Star Trek (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met Chris Pine, Zachary Quinto en Eric Bana

James Tiberius Kirk is een ontzettende wildebras, maar blijkt ook een enorm getalenteerd ruimtevaarder te zijn, wanneer hij zich laat overhalen om een opleiding aan de Starfleet Academy te volgen. Bij het afleggen van zijn examen krijgt Kirk het aan de stok met zijn hyperintelligente collega Spock. De onbesuisde roekeloze Kirk en de berekenende kalme Spock zijn dan ook absolute tegenpolen. Naarmate de mannen elkaar beter leren kennen groeit echter de onderlinge waardering en dat is maar goed ook: als zij met het revolutionair futuristische ruimteschip USS Enterprise aan een zware en levensgevaarlijke reis beginnen moeten alle neuzen en ook alle oren, spits of niet, dezelfde kant op wijzen om de missie te laten slagen...

bokalarm schreef:
Zou iemand van jullie mij kunnen helpen? Ik heb totaal geen verstand van Star Trek en heb helemaal niets gekeken of gelezen omtrent Star Trek. Maar stel dat ik deze film kijk, zal ik er dan wat van begrijpen? Is dit het begin van een nieuwe reeks of borduurt het voort op de oudere Star Trek movies?

Je kunt deze film makkelijk kijken ookal weet je niks van de hele franchise af.
Alles wordt zeer mooi uitgelegd!
Aanrader!!!

Cygor schreef:

Je kunt deze film makkelijk kijken ookal weet je niks van de hele franchise af.
Alles wordt zeer mooi uitgelegd!
Aanrader!!!

Bedankt! Mits het mij bevalt, zal ik ook Into Darkness bezoeken.

avatar van Beertje45
Ik kan mezelf niet echt een Trekkie noemen omdat ik altijd een fan zal blijven van de originele serie, alhoewel ik een groot deel van VOYAGER heb gezien. De films heb ik echter allemaal meermaals gezien en daarvan zijn The Wrath Of Khan, The Voyage Home, The Undiscoverd World en First Contact mijn favoriete films en daar voeg ik nu deze aan toe.
Ik had er bij de eerste kijkbeurt een beetje moeite mee om de acteur die gestalte geeft aan mr. Scott te apprecieeren, dit vond ik het minst goed uitgewerkt karakter. Wordt vast beter in de vervolgfilm(s). Ook nieuw is dat hier blijkt dat Uhura en Spock wel erg close blijken te zijn, wat nergens te bespeuren viel in de originele serie. Verder alleen maar lof voor de cast. De film heeft een enorme vaart, de SFX is nooit gezien en de humor vond ik verfrissend. De badguy zijn beweegredenen kan je wel wat vergelijken met eerder gezien, maar het stoorde me niet. Volgende maand op naar een nieuw avontuur, laat maar komen.

avatar van Bakema NL
Net gezien. Leuk filmpje. Ik ben nooit zo'n trekkie geweest ondanks dat ik sf geweldig vind. ST was meestal wat suf. Toch heb ik er wat strips van.....ook Nimoy's Primortals en nog wat ander werk dat uit Roddenberry' s brein ontsproten is.....en wel eens een boek gelezen, wat oude films gezien......maar ja, het is geen Star wars natuurlijk. Dat vind ik persoonlijk vele malen leuker.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb gisteravond voor het eerst in mijn leven iets gekeken wat met Star Trek te maken had (ik zie dat de film ook op tv was, maar dat is toeval), dus ik ging volledig neutraal kijken. Het enige wat ik van ST wist waren namen als Kirk, Spock en Scotty, maar daar kan je weinig mee, hé.

Aan de hand van Abrams (Lost ) is het eindresultaat ieder geval visueel erg aantrekkelijk. Volgens mij hadden series als Star Wars en Star Trek beter in de laatste 10 jaar bedacht kunnen worden, nu de technologie het ook eindelijk overtuigend in beeld kan brengen. De film was ieder geval best te kijken, waarbij het prettig is dat dit een soort reboot is waardoor zaken wel wat uitgelegd worden. Nou moet ik eerlijk zeggen dat het me nog steeds allemaal weinig boeit. Vroeger leek het me al niks, nu pakt het me ook niet. Ik heb Star Trek maar als een aardig avonturenfilmpje gekeken. Voor de echte fans zal de film was leuker zijn met verwijzingen en dergelijke die ik niet zal ontdekken. Het was allemaal goed te kijken, maar meer ook niet. Over een tijdje maar eens de nieuwe Star Trek een kans geven, die nu in de bioscoop draait.

avatar van witboek
Wat mij het meeste stoorde aan deze film waren de lichtflitsen en vooral die blauwe. Ook het camerawerk vond ik niet goed gedaan. Mijn ogen deden op het einde van de film zeer en kreeg er zelfs hoofdpijn van. Verder vind ik ook dat de alle personages karakter missen ( behalve dan de echte Spock, maar die was te oud) De eerste series van Star Trek waren visueel zeker minder, maar qua karakter en personages waren ze perfect gekozen.

Nog zo iets: Als dat de kinderen waren van de vorige Starship crew members dan hebben ze het toch echt verkeerd in elkaar gestoken. Alle kinderen nemen dezelfde functie in en hebben een identieke omgang met elkaar??? Daar is een beetje niet goed over nagedacht of heeft het te maken omdat ze Star Trek promoten aan de nieuwe kijkers??

Samengevat, visueel aantrekkelijk maar het verhaal vond ik wat magertjes, te simpel en geen originele karakters.

avatar van Bakema NL
witboek schreef:

Ehm.....de kinderen van...?
Dit is gewoon de crew die we kennen en geen kinderen daarvan. Alleen gespeeld door jongere mensen en chronologisch tussen Star trek Enterprise en de eerste serie in. De jonge Spock is dus dezelfde als de oude.....leek me toch wel duidelijk. Er wordt dus alleen een nieuwe tijdslijn gecreeerd door de gebeurtenissen in de film......wel zo handig voor de vrijheid van de makers van de nieuwe films.

witboek schreef:

Dit was geen ''vervolg op'' maar een prequel.

enyaatje schreef:

Dit was geen ''vervolg op'' maar een prequel.

Dan heb deze film blijkbaar verkeerd begrepen. Wat dom van mij

Bakema NL schreef:

Ehm.....de kinderen van...?

Dan heb deze film blijkbaar verkeerd begrepen. Wat dom van mij

avatar van witboek
Gelieve niet meer te reageren op mijn opmerking hierboven . Hoe van mij. Dan heb ik eens iets geleerd.

sluit me hier volledig bij aan.
alleen voor echte startrek liefhebbers een must.
voor de anderen minder. SF is mijn ding, maar dit was em niet echt..

Ajax&Litmanen1 schreef:

Om één of andere reden is Star Trek altijd volledig langs me heen gegaan, terwijl ik eigenlijk geen enkele reden kan verzinnen waarom ik het niet leuk zou vinden. Misschien ontbrak het gewoon aan een dwingende reden om er op enig moment in te duiken - "komt nog wel...".
De nieuwe bioscoopfilm leek me dan eindelijk het juiste excuus, en ben eerst maar eens met dit eerdere deel van Abrams begonnen. Aan de ene kant een mooie kennismaking met de karakters en hun achtergronden die hier één voor één worden geintroduceerd, maar aan de andere kant twijfelde ik of dit nu de echte Star Trek-sfeer was. Daar stelde ik me altijd een tragere, serieuzere film bij voor dan dit actiespektakel, en een filosofischer verhaal. Het grootste vraagstuk in deze film vond ik nog wel hoe het in godsnaam mogelijk is dat twee personen (de jonge Kirk en oude Spock) toevallig allebei naar dezelfde onherbergzame planeet worden verbannen, en elkaar daar nog tegen het lijf lopen ook. Ik ben er in meerdere opzichten nog niet helemaal over uit...

avatar van Timothyvdmeer
Nogmaals bekeken en halfje erbij. Toch genoten Scotty is helemaal top jammer van de minimale screentime.

avatar van Insignificance
Abrams. Iemand die dat avontuurlijke Spielberg (presents) sfeertje van weleer soms weet te benaderen. Dat lukt hem hier ook af en toe, zeker als de plot zich zich nog aan het vormen is. Toch blijkt dit Star Trek universum zich er niet zo voor te lenen. Het is heel veel hollen en af en toe stilstaan, want zo hier en daar moet er iets emotioneels gezegd worden en onderweg moet er zo ongeveer een heel TV seizoen verteld worden. Dat gaat aanvankelijk gelukkig ook enigszins luchtig, al houdt dat niet lang stand.

Het is zo'n drukte van belang met te vaak hotseknots begonia actie, dat het na verloop van tijd simpelweg niet meer boeit wie wat waar iets aan het doen is. Typetjes als Chekov en Scotty beginnen dan stilaan te knagen en na een uurtje begint Pine's pedante melkmuil ook behoorlijk de keel uit te hangen. Het meeste ziet er wel gelikt uit. Het inner en outer design van de Narada is zelfs eentje voor de boeken, maar helaas heeft Abrams daar niet veel tijd voor. Veel geratel, veel bombarie, maar lauw entertainment.

Tarkus schreef:
Ik was zeer verheugd met deze prent, die terug grijpt naar de originele Enterprise-bemanning uit de eerste TV-reeks en de eerste langspeelfilms.
Andere acteurs uiteraard (op Leonard Nimoy na), maar wel zeer interessant dat je nu weet hoe 'het allemaal begon'.
Ik heb alle vorige filmen gezien, en ik moet zeggen, deze overtreft ze allemaal, prima vertolkingen, grandioos prachtige special effects, en vooral, wat een prachtig schip is de 'Enterprise' hier.
Ook het scenario is zeer goed, al komt het wat traag op gang na de eerste actie, toch zit het verhaal boordevol spanning en ook een vleugje humor.
Wat mij betreft hoeft dit zeker niet de laatste Star Trek-film te zijn !!!

Naar aanleiding van het verschijnen van het vervolg op deze film, deze eerste (of 11ste, zo U wil) Star Trek film eens opnieuw bekeken, dit keer op blu-ray.
En hoeft het nog gezegd, de beelden zijn nog spectaculairder evenals het geluid.
Benieuwd wat het vervolg gaat worden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Trektreetje.

Dat regisseur J.J. Abrams ongetwijfeld een fan is, maar geen 'Trekkie' zal een ieder worst wezen. De daadwerkelijke fanboys en girls vinden alles wat afwijkt nu eenmaal lastig. Zoiets past bij het autistische profiel van mensen die de SF-serie hebben geadopteerd als zijnde een heuse religie of iets dergelijks. Hoe eng dat is doet er niet toe. Uiteindelijk zullen ook zij over de brug komen, omdat tijd veel wonden heelt. En deze film verdient dat.

Bombastisch en ridicuul. Gladgestreken voor een nieuwe generatie liefhebbers-to-be en voorzien van een cast die doet rieken naar het betere soapwerk, dendert Abrams' versie door het beeldscherm heen. Over de top, maar absoluut onderhoudend en vermakelijk. Het vervolg doet er zelfs nog een schepje bovenop in 3D en is in de overtreffende trap nog een treetje wilder en onbesuisder dat dit rumoerige deel, dat ondanks dit alles weet te werken.

Zeer goed.

avatar van missl
Kirk is een stoere (en knappe) jongen die een vader had die heel goed kon vliegen. Hij blijkt hetzelfde talent te hebben en binnen de kortste keren is hij piloot van een schip. Soms maakt hij beslissingen die voor de bemanning niet helemaal goed zijn of die uitdagend zijn, met Spock aan zijn zijde red hij het universum. Dit is de eerste Star Trek film die ik gezien heb en ik vind het wel vermakelijk, het ziet er allemaal wel mooi uit en de tijd vliegt voorbij.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik denk niet dat ik ooit iets gezien heb Star Trek, maar ken wel de figuren uit de reeks. Het geheel deed me wat denken aan een kruising tussen G.I. Joe en Star Wars. Het verhaal mikt nogal op de fans lijkt me met veel aandacht op de personages, de namen en uitrdrukkingen (Beam me up Scotty) en mist daardoor wel een boeiend verhaal. Voor mij is het de eerste kennismaking met de reeks. Geen idee of dat wel zo ideaal is, maar daar moet de maker dan maar rekening mee houden vind ik.

Het geheel is op zich niet slecht natuurlijk en heeft betere acteurs dan Star Wars. Al vond ik die dan weer veel avontuurlijker met een pak meer fantasie. Star Trek is eerder een actiefilm waarbij ik meteen denk aan G.I. Joe in de ruimte. Het is vrij tiener gericht met speelse figuren en gasten met een te groot testosteron. Ik ben niet zo overbluft eigenlijk door die actie en ook een iets creatiever verhaal mocht wel. Ik leg m'n hoop nog wel in het vervolg, dat niet meer die introductie heeft. Misschien wel het probleem dat kijkers met Skyfall hadden als dat hun eerste Bondfilm was... (om een vergelijking te kunnen maken).

avatar van HNCX700
Film Pegasus schreef:
Ik denk niet dat ik ooit iets gezien heb Star Trek.

Ik ben een Star Trek fan van het eerste uur, bekeken vanaf de Original Series 1960/70, met William Shatner in de rol van Captain Kirk. Toen Star Trek werd verfilmd was dat eigenlijk gebasseerd op de toen die tijd populaire Western series zoals Bonanza, Gunsmoke en Rawhide maar dan in een futuristisch science fiction, Starship Enterprise, decor.
Inmiddels is het Star Trek concept zo uitgemolken met diverse afgeleide Star Trek series dat de rek er inmiddels wel uit is. Nu decenniums en een eeuwwisseling later, is dat toch het Star Trek continium, gecontinueerd in de vorm van een film die zich van voor de allereerste Original Star trek serie afspeeld waarin we kennis maken met de jonge bemanning vanaf hun Star Trek Academy opleiding. Tot zover is er een vergelijking te maken met de Originele serie maar dat is dan ook alles. Inhoudelijk en special effects zijn totaal niet te vergelijken omdat deze Star Trek film inderdaad bedoeld is voor een nieuw en jong publiek die natuurlijk niet zitten te wachten op die ouwe meuk van de jaren 60/70 van de vorige eeuw

avatar van Gang_Star
Ik had helemaal niks met al die Star Trek serie's, dus was ik ook niet geïnteresseerd in een nieuwe film erover/ervan. Echter door de aanwezigheid van J.J. Abrams als regisseur (Lost vond ik zeer goed), toch na een kleine 5 jaar maar de kans gegeven. En voor mij (ik zou bijna zeggen wonder boven wonder) was het toch meer dan prima te kijken en was het voorbij voordat ik het wist. Visueel gezien is het briljant, de actie is goed en de rollen worden goed vertolkt, ook van enkele mensen waarvan ik de twijfel had of ze in dit soort film zouden passen. Prima film.

avatar van filmfan0511
Had nog nooit iets gezien van Star trek en was er ook niet in geïnteresseerd, maar deze uiteindelijk toch maar eens gezien. Was niet teleurgesteld, verre van zelfs. De film boeide van het begin tot het einde. Nee, het is geen Star wars en het haalt ook die kwaliteit niet, maar verder is dit een meer dan vermakelijk filmpje met zijn goede en minder goede momenten. In het eerste uur is de film op zijn best. De introductie van de personages was leuk en het kennismaken met het universum idem dito. In het middenstuk zakt het wat in, om tegen het einde weer los te barsten. De personages zijn dus best wel leuk en worden ook goed neergezet. De vijand in deze film vond ik echter helemaal niet geslaagd. Design van de planeten en schepen was goed. CGI was over het algemeen zeker bovengemiddeld en aan actie ook geen gebrek. Het verhaal is dun, maar blijft nog redelijk overeind staan. Wat ik wel minder vond is dat het universum heel klein en beperkt aanvoelt, ik heb nergens het gevoel dat er echt heel veel planeten en verschillende soorten aliens zijn, wat ik bij Star wars wel heb. De muziek was wel erg goed.

Maar goed, ik heb me zeker niet verveeld. Geniaal wordt het nergens, maar zeker leuk om eens te zien. Maar als dit de hoogst genoteerde Star trek-film is, is het niet heel erg uitnodigend om de oude films eens te kijken. Hou het ook gewoon bij deze en het vervolg.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Tegenvaller. Ik had gehoopt op serieuze SF met een filosofische inslag maar in plaats daarvan kreeg ik een popcornfilm voorgeschoteld met de ene na de andere actiescene, duidelijk gericht op een jong publiek. Niks nieuws onder de zon dus. Verhaal is flinterdun en scenes die een impact zouden moeten hebben (ik noem de vernietiging van een planeet) leidden hooguit tot wat schouderophalen.

Matige acteurs, 0 indrukwekkende shots en wat een ontzettend zuigende soundtrack ook.

avatar van IH88
Erg goede Star Trek film waarin een herstart wordt gemaakt naar de beginjaren van Spock en Kirk en hun nogal stroeve eerste ontmoeting. Het verhaal zit goed in elkaar en de film ziet er schitterend uit.

De chemie tussen de acteurs is ook echt voelbaar en ze hebben zichtbaar lol om hun personage te spelen. Ook een goede cameo van Leonard Nimoy. De scene op het einde tussen de jonge en oude Spock is echt een hoogtepuntje in de film 4.0/5.0

avatar van DragQueen
Sterke Star Trek film, met een prima uitgewerkt verhaal. Het geheel blijft ook boeien tot het eind. De acteurs zijn naar mijn mening prima gecast, en zetten hun rollen overtuigend neer. Ook visueel ziet het geheel er prachtig uit. Goed camerawerk, en knappe special effects. Zeer vermakelijke film. 3,5 Ster.

Rusteloze Star Trek film, die nieuwsgierig maakt omdat ze gaat over een jonge Kirk in
opleiding. En die allerminst bevredigend uitpakt. De film evident bestemd voor doorsnee
publiek. Inhoudelijk mager, met veel bombast en kouwe drukte. Misschien waren de
verwachtingen ook wat te hoog gespannen, in gedachten bij die serie.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:

Ik heb ondertussen 2 andere Star Trekt films gezien, wat de herkenbaarheid van de personages wel helpt Star Trek is volgens mij echt gemaakt voor tv en doet dat heel goed. Als film zit je toch al snel vast in een ruimtetoestel. Star Wars had tenminste nog mooie planeten. Deze Star Trek uit 2009 is toch niet zo slecht met voldoende actie en de personages passen wel bij dit concept. Mijn favoriete franchise zal het nooit worden. Misschien dat de sequel van deze film beter werkt omdat we het verplichte nummertje van personagevoorstellingen nu achter de rug is.

avatar van dvdfreak123
Eerste keer dat ik iets gezien heb van star trek en moet zeggen het is vermakelijk. J.J abrams geeft het goed gedaan. Persoonlijk ben ik meer voor star wars maar vond deze star trek film zeker en vast niet slecht. Alles ziet er mooi uit de actie was goed hier en daar een vleugje humor erbij Acteerprestaties waren goed iedereen speelde zijn rol goed vond ik. Op naar deel 2. 7/10

avatar van bartman
Dit is de eerste keer dat ik iets van Star Trek kijk. Toch een feest van herkenning, maar dan vanwege alle verwijzingen in The Big Bang Theory