Hellboy II: The Golden Army (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Fantasy

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Ron Perlman, Selma Blair en Luke Goss

Een oud bestand tussen het mensenrijk en een veel ouder ras van mythische wezens staat op het punt verbroken te worden. De verbannen prins Nuada wil de mensheid uitroeien om zo plaats te maken voor de wezens die nu in verschuiling moeten leven. Het is aan Hellboy om Nuada te stoppen voordat hij het allesvernietigende Gouden Leger kan wekken. Samen met een team van het Bureau voor Paranormaal Onderzoek en Defensie, met onder meer zijn pyrokinetische vriendin Liz, de aquatische empatholoog Abe en de protoplastische mysticus Johann wordt er heen en weer gependeld tussen beide werelden. Uiteindelijk zal Hellboy, een schepsel dat in geen van beide werelden echt geaccepteerd wordt, moeten kiezen tussen zijn eigen volk of de mensenwereld waarin hij is opgegroeid.

puckb96
Beter dan deel 1 is ie zeker.

Goed vervolg, de scene met Abe en Red bezopen is écht briljant!

avatar van AC1
AC1
Rosicky schreef:
Ik kan best tegen een beetje fantasy en verbeelding in film, maar de hoeveel blikken met special-effects die hier worden opgengetrokken en over het beeld worden uitgesmeerd zijn mij net een brug te ver. Het verhaal kon me niet bekoren en alles voelde veel te veel aan als een slecht computerspel, een beetje hetzelfde dat ik had bij Speed Racer. Deel 1 kon mij beter bekoren. Enige pluspunt in dit tweede deel vind ik de humor

Zo is het, Rosicky. De tweede film is ook ergerlijk fragmentarisch zoals een Harry Potter film. Het verloopt als een reeks van losse stukjes dat aan elkaar geregen is zonder enig bindmiddel. Waar de eerste film nog onvoorspelbare scherpe kantjes had, was The Golden Army toch meer een film bedoeld voor een jonger publiek. Voor mij één van de grootste teleurstellingen van 2008. Ik ben nu officiëel Guillermo del Toro af.

avatar van Q Jones
Juist niet Hellboy 2 was een aaneenschakeling van mooie beelden, gave actie, droge humor en een fantasie die je dromen te boven gaan. Ik verdronk als het ware in de film, het was als een droom waaruit ik niet wakker wilden worden.

avatar van Lennert
Erg leuk! In de eerste film haperde er nog enkele dingen, maar hier zijn de oneffenheden goed weggepoetst. Het drama-gehalte is een stuk minder irritant aanwezig dan in het eerste deel en wordt nu het meeste gebruikt als comical relief op een manier dat het een mooie afwisseling is met het verder erg serieuze verhaal.

Prins Nuada en prinses Nuala zijn interessante personages uit een mooie mythologie. Het maakt de film wat meer kleurrijk, waar de vorige film vooral grauw was. Het aantal wonderbaarlijke creaturen (hoogtepunt op de trollenmarkt) is gigantisch, Del Toro blijft in dat opzicht altijd positief verbazen met zijn grote fantasie. De actie is ook een stuk meer afwisselend dan in de vorige film door de komst van de zwaard-vechtende Nuada, hier ijzersterk neergezet door Luke Goss. Hij zorgt absoluut voor enkele prachtige scenes en is door zijn motieven meer dan een standaard slechterik. Anna Walton is nog een beetje stijfjes, maar zet al met al wel een rol neer die haar personage siert.

Ik hoop echt dat men hier meerdere delen van gaat maken: het verhaal schreeuwt om een spectaculaire slotaflevering in de serie. Hellboy met kinderen, die ook nog eens het einde van de mensheid kan bezorgen? Laat in ieder geval Del Toro weer achter het roer zitten, deze man weet hoe hij een duistere film met een lichte kant kan maken.

avatar van Butchers
Beter dan deel één. Vind de fantasie in deze film gewoon heel fijn om te zien. De monsters, trollen, mutanten etc... Het verhaal is ok en Ron Perlman zie ik normaal gezien écht niet graag spelen. Maar in de Hellboy films valt het wel mee.

avatar van Denzz
ik heb deze gisteren op tv gezien en ik ben toch wel redelijk teleurgesteld. Ik verwachtte een prachtig actie-spektakel van Del Toro maar de film bleef erg gemiddeld en voorspelbaar. Op de decors, monsters en andere beesten valt echter niets te zeggen, het is allemaal zeer verzorgd en knap gemaakt. Maar het verhaal is voorspelbaar en cliché en de film tilt zich niet hoger dan het niveau van een gemiddelde hollywood-film. Del Toro bewees met een film zoals Pan's Labirinth dat het een prima regisseur is, maar met deze film weet ik het niet.

Ik geef hem 3.0*

avatar van gizmo_o
Ik werd aangenaam verrast, dit vervolg is nl. een stuk beter dan zijn voorganger. Het verhaal is interessanter, meer leuke wendingen, nog mooier vormgegeven, nog meer toffe wezens, eigenlijk gewoon meer fantasie! De balans is beter tussen de actie, fantasie & humor. Het contact tussen Hellboy en Manning zorgt elke keer weer een glimlach. Ik vond Liz stoerder en beter acteren dan in deel 1 en Perlman was gewoon wederom goed op dreef als Hellboy.
Overigens was het goed dat Abe Sapien meer 'screentime' kreeg, interessant wezen.

Uiteraard overwint het slechte (ook een pluspunt van dit vervolg, de 'badguy' Nuana was niet echt 100% 'evil') het goede, maar zo hoort het ook te zijn in deze films.

avatar van SuperSideSwipe
Viel me tegen, dit vervolg doet zwaar onder voor het aardige eerste deel.

Dit vervolg ontbrak het volledig aan spanning / verhaal.

Effects zagen er echter wel uitstekend uit.

Testa-Rossa schreef:
Goed vervolg, de scene met Abe en Red bezopen is écht briljant!

I can't smile without you. If you would know what I'm going through. Ja leuk liedje vind ik zeker en een leuke toevoeging aan de film zelf in het geheel. Het is nog een keer in de credits te horen.

avatar van jipt
Heerlijke heldenfilm, veel beter dan het eerste deel. Actievol, fantasierijk en humoristisch. Fijn dat ze dat wannabe-Sin City kleurenfilter ditmaal er niet in hebben gestopt. Aan deze film kunnen menig actie-fantasie filmpjes (noem een Harry Potter) een voorbeeld aan nemen. 4*

jipt schreef:

Harry Potter een voorbeeld nemen aan dit? Ik vind Hellboy wel goed neem me niet kwalijk maar Harry Potter is toch echt wel beter dan dit

avatar van aburex
Zeker beter als het eerste deel, met werkelijk komische momenten en erg goede speciale effecten.

avatar van jipt
puckb96 schreef:

Harry Potter is veel minder fantasierijk en een stuk kinderachtiger. Enkel deel 3 komt in de buurt van het niveau van HB2.

koksan
Goeie film

avatar van K. V.
Deze kon me eigenlijk ook wel bekoren. Hij was wel meer avonturenfilm gericht, maar toch zaten er nog genoeg vreemde creaturen in om toch nog vertrouwd over te komen. De film was ook iets luchtiger opgepakt als het eerste deel, maar dit kwam de film eigenlijk alleen maar ten goede.
Ook zaten er enkele hele mooie scènes in, maar 'k denk dat vooral die boom/groen-scène er uitsprong.
Erg aangenaam verrast door deze film en 'k hoop eigenlijk dat ze nog een derde deel zullen maken.

avatar van dave
"Dat kan beter", was slechts één van de gedachten die door mijn hoofd spookten na afloop van het eerste deel. En gelijk kreeg ik. Het vervolg scoort op alle vlakken hoger. Meer fantasierijke figuren en omgevingen (Op een gegeven moment zelfs behoorlijk gelijkend op 'The Shadow of the Colossus), een boeiender verhaal door het weglaten van die dwaze John Myers en alle romantische spanningen die daaruit voortvloeiden en meer geslaagde humor. Twee uur lang gegarandeerd spektakel.

3,50 (3,75)

beter dan deel 1

avatar van Triple G
Geen schokkend verhaal, geen briljante acteershow, geen ongelooflijke verrassingen... Wel een lekker onderhoudend en visueel heel leuke ervaring.

Merk hier dat verwachtingen steeds vrij hoog waren en niet werden waargemaakt. Nah, Devil's Backbone en Pan's Labyrinth waren inderdaad van een ander en uitzonderlijk kaliber. Maar in het Hellboy gebeuren past de film prima. Na deel 1 weet je ongeveer wat je mag verwachten.

De vergelijking met Harry Potter films zoals ik hier en daar tegenkom slaat werkelijk nergens op. Hooguit het woord "fragmentarisch". Terecht bij Potter (hadden wellicht beter een serie van 50 films moeten maken?) maar bij Hellboy nu niet bepaald storend. Kom op, zeg.

avatar van AC1
AC1
Triple G schreef:

Jammer dat je het totaal maar dan ook totaal niet ziet. Niet alleen is de film fragmentarisch maar vele scènes zijn ook helemaal gebouwd rond de CG effecten zonder dat er een goede reden voor is. Daarom vergelijk ik het met Potter. Het is een demonstratiefilm, geen film.

avatar van PROPAYNE
Hellboy films zijn op de één of andere manier toch altijd wel te pruimen, vind ik.
Ik denk dat dat komt omdat er eigenlijk nooit niets gebeurd, visueel gezien, de gehele wereld van
Helboy is raar. En dat mag ik wel. En ook de Karakters spreken me aan, en die worden ook goed
vertolkt, al zeg ik het zelf. En een degelijke dosis humor tussendoor maakt dat deze film, net als deel 1, echt wel weer geslaagd is eigenlijk. Lekker over de top. Rare werelden, Explosies, lekkere meiden, en grote, gruwelijke monsters.
THAT'S HELLBOY!!!

avatar van Ace Hanlon
puckb96 schreef:
Beter dan deel 1 is ie zeker.

Dat kan ook haast niet anders. Deel was ronduit slecht!. Dat heb ik dan ook niet uitgekeken. Deel 2 laat ik daarom sowieso maar aan me voorbijgaan.

avatar van Triple G
AC1 schreef:

Beetje overdreven reactie. Zoals gezegd, begreep ik je opmerking over het fragmentarisch zijn van de film en het feit dat de CG effecten van groter belang zijn dan het hele verhaal in Hellboy snap ik ook nog wel. Want zoveel verhaal heeft Hellboy II niet. Potter wel. Is een wereld op zich. Daarom kun je dit domweg niet fatsoenlijk met elkaar vergelijken.

Ik heb hier iets meer film in gezien dan jij. Als demonstratiefilm was-ie in ieder geval redelijk onderhoudend voor mij, uiteraard met de verwachtingen die ik er op voorhand van had.

avatar van Aazhyd
Ik vond dit een heel vermakelijke film. Over the top, maar met humor, dus niet zwaar op de hand. Verder zaten er een paar mooie vondsten in, zoals die ectoplasma-gozer in een duikerpak.

Verhaaltje stelt niet veel voor, gaat vooral om de mooie beelden en de actie, met een laagje humor.

avatar van schaap2403
Beter dan deel 1, het verhaal kon mij meer intereseren dan het vorige deel.
vooral humoristisch gezien was het ook beter.
Na deel 1 gezien te hebben was ik aan het twijfelen of ik deel 2 ook zou gaan kijken.
Gezien deel 2 een hoger gemiddelde heeft ben ik toch maar gaan kijken.
Gelukkig geen spijt.

avatar van ILDIB
Mooi gemaakt allemaal, zeker de stenen reuzen. Maar tis meer van t zelfde en inhoudelijk niet heel veel. Prima vermaak, meer niet.

avatar van mock turtle
Deze film kijkt als een stripverhaal: heel kleurrijk, mooie effecten, veel fantasie en, zoals bij stripverhalen, helaas niet te veel diepgang en weinig verhaal.

disneystore
Guillermo Del Toro bewijst hiermee opnieuw dat hij één van de beste fantasy-regisseurs is. De manier waarop alles in beeld wordt gebracht, de prachtige setting van de trollenmarkt en The Golden Army. Eén woord; geweldig! De film trekt je echt in de wereld van Hellboy, en hoewel ik geen science-fiction/actie fan ben, en Ron Perlman normaal meer naar de slechte acteur kant vind leunen (zelfs in Drive vond ik hem matig) kan ik echt genieten van deze film. Heerlijk ontspannend en gewoon een leuke rit. De effects zijn goed en het verhaal is misschien matig (nog altijd niet slecht) het is gewoon een uiterst vermakelijke fantasie film die gewoon een genot is voor het oog.

Leuk!

Del Toro maakt inderdaad goed gebruik van een ruimer budget. Hij sleutelt wat aan sommige personages en de accenten komen ook iets ander te liggen, maar who cares. Niet alsof dat ooit de hoog scorende punten van deze reeks waren.

Gelukkig laat Del Toro de fantasiewereld primeren. Prachtige creaturen, erg knap en sfeervol in beeld gebracht. Een paar magische momenten ook, zoals de reus in Ierland die ontwaakt. Door dat soort scenes verheft Del Toro z'n Hellboy reeks ver boven de andere superhelden films.

Actiescenes hadden iets beter in beeld gekund, muziek is inderdaad nogal povertjes, maar de freakshow aan personages maakt één en ander meer dan goed. Fijn filmpje en wat ben ik blij dat Del Toro z'n handen uiteindelijk van die hele Hobbits historie heeft afgehouden. Voor zulke doorsnee fantasy is hij gewoon véél te goed.

avatar van RuudC
Ik kan eigenlijk alleen maar beamen wat de meeste mensen hier al zeggen. Deze sequel is opmerkelijk beter dan de eerste Hellboy. Daar waren de occulte nazi’s leuk, maar eerlijk is eerlijk: Hellboy past een stuk beter in deze moderne, folklorische setting. Het is een te gekke film! En toch doet Guillermo Del Toro niet veel meer dan een klassiek goed-versus-kwaad avontuur verpakken in een erg leuk spektakel met een leger aan kleurrijke personages. Dat laatste is ergens nog wel grappig, want hordes fantasierijke films zouden erg goed een Abe, Strauss of dergelijke elfen kunnen gebruiken. Del Toro schudt ze uit zijn mouw alsof het niets is.

Guillermo Del Toro heeft duidelijk nog wat opgestoken tijdens zijn research voor El Laberinto Del Fauno. De meeste wezens zijn keurig geïmporteerd uit aloude volksverhalen. Ik moet zeggen dat ik nog niet eerder van een ‘gouden leger’ gehoord heb, maar het is een geslaagde kern om een prima film omheen te bouwen. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen vinden dat Hellboy II fragmentarisch is, maar ik vond juist dat de vaart er lekker in zit. Visueel is het in elk geval een sterke film. Zowel de fantasielandschappen als de monsters zien er cool uit. Duidelijk een verbetering ten opzichte van het eerste deel.

Het is jammer dat een karakter als Tom Manning erin is gebleven. Del Toro heeft redelijk wat vervelende personages uitgelaten. Alleen Manning is vergeten. De film focust zich verder voor het grootste deel op het spektakel en niet clichés zoals romances of debiele humor. Verder weinig op aan te merken.