Star Trek (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met Chris Pine, Zachary Quinto en Eric Bana

James Tiberius Kirk is een ontzettende wildebras, maar blijkt ook een enorm getalenteerd ruimtevaarder te zijn, wanneer hij zich laat overhalen om een opleiding aan de Starfleet Academy te volgen. Bij het afleggen van zijn examen krijgt Kirk het aan de stok met zijn hyperintelligente collega Spock. De onbesuisde roekeloze Kirk en de berekenende kalme Spock zijn dan ook absolute tegenpolen. Naarmate de mannen elkaar beter leren kennen groeit echter de onderlinge waardering en dat is maar goed ook: als zij met het revolutionair futuristische ruimteschip USS Enterprise aan een zware en levensgevaarlijke reis beginnen moeten alle neuzen en ook alle oren, spits of niet, dezelfde kant op wijzen om de missie te laten slagen...

avatar van Filmfan74
Ik ben altijd een grote fan van Star Wars geweest, ik heb nooit iets van Star Trek gezien. Er werd gezegd dat dit de ideale introductie voor Star Trek was, maar als de rest van Star Trek niet meer als een vervolg is, is het somber gesteld.
Ik vond het een suffe tienerfilm die, mede door veel te complexe technische termen die te pas en onpas worden rondgestrooid, nauwelijks wist te boeien. Totaal ongeloofwaardig dat een stelletje groentjes (en een ontzettende sukkel die captain Kirk voor moet stellen) met een zucht en een snik meteen zoveel verantwoordelijkheid krijgen.
Iedere nieuwsgierigheid die ik naar Star Trek series had is met deze teleurstelling genezen.

Filmfan74 schreef:
Ja gelukkig was het in Star Wars ook niet zo ongeloofwaardig dat een boeren jongen, die nog geen Jedi controle had en nog nooit een laserzwaard had gezien in een zucht en een snik het gehele Empire bijna ten val brengt en daarna met een X-wing de beste piloten aftroeft. Komop zeg, het is science fiction in zijn mooiste vorm.

avatar van Glacius
Inderdaad vrij belachelijk om de zogenaamde ongeloofwaardigheid van Star Trek als minpunt te beschouwen, maar vervolgens wel fan zijn van het nog ongeloofwaardigere Star Wars.

avatar van ILDIB
Zou graag een 4 geven maar daarvoor was de actie en t verhaal toch te karig. De introductie van iedereen was prima geslaagd, zeker Kirk was bijna de echte Kirk (shatner) qua motoriek en gedrag.

TMP
Aardige kennismaking met Star Trek, de serie heb ik nooit gezien. Het verhaal was daarom op sommige punten wat lastiger te volgen, maar uiteindelijk viel alles wel op zijn plaats. Ik vond de schurk Nero helaas niet al te indrukwekkend, dat kwam de film niet ten goede. Verder wel goed acteerwerk van de cast, met daarin enkele bekende gezichten. Leuke bijrol voor Simon Pegg bijvoorbeeld.

De actie was wel in orde, al waren sommige scenes wat rommelig. Het verhaal wordt verder wel aardig opgebouwd, zonder dat de speelduur overdreven lang wordt. Een aardige eerste kennismaking, ik sluit niet uit dat ik de geplande vervolgen ook ga kijken.

avatar van Zeriel
Vrij slaapverwekkende vertoning na een wat overspannen opening. B-film plot; boze boef blaast planeten op, omdat zijn planeet werd opgeblazen. De ruimte actie is allemaal weinig origineel, exploderende bits en bytes voornamelijk, spannend wil het maar niet worden, laat staan realistisch. Grotesk is een beter woord.

De film had interessant kunnen worden, als gekozen was om meer te focussen op de personages van Spock en Kirck, wat de film nu een beetje halfbakken doet. Zo'n steenkolen- Engels-sprekende Rus en een Schot die Scot heet.... , dat moet dan leuk wezen, ik vond ze vooral irritant, het leidt alleen maar af, evenals de mooie Zoë Saldana, die mag blijven, al is ze vooral eye-candy.

De sound trek was ook niet om aan te horen, cliché bombastische.

Ik vind de score hier wel erg hoog, voor zo'n ongeïnspireerde ratjetoe.

Zeriel schreef:

De sound trek was ook niet om aan te horen, cliché bombastische.

Ik vind de score hier wel erg hoog, voor zo'n ongeïnspireerde ratjetoe.
Volgens mij ben je niet helemaal bekend met het fenomeen Star Trek. Al die figuren die jij opnoemt kan je toch niet veranderen als het een prequel is op een serie uit de jaren 60. Ik denk als ze alle punten die jij aangeeft hadden veranderd, hadden de fans J.J. Abrahams gelyncht. Je kan niet zomaar Star Trek gaan veranderen, daar zitten regels aan. Als je de personages Spock en Kirk meer uitgediept wilt zien raad ik je aan de serie uit de jaren 60 en de eerste 6 films eens te kijken. Dat je de film niks aan vond, dat is mogelijk.

m1chel schreef:
Volgens mij ben je niet helemaal bekend met het fenomeen Star Trek.
Ik ben geen Trekkie idd. Volgens mij waren de karakters van Scot & co.in Star Trek niet zo karikaturaal als hier. Dit riekt naar (mislukte) comedy. Geef mij dan maar Red Dwarf, als het die kant op moet., beetje vlees noch vis zo.

avatar van m1chel
Ik ben een über-trekkie , en geloof me dat Scott & Co veel karikaturaler waren dan in deze film. Maar goed ieder zijn meug. Ik ben inieder geval wel blij dat ze de karakters zo intact hebben gelaten.

avatar van Zeriel
Ik zal wel nooit een trekkie worden dan.

avatar van Askikker
Helaas,
De laatste van de elf films, waar ik met boven verwachting veel plezier naar heb gekeken.
Altijd gedacht dat de films niet aan de serie(s) konden tippen, maar ik heb toch echt hoogtepunten meegemaakt, en een redelijk constant niveau kwa sterren gezien.

Op deze laatste film zat ik niet echt te wachten, maar hij viel alleszins mee.
De gevechten vond ik niks, maar die vind ik in geen enkele (moderne) film om aan te zien, geef mij dat gekunstelde maar.
De verwachte Star wars taferelen vielen alleszins mee; hoogstens ff met die zwaarden.

Chris Pine als de ‘’stoere Kirk” vond ik wat minder gecast, hij deed me te veel aan Bradje Pit denken.
En de leeftijd van de crew (allemaal zo’n 25 jaar) komt natuurlijk ook niet geheel overeen met hoe oud ze in TOS zijn (daar zit veel meer leeftijdsverschil in).

Volgens mij is deze film als niet-trekkie niet om aan te zien. Kwa verhaallijn dan. Als je de voor-, of eigenlijk na-geschiedenis niet kent valt hier niet veel mee aan te vangen lijkt me.
Bekend met TOS en de eerste zes/zeven films is het verhaal een leuke prequel. en sluiten de karakters goed aan op hoe ze later zullen zijn.
Machtig dat de echte Spock nog mee deed.

Dikke drie en halve *

m1chel,
Heel bedankt voor de ervaring die ik heb door gezet, ik had de films en onze discussies niet graag gemist.
Overigens scoort je top 10 bij mij drie vieren, een vier en half en twee vijf sterren, dus dat verklaart wel iets…..

avatar van m1chel
You've completed your journey Askikker. But not for long, want het vervolg staat voor Mei 2013 op het menu (Star Trek into Darkness). Iets om echt naar uit te kijken.

Wat gaaf dat je deze ook zo tof vond, had ik niet verwacht. Ik dacht dat de vele actie en de strakke effecten niet goed zouden vallen bij je, maar ik heb me klaarblijkelijk vergist.

Tot de volgende Star Trek, Askikker. En tot die tijd zal ik je volgen. Ik had 3 films uit jou top 10 niet gezien, maar ik zal ze eens snel de kans gaan geven. En Spice World? NICE! Gewaagd om hem in je top 10 te zetten, zal je denk ik veel commentaar op hebben gehad.

avatar van Askikker
Heb je trouwens Galaxy Quest (1999) ooit gezien. Als trekkie moet je dat toch wel tof vinden. Ik ben eigenlijk naar aanleiding van die film mn eerste star trek film uit de reeks gaan zien.

Yes, op de Spice movie krijg ik wel reakties,
maar meestal heel flauwe reakties, in de trant van; ik neem je niet serieus, want de Spice movie staat in je top 10.
Of ie echt op tien staat, misschien niet; Innarutu staat niet eens in mn top 10, en drie van zn films scoren al vijf sterren, maar ik vind de Spice movie dus ontzettend leuk, en om de top wat afwisselender te maken heb ik m dr in gezet.

avatar van m1chel
Ja ik heb Galaxy Quest erg lang geleden gezien idd, ik moet hem weer eens gaan kijken want mijn 3* is eigenlijk gebaseerd op een herinnering van jaren geleden.

En ach, Spice Movie was erg fout, maar wel leuk en ik vond de muziek zeker tof, ben in 1999 nog naar een concert geweest van The Spice Girls in Arnhem. Maar goed word een beetje off-topic nu.

Maar goed, deze Star Trek film vond ik ook erg gaaf, en de cameo van Nemoy was erg cool. Ik kan je de film Fanboys ook erg aanraden. Over de oorlog tussen Star Wars en Star Trek fans, met een Über coole rol van William Shatner.

avatar van John Milton
Ik heb niets met Star Trek.... Ik heb Star Trek: Generations toentertijd in de bios gezien, maar verder niets. Tegen vooroordelen in de film op aanraden toch gekeken en ik vond hem heel erg leuk. Sterker nog, ik heb hem kort daarna met vriendin gekeken en wat weken later nog een keer met een vriend.

De film vereist geen Star Trek kennis en is ook leuk voor mensen die geen Sci-Fi fans zijn (ik reken mezelf daaronder).

Loepsaal
ST09 kun je zonder voorkennis kijken omdat dit het eerste deel is, chronologisch gezien in stardate dan. (de serie Enterprise was nog eerder, augments...voor insiders)

Bones is hilarisch (donder eens op met die spuit), de vijand lachwekkend.

Amusant en uiteraard geen moment spannend, zoals het hoort bij ST.

avatar van dualcia
Het is na het kijken van deze film wel duidelijk voor mij geworden dat Star Trek niet mijn ding is en dat ik een Star Wars-meisje all the way ben.

Nee, het doet me gewoon helemaal niks. Het hele sfeertje, de personages, de verhaallijn, het hele gedoe met mensen van de aarde gemixt met volkeren van andere planeten. En als ze dan ook nog gaan rondstrooien met parallelle universa.. Nee, Star Trek is niet aan mij besteed. Het was nog een geluk voor mij dat Chris Pine op het scherm rond liep als eye candy.
De volgende keer zet ik gewoon weer The Empire Strikes Back op.

Ach ja, nu zijn er weer meer grappen bij The Big Bang Theory die ik begrijp

*1.5.

avatar van horizons
Hang tussen 4 en 4,5 in. 4,5 zou teveel zijn omdat ik The Undiscovered Country VI gewoon beter vind. Maar 4 voelt weer te laag. Ah wel.

Goed gefilmd, goede cast, typisch star trek verhaal van de goede soort.

Sommige momenten waren er iets teveel met de haren bij gesleept en soms was het wel erg jumpy qua vertelling.

Loepsaal
tweede keer gezien, wat minder, stoor me aan suffe booswichten.
Desondanks weer niet verveeld, er zitten mooie Science Filosofie dingetjes in, de taakverdeling tussen oude en nieuwe Spock aan het einde,
ruim voldoende dus.

Verheug me op de volgende in 2013.

avatar van Aazhyd
Ben geen Trekkie, de TV-serie vond ik meestal slaapverwekkend, maar dit was heel aardig. Veel actie en ontwikkeling, ook al zitten er zeker nogal wat ongeloofwaardige dingen in.

avatar van Sergio Leone
Leeg.

Na een overhaast begin waarin we zien wat voor held papa Kirk wel niet was en een zo mogelijk nog overhaastere intro (waarin Spock en Kirk en hun respectievelijke demonen getoond worden) is de film al halfweg en dat is maar goed ook.
Beleving of één of andere variant daarop is niet te bespeuren. Het verhaal springt wat van de hak op de tak, de slechterik is zo'n schmierend monster met een motief dat Zatte Rita kan verzinnen en de personages zijn gladde posterboys.

Dat laatste kan nog komen door een gebrekkige casting. Zachary Quinto lijkt mij als leek een degelijke Spock, maar Chris Pine is een geval van de plank misslaan.
Ook de bijrollen zijn twijfelachtig. Leonard Nimoy is een leuke knipoog en iemand als Chris Hemsworth laat in z'n beperkte screentime een goede indruk na, maar al de rest bakt er niets van. Simon Pegg is wellicht het dieptepunt, al krijgt hij stevige concurrentie van Eric Bana.

Als de inhoud op niks trekt dan valt er nog wat te redden door de verpakking mooi te maken, maar ook daar is Star Trek niet in geslaagd. De decors zijn wel de moeite, maar veel CGI is erg lelijk. Het grootste manco is echter de cameravoering. Van actiescènes is amper iets te zien: de camera gaat al schokkend van hier naar ginder en weer terug, dan krijg je een stukje Captain Kirk te zien, dan weer dat prothesehoofd van Bana, dan een lichtstraal in't groen, dan een lichtstraal in't blauw...
Ik heb geen moeite met lange(re) films, maar deze dubbele 60 minuten deden me even twijfelen.

avatar van filmfreak 101
een vraagje ik heb deze film opgenomen en ben van plan om hem dan volgende week ofzo te bekijken maar is het raadzaam om eerst die film te kijken en dan de rest of begin je beter met de rest en dan de prequel? Of mis je dan anders veel 'knipogen' naar de andere delen?

avatar van horizons
Allemaal niet nodig denk ik. Je kunt de film rustig zonder voorkennis bekijken.

avatar van filmfreak 101
horizons schreef:
Allemaal niet nodig denk ik. Je kunt de film rustig zonder voorkennis bekijken.

oke merci

avatar van Malli
Heerlijke prequel met een jongere versie van de legendarische Captain Kirk en Mr. Spock. O zoete nostalgie . Fun met hoofdletter F!

m1chel schreef:

Kvind star trek toch wel beter dan star wars .
Die skywalker is een slechte acteur vind ik maar de special effects zijn wel de max.

Een zwakke film.

uitermate belachelijk is de constructie om de oude Spock in de film te intergreren.
- De jonge Kirk wordt door de jonge Spock op een ijsplaneet gedropt, bevolkt door prehistorische monsters
- Kirk ontsnapt zowaar aan die monsters en loopt een grot binnen
- Daar staat opeens de oude Spock met een fakkel te zwaaien(heb ik iets gemist?)

de oude Spock weet aan Kirk nog te zeggen dat hij in geen geval over hem mag praten tegen de jonge Spock. Op het einde van de film krijgt de jonge Spock nochthans wat wijze raad van de wijze oude Spock. Niet logisch!!!

De oude Spock is een bijzonder figuur, hij moest natuurlijk in deze film verschijnen(kassa kassa!), m.i. hadden ze de film beter niet gemaakt,
zorgt voor teveel verwarring.

avatar van mjk87
Vermakelijke film met enkele heerlijke scènes en een leuke creatie van de Star Trek wereld.

Vooropgesteld, ik heb weinig met ST. First Contact vond ik een leuke film die voor iedereen wel goed te bekijken is. Zo ook deze reboot met ongetwijfeld veel herkenningen voor de fans.
De eerste twee scènes zitter er direct goed op en tonen dat Abrams een kleine Spielberg is met prima geschoten actie zonder hypermontage of onduidelijke beelden. Zeker die op Aarde met Sabotage op de soundtrack is lekker geschoten.

Dan volgt een soms wat rommelig verhaal om alles maar in gang te zetten tot uiteindelijk een finale. En serieus, dit deed me weleens denken aan A New Hope, die hele opbouw. Maar eens het verhaal loopt is de rest ook wat gestroomlijnder. Had men dat eerste deel maar iets beter uitgewerkt,.

Verder prima acteerwerk. Nooit bijzonder maar goed genoeg voor dit als actiefilm. De wereld is verder leuk uitgewerkt. Vooral de beelden van Aarde in de toekomst met San Francisco, de bouwsteigers met het schip, die hele wereld leeft gewoon. Al met al 3*

avatar van WB
WB
Ik ben jaren sceptisch geweest over de Star Trek franchise, maar heb dan toch deze film een keer bekeken (op aanraden). Ik moet zeggen (van mezelf) dat dit een aangename verrassing was. Leuk, onderhoudend, lekker sfeertje, mooie beelden... Valt me niet tegen! Ben nu benieuwd naar de nieuwste versie.

Zou iemand van jullie mij kunnen helpen? Ik heb totaal geen verstand van Star Trek en heb helemaal niets gekeken of gelezen omtrent Star Trek. Maar stel dat ik deze film kijk, zal ik er dan wat van begrijpen? Is dit het begin van een nieuwe reeks of borduurt het voort op de oudere Star Trek movies?