Star Trek (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met Chris Pine, Zachary Quinto en Eric Bana

James Tiberius Kirk is een ontzettende wildebras, maar blijkt ook een enorm getalenteerd ruimtevaarder te zijn, wanneer hij zich laat overhalen om een opleiding aan de Starfleet Academy te volgen. Bij het afleggen van zijn examen krijgt Kirk het aan de stok met zijn hyperintelligente collega Spock. De onbesuisde roekeloze Kirk en de berekenende kalme Spock zijn dan ook absolute tegenpolen. Naarmate de mannen elkaar beter leren kennen groeit echter de onderlinge waardering en dat is maar goed ook: als zij met het revolutionair futuristische ruimteschip USS Enterprise aan een zware en levensgevaarlijke reis beginnen moeten alle neuzen en ook alle oren, spits of niet, dezelfde kant op wijzen om de missie te laten slagen...

krosnicky schreef:
vette film dit was de 1ste star trek film die ik heb gezien en die is me zo goed bevallen dat ik de andere 10 ook wel zien er is maar 1 probleem waar vind ik die andere 10 ???

Die zijn sinds mei van dit jaar allemaal heruitgebracht in geremasterde versie, dus ze zullen een erg goeie beeldkwaliteit hebben. Te koop in elke DVD-Winkel, maar daar zal je ontertussen zelf wel al achtergekomen zijn

avatar van Near_Dark
Ik heb hem eind mei gezien in de cinema...

Dit was nog eens een spektaculaire SF-Film
Het was geleden sinds "Serenity (2005)" dat'k nog zo'n goeie SF-Actiefilm heb gezien,
die zijn echt een zeldzaamheid geworden.

De film vliegt er stevig in met een adembenemende actiescène die meteen de toon zet.
De special effects zien er ongelooflijk goed uit en ook de emotionele kant van het verhaal is dik in orde, je leeft mee met de personages en hoopt dat ze de vele gevechten overleven.

Enig minpunt vond ik dat er af en toe gesprekken in voorkwamen die volgepropt zaten met technische termen die moeilijk te volgen zijn door NIET-Star Trek fans, gelukkig zijn die tot een minimum beperkt.

Wat deze film zo goed maakt is het gevoel voor humor dat erin verwerkt zit, zoals Kirk die de ene spuit na de andere in zijn nek geramd krijgt nadat hij moedwillig ziek was geworden om toch maar aan boord te kunnen geraken van de USS-Enterprise.
Of Chekov die Engels spreekt met een loodzwaar Russisch accent, da's om niet meer bij te komen van't lachen !

8/10.
Een bangelijk goeie SF-Actiefilm die ik op DVD/Blu Ray ga kopen als hij uitkomt
Hopelijk brengen ze een Special Edition uit met extra scènes, want soms wou ik meer te weten komen over de personages, hopen maar dat die er ook komt .

Filmsite : Star Trek | Official Movie Site | On Blu-Ray and DVD November 17 | Star Trek Movie - startrekmovie.com

avatar van DiDa
Ik had nog nooit een Star Trek film gezien. Uiteindelijk besloten om mezelf eens open te stellen voor deze film. En daar heb ik geen spijt van. Wat een geweldige film heeft Abrams weer afgeleverd.
De film heeft alles: goede acteurs, vaart, spanning, humor, supereffecten (met de platformscene als hoogtepunt), verhaal en een goede sfeer.

Enig minpuntje is dat het verhaal soms net iets te snel gaat...
Maar toch 4.5 ster!

avatar van Spetie
Ik ging echt als totale leek deze film in. Ik heb niets met Star Trek en zal en na deze film waarschijnlijk ook nooit wat mee krijgen, maar toch viel het me op zich redelijk mee en is het verhaal ook als niet-kenner wel goed te volgen. Het eerste gedeelte is duidelijk het beste van de film. De karakters van Kirk en Spock worden geïntroduceerd en er wordt de tijd genomen om alles aan de kijker uit te leggen. Vooral Spock is een fijn personage en wordt ook erg goed gespeeld door Zachary Quinto. Zijn acteerwerk steekt dan ook ver boven de rest van de cast uit wat mij betreft. Toegegeven er gebeurt van alles en het tempo van de film is lekker hoog, maar spannend of echt heel leuk wordt het nergens. Dat komt ook omdat de schurk in deze film (Eric Bana) totaal niet imponeert. Erg slappe hap van zijn kant en een soort van schurk dat je als kijker al zovaak hebt gezien. Ook gaat het er in de Enterprise af en toe erg onserieus aan toe, op zich geen probleem, ware het niet dat hun levens constant in gevaar zijn en ze daar wat mij betreft wel wat serieuzer mee om zouden moeten gaan. Desondanks is het allemaal wel behoorlijk onderhoudend en als het tweede gedeelte niet wat minder was geweest was ik zelfs op drie sterren uitgekomen. Nu wordt het helaas een halve ster lager.

SUPERFILM. Gewoon 5 sterren.

Ben in pricipe helemaal geen star trek fan, maar deze film is van begin tot eind een knaller. Heb 'm inmiddels 3x gezien (wilde 'm toch laten zien aan anderen).

avatar van centurion81
Wat een superfijne film. Ben ook geen Star Trek-fan maar dit is gewoon een hele sterke SF-film an sich!

gewoon 'ok'
niets speciaals
had er meer van verwacht na al die positieve commentaren
kirk en spock acteerde wel goed moet ik zeggen

avatar van Polvo
Prachtige film, heel realistisch neergezet.
Je moet de oude startrek loslaten, de oude Kirk komt niet meer terug.
Wat mij verbaast is dat velen het een heel goede fim vinden en toch maar 3,5 punt geven.
In mijn ogen is 3,5 punt goed voor een doorsnee film, maar deze stijgt daar echt boven uit.

Onderhoudende film zullen we maar zeggen. Hoewel het zeer leuk was om veel oude bekenden geintroduceerd te zien vond ik het verhaal niets bijzonder en ook niet spannend. Slecht was de film zeker niet want er werd goed in geacteerd en de beelden waren regelmatig fraai. Maar op de een of andere manier kon ik toch niet echt in de ban raken van deze film (vond hem persoonlijk iets te lang duren ook) en vond ik hem meer onderhoudend dan echt goed. Was overigens wel leuk om de originele Spock weer eens terug te zien.

Aardige film, als je ervan houdt. Spock van vroeger was leuk. De rest minder. leuke special effects. Niet echt iets bijzonders. Slap verhaal.

avatar van MichaelMadsen
Ben een Star Wars fan en heb nooit eerder een aflevering van star trek afgekeken. Maar dit is wel een fantastische film, goed te volgen voor leken. uitstekende acteerprestaties van spock (een slechterik in heroes) en kirk. Alle elementen voor een spektakel sf stuk zitten erin. Top!

avatar van top030
een film voor de liefhebber.
uiteindelijk geen hoogvlieger.

avatar van erreper
Deze viel me toch weer ontzettend mee, ik heb wel met plezier gekeken en ben aangenaam verrast door deze film.

Wat ik alleen wel een beetje irritant vind zijn de vele "lens flares" steeds door het beeld, een soort van uitvergroot Bruckheimer trucje lijkt het wel om wat extra spanning te suggereren.

Maar gelukkig gaan de meeste dingen wel goed in deze film, de geluidseffecten zijn bij tijden waanzinnig goed bijvoorbeeld.

avatar van Apollinisch
Opent met een wat overbodige flashback, maar de scène erna [-] maakt alles goed. Zo integreer je muziek!

Van de rest van de film gaat nagenoeg net zoveel geestdrift uit. Het verhaaltje is leuk, de settings zijn top en de special effects zijn perfect. Wat mij betreft maakt Abrams hierna een film met enkel van die ruimte-explosies. Geweldig om te zien.

avatar van darkknight
Heb nog nooit eerder ook maar iets van Star Trek gezien maar dat maakt inderdaad niet uit. Misschien is het zelfs wel beter want ik kan me voorstellen dat je veel meer verwacht als je een echte fan bent.

Goeie acteerprestaties, fraaie explosies en omgevingsbeelden! Verhaal wat minder. 3,5 ster.

De film begint goed, maar zakt snel af.

Ik ben absoluut niet van ruimteschepen en laserstralen, maar het begin van 'Star Trek' was erg sympathiek. Het verhaal stond me wel en het leek een goede kant op te gaan. De introductie van personages was goed en het was allemaal erg vermakelijk. Tot de film omsloeg qua plot en actie en het een grote chaos werd van schieten, de wereld redden enz. Het was allemaal niet interessant genoeg. Duidelijk niet voor mij weg gelegd.

Toch een vermakelijke kant en een sterke soundtrack.

3.0

avatar van wwelover
Jammer ben toch wat teleurgesteld, komt vooral door de hoge rating hier en vooral op IMDB. Maar ik vond de film alles behalve geweldig, het was een redelijke film maar niet meer dan dat. Het begin was wel interessant, maar vond het later toch een stuk minder worden. Heb ook niks met de serie, maar hoopte dat dit toch wat beter zou zijn. Het verhaal vind ik niet zo boeiend, het is gewoon niet mijn ding denk ik. De special effects en score zijn wel erg goed.

De cast is ook prima, zeker Chris Pine, getalenteerde acteur en natuurlijk Eric Bana. Maar ook de overige bijrollen zoals John Cho en Simon Pegg zijn goed.

avatar van YoG
YoG
Irritant zoet sfeertje.. de special effects waren helemaal okee.. misschien hadden ze wat meer moeten focussen op het verhaal, wat dat is ZO cliche!
Met tegenzin uitgekeken, want ik ben wel een groot fan van de wat oudere Star Trek films en The Next Generation series.

Als je de huidige Star Trek serie (Enterprise) al weinig aan vind, laat dan dan deze film ook maar onberoerd

YoG schreef:

Helemaal niet mee eens !
Ik heb vroeger ook met plezier naar de oudere series gekeken én alle film maar met deze nieuwe beginnen ze helemaal opnieuw !!

Vergeet alles wat hiervoor aan Star Trek ooit is geweesd en begin opnieuw, dit hadden ze niet beter kunnen aanpakken en ik hoop dat ze op deze wijze verdergaan met nieuwe films en series, vertrekkende vanuit deze laatste film. Laten ze de boel maar eens flink vernieuwen zodat ze weer 20 jaar verder kunnen met de reeks en een hele schare nieuwe fans bij elkaar krijgen

Als je de huidige Star Trek serie weinig aan vind, maar het idee je wel trekt dan is deze film een grote aanrader.

Bijna alles wordt overboord gekieperd en een nieuwe filmreeks er voor in de plaats gebracht.

2011/2012 komt het vervolg hiervan (iig, dat wordt verwacht) en ik zit te wachten op, wederom, een goed resultaat.

avatar van mordang
Ik heb genoten van deze film. Het geeft een mooie achtergrond voor de serie van weleer. Er zat humor in, actie en mooie plaatjes.

Echter ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er wat 'losjes' is omgegaan met de geschiedenis van het Star Trek verhaal. Ook was er net iets te veel snelheid voor mijn smaak. Sommige oudere Star Trek films zijn ronduit traag, maar nu is het formule 1 snelheid. Van het ene uiterste in het andere.

Toch denk ik dat met deze nieuwe formule voor Star Trek, men een goede keuze heeft gemaakt. De acteurs hebben de karakters van weleer geen geweld aangedaan en verder uitgediept. Voor een SF film lijkt me dat toch best een vermelding waard.

avatar van planet_of_death
Inderdaad de perfecte nieuwe formule. Zo gaat Star Trek met de tijd mee en trekt men een nieuwe doelgroep aan.

Reinbo
Totale restyling van het wat saaie Star Trek. Prachtige effecten, geweldige art direction en een vlot verteld verhaal. Eigenlijk is het meer Armageddon deel 2, dan een nieuwe Star Trek.

avatar van Querelle
Nooit van Star Trek gehouden, maar ik had gedacht dat deze film me wel zou bevallen n.a.v. de trailer. Helaas wordt er nauwelijks van de serie en de andere ST films afgeweken en blijkt het gewoon het zoveelste space theatre met mannen en vrouwen van wisselende origine, in primair gekleurde pakken te zijn. De rollen van Kirk en Spock vielen nog wel mee, en vooral Spock vind ik wel een sterk karakter, hij werd ook goed vertolkt, maar er wordt te weinig met hun opbloeiende vriendschap/strijd gedaan, terwijl het daar wel om lijkt te draaien.

de slechterikken vond ik zoals altijd bij Star Trek weer tenenkrommend ééndimensionaal en niet geloofwaardig als karakters. Het blijven toch mannen in pakken. Hoeft geen probleem te zijn maar dan moet de inhoud en de spanning vele malen sterker zijn.

Querelle schreef:

Een goeie raad, kijk geen populaire SF-films meer, want veel beter dan dit wordt het toch niet...

avatar van Stephan
Voor dat soort mensen is er bijvoorbeeld Battlestar Galactica (2003) Geen Alien in de hele serie. Niet voor niets door Time in de top tien beste tv films van de afgelopen 10 jaar.

Near_Dark schreef:

Ik hou (ook) van populaire SF- films en veeel beter dan dit is het dus meestal wel.

Querelle schreef:
en de andere ST films .

Ik bedoelde natuurlijk de andere star trek films.

Stephan schreef:

Ik hou ook van aliens, maar het liefst creaturen. Battlestar Gallactica trekt me ook niet zo,

avatar van BoordAppel
Helaas wordt er nauwelijks van de serie en de andere ST films afgeweken

Deze film wijkt juist van de serie (en sommige films) af.

avatar van Querelle
Wat ik van de serie en de andere films heb gezien is dat er voornamelijk allerlei mannen voor een groot beeldscherm aan het stressen zijn vanwege een agressor van buitenaf zonder dat het echt spannend of spectaculair wordt, en dat was hier ook weer. Die paar vlottere scenes, voornamelijk in het begin, konden die suffigheid imo niet helemaal verbloemen. En de humor vond ik ook niet echt passend. Nogal slapstickachtig (met die spuit bijvoorbeeld)

avatar van jordandejong
J.J. Abrams is toch van Lost?