
Vanishing Point (1971)
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Roadmovie / Actie
99 minuten / 106 minuten (Verenigd Koninkrijk)
geregisseerd door Richard C. Sarafian
met Barry Newman, Cleavon Little en Dean Jagger
De voormalige autoracer en politieagent Kowalski verdient nu de kost met het overbrengen van auto's van Denver naar San Francisco. Op een dag sluit hij met een vriend een weddenschap af: het traject in 15 uren afleggen in een Dodge Challenger. Kowalski vertrekt zonder acht te slaan op de snelheidslimieten en hij wordt al snel tevergeefs achtervolgd door de politie van Nevada en Californië...
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=0P2VCMT8vAw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,2 / 26472)trailer (YouTube)various artists cd (MusicMeter)3,5*

De uitwerking is echter een beetje langdradig en saai, wat naast het spectaculaire racewerk en het mooie beeld van Amerika(van Colorado naar Californie) jammer is... De muziek gaat van ok naar geweldig, maar het acteerwerk vond ik weer minimaal.
Al met een wisselvallige rit. 3,0*.
De film (momenteel volgens mij alleen verkrijgbaar op blu-ray) is van heel mooie kwaliteit. Erg mooie beelden. Zit veel (soul) muziek in, wat de film een tweede keer vast nog aantrekkelijker maakt.
De film kijkt makkelijk weg. Neem gerust een biertje (of een paar), want echt heel scherp hoef je niet te zijn voor deze film.
Drugs, alcohol, hippies, goede hoge snelheids achtervolgings scenes... Het slot zie je wel aankomen.
Helaas is het allemaal wat sloom en voorspelbaar.
3 sterren vind ik 'm waard, niet meer, en ook niet minder!
Newman is übercool in deze achtervolgingsfilm met coole soundtrack en schitterende beelden. De inhoud varieert van onsamenhangende flashbacks, die de (anti-)held zijn motivatie moeten weergeven, en een overdreven zijplot met Little, tot leuke ontmoetingen met vreemde zielen.
Redelijk.
Jawel hij is nu op Blu ray.
Blijft gewoon een klassieker.
Onder de motorkap speelt er meer, zowel bij Kowalski als bij het Amerika om hem heen, wat het nodige gewicht in de schaal legt. De scenery is wonderschoon en de glinstering in de ogen van Kowalski, wat die blik ook moge betekenen, is hartverwarmend. Kortom, een heerlijke speed-trip.
Eigenlijk na het zien van Death Proof, was ik wel nieuwsgierig naar deze film. Gelukkig maakte de film al mijn verwachtingen ook waar. De eerste helft van de film is non-stop scheuren, terwijl het 2e gedeelte wat gas terug neemt en Kowalski diverse types ontmoet. Ik las hier ergens de vergelijking met Easy Rider en daar ben ik het mee eens. De film is meer dan enkel een roadmovie met actie, ook de Amerikaanse cultuur en misstanden als racisme worden onder de loep genomen. Daarnaast is het een film die een gevoel van vrijheid oproept en lak heeft aan autoriteit. Ben in het verleden al weleens in dat gedeelte van de VS geweest, maar het lijkt me heerlijk om door zo’n landschap te scheuren in zo’n wagen. Hulde ook voor de soundtrack.
Erg cool filmpje! 4*
Eenvoudig en minimaal qua script, maar 'less is more'... de aangebrachte boodschap is tijdloos!
Erg vermakelijk filmpje met een fijne cinematografie. Ik verwachtte een gedateerd filmpje, maar dat viel me 100% mee: behoorlijk tijdloos! 7/10*
Dus we hadden zo iets van we gaan hem kijken!
Ik vond hem wel leuk, alleen dat eind.. Mwhe! Ik vond dat wel jammer

De stille, existentialistische, eenzame drifter en zijn sportbolide zijn New Hollywood handelsmerken die doorgestoten zijn tot in hedendaagse postmoderne films als Refn’s Drive (2011) en Tarantino’s Death Proof (2007). Kowalski moet zijn mooie kar brengen van punt A naar B en heeft maar een bepekt aantal tijd. Op zijn weg wordt hij omringd door cinematografische schoonheid. Toch wel weer een heerlijke cultfilm uit de jaren zeventig.
Voor meer details en een top 25 aan vergeten New Hollywood klassiekers:
New Hollywood's Lost Classics - The Filmtransition
Maar we kunnen er weer eentje afstrepen!
Iets meer puur actiefilm als het meesterlijke "Two-Lane Blacktop" uit hetzelfde jaar.
Maar toegegeven, de auto als het ultieme vrijheidsgevoel komt ook hier prima tot z'n recht...vergelijk dit maar eens even met een avondje "Blik op de Weg".
Schitterend camerawerk, hoofdrolspeler Barry Newman die hier even z'n klasse toont met 4 regels dialoog en wat een titel! en wat een slot!
Vanishing point (1971) soundtrack,The J.B.Pickers-Super soul theme - YouTube
Het beeld van deze oude film is goed te noemen, maar niet vlekkeloos op blu ray. An sich scherp, maar de buitenopnames zijn iets te donker en natuurlijk veel grain. Binnen zijn de opnames zeer scherp en mooi. Zag helaas wel een behoorlijke vuiltje na zo'n 39 minuten, maar overall een goede transfer. Dat geldt zeker voor het geluid. Want muziek speelt ook een grote rol in deze aangename film!
Het is me dan ook een raadsel waarom de makers die heerlijke roffel grotendeels straal negeren en irritant 70s-gejengel boven de chases monteerden. Of hoe soul-muziek de ziel uit de film haalt. Ook de poser-DJ die de boel moest ophitsten had vooral een averechts effect. Nee, het zijplotje met het radiostation was niet zo'n strak plan.
Ook knullig: de flashbacks die de geteisterde geest van het hoofdpersonage moeten kaderen en natuurlijk de uptempo banjo-riedeltjes.
Gelukkig sloeg de film op een aantal vlakken wel de juiste richting in. De dialogen - of het gebrek eraan - kon ik wel smaken. Lekker no nonsense. Barry Newman had ook niet veel woorden nodig om de badass uit te hangen. De film eindigt ook verrassend met een stevige knaller.
Zeker een gaaf concept, jammer dat het ietwat op een circus is uitgedraaid. 2.5*
Het begint veelbelovend met aardige race-scenes, maar strandt later door het matige plot en de slappe intermezzo's en flashbacks. Het gevoel bekruipt me, dat een (film)inversteringsmaatschappij wilde cashen met het anti-establishment credo van de jaren zestig.
kon de fantasie niet uit mijn hoofd krijgen over een soortgelijke film maar dan eens met een Aventador of iets degelijks haha .