Star Trek (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met Chris Pine, Zachary Quinto en Eric Bana

James Tiberius Kirk is een ontzettende wildebras, maar blijkt ook een enorm getalenteerd ruimtevaarder te zijn, wanneer hij zich laat overhalen om een opleiding aan de Starfleet Academy te volgen. Bij het afleggen van zijn examen krijgt Kirk het aan de stok met zijn hyperintelligente collega Spock. De onbesuisde roekeloze Kirk en de berekenende kalme Spock zijn dan ook absolute tegenpolen. Naarmate de mannen elkaar beter leren kennen groeit echter de onderlinge waardering en dat is maar goed ook: als zij met het revolutionair futuristische ruimteschip USS Enterprise aan een zware en levensgevaarlijke reis beginnen moeten alle neuzen en ook alle oren, spits of niet, dezelfde kant op wijzen om de missie te laten slagen...

avatar van Querelle
Ja, klopt

avatar van BoordAppel
Wat ik van de serie en de andere films heb gezien is dat er voornamelijk allerlei mannen voor een groot beeldscherm aan het stressen zijn vanwege een agressor van buitenaf zonder dat het echt spannend of spectaculair wordt, en dat was hier ook weer.

Wat bewijst dat je maar weinig van de serie gezien hebt. In de serie worden juist vaak filosofische of maatschappelijke problemen aan de kaak gesteld. Deze Star Trek is niet veel meer dan een (erg geslaagde) actiefilm.

avatar van Albus Dumbledore
BoordAppel schreef:

En dat is puur waar deze film om draait. Toen de film was afgelopen in de bioscoop dacht ik niet: wat een platte schurk, of: originaliteit is niet het sterkste punt, maar ik dacht: wat een enorm geweldig topvermaak! Ik geloof dat Abrams in een interview heeft gezegd dat hij meer met de personages wil gaan doen in een sequel. Vond deze film toch wel de verrassing van 2009.

Vond het vroeger al niks en ook bij deze kon ik niet wakker blijven.
Special effects wel oke maar verhaal niks bijzonder . Bij sommige momenten dacht ik echt dat ik naar Tita Tovenaar aan het kijken was . Eerst de boel opblazen en dan snel verdwijnen . ( zogenaamd Teleporteren ) Ben niet echt vd sciensce fiction maar had pas District 9 zitten kijken en was aangenaam verrast en zodoende eg nieuwsgierig naar Star trek . De film en het verhaal kon me echter geen moment vasthouden of boeien .

Ik ben dus wel een echte trekkie en kwam wel aan mijn trekken met deze film. 1x in de bios gekeken en daarna nog een keer de blu-ray gehuurd om hem met commentaar van de makers te kijken. De films die ik afgelopen jaar de beste vond zijn allemaal sci-fi, er zijn er dan ook 4 uitgekomen.(deze, district 9,Moon, Avatar) dus het was een goed jaar voor sci-fi fans. Nu hopen op een nieuwe serie star trek en op nog zoon mooi sci-fi jaar.

avatar van rep_robert
Weer herzien op DVD en ik houd mijn cijfer op 4*, het blijft een geweldige ervaring en de Special Effects die gebruikt worden zijn echt fantastisch. Een mooie enerverende rit die je 2 uur lang met pure adrelanine in je stoel of bank houdt.

De extra feauture op de dvd is ook leuk, mooi om te zien dat er eigelijk nog zoveel op locatie is gefilmd, dat geeft de film een natuurlijke look.
Het is ook leuk om J.J. Abrahams achter de camera de camera te zien schudden voor schokkerige effecten.
Lekker ouderwets allemaal, net zoals het gebruik van miniaturen e.d.

Ik zal Star Trek wel nooit snappen. Ik blijf het een nerd film vinden. Effecten waren ok, maar niet ontzettend spectaculair. En het verhaal is echt te simpel, uit wraak maar allemaal planeten vernietigen en dan komt er lachebekkie en die redt de boel weer Ik heb zelfs een paar keer moeten gapen.....tja.

avatar van rep_robert
Tsja, het verhaal vind ik wel onderhoudend, er zit wel iets meer diepgang in dan jij vermeld hier. Juist het gegeven met tijdreizen maakt het wat mooier.
En over de Special Effect, dikke vette onzin wat je uitkraamt, want die zijn echt spectaculair. Star Trek heeft niet voor niets ook een oscar nominatie daarvoor in de pocket

Wat was er dan zo spectaculair aan? Ruimteschepen die door de ruimte vliegen heb ik al zo vaak gezien, ik vond de laserstralen uit de Entreprise er zelfs goedkoop uitzien.

avatar van rep_robert
Het hele begin is al prachtig vormgegeve, de vernietiging van Vulcan, de scene op de boortoren op Vulcan, de ruimtegevechten met de ruimteschepen, de fantastisch weergegeven planeet Vulcan, de mooie hangar waar ruimteschepen worden gebouwd in Iowa, de zwarte gaten die alles verzwelgen, de Supernova die de planeet van de Romulanen vernietigt,

Etc. etc. etc.

Zoals ik al zei, Star Trek is genomineerd voor een Academy Award voor de Special Effects, wat niet meer dan logisch is. Alleen omdat je wel is eerder ruimteschepen in de ruimte hebt gezien is het niet mooi meer of zo?
Als iets niet af te kraken valt aan deze film zijn het de Special Effects wel....

avatar van Fortune
Ben nooit een star trek fan geweest en zal ik ook nooit worden.
Maar na meerdere positieve reacties gehoord te hebben en na Lost en Cloverfield kan ik ook zeer positief spreken over J.J abrams.

Star trek in een nieuw jasje en het ziet er werkelijk erg mooi uit allemaal. Special effect zijn super en het zit er heel gelikt uit.

Het verhaal kon me in het begin wel erg boeien en dacht dat het een coole film gaat worden. Maar na een tijdje werd het wel erg oninteressant, gewoon een standaard ruimte gevecht en de spanning en diepgang kon ik ook niet vinden en daarom was het voor mij een flop.

avatar van goongumpa
De oude reeks vind ik leuk in zijn belachelijkheid, maar deze film is gewoon erg goed. Stijlvol in beeld gebracht, schitterende special-effects een rotvaart... een adrenalinerush van jewelste. Jammer dat de echte climax al in het midden van de film zat (de 3 mannen met de parachutes) en vreemd dat bepaalde scènes letterlijk gelift zijn uit 'The Wrath of Khan' (de waarheidrsups); maar voor de rest vind ik het zeker een aanrader.

avatar van @quikfit
Ben geen echte Startrek fan maar dit was een mooie film.

avatar van hellboy.ray
Leuke, frisse kijk op het verhaal rond het begin van Cpt. James Tiberius Kirk en de vriendschap tussen Kirk en Spock.

In eerste instantie was ik eigenlijk wel bang dat deze film afbreuk zou doen aan de hele Star Trek en James T. Kirk legende.
Niets bleek zo slecht als je zou verwachten en heb mij daarom ook zeer vermaakt met deze nieuwe film.
Om heel eerlijk te zijn heb ik mij meer vermaakt bij deze versie van J. J. Abrams dan de films met Jean-Luc Piccard (The Next Generation).

avatar van Minotaures
Normaal gesproken vindt ik Star Trek niks en vond de series irritant. Maar ik moet zeggen dat dit één van de beste SF-genre is met indrukwekkende special effects tot zover ik gezien heb.

avatar van Imperial Figure
hellboy.ray schreef:

Next generations is vrij saai maar de originele serie is nog steeds de beste en vermakelijkste.
Ik ben een echte star trek liefhebber en ook Enterprise met Scott Bakula vond ik erg leuk om te zien omdat alles goed werd uitgelegd (goede aanvulling).
JJ Abrams zocht het riskant op qua verhaal maar het is op zich goed gelukt.
De acteurs aan de andere zijn wat minder zoals bijvoorbeeld Anton Yelch als Pavel Chekov (totaal niet vergelijkbaar met de oude Chekov) en Simon Pegg als Montgomery 'Scotty' Scott.

boomboompow
wat een ongelofelijke slechte saaie film

boomboompow schreef:
wat een ongelofelijke slechte saaie film

wat een ongelofelijke slechte saaie comment

Ontopic: Heb de film in het weekend ergens gezien, ik had er niet zo veel zin in omdat er verschillende acteurs inspelen die ik er niet in wil hebben. Maar omdat het genre mij aanspreekt heb ik hem toch maar gekeken.

De film begon als een echte Sci-Fi, niet lang daarna begon het verhaal zelf en ik kan moet zeggen dat juist dit deel wel wat tegenviel. Personages waren cliché en niet grappig. Toen ze eindelijk de ruimte ingingen kwam de actie en die was echt heel erg tof, ook de plots tussendoor en de karakteropbouw zitten erg goed in elkaar. Het einde kon ik wel waarderen en ik kijk uit naar een nieuw deel. 4*

boomboompow
canciser schreef:

wat een ongelofelijke slechte saaie comment

vind je mijn comment slecht en saai, of kan je het niet accepteren dat ik deze film waardeloos vind?

avatar van canciser
Nee, het is meer zo dat ik een hekel heb aan 0,5 stemmers die stemmen op films waarvan ze het genre niet snappen of die niet kunnen waarderen. Ik snap best dat je een 2 zou kunnen geven, maar een 0,5, waar heeft deze film dat dan aan te danken? Verklaar je nader.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
En weer een zinloze discussie verwijderd.

Ik was zeer verheugd met deze prent, die terug grijpt naar de originele Enterprise-bemanning uit de eerste TV-reeks en de eerste langspeelfilms.
Andere acteurs uiteraard (op Leonard Nimoy na), maar wel zeer interessant dat je nu weet hoe 'het allemaal begon'.
Ik heb alle vorige filmen gezien, en ik moet zeggen, deze overtreft ze allemaal, prima vertolkingen, grandioos prachtige special effects, en vooral, wat een prachtig schip is de 'Enterprise' hier.
Ook het scenario is zeer goed, al komt het wat traag op gang na de eerste actie, toch zit het verhaal boordevol spanning en ook een vleugje humor.
Wat mij betreft hoeft dit zeker niet de laatste Star Trek-film te zijn !!!

neo (crew)
En weer een zinloze discussie verwijderd.

4 Oscarnominaties

Beste Make-Up
Beste Geluid
Beste Geluidsmontage
Beste Visuele Effecten

avatar van canciser
Bedoelen ze met geluid ook de soundtrack? Die vind ik erg goed. Visuele effecten van Star Trek zijn ook erg goed, maar die Oscar past beter bij The Hurt locker of Moon vind ik.

canciser schreef:

Met geluid bedoelt men de mixage van de diverse elementen in het geluidsspoor (voor/achtergrondstemmen, effecten, muziek, etc.). Officieel noemt deze categorie 'Best Sound Mixing'.

ok, bedankt.

Ik twijfelde in het begin of ik alweer een Star Trek film zou moeten gaan kijken maar ben blij verrast na afloop! Dit vind ik de beste tot nog toe en ik hoop dat dit het begin wordt van een hele nieuwe reeks.

avatar van vdhjeroen
Star Trek had een wat een apart publiek, "de trekkies" maar door de stijlbreuk van J.J. Abrams, is hij erin geslaagd om deze sage toegankelijker te maken voor een breder publiek. En dat kan ik enkel maar toejuichen!

De film was zeer goed in beeld gebracht en de special effects waren van een hoogstaand niveau.

Algemeen zou deze film voor mij 3,5* verdienen maar ik krikte het omhoog tot 4* door de vernieuwende aanpak van J.J. Abrams.

avatar van gerwinmaster
Ik vroeg me af, moet je eerst de eerdere delen van Star Trek bekijken, of kun je gewoon in dit deel binnenvallen en alles snappen?