Star Trek V: The Final Frontier (1989)

Sciencefiction

geregisseerd door William Shatner
met William Shatner, Leonard Nimoy en DeForest Kelley

Omdat de Vulcan Sybok een aantal ambassadeurs op de planeet Nimbus III heeft gegijzeld, wordt de bemanning van de Enterprise opgeroepen om de situatie op te lossen. Sybok blijkt geobsedeerd te zijn met zijn zoektocht naar het Opperwezen.

avatar van Askikker
Gein,

Ik heb laatst de nieuwe POTA redelijk af moeten kraken, waar ik de oude best aardig vond.
En de ''moderne'' Batman films hebben inderdaad totaal geen raakvlak meer met de oude serie, in tegendeel.

Next generation heb ik indertijd net als Voyager gezien; ik vond het dan wel geen TOS, maar allebei op ongekend hoog niveau, zeker ook emotioneel als verhaal technisch geweldig.
Deep space nine kon ik daarentegen juist weer helemaal niet aan zien.

De eerste tekenfilm vond ik helaas wat tegenvallen, maar de stemmen waren wel toppie.

Overigens stopt onze conversatie hier niet;
de kikker gaat een paar dagen naar t buitenland, en daarna de overige star trek films kijken.

Leuk dat dr op MM ook es sympathieke conversaties konden plaats vinden, waarbij je mekaar op een positieve wijze op feiten wijst,

M1chel, thanx!

m1chel
Ja ik doelde meer op de POTA tv serie, die vond ik echt geweldig.

TNG vond ik geweldig inderdaad. Voyager vond ik persoonlijk wat minder en Deep Space Nine heb ik de moeite niet eens voor genomen. Ik jeb ooit wel een seizoen van Enterprise gezien, die vond ik wel erg goed. Die serie gaat over de tijd van First Contact, over hoe de warp technologie is ontstaan enzo.

Jammer dat je TAS niets vind, maar goed... Ieder zijn ding, en misschien als je hem verder zien ga je hem.nog waarderen. Het was ter vervanging van de nooit gemaakte vervolg serie Star Trek: Phase II gemaakt. De serie was helemaal geschreven, de crew uit TOS zou compleet meedoen, maar het tv netwerk trok zich op het laatste moment terug. Er zijn enkele verhalen van Phase II wel gebruikt voor TNG uiteindelijk. Gene Roddenberry was het ook compleet niet eens dat TNG gemaakt werd. Hij vond het te goedkoop en niet bij TOS horen, tot na seizoen 1.

Ja ik vind dit geweldige conversaties. En ik hoop dat we die inderdaad kunnen voorzetten. Veel plezier in het buitenland, en ik kijk al uit naar je mening van de andere Star Trek films.

Jij ook thanx Askikker.

avatar van SnakeDoc
Sowieso de minste tot nu toe. Minder boeiend verhaal en de special-effects zagen er ook niet altijd even fraai uit. Gelukkig wel weer een intro met de originele soundtrack. Blijft lekkere tune!

avatar van Rmie
Zo nummer vijf net gezien nog een paar te gaan.
Tot nu toe de leukste van deze vijf. Het ziet er allemaal fijn uit en ook het acteren gaat ook goed.
Minpuntje ;Klingon volkje is behoorlijk irritant. Ze zijn in de vijfde deel niet voorgoed de pan in gehakt.
Ik ben bang dat ik ze in deel 6 tot ( ja hoeveel delen nog?) terug komen. Voor mij hoef dat niet zo.

avatar van baspls
Erg ondergewaardeerde film. Ik snap ook helemaal niet waarom want deze The Final Frontier is niet veel minder dan alle andere Star Trek-films. Erg Goede film. De muziek, die weer van Jerry Goldsmith is, is erg mooi.

Wel heb ik ook een min-puntje; het is allemaal wel een beetje knullig voor die tijd. De vorige film The Voyage Home had betere effecten en minder film korrel. Ook is het best irritant dat de film niet in Wide-screen is. Ook is het begin erg vaag, en het idee van een Vulcan met emoties staat me ook niet echt aan maar als we eenmaal Kirk, Spock en McCoy zien op hun "vakantie" word alles weer beter.

De bar op Nimbus III is duidelijk erg geïnspireerd door de Mos Eisley Cantina uit Star Wars. Ook is de zoektocht naar een opperwezen best vaag maar het verloopt allemaal toch wel goed. Wel is het opvallend dat shots soms uit een vreemde hoek worden genomen. Maar ik begrijpt niet waarom je daarom de film minder zou vinden. Al met al een erg goede Star-Trek die door Kirk (William Shatner) zelf is geregisseerd.

m1chel
Omdat als je hem vergelijkt met de rest van de Star Trek films, deze verhaal technish echt een heel stuk minder is. Ik ken afleveringen uit TOS die veel beter in elkaar staken dan deze. Het is zeker geen slechte film, maar wel een van de mindere. Als je bedenkt dat deze Star Trek film het grootste budget had (van de toen 5 gemaakte Star Trek films), dan is dit echt wel een grote teleurstelling. Een groot deel van het geld ging toen op aan de klimwand scéne, en dat is aan de rest van de film gewoon af te zien.

Ik weet niet wat ik erger vind: het feit dat deze film heel erg gericht is op het vinden van God, of het feit dat we Spock, Kirk en Bones "row row row your boat" horen zingen...

avatar van RuudC
Treurig dat de Star Trekfilm met de meest veelbelovende titel duidelijk de minste van de serie is. Het concept dat me de laatste tijd aansprak aan deze franchise, het idee dat de ruimte de allerlaatste onverkende horizon is, spreekt me mateloos aan. Het probleem is echter dat het tijdens de films nauwelijks aan bod gekomen is. Geen idee overigens waarom het vijfde deel deze titel gekregen heeft, want uitgebreide verkenningstochten komen ook hier niet aan bod.

Sterker nog, eigenlijk komt hier niks echt aan bod en dat is toch de voornaamste reden waarom ik Star Trek al die jaren links heb laten liggen. Star Wars biedt spektakel, spanning, karakters, politiek en actie en in The Final Frontier zitten Kirk, McCoy en Spock om een kampvuur row, row, row your boat te zingen. Vervolgens worden ze opgeroepen voor een halfbakken avontuur met een ridicule ontknoping, waarin vooral gebabbeld wordt. Veel gebabbeld. Nu kan ik dat van een personage als Spock goed hebben. Ik vind hem zonder twijfel het meest interessante figuur dat de film tot nu toe te bieden heeft. Daarbij beginnen de jaren hier wel te tellen voor de hoofdpersonen. Vooral McCoy ziet er uit alsof alsof hij uit het bejaardentehuis geplukt is. Het is niet zo dat deze prent van de Star Trekreeks dingen echt fout doet. Shatner zorgt voor een aantal mooie shots, maar het is meer alsof hij in de postproduction erachter kwam dat er geen actie in zit en maar even snel de miniaturen optrommelde om snel nog even een spanningsloze actiescene te schieten. Zo zijn er wel meer van die dingen. Het is geen rampzalige film, maar wel een die echt nergens in uitblinkt en waar weinig uitgediept wordt. Dit is voor mij het minste deel van de serie.

avatar van Metalfist
Please, Captain, not in front of the Klingons

Ik vind het op zich wel knap dat de Star Trek reeks na 5 seizoenen (3 seizoenen TOS en twee seizoenen TAS) en 4 films nog altijd overeind blijft staan. Niet alles is altijd even goed, maar over het algemeen begint de crew van Kirk toch wel één van mijn favoriete sci-fi bendes te worden. Dat het alsmaar maar moeilijker werd om nog origineel uit de hoek te komen bleek al uit deel 4 (die ging veel meer de komische kant op) en het was maar de vraag wat The Final Frontier ging brengen, toch wel het deel dat het minst wordt gewaardeerd door de fans.

En ik begrijp waarom, want er is wel wat mis met dit vijfde deel in de reeks. Nadat Leonard Nimoy een paar delen had geregisseerd wou William Shatner blijkbaar ook eens een poging wagen, maar die verslikt zich regelmatig in de grootsheid van zijn plannen. Het valt te betwisten of dit echter geheel de schuld van Shatner is, want hij heeft wel serieus wat problemen gehad met het tot stand brengen van The Final Frontier (voornamelijk budget cuts), maar het uitgangspunt werkt gewoon niet zo goed. Hoewel de zoektocht naar God op zich wel interessant is, is de twist dat Sybok de halfbroer is van Spock dat verre van en het zorgt er ook nog eens voor dat Star Trek vervalt in een goedkope soap. Dit deel gaat ook verder met de humor uit zijn voorganger en ook daar wordt de bal af en toe wat mis geslagen. Het is dat het trio Kirk, Spock en Bones uitstekend op elkaar ingespeeld zijn dat ze er hier nog mee weg geraken. Het grootste probleem is echter dat de effecten er wel erg pover uitzien. Met uitzondering van The Motion Picture werden alle voorgaande Star Trek delen qua special effects verzorgd door ILM (Industrial Light & Magic), maar die waren deze keer niet aanwezig. Shatner wou hun er wel bij betrekken, maar het bedrijf was volop bezig met Ghostbusters II en Indiana Jones and the Last Crusade waardoor hij dus het oorspronkelijke einde, dat nogal Dante Alighieri allures had met 10 niveaus van de hel, heeft moeten inkorten. Het gemis is overduidelijk te merken.

Toch neemt dat niet weg dat hier op zich wel wat te beleven valt. De film concentreert zich meer op Kirk, Spock en Bones en die hebben ogenschijnlijk zoveel plezier in hun scènes dat ik zelfs goedgezind werd van hun kampeertripje. Sowieso blijft het erg leuk om de crew, hoewel de leeftijd bij sommigen hun wel wat te parten begint te spelen, te zien opdraven. Ik kan het niet beter omschrijven dan dat het aanvoelt als thuiskomen na lang weggeweest te zijn. De belangrijkste nieuwkomer hier is Laurence Luckinbill die de rol van Sybok op zich neemt. Een personage waar ik eerlijk gezegd wat moeite mee heb (voornamelijk omdat het zo'n atypische Vulcan is), maar hij doet het op zich nog vrij goed.

Inderdaad de minste Star Trek film die ik tot nu toe heb gezien, maar om dit nu finaal af te kraken gaat me dan ook weer wat te ver. Shatner doet een aantal dingen fout, maar doet ook veel dingen goed en ik krijg het gevoel dat hij een veel betere film had kunnen afleveren mocht Paramount hem zijn gang laten gaan. Leuk om eens gezien te hebben, maar geef mij maar één van de vier andere delen.

Het leuke van Star Trek was er met dit 5e deel wel een beetje vanaf. Hoewel het verhaal niet echt slecht is viel het toch tegen en was het ook niet echt boeiend of spannend. Het leek ook of de cast er niet veel zin meer in had, want ze maakten bijna allemaal een uitgebluste indruk. Visueel zag het er ook allemaal wat povertjes uit. Gelukkig is de duur van deze film niet al te lang, waardoor hij als geheel nog aardig te doen is.

avatar van thunderball
Vandaag dan ook nog deze bekeken (nadat ik gisteren al deel VI had gezien).

Begin scene is erg sterk en mysterieus. Helaas is het daarna al snel weer het geijkte patroon en niet erg speciaal. Alhoewel Shylock een intrigerend karakter is en ook de rest van de film de spanning er weet in te houden.

Wanneer we dan in het laatste half uur zijn aan beland wordt de film weer een stuk sterker, oa de scene, waarin we zowel McCoy als Spocks ergste pijn zien, is behoorlijk intrigerend en ook het gedeelte waarin ze op de mysterieuze planeet belanden doet erg Star Trek achtig aan.

Helaas is het Kwaad (wat zich aanvankelijk voordoet als een Godheid) wel weer erg makkelijk om de tuin te leiden en uiteindelijk vrij simpel te verslaan.

Wat ik verder echt niet vond kunnen waren de twee scènes aan begin en eind rond het kampvuur: dat was wel zo niet Star Trek achtig. Ook het dragen van hedendaagse vrijetijdskleding hielp niet echt bij het creëren dat het zoveel jaren in de toekomst zou moeten afspelen.

Wat de acteurs betreft: de vaste cast speelt gewoon op routine en doet hun bekende ding en Spock blijft een geweldige persoonlijkheid. Een goed acteur als David Warner wordt schandalig slecht gebruikt, zijn rol is bijna niet bestaand zo klein.

Zoals gezegd Laurence Luckinbill als Shylock zet een goede performance neer en geeft de film duidelijk een meerwaarde, maar omdat hij uiteindelijk niet echt als schurk gezien kan worden, is de finale wellicht niet helemaal bevredigend.

SFX waren ok en in ieder geval niet zo knullig als bij de eerste drie films.
Aardig deel, maar zeker niet zo goed als The Wrath of Khan.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

Wel aardig. Vond het avontuurlijke aspect dat ik zoek in de Star Trek films wat meer terug dan in de eerste films (en dat vond ik ook echt de grote troef van the Final Frontier), maar verder is de film op alle fronten minder. Ik twijfel bij deze aan Shatner als regisseur.
De humor is stukken flauwer dan het erg geestige vierde deel en de existentiële thematiek veel minder intrigerend dan deel 1, 2 en 3 (hoewel ik deze beter vind dan het derde deel, het minste deel tot nu toe) en sowieso is deze deel 5 een stuk minder goed in balans.

Er zit gelukkig genoeg vaart in om the Final Frontier van een afgang te behoeden. De opening (eerste 5 minuten) was trouwens echt erg sterk en kreeg even het idee dat dit een van de beste delen kon worden. Het vervolg op de Tattooine achtige planeet (wel leuk), het kampeertochtje op aarde (nogal flauw), de reddingsoperatie en de achtervolging op de enterprise (allebei onderhoudend) en het einde nadat ze door de wormhole zijn gegaan (erg tegenvallend eigenlijk was die hele zoektocht naar God nogal belachelijk), zijn dus nogal wisselend qua niveau, maar zorgen voor de nodige afwisseling en houdt het boeiend door de vaart en het gevarieerde karakter. En dan was er nog het aardige (maar nauwelijks iets toevoegende) subplotje van de Klingons die jacht maakte op de enterprise en dat eindigt dan weer met die belachelijke receptie waar ze allemaal vriendjes zijn van elkaar.

Al met al niet onvermakelijk, maar er mankeert van alles aan. Toch vind ik hem niet zo veel minder als andere Star Trek films (en zelfs beter dan het saaire derde deel). 3 sterren.

avatar van Banjo
In dit deel zitten echt de flauwste 'grappen'.
Je kunt echt merken dat ze steeds meer op het bioscoop publiek richten.
De spanning is ook niet echt aanwezig, het is een van de minste delen van Star Trek.
Maar 3 sterren is het nog wel waard.

avatar van Vinokourov
Saai warrig boeltje is dit waarin onze Star Trek-vrienden weer eens op ruimte-avontuur gaan en God proberen te vinden. Jaja, het zal wel, het komt gewoon niet uit de verf. Die lolbroekhumor is ook erg matig en eigenlijk heb ik het wel weer gehad met deze franchise.

Tarkus schreef:
Naarmate de serie vorderd merk je dat de special effects steeds beter worden.
Maar helaas kan dat ook niet worden gezegd van het scenario, dat in deze film toch maar van een lage kwaliteit is.
Ook de regie, door hoofdrolspeler William Shatner, is minder dan bij de vorige filmen.
Daarom dat deze prent voor mij toch de minste is uit de reeks die ik tot nu toe heb gezien.

Deze film is echt wel het dieptepunt uit de reeks.
Men probeert ook grappig te zijn in deze film, maar dat is nog de grootste mislukking van alles.
Gelukkig is deze film niet het voorbeeld geweest voor de volgende films !!

avatar van sierrra
Heb me wel vermaakt met dit deel. Zoveel minder dan de andere films is dit zeker niet. Sterker nog, Ik vind het verhaal wel een originele insteek hebben. Op Blu-ray ziet de film er prima uit.

avatar van Phantasm
Deze was wel erg saai en het wordt er tot nu toe niet echt beter op. Gauw vergeten.

avatar van arno74
De eerste helft beloofde niet veel goeds, het is een erg atypische Star Trek die gelukkig in het tweede deel een beetje bijtrekt. Qua verhaal (zoektocht naar... God), overbodige humor, een enkele losse actiescene en de aandacht voor gadgets staat het aardig af van wat je van Star Trek mag verwachten. Een kleine 2,5* voor deze film die me niet bij zal blijven, een van de minste van de oude Star Trek-films.