Star Trek V: The Final Frontier (1989)

Sciencefiction

geregisseerd door William Shatner
met William Shatner, Leonard Nimoy en DeForest Kelley

Omdat de Vulcan Sybok een aantal ambassadeurs op de planeet Nimbus III heeft gegijzeld, wordt de bemanning van de Enterprise opgeroepen om de situatie op te lossen. Sybok blijkt geobsedeerd te zijn met zijn zoektocht naar het Opperwezen.

neo (crew)
ik had deze al een tijd niet meer gezien en ik moet toch toegeven dat het gewoon echt de minste uit de serie is. de humor is stukken minder aanwezig en ik mis het echte star teek gevoel een beetje. wel leuk om nog even te vermelden is dat dit de eerste film waaraan john gaeta (matrix films oa.) mee hielp aan de visual effects. verlaagd naar 2.5 sterren

Leuke film, grappigste star trek tot nu toe. In deze film is goed te merken dat de 'First Generation' van Star trek veel meer als broers met elkaar omgingen dan de latere generaties.
"Row row row you're boat"... 3,5 sterren.

Na het hilarische maar inhoudsloze The Voyage Home kiest dit deel van de Star-Trekserie weer voor de inhoud, en wel voor loodzware thema's als het wel/niet-bestaan van God en de plaats van de mens in de wereld. Dat leidt tot een aantal heel interessante scenes, die echter gehinderd worden door een gebrek aan subtiliteit en matig acteerwerk.

Daarnaast is de zelfspot uit deel IV nog niet verdwenen. De humor krijgt in het vrij gebeurtenisloze eerste half uur de vrije hand (al is het, nu ik de film voor de tweede keer zie, ook leuk om te zien hoeveel verwijzingen dit deel van de film al bevat), maar daarna werkt de humor toch regelmatig de dramatiek tegen. Dit houdt de film echter wel vermakelijk (al zijn de grappen soms wat flauw), en voorkomt dat de film vervalt in een pretentieuze rommel.

Ondanks dat zijn er nog genoeg losstaande interessante scenes die wel van diepgang getuigen in de film, maar waar het pas echt misgaat is het einde. Ik denk dat die halfbakken actiescene voor climax moet doorgaan, maar de enige conclusie die de film eigenlijk heeft is dat de gevonden 'God' een illusie is. Dezelfde conclusie had bereikt kunnen worden als de bemanning helemaal niets gevonden had in het centrum van het heelal, en dan was ons deze slappe vertoning tenminste bespaard gebleven.

Tussendoor is er trouwens ook nog even een subplotje met een Klingonschip, dat noch interessant, noch spannend, noch grappig is, en er waarschijnlijk alleen maar was om wat actie en special effects aan de film toe te voegen. Helaas was ILM niet beschikbaar en moest iemand anders de effecten leveren. Ik vermoed een vijfjarig buurmeisje, want ze zien er niet uit.

Maar buiten dat een film met een hoop goede elementen die niet verveelt, maar qua inhoud veel meer had kunnen zijn. 3 *

De film was langdradig en saai. Van alle mogelijke onderwerpen voor een film, besluiten ze om een film te maken over de zoektocht naar God. Dit gaat zijn genre te ver buiten en verpest daarmee de hele film. (voor zover dat nog mogelijk was)

avatar van bioscoopzaal
Weer een erg middelmatige Star Trek-film met een allegaartje van thema's (verwerking van trauma's, bestaat God?) die nooit dieper worden uitgewerkt. Kirk, Spock en Bones hebben (ondanks de wat lullige humor) een paar leuke momenten, maar de matige effecten, het slappe scenario en het gebrek aan een sterke ontknoping zorgen ervoor dat er met Star Trek V niet echt veel nieuws te beleven valt. Het enige echte hoogtepunt van de film is dan ook de schitterende muziek van Jerry Goldsmith.

2.5 sterren.

Het verhaal is erg mager en er zitten wat dommige scenes in. Het grootste probleem van deze film is echter het gebrek aan spectakel en spanning. De climax is vrij aardig, maar kan de film zeker niet redden.

avatar van Mescalino
Ik ben het met leno eens. Een matig deel in de reeks.

3 sterren

Queto Yurlunyur schreef:
Na het hilarische maar inhoudsloze The Voyage Home kiest dit deel van de Star-Trekserie weer voor de inhoud, *

"het inhoudsloze The Voyage Home"???
Dat was anders èèn van de beste Star Trek films ooit met een uitstekend verhaal.
niet echt inhoudsloos dus.

in ieder geval,The Final Frontier was wel goed.

Star Trek V: The Final Frontier, de film die onder andere geschreven is door Willam Shatner en die ook door hem geregisseerd is. Naar blijkt een ietwat ongelukkige combinatie.

Shatner schreef het verhaal voor deze film samen met Harve Bennett (die ook het verhaal schreef voor deel 2: The Wrath of Khan, deel 3: The Search For Spock en deel 4: The Voyage Home) en David Loughery. De inbreng van Harve zal klein zijn geweest, want deze film uit de reeks is veruit de minste.

Het verhaal past bij het eind van de jaren '80. De losbandigheid was tot een einde gekomen en de wereld voelde zich massaal depressief. Een verhaal van opstand en zoeken naar een Opperwezen sluit hier naadloos op aan. In die periode kwamen er meerdere (science fiction) films uit met dit soort thema's.

Harve Bennett zorgde er sinds de 2de Star Trek film (mede) voor dat de films een verhaal hadden die een groter publiek aanspreekt dan alleen de Trekkies. In deze film doet hij niet anders, alleen mist deze film wat saus van Star Trek die de andere films zoveel beter maakte. Is dat de invloed van Shatner en/of Loughery?

Opvallend is dat zowel Shatner als Loughery nooit meer geschreven hebben voor de Star Trek film reeks. Het betekende ook het einde van het tijdperk Harve Bennett.

Naarmate de serie vorderd merk je dat de special effects steeds beter worden.
Maar helaas kan dat ook niet worden gezegd van het scenario, dat in deze film toch maar van een lage kwaliteit is.
Ook de regie, door hoofdrolspeler William Shatner, is minder dan bij de vorige filmen.
Daarom dat deze prent voor mij toch de minste is uit de reeks die ik tot nu toe heb gezien.

avatar van megaman
Wederom een deel die z'n voorganger overtreft. The Final Frontier (gezien op Zaterdag 29 November) kent de nodige humor (zingen bij het kampvuur...met Spock!) die in Voyage Home nog lekker was aangedikt. Bij het horen van de scoren kreeg ik weer even kippenvel en dacht ik: 'Yes! Jerry Goldsmith is weer terug!'. Zonder zijn majesteuse score (vooral de main theme) voelt een Star Trek film wat leeg aan. Qua effecten zie ik verbetering (iets dat bij de vorige minder aanwezig was) maar dat spreekt voorzich voor een film van eind jaren 80. Wat ik opzich ook erg mooi vond was het verhaal: de zoektocht naar het Valhalla, het Eden..of wat voor benamingen er nog meer voor zijn. Final Frontier is een mooi vervolg en een zeer goede Sci-Fi film naar mijn mening. Op naar de volgende film zal ik maar weer zeggen!

avatar van BoordAppel
Toch wel de minste Star Trek film maar lang niet zo slecht als vaak wordt beweerd. Het begint in ieder geval prima met wat fraaie shots en een uitbundig lachende Vulcan, wat natuurlijk al vreemd is. Zijn beweegredenen worden ook prima uitgewerkt en de gijzeling levert wat leuke actiescènes op. Waar het mis gaat is het einde en dan vooral wat betreft de special effects. Het leek wel alsof ze weer terug in de serie waren. Erg knullig allemaal.

avatar van Betamax
Matige Star Trek.
Verhaal was wat aan de slappe kant.

avatar van movie fan
zeker de slechtste van allemaal , saai , vervelend , en ook geen top acteerwerk meer , was zeer teleurgesteld in deze , toch een 2 voor de moeite .

Shatner had het maar beter kunnen laten bij acteren, dat doet hij veel beter. Slechtste van ze allemaal, hoewel het einde bij het roer toch echt wel wat had. De "Hemel," "Eden" of een van de andere onuitschrijfbare benamingen voor die planeet viel tegen.

AHWA
Niet zo slecht als ik had verwacht, maar veel minder dan deel 4. Het lijkt inderdaad te gaan kloppen dat de even delen beter zijn dan de oneven. Shatner en Spock zijn hier wel weer goed op dreef, vooral de manier waarop Shatner acteert -veelal bespot- vind ik juist heel leuk om naar te kijken. Hij lijkt zichzelf niet meer zo serieus te nemen, en dat doet z'n personage veel goed. Ook Spock is hier weer lekker droog.

Het verhaal is echter oersaai, en bevat te veel vraagtekens. Na anderhalf uur is er nog vrij weinig gebeurd en dan is de film alweer bijna afgelopen, het wordt dan ook nergens echt spannend. Even leek het leuk te worden met de vreemdste gijzeling/kaping ooit, maar dat stuk duurde helaas niet zo lang.

avatar van DVD-T
Een wat minder vervolg op het leuke vierde deel.

Star Trek: Final Frontier heeft een erg oninteressant verhaal, wat wel weer teruggrijpt op de filosofieën uit de eerste delen. Het voor God spelen. Dat is dus weer helemaal terug. Het werkt alleen niet meer. Ik snap niet waarom het weer een keer terug gehaald moest worden. Dat onderwerp is al een aantal keer behandeld binnen de franchise. Ook komt de film erg traag op gang, het duurt dan ook even voordat er echt wat gebeurt. Het begin is wel leuk trouwens waarin Spock, Kirk en McCoy aan het kamperen zijn.

Daarna gaat het tempo flink omhoog en wordt er als een gek door het verhaal en de situaties gesjeesd. Dit komt de film zeker niet ten goede zo'n raar tempo verschil. De film is in no time afgelopen, en laat je op het eind met een leeg gevoel zitten. Wat wilden de makers nu met deze film bereiken, waar ging het naar toe. Ook het vreselijke einde is erg storend. Een erg slecht opgezette scène, en totaal ongeloofwaardig. Verder heeft de film bij vlagen zo zijn aardige momenten, en valt er toch redelijk wat te genieten.

Tja, wat valt er dan nog te zeggen over de effecten, ondanks de slechte effecten op het einde nog steeds erg degelijk. Geld trouwens ook voor de manier waarop het geschoten is. De locaties die zijn gekozen zien er verbluffend uit, vooral het gebergte ziet er mooi uit. Acteerwerk is nog steeds degelijk, maar de cast lijkt echt klaar te zijn voor het einde van de serie. Het is een beetje op allemaal.

avatar van Lennert
Voorlopig de meest standaard scifi avonturen film uit de reeks die ik heb gezien, maar nog steeds erg vermakelijk. Shatner heeft enkele mooie regiemomenten (de openingsscene in de woestijn is zeer mooi geschoten) terwijl de acteurs (voor mijn gevoel althans) weer plezier in de film hebben.

Net als in het voorgaande deel ligt de nadruk meer op humor dan op serieuze zaken, al is er dit keer net als in de eerst film weer geprobeert wat 'filosofie' aan te brengen in het script. Dit laatste gedeelte faalt (net als in de eerste film) wat mij betreft behoorlijk, waardoor mijn aandacht eigenlijk alleen maar uit ging naar de actie en de humor. Dit laatste is voornamelijk terug te vinden in de kampeerscenes, waarbij Spock betekenissen van kinderliedjes niet begrijpt, en de fantastische dialogen tussen McCoy en Spock.

Het lichtvoetige gedeelte slaagt, het slappe existentiele verhaal boeit weinig. Gelukkig valt er genoeg te lachen.

avatar van MMXMMX
Briljant gewoon erg spannend weer .

Op naar het volgende deel .

Akron777
Zeer zeker niet de tegenvaller die ik verwacht had. Ook dit deel wist me te boeien, zelfs na herziening. De moraal is iets minder in vergelijking met Wrath of Khan, Search for Spock en Voyage Home, maar los daarvan biedt deze gewoon een fantastisch en mooi uitgevoerd nieuw avontuur van ons geliefde ruimteschip.

Ik ben ze nu ook allemaal aan het kijken. Ik moet eerlijk bekennen dat het eerste half uur een beetje langzaam aan begon, maar naarmate de tijd vorderde het steeds beter werd. En ik moest zeker wel lachen om een aantal leuke grapjes tussen Bones en Spock ! Voor mij niet de minste uit de reeks.

avatar van Beertje45
Niet de beste, maar wel een best te pruimen deel uit de star trek reeks. Sommige special effects waren echter nogal zwak, maar de humor doorheen de aktie verweven was oké. Sterke scene : Bones en zijn vader.

Op naar nummer 6, één van de beste uit de reeks.

Beertje45 schreef:
Helmaal mee eens, net weer eens gekeken. Ik had hem vanmiddag op Blu-Ray gekocht. Mooie kwaliteit en ik blijf bij mijn 3.5*

avatar van m1chel
"We'll need all the power! You can muster, mister."

Deze Star Trek geregisseerd door Mr. William "Kirk" Shatner himself, is niet de beste van de 10 Star Trek films, 11 als je de prequel mee telt. Het verhaal is dunnetjes voor een Star Trek film, en lijkt daardoor meer op een lange TV aflevering.

De crew is oud en grijs geworden, maar verstaan het Star Trek acteervak nog prima, daar ligt het zeker niet aan. De film had toch een budget van bijna $ 28 miljoen, maar dat is vreemd genoeg niet aan de effecten af te zien. Al met al zag de film in zijn totaal er redelijk verzorgd uit.

Hoewel het niet de beste film uit de serie is, wil ik hem toch belonen met 3,5*. Enige voorkennis van de serie is vereist. Je kan zien dat de acteurs er veel plezier in hadden om deze film te maken. De film zal,denk ik, bijna alleen maar Star Trek fans aanspreken, en dat ben ik.

avatar van Askikker
Tsja….. die grijze haren bij de crew vallen wel mee, deze aflevering is maar drie jaar jonger dan deel vier, en eigenlijk heeft alleen Uhura grijze haren ‘’gekregen’’ (letterlijk dan).
Nu liepen altijd ongeveer alle spelers altijd met geverfde haren, maar hier was Uhura dus aan de beurt; dr haar is overduidelijk nep half grijs geverfd, dat ziet dr werkelijk niet uit.

Is ook wel kritiek op alle Star trek series en films; ze kunnen niemand geloofwaardig oud schminken, maar dat gaat dan weer niet alleen over star trek; dat is vrijwel nog nooit gelukt in een film (net als geloofwaardig sneeuw maken niet kan lukken)

Aan de andere kant vond ik captain kirk met zn krullen er ineens juist uitzien als een jonge Gary Glitter, uit zn pre pedo periode.

Mn verwachting over dit nagerecht kwam weer helemaal uit; prachtige (nep) decoren (begint meteen bij die berg op aarde…...... wat een Camp/Cult!), volop humor en zelfspot, maar bovenal ook veel emotie.
Alles wat ik aan Star wars zo vervelend vind, vind ik zo geweldig aan Star trek.

De kritiek dat dit meer oogt als een lange aflevering van de series noem ik geen kritiek, maar juist een compliment. Vreemd dat veel Trekkies dit juist een mindere vinden.

Thematisch had ik wel wat aan te merken.
Voorbij de ‘’barriere’’ ligt een planeet, en met de ‘’barriere’’ wordt naar mijn indruk het centrum van ons melkwegstelsel bedoeld, of wel; het centrale zwarte gat.
Er wordt niet verklaard hoe ze door een zwart gat vliegen, en een zwart gat bevat natuurlijk nooit een planeet.

Bovendien is ons melkwegstelseltje er maar één van de miljarden, en in Star trek wordt vaak veel verder gereisd, dus waarom zou juist híer God moeten huizen?
Of gaar men van een meer-Goden dom uit?

Ja, je kan wel alles onder de noemer sciene FICTION wegschuiven natuurlijk, maar het is juist zo eigen aan Star trek dat ze over het algemeen de boel astronomisch redelijk verklaren.
Sterker nog; dr is naar ik heb vernomen een afgestudeerde astronoom die alles een beetje controleert.
Als amateur-astronoom kan ik dan doorgaans van Star trek ook vaak zonder kromme tenen ten volle genieten, waar ik bij andere sci fi alleen maar zit te shaken (en dan niet van t lachen).

Helaas; de helft van de films zit er op, ik weet dat 8 ook een topper is (reeds gezien), maar of de rest ook het niveau zal gaan halen dat ik hier onverwachts heb mogen beleven?
Kikka niet verwachta.

avatar van m1chel
Mijn oud en grijs zin was ook meer sarcastisch bedoeld. Veel mensen hebben daar kritiek op gehad en hebben dat nog steeds. Het belangrijkste van de film vond ik juist dat het plezier van het scherm afspat. Ik vond de speelduur net wat aan de lange kant (met name het einde).

Ook ik ben fan van de jaren 60 decords en de schmink etc. Alleen ben ik wel van mening als een film $ 28 miljoen heeft gekost moet je dat er wel vanaf kunnen zien, zelfs in Star Trek. Zijn voorgangers waren met minder budget gemaakt, maar zagen er wel beter uit. Het was ook maar een klein kritiek puntje. Maar je kon in '89 niet meer met jaren 60 decords aankomen, hoe jammer dat ook is.

Ook denk ik als je bioscoop films maakt dat het er altijd wel beter uit moet zien dan de serie. Ik snap je punt wel Askikker, maar helaas gaat dat gewoon niet.

Toch blijft het een zeer amusante film, dat ben ik met je eens. Alleen voor mij persoonlijk wel de minste van het stel. Maar ik geef nog 3,5* dus dat is een ruime voldoende.

Yepsa,
deze zag er vreemd genoeg inderdaad goedkoper uit dan zn voorgangers. Maar dat was voor mij dus een ''voordeel''.
Duurder is voor mij niet meteen beter. Vaak vind ik in dure films de effecten juist slecht; dan ga je natuurlijk ook kritischer kijken.

Ben het met je eens dat het eind wel wat korter had gekund.
De scene met Bones en zn vader vond ik één van de mooiste (emotionele) scenes uit de film historie.

avatar van m1chel
Dat was voor DeForest Kelley zelf ook een hele emotionele rol. Ik heb uit een documantaire over Kelley gezien dat hij op een soortgelijke wijze afscheid heeft genomen van zijn eigen vader. Na die docu had ik heel erg veel respect voor DeForest Kelley gekregen trouwens.

avatar van Askikker
Wow! dat klinkt wel heftig!
Ga ik ook maar es achteraan, dat moet ik zien!

Overigens een leuke, nette dixcussie over de films; jij hebt me over een lijn getrokken, een vooroordeel weggenomen, waardoor ik echt met veel meer plezier naar de films kijk dan ik verwacht had (sterker nog; anders had ik ze allemaal niet gaan zien).

Overigens ga je me met de Batmanfilms niet overhalen; TOS van Batman is het beste dat ik ken, maar de films (zelfs de originele uit 1966) staan in geen verhouding tot de serie.

avatar van m1chel
Owww, maar Batman is een totaal ander verhaal. De nieuwe films kan je totaal niet met de oude serie vergelijken. Misschien kan ik je intereseren om de "Planet of the Apes" serie te bekijken (mits je ze al gezien hebt). De oude POTA films zijn ook 100 maal beter dan z'n reboot en vooral prequel. Ik denk trouwens dat je de serie van POTA helemaal geweldig gaat vinden als ik zo hoor wat je allemaal mooi vind. Ik ben ook een "sucker" voor die oude series. Als je nagaat dat ze in TOS van Star Trek ooit bij een groenteboer een eierdoosje hebben gehaald en zilver hebben geschilderd omdat er een paneeltje van "The Enterprise" kapot was, vind ik gewoon geweldig. Dat kan tegenwoordig niet meer. Alles word een beetje verpest door de CGI, waardoor de charme van echte effecten maken weg is. Ik zat laatst Jurassic Park te kijken en met verbazing te kijken hoe ze sommige dino's op ware grote hebben gemaakt.

Ik ben blij dat je de conversatie zo leuk vond en dat ik je heb kunnen overtuigen. Het gevoel is wederzijds en jij hebt me dan weer overtuigd om ze op korte termijn weer te gaan herzien. Ik kan je trouwens de serie van "The Next Generation" ook van harte aanbevelen. De effecten uit de eerste 2 seizoenen zijn (lees goed) bijna net zo fout als die van TOS.