoor gekomen. Persoonlijk vind ik The Caller wat sterker maar ook deze film is goed. Een leuk en interessant verhaal en er wordt ook redelijk gespeeld, een tikkie te braaf misschien maar verder wel goed. Een oud filmpje, dat is ook aan alles te merken, maar toch leuk om eens gezien te hebben.

avatar van tbouwh
Spelen met tijd. Na films als Interstellar, Donnie Darko en onlangs Arrival te hebben gezien, moet een werkje als Frequency echt verrassen in de aanpak om op dat vlak nog indruk te maken. Dat gebeurt in ieder geval niet.

Al vlug blijkt dat fluïde tijd hier meer een middeltje is om het plot voort te drijven dan een centraal thema. Ergens scheelt dat wel, want dan hoef je de uitwerking ervan wat minder serieus te nemen, en is geloofwaardigheid voor de film an sich een minder belangrijk issue. Maar een film als deze vereist dan vervolgens nog wel wat originaliteit buíten het tijdsaspect. En daaraan heeft Frequency een schrijnend gebrek.

Het scenario is degelijk, maar ontzettend braafjes. Spanning ontbreekt, en ook de cast lijkt alles op de automatische piloot te doen. De band tussen vader en zoon Sullivan (Quaid en Caviezel) moest de hoofdmoot van de film vormen, maar juist de scènes tussen die twee behoorden tot de meest slaapverwekkende sequenties. Buiten Quaid en Caviezel valt verder niemand op. Het is leuk Elizabeth Mitchell weer eens te zien, maar om daarmee te zeggen dat ze een meerwaarde had voor het verhaal...

Goed, de weinig overtuigende cast daargelaten vond ik Frequency een filmpje dat over het geheel genomen nog wel redelijk in elkaar stak. De editing was op orde, de redelijke pacing maakt dat een en ander nooit echt gaat slepen. Ik ging er met lage verwachtingen in, dus dat scheelt.

Ik ben weer wat wijzer geworden met betrekking tot m'n favoriete tv-serie Lost trouwens, het kan natuurlijk geen toeval zijn dat Elizabeth Mitchell hier in een film over tijd en veranderd verleden speelt dat een character genaamd Jack Shepard herbergt...

avatar van Fisico
Frequency is een degelijke film, geen meesterwerk, maar wel een film met een zeer interessant concept. Uiteraard is de Butterfly-theory reeds toegepast in diverse films. De film bracht goed naar voor dat elke kleine wijziging de gehele toekomst kan wijzigen en bepalen.

De film is eigenlijk een detective- of politiefilm waar de zoektocht naar een seriemoordenaar erg moeizaam verloopt. Op zich een goed uitgangspunt, al is de uitwerking zeer pover en stelt het allemaal niet te veel voor. Het verhaal is mager en flinterdun. Veel gaten en slordig afgewerkt. Desalniettemin brengt het concept de film naar een aanvaardbaar niveau. Normaal gezien was de seriemoordenaar overleden in het ziekenhuis mocht Frank Sullivan de brand zelf ook niet overleefd hebben. Zo beseffen vader en zoon welk gevaarlijke spelletje ze aangaan: alles heeft een invloed op elkaar. Het idee dat de radiogolven gestuurd worden door het noorderlicht vond ik wat simpel. Ook het happy end dat John Sullivan opnieuw baseball speelt, is nogal melodramatisch en kitscherig.

Ook qua acteerprestaties ben ik niet omver geblazen, weinig overtuigend. De verwachtingen lagen laag, dus het viel allemaal nogal mee met deze prent. Een nipte 3,5* al was het maar voor het uitstekende concept! Jammer dat John vergat de juiste lottonummers mee te geven ...

Deze film heeft alles!! Super!!

Prima film is deze misdaad-SF-thriller.
Met een prima cast die het stuk voor stuk goed doen.
Een wat ongewoon misdaadverhaal door het SF gegeven, aan u om te ontdekken hoe het in elkaar zit, maar wel origineel gevonden.
Heb plezier gehad aan deze prent.