Hellboy II: The Golden Army (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Fantasy

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Ron Perlman, Selma Blair en Luke Goss

Een oud bestand tussen het mensenrijk en een veel ouder ras van mythische wezens staat op het punt verbroken te worden. De verbannen prins Nuada wil de mensheid uitroeien om zo plaats te maken voor de wezens die nu in verschuiling moeten leven. Het is aan Hellboy om Nuada te stoppen voordat hij het allesvernietigende Gouden Leger kan wekken. Samen met een team van het Bureau voor Paranormaal Onderzoek en Defensie, met onder meer zijn pyrokinetische vriendin Liz, de aquatische empatholoog Abe en de protoplastische mysticus Johann wordt er heen en weer gependeld tussen beide werelden. Uiteindelijk zal Hellboy, een schepsel dat in geen van beide werelden echt geaccepteerd wordt, moeten kiezen tussen zijn eigen volk of de mensenwereld waarin hij is opgegroeid.

avatar van RSmovie91
Erg vette film. De lompheid van Hellboy en de subtilieteit van Abe vullen elkaar goed aan. Dat gecombineerd met de korte maar krachtige grapjes en de grootse gevechten maken het tot een hells spectakel.
Leuke film om zo nu en dan eens te kijken

avatar van Friday the 13 th
Is inderdaad nog iets beter dan de eerste, maar de eerste vond ik al vrij goed, vandaar de volle 5 sterren voor dit vervolg.

Visueel is dit schitterend, meer actiescènes dan in de eerste en véél meer rare figuren. Er zitten zoveel duistere sprookjesfiguren in, het was zéér aangenaam om naar te kijken. Zeker die groene bosgod in de stad was prachtig.

Je bent nu ook volledig mee met al de personages. Het verhaal in dit vervolg was ook goed. Ik wil het derde deel binnenkort zien.

avatar van roebftb
1 woord:
Jammer.

avatar van Near_Dark
Deze ben ik eind februari gaan zien in Utopolis, dus een erg late reaktie van mij.
Maar beter een mening dan géén mening hè, al zullen sommigen daar anders over denken na het lezen van mijn soms ellenlange berichten

Yiehaaa, dat was weer genieten !
Eigenlijk is't een Actie-Komedie ondergedompelt in een prachtige Fantasywereld.
Vooral de humor tilt deze film uit boven de anderen in't genre, als'k terugdenk aan die scène waarin Hellboy & Abe Sapien zich lazarus zuipen op de tonen van zo'n romantisch popdeuntje heb'k zin om hem meteen terug te zien.

Fans van martial arts komen ook aan hun trekken.
De Special Effects, Decors & Fantasy-wezens zien er geweldig uit.
Net iets beter dan de eerste Hellboy.

7,5/10, een dikke aanrader
Die heb ik ondertussen op DVD gekocht.

avatar van brielen
Del Toro bewijst dat vervolgfilms wel degelijk amusant en kwalitatief sterk kunnen zijn.
Hup naar aflevering drie.

avatar van Miss Sway
Leuke visuele effecten echter na een tijdje word het allemaal wel wat van hetzelfde.
Verhaal kon me niet echt boeien, vrij vlak en te makkelijk. Daartegenover staan de special effects, die naar mijn mening een soort van overkill creeren, waardoor ik zo verzadigd was dat ik bij de 2e kijkpoging WEER in slaap ben gevallen.

avatar van Near_Dark
Misschien moet je'm eens proberen te bekijken als je goed bent uitgeslapen....?
Als ik te moe ben begin ik er gewoonweg niet aan, dan wéét je op voorhand dat je in slaap gaat sukkelen, tsja...

avatar van Olivia
Erg mooi gemaakt allemaal, alles past bij elkaar en/of is op elkaar afgestemd: de kostuums, de timing en het acteerwerk, de decors en effecten, de actie afgewisseld met nog best een leuk verhaal...
Jah, ik heb wel genoten van deze film. Vond hem wel spannend.
Maar waar ik zo nu en dan aan dacht was..."dit lijkt op LOTR". Ik vermoed dat ik niet de eerste ben. Vind dat wat jammer, want dat maakt de film minder uniek. Wel grootster opgezet met meer diepgang, maar toch eigenlijk ook weer helemaal niet, want het lijkt allemaal geleend te zijn van al bestaande fantasyfilms.
Het is dat het karakter Hellboy zo leuk en anders is en aangevuld met andere aparte personages, dus hij krijgt toch een 3,5 van me.

avatar van DonOswaldo
Na deel 1 moest ik deze wel even kijken, en ook deze was leuk.

Zelfde leuke sfeer, meer creaturen en meer actie. Deel 2 is net ietsje beter, maar is nochtans redelijk gelijkend met deel 1. vooral qua opbouw.. wat dus meteen weer me enige minpuntje is.. ik citeer mezelf:

'Begint erg sterk, blijft de gehele duur op niveau en blijft boeien, alleen dan richting het einde komt het wat afgeraffeld en plots over. De lange en uitgebreide speelduur zal daar dan ook zijn steentje aan bijdragen. Maar dat is eigenlijk het enige minpuntje, als daar wat meer mee gedaan was, had het een dikke score kunnen krijgen.'

Maar ook deze blijft een zeer aardige film en krijgt daarom alsnog 3,5*

Toch wel een tegenvaller want de eerste film rond de rode krachtpatser was me behoorlijk goed bevallen. Vooral de rol van de cynische en alleen in zichzelf geïnteresseerde Perlman vond ik destijds heel aardig. Het eerste uur in dit tweede deel is echter één grote freakshow waarbij Hellboy alleen als vechtmachine en niet als het moeite met gezag hebbende rode man naar voren komt. Erg jammer want het komt de film absoluut niet ten goede. Het tweede uur is wat dat betreft een stuk sterker maar het kan de film niet meer redden.

avatar van AmazingPP
Lang leze del Toro!! De man flikt het gewoon nog een keer om een zeer goede superheldenfilm op de markt te zetten. Na het overdonderende Hellboy (die mij volledig verraste) had ik niet veel vertrouwen in een deel 2, maar niets is minder waar: het tweede deel is een erg goede film geworden! Alles zit perfect in elkaar, van verhaal tot special effects, van script tot regie. Erg goed geschoten, goed geacteerd en heerlijke bombastische muziek in de actie-scenes! Ik heb er ontzettend van genoten! 4 *

deel 2 vind ik zelfs nog beter dan deel 1.

avatar van Karl van H.
Ik meen me te herinneren dat ik de eerste Hellboy, waardoor ik lang geleden eens met een paar vrienden werd verrast, een erg toffe film vond. Dat Hellboy II dus ook in de smaak viel, mag geen verrassing heten: de actie ziet er goed uit, de humor is leuk, maar bovenal: de film ziet er prachtig uit. Het ene kleurrijke personage na het andere vliegt over het scherm, allemaal even strak ontworpen en ook allemaal even vermakelijk (met als hoogtepunt het vrouwtje dat de pijl uit Hellboys borst haalt - prachtcreatie!), met uitzondering van het Golden Army uit de titel. Dit is dan ook het enige minpunt aan de film: de blikken soldaatjes zijn simpelweg niet tof genoeg om hun reputatie waar te maken, waardoor het einde enigszins tegenvalt. Natuurlijk, het verhaal is ook zo voorspelbaar als de pest, maar de hoofdpersoon is cool genoeg om je dat te laten vergeten.

avatar van wendyvortex
Geen enge nazi's in dit tweede deel.
In plaats daarvan een pissed-off elf.
En dat betekent dat dit tweede deel geschikt voor de hele familie.
Minder eng, veel meer humor.
Soms wordt het bijna Ghostbusters.
In de ergste gevallen lijken we af en toe zelfs Harry Potter-land te betreden.
Maar anderzijds werkt de humor wel, zijn de FX wederom prima.
Geen scherp randje dit keer, wel erg vermakelijk.

avatar van AjaxRulezzz
Ik vond deze mooier als de 1ste. Zat een beter verhaal aan en betere actie (in mijn ogen).

avatar van Prinsesje..
wendyvortex schreef:
Geen enge nazi's in dit tweede deel.
In plaats daarvan een pissed-off elf.
En dat betekent dat dit tweede deel geschikt voor de hele familie.
Minder eng, veel meer humor.
Soms wordt het bijna Ghostbusters.
In de ergste gevallen lijken we af en toe zelfs Harry Potter-land te betreden.
Maar anderzijds werkt de humor wel, zijn de FX wederom prima.
Geen scherp randje dit keer, wel erg vermakelijk.

Mee eens. Echter werd het soms eerder LOTR-achtig dan HP-achtig

Prinsesje.. schreef:

Mee eens. Echter werd het soms eerder LOTR-achtig dan HP-achtig

Guillermo del Toro zat hier duidelijk al helemaal in de sfeer van de twee "Hobbit"-films waar hij aan bezig is

avatar van Zero_Sunshine
Geweldige film, echt waar, Hell Boy I & II allebei trouwens!

avatar van FelixTheCat
orgineel. Goede actie

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die toch anders uitpakt dan z'n voorganger. Deze film heeft meer fantasy en is ook meer 'del Toro'. Maar er is wel minder aandacht voor de personages die toch meer als stripfiguren worden weergegeven. Johan Krauss is ook minder interessant dan de 'freak' uit de vorige film: Karl Ruprecht Kroenen. Jammer van de mindere invulling van karakters, maar del Toro maakt veel goed. Prachtige figuren, visueel beter dan de voorganger en best wel leuke actie. Net iets beter, al is de film gewoon anders geworden.

avatar van deLeeuw
roebftb schreef:
1 woord:
Jammer.

Beperk je dan liever tot 0 woorden..

avatar van Darker than L
Ik vond dit een leukere film dan het eerste deel. Ik vond dat het visuele aspect beter in elkaar zat en het tempo van de verhaallijn kan mij wat meer bekoren dan het eerste deel.

3,5 omdat hij iets beter is dan deel 1

avatar van Vinokourov
Tis dat de film er weer spetterend tof eruit ziet, anders was het oordeel toch een stuk minder mals. Kosten noch moeite zijn gespaard voor dit visuele spektakel . De diverse karakters zien er mooi en verschillend ten opzichte van elkaar uit. Voor de rest is het vermakelijke onzin, dat wel door te komen is.

ik heb ook 1woord:
GEWELDIG

avatar van Baggerman
"Crap!"

Dit is gewoon maar een citaat uit de film, hoor! Zoals we van del Toro zijn gewend visueel weer tot in de puntjes verzorgd. Vlot gefilmd, vlot verhaal en een leuke sfeer.

Ik blijf Hellboy, de held tegen wil en dank, toch ook een geniaal personage vinden!

avatar van Awasiku
De eerste keer in de BIOS gezien , kon niet echt genieten vanwege een storing destijds bij Pathe tijdens de film .
Iets met schermformaat en toen viel alles uit . Sh%#t happens .

Laatst nog voor een zacht prijsje ( € 10,99 ) aangeschaft op ( 2 Disc S.E ) Blu-ray .
Enorm genoten van deze tweede avontuur van Hellboy .
Niet zo donker als deel 1 , met meer Romantiek en Humor .
Een simpel Fantasy verhaal aangekleed met meer dan mooie Sets/SFX/VFX/Actie/Costumes .
Nieuwkomer karakter ..Johann Krauss ( wist niet dat het door 3 acteurs wordt gespeeld .. ) is een leuke favoriet naar mijn mening en zo ook Prince Nuada een "Calm Lethal Badass " .

Een dikke aanrader voor de liefhebbers ( vooral op Blu-ray )

avatar van notsub
Leuk no-nonsense fantasy vermaak is dit. Het is een erg luchtige film,die van alles door elkaar lijkt te husselen tot een potpourri aan fantasy. En het werkt. Het kijkt lekker weg door het vlotte tempo en iedere keer ben je weer verbaasd wat voor kreatuur ze nu weer uit de hoge hoed hebben getoverd.

avatar van Q Jones
Wat een goede film. Ik heb hem zelfs twee keer in de bioscoop gezien. Je ziet het niet vaak maar dit deel is beter als 1, en meteen 1 van de beste films die ik ooit heb gezien. De acteurs zijn goed Selma Blair ziet er erg lekker uit. Ron Pearlman is weer in top vorm met zijn droge humor, en Doug Jones als Abe ook. Veder het verhaal en de decors zijn prachtig de humor is lekker aanwezig en de actie spetterd van het beeld af kortom een top film die iedereen moet zien

avatar van Minotaures
Ook weer super effecten als zijn voorganger.

avatar van Rosicky
Ik kan best tegen een beetje fantasy en verbeelding in film, maar de hoeveel blikken met special-effects die hier worden opgengetrokken en over het beeld worden uitgesmeerd zijn mij net een brug te ver. Het verhaal kon me niet bekoren en alles voelde veel te veel aan als een slecht computerspel, een beetje hetzelfde dat ik had bij Speed Racer. Deel 1 kon mij beter bekoren. Enige pluspunt in dit tweede deel vind ik de humor