Star Trek: The Wrath of Khan (1982)

Alternatieve titels: Star Trek II: The Wrath of Khan | De Wraak van Khan

Actie / Sciencefiction
113 minuten / 116 minuten (director's cut)

geregisseerd door Nicholas Meyer
met William Shatner, Leonard Nimoy en DeForest Kelley

Admiraal James T. Kirk (William Shatner) is inmiddels een Starfleet Academy instructeur. Het leven achter een bureau bevalt hem echter maar matig. Dr. McCoy (DeForest Kelley) and Mr. Spock (Leonard Nimoy) overtuigen hem ervan om een simpel klinkende missie aan te nemen, maar met de verschijning van de mysterieuze Khan wordt het erg gevaarlijk.

avatar van MRDammann
Leuke Science-fiction film. Als dit het niveau is van de volgende films ga ik me heel erg vermaken met deze reeks. Aardig acteerspel, leuk verhaaltje maar ontzettend veel spanning. Wat wil je nog meer? Gewoon kijken en genieten!

avatar van RuudC
Dit is (inderdaad) een stuk beter dan The Motion Picture. Nog steeds is het geen briljante materie, maar in elk geval vermakelijk genoeg om de aandacht van de klok te houden. Khan is geen originele badguy, maar de zoveelste in uit het rijtje van wraakgevoelens jegens de hoofdpersoon. Het idee van Genesis is interessanter, al komt het hier nog niet echt tot uiting. The Wrath Of Khan moet het vooral van de ruimtegevechten hebben tussen de Enterprise en de Reliant. Daarbij scheelt het ook al een hoop dat de shots niet zo uitgerekt zijn. De film heeft wat leuke vondsten, zoals met die parasieten, waardoor het een leuk sciencefictionavontuur is.

avatar van Metalfist
The needs of the many, outweigh the needs of the few

Ik moet toegeven dat ik erg benieuwd was geraakt naar The Wrath of Khan. De eerste film van de Star Trek cyclus was zeker en vast niet slecht, maar ik had al vaker gehoord dat de drie daaropvolgende films van een hoger niveau zouden zijn. Op zich vond ik de filosofische insteek van The Motion Picture wel interessant, het probleem was echter dat Robert Wise er teveel een 'kijk-eens-wat-wij-kunnen-met-een-groter-budget' show van probeerde te maken en de film op sommige punten te lang liet doorgaan. De subtitel van deel 2, The Wrath of Khan, zorgde er in ieder geval voor dat mijn interesse was gewekt, dus vandaag me er eens voor neergezet.

Al vind ik het op zich wel vreemd dat ze hebben besloten om met Khan verder te gaan. The Motion Picture leek me vooral als doel te hebben om de personages buiten de reeks te introduceren en hier gaan ze opeens verder met een personage dat in 1 aflevering in het eerste seizoen heeft meegespeeld. Mij hoor je niet klagen, ik heb de gehele reeks nog niet zo lang geleden gezien, maar dit spreekt de opzet van het eerste deel toch wat tegen. Soit, Khan is dus een personage dat zijn intrede maakte in de aflevering Space Seed en gaat hier op hetzelfde elan verder. De film ontsnapt niet aan een aantal continuïteitsfoutjes, zo heb je Chekov nooit gezien tijdens het gehele eerste seizoen waardoor de herkenning tussen beide personages op zich nergens op slaagt, maar dat betekent niet dat dit niet vermakelijk is. Khan blijft een leuke slechterik en het kat-en-muisspel tussen hem en Kirk is boeiend genoeg om de climax te dragen. Een climax die nog een extra slag uitdeelt met de dood van Spock natuurlijk. Moet toegeven dat ik het zelf ook niet had zien aankomen, dus ik ben erg tevreden. Mooi ook dat de aankleding er ook een stuk beter uitziet dan bij The Motion Picture.

Regisseur Nicholas Meyer en de zijnen hebben trouwens wel wat geluk gehad met Ricardo Montalban. Hoewel ze er zeker van waren dat die wel wou meedoen, was er niemand op het idee gekomen om hem effectief te contacteren. Montalban was inderdaad geïnteresseerd, maar heeft wel zijn opnameschema voor Fantasy Island moeten veranderen. Ik ben blij dat hij dat heeft gedaan, want een andere Khan had een dikke faux-pas geweest uiteraard. De gebruikelijke cast is natuurlijk ook weer van de partij. Shatner blijft weliswaar een nogal beperkt acteur, maar is geknipt voor de rol van Kirk. Kelley, Takei, Doohan, Koenig, ... zijn ook overduidelijk terug in hun sas en ook Nimoy is en blijft de ultieme belichaming van een Vulcan. Hij blijft, hoewel hij de rol eigenlijk beu was, van eenzelfde niveau. Nooit geweten trouwens dat dit het acteerdebuut van Kirstie Alley in de film business was. Een geslaagde rol, al was het even met de wenkbrauwen fronsen wanneer ze continu werd aangesproken als Mr. Saavik terwijl het personage overduidelijk een vrouw was. De reden hiervoor blijkt simpel te zijn: Saavik was in het oorspronkelijke script mannelijk en men is dit vergeten aan te passen in de rewrite. Op zich geraakt Meyer er ook nog mee weg doordat in het zeevaartjargon een vrouw effectief als mannelijk wordt aangesproken omdat er maar één vrouw bestaat, namelijk het schip.

Het klopt dat de eerste film intelligenter in elkaar zat, maar het uitgangspunt van Genesis is op zijn minst even interessant. Daarbovenop is de toevoeging van Khan een erg goede zet en ziet dit er visueel goed uit. De terugkeer van alle belangrijke rollen (de enige die ik mistte was Nurse/Dr. Chapel) maakt het geheel af. Fans van de serie worden hier op hun wenken bediend.

Prima vervolg op het in mijn ogen matige eerste deel. In dit vervolg is tenminste het verhaal boeiend en soms zelfs spannend (er hangt sowieso een lekker sfeertje omtrent dit verhaal). Ook is de vaart veel hoger en gebeurt er ook meer (inclusief meer actie). Visueel mocht het er ook wel wezen en ook de cast deed het prima inclusief de slechterik Ricardo Montalban in de rol van Khan. Wat men ook goed gedaan heeft, is dat deze film circa 20 minuten korter duurt dan het eerste deel waardoor het geheel zich lekker wegkijkt.

P.S. in deze Star Trek film heeft Kirstie Alley ook een rolletje.

avatar van thunderball
Deze tweede Star Trek film is stukken beter dan Star Trek The motion picture, die toch echt zuigde.

Dit heeft vooral te maken dat bij dit vervolg een veel betere en meer aansprekelijke tegenstander zit.
Het was een goede zet van de makers om een vijand uit de originele serie te nemen en deze ook door de oorspronkelijke acteur te laten vertolken. Verder vind ik ook de keuze briljant om hierbij niet ongeveer het zelfde verhaaltje als de TV aflevering te gaan vertellen, maar echt door te gaan en daadwerkelijk het 15 jaar later te laten afspelen.

Ricardo Montalban is als Kahn een fantastische schurk, met al zijn charisma, arrogantie en klasse. Ik heb ook jaren lang gehoopt dat hij ooit een Bondschurk zou gaan spelen, maar dat is er helaas nooit van gekomen.

Wat wel zonde is, is het feit dat zijn eind scene dan weer vrij matig in beeld is gebracht en je hem feitelijk ook niet meer in beeld krijgt wanneer zijn ruimteschip ontploft. Dat had beter gemoeten.

Voor de rest is alles wel nog bij hetzelfde gebleven: matige F/X, houterig acteren en op momenten vrij slechte art direction,
echter.... het grandioze en emotionele einde omtrend Spock weet dit toch allemaal in een klap weg te vagen. Wat een fantastische ontroerende finale!

Een acht, ofwel vier sterren.

Thereisnospoon
Ricardo Montalban is wel memorabel in deze film:
'Give me some time'
Montalban:
'Time is a luxury you don't have, Admiral!'

avatar van Beertje45
Revenge is a dish you best serve cold
It's very cold in space

avatar van thunderball
Alsof ik Sheldon hoor citeren!

avatar van John Barry
Als ik eerlijk ben vind ik deze tweede Strar Trek film een stuk minder dan de eerste.

Laat ik maar positief beginnen, vergeleken met de eerste film zijn de special effects erop vooruit gegaan. In de eerste film waren de special effects ook goed, maar dit is in de tweede film duidelijk nog wat beter gedaan.

Vergeleken met de eerste film is het tempo in de tweede film wat omhoog is gegaan, maar het verhaal is wel een stuk minder geworden. De film gaat vooral over het kat en muisspel tussen Krik en Kahn. Maar echt spannend word dit kat en muis spel geen moment. De andere (zij) verhaallijnen waren ook niet echt heel denderend.

Ricardo Montalban als Kahn vind ik eigenlijk helemaal niet dreigend overkomen. Ik vind Kahn dan ook absoluut geen goede dreigende schurk. De rest van het acteerwerk is wel aardig, net als in de vorige film acteert Leonard Nimoy als Spock het beste.

De muziek komt deze keer van James Horner. Op zich komt Horner met een redelijke score aanzetten, maar ik vond de muziek van Jerry Goldsmith in de vorige film een stuk beter.

Al met al zorgt een nogal tegenvallende schurk en een kat en muis spel wat nooit echt spannend of boeiend word dat ik dit toch wel een beetje een saaie film vind. Ik ben toch wel een beetje teleurgesteld.

2 sterren voor deze film.

avatar van knusse stoel
Aardige Star Trek film, zelf heb ik bijna alles gezien van de series en films over Star Trek.
Het niveau ligt meestal vrij hoog en alles is goed onderbouwd. Ik heb begrepen dat theoretisch vrijwel alles wat gedaan en beweerd wordt in de serie en films realistisch is. Prachtig als je hiervan houdt.
Je kunt je fantasie er goed in kwijt, althans, dat geldt voor mij persoonlijk.

Persoonlijk beste star-Trek film uit de range, op de voet gevolgd door First-contact. 4.5

avatar van zoutzak
Vond deze toch echt beduidend minder leuk dan deel 1!

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/SF film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Klassieke achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima goed breedbeeld, geen HD...
Leuk oud opname, maar geen top vijf...

Tarkus schreef:
Deze film vond ik evenwaardig aan de eerste, die me toch ook maar matig kon boeien.
Wel betere special effects en ook de film is weer prachtig gerestaureerd in deze Director's Edition.
Ook het scenario is voor mij evenwaardig aan de eerste film.
Heb er toch van genoten en kijk al uit naar deel 3...

Opnieuw bekeken nu ik hem in mijn collectie heb.
Even goed als de eerste, dus heb niets toe te voegen aan mijn eerste commentaar.

avatar van Phantasm
Heel wat beter dan zijn voorganger. Leuke film met een prima verhaal.

avatar van arno74
Hoewel ik geen fan ben van de good guy - bad guy insteek bij Star Trek-films was deze toch wel erg vermakelijk. De echte Star Trek sfeer is goed voelbaar en de film is volledig trouw aan de reeks. Naast de hoofdrolspelers kent het genoeg interessante bijrollen en subplots. Een van de betere Star Treks, 3,5*