Star Trek: The Wrath of Khan (1982)

Alternatieve titels: Star Trek II: The Wrath of Khan | De Wraak van Khan

Actie / Sciencefiction
113 minuten / 116 minuten (director's cut)

geregisseerd door Nicholas Meyer
met William Shatner, Leonard Nimoy en DeForest Kelley

Admiraal James T. Kirk (William Shatner) is inmiddels een Starfleet Academy instructeur. Het leven achter een bureau bevalt hem echter maar matig. Dr. McCoy (DeForest Kelley) and Mr. Spock (Leonard Nimoy) overtuigen hem ervan om een simpel klinkende missie aan te nemen, maar met de verschijning van de mysterieuze Khan wordt het erg gevaarlijk.

neo (crew)
waanzinnige,donkere,actievolle star trek film.veruit de beste tot nu toe uit de hele reeks.

Vond er (net als The Motion Picture)niet veel aan. Ik vond het acteerwerk erg matig. De special effects waren net als in the Morion Picture gewoon slecht. Hou ook niet zo van films waar als maar vervolgen op gemaakt worden. (Godfather & Star Wars uitgezonderd) En als je ziet dat er 11 gemaakt zijn beloofd dat voor mij niet veel goeds. Maar ik wil de hele star trek serie toch een keertje zien. Dus dat wordt de komende paar weken Yorin kijken.

The Wrath of Khan is *geen* vervolg op Star Trek: The Motion Picture. Het is een nieuwe film die van de serie gemaakt is, bij wijze van onafhankelijk project. Het cijfer 'II' was in de oorspronkelijke versie dan ook niet aanwezig, en is pas toegevoegd toen Star Trek III uitkwam, waarna het geheel maar tot een serie verheven is.

neo (crew)
en goodfella nog gekeken?

Hoe dan ook. Ik vind hem nog steeds niet goed.

avatar van Goodfella
en goodfella nog gekeken?

Nog niet, maar hij staat op video. Zal wel even duren voordat ik 'm kijk denk ik. Krijg 't nogal druk de komende week...

avatar van bioscoopzaal
Goeie sfeervolle film, met een waanzinnige acteerprestatie van Ricardo Montalban als Khan, maar over de hele lijn vond ik 'Wrath of Khan' wat minder interessant dan The Motion Picture. Het plot is best spannend, en de speciale effecten alweer uitstekend, maar het was meer een 'traditionele' avonturenfilm, met een klassieke slechterik. Ik miste trouwens wel het bekende Star Trek-deuntje, al was de score van James Horner bijzonder goed.

Toch heb ik me ook nu weer geen seconde verveeld, en was er weer genoeg actie en spektakel om de hele speelduur te boeien. Maar de mysterieuze sfeer van de eerste film was deze keer ver te zoeken.

3.5 sterren.

bioscoopzaal schreef:

Dit komt in principe doordat de makers de stijl van de eerste wilde vermijden, ook al zijn ze ontzettend verbonden met elkaar.Weg Goldsmith thema, welkom bangpipes,Horner's overbekende 4 notig gevaar motiefje en Korngold invloeden ala Adventures of Robin Hood en dergelijken.

avatar van bioscoopzaal
Toch wel jammer, het was toch in principe niet nodig geweest om te morrelen aan het originele thema. 'T is toch niet voor niets een van de standaardelementen van de hele serie...

neo (crew)
Maar goed over het niet gebruiken van het Goldsmith thema, dat was zo gek nog niet. Horner kwam immers zelf met een even geweldig, maar minder bekend nieuw thema en niet te vergeten een geweldige bewerking van het thema van Spock, wat weer door andere werd overgenomen in deze vorm. (Leonard Roseman nam het bv over voor Voyage Home en gaf het een komische draai)

neo schreef:
Horner kwam immers zelf met een [...] nieuw thema...

Zo nieuw vond ik het niet klinken hoor. Het was eerder een variatie op het thema, de 'oude' melodie was nog best te herkennen. Nee, van mijn part hadden ze beter het oude thema behouden. Een nieuw thema dat ongeveer hetzelfde klinkt (maar dan anders) vond ik eerder storend dan vernieuwend.

8 st films worden op Veronica uitgezonden om de week

avatar van Fangs
Fangs (crew)
silverfaustx schreef:
8 st films worden op Veronica uitgezonden om de week

wel stom dat ze niet alle delen laten zien en dat ze bij deel 2 beginnen....

De eerste film is volledig onafhankelijk van delen 2 t/m 6, dus zo gek of problematisch is dat niet. Als je nog niets van Star Trek hebt gezien kun je prima met deze film beginnen; sterker nog, eigenlijk is dit een beter begin dan The Motion Picture, dat meer als vervolg op de serie is gebouwd.

ElLupus
SAY WHAT?!

"Admiral James T. Kirk is nog steeds de leider van de space fleet..."

Space fleet, kom op mensen ben ik nou zo'n Trekkie of had daar gewoon Starfleet moeten staan;-)?

De special effects zijn echt achterhaald, maar het maakt niet uit; het blijft een goede film!

gotti schreef:

11 ???
Welke heb jij dan allemaal wel niet gezien?

Daarnaast vind ik dit 1 van de 3 beste Star Trek films (samen met VI met VIII), de special effects waren uitstekend van ILM voor 1982. De film is meer dan 20 jaar oud, iets wat je even niet moet vergeten.

Tenslotte wil ik nog even zeggen dat ik nooit op een enkele manier geboeid ben geweest door het sprookjesbos dat star wars heet. Ik vind dat zo verschrikkelijk kinderachtig...

Star Trek films worden veel te vaak afgedaan als films voor nerds, terwijl de meeste films toch gewoon uitstekende sci-fi films zijn.

Als fan van star trek ben je een nerd, als fan van star wars ben je een filmkenner???? Eerder omgedraaid.

avatar van Stephan
Queto Yurlunyur schreef:
Deel 1 heeft wel een enorm mooi plot. In het kader van "in memoriam 2005" hadden ze die ook wel mogen uitzenden eigenlijk.

Ik vind deel 1 is ook een geweldige film hoor, daar niet van.

avatar van Mescalino
Dit is samen met deel 6 en deel 8 de beste startrek. Deel 4 was ook super overigens.

5 sterren

avatar van JJ_D
Enige pluspunt aan deze rotverfilming is de score, wat meteen ook het enige element uit de hele film vormt die daadwerkelijk wat science-fiction aandoet. Slechte decors, bijzonder slechte special-effects, acteerwerk om snel te vergeten en een matig verhaal.
Kan een film nog meer mislukken, durft een mens zich dan al eens afvragen. Wel, zonder die sterfscène (als enig vrij emotioneel moment, al roerde het me nog steeds weinig) was deze film echt niks waard geweest.

avatar van DeDennis
slechte decors... ja deuh, het is een film uit 1982...

avatar van JJ_D
Dus elke film uit 1982 heeft slechte decors?

avatar van steventje
Elke film uit 1982 is natuurlijk gedateerd. Als je die film in die tijdsgeest kijkt dan zie je geen slechte decors.

avatar van JJ_D
Jammer dan dat er geen tijdsloze films bestaan, die zo magisch zijn dat je vergeet dat je naar iets "oud" zit te kijken...

avatar van NarcissusBladsp.
Ik verbaas me dat er zo weinig berichten bij deze film staat. SFis een prachtig genre om op het 'witte doek' tot leven te brengen. Er is veel 'kunst en vliegwerk' voor nodig om een waarachtig toekomstbeeld te schetsen.

De majestieuze wijze waarop hier "The Enterprice"' getoond wordt en bijvoorbeeld uit het dok vliegt met bijbehorende muziek is voor mij genieten: alsof het ruimteschip echt bestaat! Ook het gevecht in de nevel is voor mij een cinematografisch genot. Er wordt een wereld geschapen waarin ik bijna 2 uur in geloof.

Het avonturenverhaal is traditioneel goed tegen kwaad, maar heeft ook een diepere laag dat vertelt over de absolute verantwoordelijkheid die een commmander van een ruimteschip moet voelen. Kirk formuleert het zo:
"How we deal with death is at least as important as how we deal with life"
Daarbij speelt Spock's rationaliteit t.o.v het menselijke gevoel een belangrijke rol. Een verliezende eenling kan een winnaar voor de gemeenschap worden........

Dit en het "Genesisproject" en.. nog meer...het 'ecologisch' einde b.v. deden me inhoudelijk aan Aronofsky's The Fountain denken: de gens tussen leven en dood....en de vruchtbare offer.

En al die 'liefhebbers' die een film alleen maar afwaarderen omdat the special effects niet meer bij de tijd zijn (een echt zinloze constatering...) moeten verder kijken dan hun verwende neus lang is.

Dit is een prachtige film! 4,5*

ps: Over nerd gesproken... Spock en een Schotse doedelzak.....

NarcissusBladsp. schreef:
Kirk formuleert het zo:
"How we deal with death is at least as important as how we deal with life"
Komt een beetje over als een zwartekousen -quote...

avatar van NarcissusBladsp.
Spock als de Jezus van science fiction.... ......maar hij beroept zich op rationele 'materie'.

Aan de hoeveelheid reacties valt al af te lezen dat dit volgens de meeste Trekkies de beste Star Trek film is. Ik deel die mening ten dele, ik vind het in ieder geval 1 van de beste Star Trek films.

Voor die enkeling die deze film nog moet gaan kijken zal ik niks verklappen over het verhaal. Het verhaal dat zoveel beter is dan het verhaal van de eerste Star Trek film, een verhaal dat ook beter in onze tijdgeest past dan het verhaal uit de eerste film.

In tegenstelling tot de eerste film is Star Trek II: The Wrath Of Khan een standaard Hollywood film met een Star Trek saus. Gelukkig genoeg saus voor de liefhebber om deze film ook uiterst te waarderen. Het is een standaard good guy, bad guy verhaal met goed uitgewerkte scenes vol gevoel en spanning. Overgoten met een saus van science fiction en het denkraam van Star Trek: The Original Series.

5,0 sterren wat mij betreft voor de acteerprestaties van William Shatner en consorten. Vooral ook lof voor Ricardo Montalban als Khan. Weet iemand overigens wat deze Ricardo Montalban nog meer zoal gedaan heeft?

Deze film vond ik evenwaardig aan de eerste, die me toch ook maar matig kon boeien.
Wel betere special effects en ook de film is weer prachtig gerestaureerd in deze Director's Edition.
Ook het scenario is voor mij evenwaardig aan de eerste film.
Heb er toch van genoten en kijk al uit naar deel 3...