Star Trek Beyond (2016)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Justin Lin
met Chris Pine, Zachary Quinto en Zoe Saldana

Captain Kirk, Spock, Scotty, Uhura en de rest van de bemanning van de Enterprise hebben twee jaar van hun vijf jaar durende missie erop zitten. Ze besluiten te stoppen op een buitenpost van de Federatie om even tot rust te kunnen komen van het werk dat ze verrichten. Daar worden ze echter aangevallen door een vijandige kracht die de naam Krall draagt, waardoor de crew vraagtekens begint te plaatsen bij het nut van hun organisatie.

avatar van qwatje
Als Star Trek fan van het eerste uur kon ik de 'nieuwe' reeks meer dan waarderen. Dit i helaas wel de minste ot nu toe. Special effects redden de film. 3*

avatar van AC1
AC1
D-pulse schreef:
Helaas een behoorlijke misser deze film.

avatar van ikkegoemikke
“Cut the throat.”

Ondanks dat ik op jeugdige leeftijd aanzienlijk veel afleveringen heb gezien van de televisieserie Star Trek, ben ik nooit een echte Trekkie geweest. Het fascineerde me wel, maar niet dermate dat ik in mijn dagelijkse leven iedereen onthaalde op een Vulcaanse groet. Toen de volgende generatie Star Trek afleveringen zich aandienden (met de charismatische Captain Picard) werd het nog minder interessant en vervaagde het bestaan van deze serie voor mij volledig. Toen ik drie jaar geleden “Star Trek into Darkness” ging kijken, stelde ik tot mijn verbazing vast dat dit reeds de 12de cinemafilm was waarin de Enterprise nog altijd "boldly" ging waar niemand ooit tevoren was geweest. Echt omverblazen deed deze film me ook niet. En ik miste dat avontuurlijke uit de serie waar ze telkens weer nieuwe beschavingen ontdekten. Het zal wel iets met nostalgie te maken hebben.

Maar om eerlijk te zijn, “Star Trek Beyond” heeft een enorme indruk op mij gemaakt met zijn adembenemende beelden en grootse actiescènes. Ik was zelfs een beetje aangedaan toen ik zag hoe het vlaggenschip de Enterprise langzaam maar zeker herleidt werd tot een hoopje schroot. Dit legendarische ruimtetuig van Starfleet zo verwoest zien liggen op de planeet Altamid deed een klein beetje pijn. Maar zoals bij elke Star Trek afleveringen, is er voor elke onmogelijke situatie wel een uitweg om de situatie terug recht te trekken. Zo ook in deze film. Alhoewel er momenten waren dat het er overdreven uitzag. Maar laat ik zeggen dat de gebruikte beelden van zowel het ruimtestation Yorktown, de aanval door Krahl’s zwerm en de crash van de Enterprise zien er adembenemend en indrukwekkend uit. York Town is een sferisch ruimtestation (met het uitzicht van een sneeuwbal volgens Bones) voorzien van een ingenieus zwaartekrachtsysteem. Een futuristisch uitziende artificiële planeet dat gelijkenis vertoont met dat wat we zagen in “Elysium” en “Interstellar” bevolkt door allerhande rassen en creaturen. En ik moet toegeven dat de fantasie van de makers nog altijd levendig is als het over ruimtewezens gaat.

Het verplaatsen van het actieterrein naar de oppervlakte van de planeet Altamid was een slimme zet. Het uiteenvallen van de bemanning in verschillende groepjes, die elkaar naderhand trachten terug te vinden, was een verfrissend idee en droeg bij aan de opbouw van spanning. De oorlogszuchtige Krall (Idris Elba) heeft als enige doel het vernietigen van de Verenigde Federatie van planeten door gebruik te maken van het biologisch wapen Abronath, een wapen dat werd ontworpen door zijn voorvaderen die het allesvernietigende wapen niet meer onder controle hadden. Ondanks het immense lagen make-up slaagde Idris Elba er toch in om een expressievolle uitdrukking te tonen waardoor Krall er zowel dreigend als onheilspellend uitzag. Het meest opwindende en boeiende personage was dat van Sofia Boutella als de buitenaardse Jaylah die haar mannetje kan staan bij confrontaties en tegelijkertijd ook technisch onderlegd is. Wat opviel waren de verschillende humoristische situaties en dialogen. Hoogstwaarschijnlijk heeft dit iets te maken met Simon Pegg.

Wat me altijd stoort aan een film zoals Star Trek, is de vanzelfsprekendheid waarmee bepaalde problemen (van technische aard) opgelost worden. Het technische (onbegrijpelijk) jargon wordt dan weer bovengehaald. Lichtsnelheid werkt niet meer? Geen probleem. Dan leiden we toch eventjes energie over van de warp core naar de impuls motoren. Wil je de compressors van een wrak terug tot leven brengen, dan krijg je dit voor elkaar met één welgemikt schot met je laserpistool. En tijdens een achtervolging met een aan de lichtsnelheid grenzende snelheid, dient zich een probleem waar onmiddellijk een oplossing voor moet gevonden worden. Ook geen probleem. Er wordt een blueprint geprojecteerd (die men klaarblijkelijk van buiten kent) en voor je het weet wordt er een pasklare oplossing aangeboden. Maar dat hoort bij de charme van een legendarisch fenomeen zoals Star Trek. Anders hadden ze ook niet "boldly" kunnen gaan waar niemand ooit voet had gezet!

avatar van dvdfreak123
Toch weer goed genoten van dit derde deel van star trek. Film was weer boeiend van begin tot het einde. Met weer veel mooie effecten en heerlijke actie toch wel. Cast doed het weer goed. Alba speelde goed als bad guy vond ik. Vind deze wel minder dan het 2de deel die ik de beste vond. Maar toch weer een goeie film. Zelf niet zo veel van gemerkt dat J.J niet aan het roer stond deze keer. Krijgt van mij een 7/10

avatar van Sergio Leone
Lawaaierig.

Veel tralala en gedoe, deze Star Trek Beyond. Heel simpel plotje dat de kapstok is voor een kleine 2 uur non-stop actie. Ergens misschien wel goed dat opgeklopt sentiment zo tot een minimum beperkt wordt, maar om dan veel te veel van hetzelfde voorgeschoteld te krijgen is geen waardig alternatief.

De cast is dezelfde als van de voorbije 2 films, daar valt weinig over te zeggen. Uitkijken is het dan naar de slechterik van dienst, Idris Elba. Die heeft een stem waarvan ook hier dankbaar gebruikt gemaakt wordt, maar bakt er verder niets van. Slappe hap, zijn vertolking.

Pluspunt tegenover zijn voorganger is dat de designs en locaties weer een tikkeltje origineler zijn. Justin Lin gooit verder alle actie erin die hij erin kan gooien. CGI is soms heel goed, en soms heel plastiek. Alsof de personages geen gewicht meezeulen.

avatar van nadrin
De dialogen zijn tenenkrommend. De aliens clownsfiguren. Het verhaal op kinderformaat. Dit is geen promotie voor de SF. Het acteren is gewoon zwak.

Als actiefilm is de film wel te pruimen, ook de speciale effecten zijn prima.
Maar het verhaal is toch wel veel minder dan in de andere films en vooral het acteren is van bijzonder laag niveau.
Het bekvechten tussen Bones en Spock was op de duur lachwekkend, en niet op de manier waarop het was bedoeld, ik vond het irritant. Bij sommige reeksen werkt dat wel, zie Hawaii Five-O of Supernatural, waarin de hoofdpersonages constant bekvechten, maar daar werkt het en in deze film duidelijk niet.
Het kon dus allemaal wel wat beter, maar heb me desondanks niet verveeld met de film, de beelden en speciale effecten redden de film.

avatar van frolunda
Spectaculair ruimte avontuur waarbij het flinterdunne en weinig originele verhaaltje wordt gecompenseerd door fraaie effecten plus actie en een leuke plotvondst.Wel had regisseur Justin Lin af en toe op de rem mogen trappen want zo nu en dan wordt het moordende tempo (en de bijbehorende actie scenes) iets te veel van het goede.Iets meer karakter ontwikkeling was hier niet verkeerd geweest.
Verder levert Star trek Beyond wel weer veel kijkplezier op,met een steeds beter op elkaar ingespeelde crew (al blijf ik Chris Pine relatief een zwakke schakel vinden) ,al mogen ze de volgende keer wel voorzien worden van wat betere teksten.
Voor de rest is er niet veel mis met dit Science fiction spektakel,de beelden mogen er toch weer zijn,al raadt ik de producenten aan voor deel vier toch een iets andere weg in te slaan......het begint anders allemaal wel erg veel op elkaar te lijken.
Voor deze keer nog goed.

Tyn
Door het kritische commentaar heb ik deze film een tijdje laten liggen.. Maar ja na een tijdje werd ik toch nieuwsgierig. Binnen een paar minuten leek het alsof er een personage (bad guy) uit de babylon 5 serie de film binnen kwam vliegen. Tussen de aktiescenes door begin ik me dan af te vragen of de babylon 5 kostuums uit een oude doos tevoorschijn zijn gehaald of iets dergelijks.
Er zit een aardige dosis aktie in de film, maar dit wist mij niet echt te boeien. De decors / cgi zagen er goed uit, en er zitten een paar leuke scenes en wat humor in, maar als geheel vind ik het een magere Star Trek film. Jammer want The Future Begins vond ik een erg sterke reboot. Volgende keer beter hopelijk.

avatar van EIGER3970
Teveel special effects, je kunt er een elipsieaanval van krijgen!

avatar van thoyouknow1980
Meesterlijk sci-fiction spektakel
Ik ben echt weggeblazen en verbaasd,dit is onverwacht voor een Star Trek film.
Fantastische beelden,vlot en vermakelijk verhaal,mooi kleurgebruik,dikke sfeer en bruut veel actie.
Uiteindelijk ben ik als actie/sci-fiction liefhebber helemaal verwent door deze heerlijke film.
Als de volgende weer zo goed word dan..dan straal me maar aan boord Scotty

avatar van Alathir
Deze is wel duidelijk de minste van de 3 films uit de nieuwe reboot. Het eerste kwartier had al gemakkelijk weggelaten kunnen worden en bevat een aantal cringy dialogen waardoor het lijkt alsof de personages vreemden zijn voor elkaar wat natuurlijk niet zo is. Het verhaal is niet meer dan redelijk en de visuele effecten zijn natuurlijk goed. De humor op het einde maakt het ook nog wel wat goed.
Magere 3.5*.

Beste van de reboots.

Abrams ging voor een wat serieuzere benadering, Lin kiest voor een versie die wat beter bij het materiaal past. Al slaat hij dan wel weer wat door, want bij momenten is het toch echt wat kinderachtig allemaal. Misschien moeten ze voor de Star Trek reboots eens op zoek naar iemand die het midden tussen de twee kan houden.

Qua effecten valt er weinig te klagen. Indrukwekkende designs ook, maar veel tijd om er van te genieten is er niet. En als de film dan toch eventjes de tijd krijgt om stil te staan bij de sets, dan zit er een dronken camera in de weg. Wat mij betreft mag het net iets rustiger, ofwel nog véél meer over the top. Iets minder het midden tussen de twee houden dus.

Het plotje stelt erg weinig voor, maar dat vind ik bij Star Trek niet bepaald een probleem. Wel jammer dat er iets teveel "net wel" scenes inzitten. Het artificieel opdrijven van spanning zorgt ervoor dat er net minder spanning inzit. Is het dan echt nodig dat wanneer Pegg crasht op een onbekende planeet hij nog even uit z'n escape pod moet springen en aan een clif moet hangen. Vooral als die hele scene misschien 10 seconden in beslag neemt?

De crew is verder ook niet zo boeiend. Pegg is enkel bezig stroom te rerouten, Yelchin's accent zorgt voor plaatsvervangende schaamte en Pine lijkt eerder gecast voor z'n blauwe ogen. De enige die positief opvalt is Boutella, maar die moet wel oppassen dat ze niet telkens het enige lichtpuntje is in slechte films. Verdient wel een film voor zichzelf.

En zo dendert de film 2 uur vlotjes door, zonder al te veel problemen. Het is vaak erg dom en onnozel, maar veel tempo en een overdosis aan effecten zorgen ervoor dat het nergens te saai of opvallend vervelend wordt.

avatar van horizons
Eindelijk nog een keer gekeken en dit blijft toch één van de beste Star Trek films. Vlot verhaal, mooi getimede actie, toffe effecten en humor.

Veruit de minste in het rijtje van drie. Slap verhaal en verschrikkelijk slechte scenes, vooral op de planeet waar ze gecrashed zijn. De acteurs lijken er ook al lang geen plezier meer in te hebben.

Er mankeert best wat aan de film, maar het avontuurlijke aspect is veel meer wat ik hoop van een Star Trek film. Stuk beter dan Into Darkness.

Begon interessant. Dan de anticlimax, verlies aan enige diepgang en als er bij ellenlange strijd "grappig" wordt gedaan. En het dieptepunt de battle. 1 punt voor het begin.

avatar van panax
mooie star trek film !!

avatar van centurion81
Teveel actie, te weinig verhaal, zwakke antagonisten....Leek op een uitgerekte aflevering van TOS met een dunner verhaal, slechtere acteerprestaties maar 100x het budget, 100x de CGI en 100x de zinloze actie.

Ik hou het op 2,5* omdat het wel die Star Trek itch bevredigt

avatar van DjFrankie
Weinig mis met deze film. Ik ben niet zo'n fan en heb de meeste niet gezien, maar ik vind deze film als losstaand geheel prima te kijken.

Zwakste deel uit de serie.Bij vragen zelfs amateuristisch ogend. En wat me nog het meest stoorde was dat met zo'n budget en overvloed aan CGI voor handen ze de "aliens"zo verschrikkelijk creatiefloos hebben gehouden.
Schijnbaar zijn alle buitenaardse entiteiten gewoon mensen met een pak, maar met net een andere schedelstructuur.... dat,of een soort van menselijke paaseieren. .. in allerlei kleurtjes.. Dus daar blijven ze na 5 december.
Jammer.. gemiste kans.

avatar van black swallow
Veel geschreeuw en weinig wol

door al die CGI in dit soort films worden ze inwisselbaar - meer van hetzelfde en de inhoud is mager tot niks
zelfs Star Wars gaat aan deze kwalen sinds Disney lijden

avatar van eRCee
Verrassend slecht. Al het denkwerk en budget zijn vermoedelijk gestoken in de decors. Het verhaal is een gatenkaas en de personages zijn clichématig. Extra minpunten voor de chaotische en soms onnavolgbare actiescènes.

avatar van Fikret8
De reboot van Star Trek uit 2009 was geweldig, maar de twee vervolg films (waaronder deze Star Trek Beyond) zijn meer van hetzelfde. Enige pluspunt in deze film is het geweldige in beeld gebrachte design van Yorktown.

avatar van Boneka
ikkegoemikke schreef:
“Cut the throat.”

Dat mis ik eerlijk gezegd ook. Dat maakte de oude Star Trek sterk omdat je nooit wist waar ze in belanden.

avatar van Boneka
Hij begint wat slap om vervolgens daarna een degelijk middenstuk neer te zetten op het vijandelijk gebied. Sowieso is dit stuk ook met de motor het beste stuk. Eenmaal terug in the city krijgen we een superman einde waar "mensen" ineens kunnen vliegen. Compleet ongeloofwaardig. Vooral als eerst de vijand in de slipstream kan liften in de lucht en vervolgens niet in de slipstream Kirk er maar bij springt. Dit was echt bijzonder slecht in elkaar gezet. Sowieso was het plot niet erg sterk. Begin en eind matig tot slecht met een degelijk middenstuk wat net 3 punten oplevert voor een voldoende. Beeld op 4K vond ik ook wat matig. We zien veel binnenopnames met grijsdonkere wazige beelden. Buiten vond ik het beeld uitstekend. De sidekick Sofia Boutella hier vond ik wel een vermakelijk persoon. Mag van mij blijven in het vervolg al hoop ik dan wel dat het plot een stuk sterker wordt minder chaotisch en met meer diepgang.