Star Trek (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met Chris Pine, Zachary Quinto en Eric Bana

James Tiberius Kirk is een ontzettende wildebras, maar blijkt ook een enorm getalenteerd ruimtevaarder te zijn, wanneer hij zich laat overhalen om een opleiding aan de Starfleet Academy te volgen. Bij het afleggen van zijn examen krijgt Kirk het aan de stok met zijn hyperintelligente collega Spock. De onbesuisde roekeloze Kirk en de berekenende kalme Spock zijn dan ook absolute tegenpolen. Naarmate de mannen elkaar beter leren kennen groeit echter de onderlinge waardering en dat is maar goed ook: als zij met het revolutionair futuristische ruimteschip USS Enterprise aan een zware en levensgevaarlijke reis beginnen moeten alle neuzen en ook alle oren, spits of niet, dezelfde kant op wijzen om de missie te laten slagen...

avatar van rep_robert
Ja zekers, als je een beetje had gelezen hier in dit topic was je daar al achter gekomen zonder deze vraag te stellen.
J.J. Abrahams laat een nieuwe, frisse wind door Star Trek varen, begint helemaal overnieuw en heeft ook voor de echte "Trekkies" een aantal leuke momentjes.

avatar van inquestos
De ene is groen, de andere heeft spitsoren, en weer een ander heeft tatoeages; kijk we hebben aliens!

Het verhaal is gewoon zwak en (binnen het verhaallijn zelf) niet geloofwaardig. Een strijd tussen gigantische schepen die beslecht wordt door een handgemeen. En vervolgens de 'boor' beschadigen door er met een tweetal geweren op te schieten. Had dat niet vanuit het schip zelfgekund, ipv wat mensen er naar toe 'schieten'. En waarom laat Nero onze twee helden op zijn schip rond benen?

Het ziet er verder goed verzorgd uit, en het acteerwerk varieert van dramatisch tot acceptabel, dus vandaar de 2.

avatar van Kizzy
Ik ben op zich niet echt een SF fan, dus kan het ook niet met zoveel ander films vergelijken, maar deze heeft me toch echt wel aangenaam verrast! Ik heb hem van begin tot einde met veel interesse bekeken. Goed geacteerd, goed plot, goede humor, zeker nog een tweede keer kijken waard!

avatar van epic piggy
Ik ben geen trekkie en niet echt een Sci Fi-fan ik volgde een paar jaar geleden op Veronica de nieuwe serie wel eens, en deze film laat zien
wat er nou allemaal gebeurt is de echte trekkie's zullen het wel al weten en zodra er 1 sterrendatum gezegt word weten ze het wel maar ik weet dat allemaal niet en nog vond ik het een leuke film.
4 sterren voor een goede film.

Je hoeft niet perse een Star Trek liefhebber te zijn om deze film te waarderen. Er zitten wel veel Star Trek concepten in en als je de filosofie van Star Trek series kent is dat wel een voordeel. Maar manman, wat een film dit. Super veel vaart, geweldige CGI, mijn kaak viel op de grond. Stel je voor dat TNG of Voyager overnieuw zou worden gedaan met de huidige stand van de techniek en een flink budget... Feitelijk zag je dat ook al wel aan Enterprise (de serie bedoel ik) die helaas wat vreemd aan zijn einde kwam. Aanrader voor de SciFi liefhebber in het algemeen en de Star Trek liefhebber in het bijzonder.

NathanMandjes
Prachtige film. Ik als Star Wars fanaat was vroeger altijd tegen Star Trek omdat het er zoveel goedkoper uitzag. Maar Star Trek heeft me zeer positief verbaasd, mede dankzij de geweldige J.J. Abrams, die verantwoordelijk is voor mijn enige verslaving.. LOST. Humor, actie, prachtige effecten en een ietwat gerforceerd 'slim' verhaal. Keek snel weg op deze ochtend!

avatar van Zizzo
Als fan van de oudere Star Trek series en films, had ik me twijfels over deze nieuwe generatie Kirk, Spock en het hele verhaal erom heen. Maar ik moet zeggen dat ik het een zeer geslaagde nieuwe start is van (hoop ik) vele films is. Verhaal is ouderwets Star Trek. De cast was even wennen maar vond ze goed passen in hun rol, die ze goed neerzette. Heb na een wat moeilijk begin erg genoten! De special effects zijn strak, en er is zeker spanning en sensatie. Deze film is zeer zeker te doen voor de mensen en jongeren die nog nooit star trek hebben gezien, en is zeker een leuk begin van een nieuwe generatie star trek fans

avatar van Turkeyloverz
Heb nog nooit ook maar iets gezien van Star Trek, maar ik ben echt blij verrast. Ik vroeg mezelf steeds af op het begin waarom ik in godsnaam zo een film besloot te kijken, maar man man wat een achtbaan. Het verhaal is een beetje matig, maar dat blijft ook alsmaar op de achtergrond. De actie, de special effects en wat komische momenten af en toe maken deze film juist erg vermakelijk. Heb zeer genoten.

avatar van BjornH
Hoewel ik tot nu toe nog helemaal niks had met Star Trek, vond ik dit toch wel een erg aangename en sterke film. Leuke dialogen, spetterende actie en een grotendeels sterke cast (Ik vond Bana niet echt geschikt als slechterik maarja....:)) maken deze film erg goed. Hoewel die costuums niet echt aan mij zijn besteed, ik dat hoofd van Spock erg irritant vond en er nog een paar dingen in t script waren die ik af en toe niet helemaal sterk vond zoals de liefdesrelatie van Spock die zo maar uti del ucht kwam vallen en naar mijn mening wat meer diepte had kunnen hebben , kan ik toch erg tevreden terugkijken naar mijn eerste aanvaring met Star Trek .

avatar van Poppe
Heerlijke ervaring op 1080p en DTS-MA!!

Ik heb de serie nooit gevolgd, dus ik was wel benieuwd of het mij zou aantrekken.
Ik heb me echt goed vermaakt bij deze film, soms wel even wat onduidelijk maar dat werd goed hersteld.

Leuke film met een aantal goede acteurs

avatar van Minotaures
In 2012 kunnen we de Sequel verwachten!

Het duurt even, maar hopelijk is het het wachten waard.

avatar van Don MN
'You will always be a child of two worlds.'

Met weinig Star Trek ervaring de dvd aangeschaft op basis van de goede reacties en de regisseur. Een leukere verrassing had het niet kunnen zijn, want de chemie spat werkelijk van het scherm. Tegenpolen Kirk en Spock hangen elkaar de hele tijd verbaal in de haren en maken een waar schouwspel van dit vooral komisch sf-avontuur.

Ondanks de vele humoristische momenten vertelt deze film een serieus en mooi verhaal over een persoon die zoekende is naar een doel in zijn leven, of het pad kent, maar het nog niet durft te bewandelen. Ik heb nog nooit van Chris Pine gehoord, maar hij speelt met verve een ontzettende wildeman die zich ontpopt tot held. Daarnaast vele grappige bijrollen, o.a. Yelchin, Saldana, Urban en Pegg.

Verder is het visuele aspect heel goed verzorgd, dat had ik na Mission Impossible 3 ook wel van Abrams verwacht. Met als (actie) hoogtepunt de parachutesprong door drie bemanningsleden en het bijbehorende gevecht op het platform. Niks te klagen qua design, af en toe lelijke wezens die de revue passeren, maar uit respect voor de fans zal ik er weinig woorden aan vuil maken. Want de Enterprise vliegt comfortabel op Warp-speed door een fris windje.

In aanvang had ik het idee, niet weer zo'n film met een verhaal van de aanloop, maar na afloop had ik wel het gevoel dat ze in ieder geval probeerde er een echt verhaal te maken en dat is wat mij betreft gelukt, Een 3,5.

avatar van FrisoBoei
Tis toch vooral een actie film geworden met veel visueel spektakel, maar niet echt origineel.

avatar van SnakeDoc
Is deze StarTrek een vervolg op de eerder uitgebrachte films? Of staat het er los van?

Zit er namelijk over na te denken deze aan te schaffen vandaag!

avatar van Don MN
Dit is geen vervolg op de eerder uitgebrachte films. Nieuw begin door J.J. Abrams.

avatar van SnakeDoc
OKe, omdat hij ook wel gekenmerkt wordt door Star Trek XI.
Althans, dat stond op het stickertje in de FRS

avatar van planet_of_death
Ja dat zag ik ook staan. Punt van desintresse.

avatar van planet_of_death
Bij herzienning blijft mijn stem staan. Prachtige science fictionfilm met veel actie en nog altijd mooie effecten.

avatar van SnakeDoc
Mijn eerste Star Trek film!

Heb besloten hem toch maar te gaan kijken.
Heb nooit veel met de serie gehad, maar aangezien ik liefhebber ben van het genre SCI-FI toch maar aangeschaft!

Hele mooie special effects! Paar prachtige ruimte shots, mooie schepen en redelijk verhaal.
Nadeel was voor mij dat ik de namen totaal niet ken.
Star Trek liefhebbers van het eerste uur kennen de verschillende personages waarschijnlijk al beter en daardoor zit er misschien iets meer logica in het verhaal.

Heb me verder heel prima weten te vermaken.

3,5 sterren!

Gewoon lekker pompeus vermaak; zowel de teksten, de aankleding, de muziek en het totale 'over the top' verhaal. Misschien is alles wat dik aangezet maar dat is wel lekker gedurfd en geeft de film de swung die die nodig heeft. Gelukkig is er ruimte voor zelfspot en dat is bij mij altijd een grote plus.

Filmisch zeer prettig om naar te kijken. De scene in de ´oldtimer´ is fantastisch gefilmd. Vooral als de jonge Kirk uit de auto vliegt, vliegt hij zo de ruimte in met de Beatie Boys als backing vocals. Ik lust hier wel pap van.

Fijn gecast. Alleen Wynona is als moeder van Spock totaal misplaatst en ongeloofwaardig. Bruce Greenwood (Captain Pike) had van mij wel een wat grotere rol mogen hebben. Als is het maar omdat die vent zo'n prettige stem heeft. Chris Pine had ik niet zo'n hoge pet van op maar zijn gezicht lijkt als elastiek. Bekijk zijn gezicht nog maar eens goed als hij tijdens het bargevecht zijn handen op de borsten van Nyota zet... En dan Zachery Quinto is een rising star en laat een Vulcan (een wat...?) geloofwaardig overkomen.

Verder was ik blij verrast dat de de makers het 'Het Roddenberrysausje van de perfecte toekomst op aarde " hebben losgelaten; dat is zooo fin le siecle. J.J. Abrams mag door filmen en ik kijk uit naar Star Trek 2012.Science fiction kitsch op z'n best. *****

Veel beter dan verwacht. Hield absoluut niet van de serie, maar deze film is mooi gemaakt, goed verhaal en genoeg actie!

avatar van planet_of_death
Naar mijn mening staat deze film ook best wel buiten de serie. Of beter gezegt: het is een boost die een wat oubollige serie nodig had. Veel minder braaf en een hoger tempo. Lekker modern!

avatar van Ceeda7
Een half puntje omhoog voor dit SF-meesterwerkje.
Ik heb nog geen trekkie ervaring, maar kijk door deze film erg uit naar het volgende deel.
Humor, mooi "time travel" plot, karakterisering van personages, actie en wervelende effecten.
En wat een strak tempo in deze film, verveelt eigenlijk voor geen seconde. Ik zou het 4.5 kunnen geven, maar doe het niet.

4 sterren dus

Aardige blockbuster, bij vlagen geweldige effecten. Soms leuk en erg vermakkelijk. Meestal gewoon wel aardig. Maar waarom dit in de Imdb top 250 staat is mij niet helemaal duidelijk. 3,5 sterren.

avatar van MovieMind
Niet veel beter dan de gemiddelde star trek aflevering.
Daarom van mij ook een gemiddelde waardering.

avatar van planet_of_death
Waar je dat vandaan haalt, vraag ik me af.

avatar van Sir Dancelot
planet_of_death schreef:
Waar je dat vandaan haalt, vraag ik me af.
Uit ZIJN mening... Dat schijnt te mogen hier....

avatar van Nand
Leuke blockbuster, niet veel nieuws. De special effects waren heel goed. Wel een beetje te veel toevalligheden naar mijn mening. Dat Kirk net op dezelfde plek land als oude spock bijvoorbeeld...