The Sheepman (1958)

Western / Komedie

geregisseerd door George Marshall
met Glenn Ford, Shirley MacLaine en Leslie Nielsen

Jason Sweet (Glenn Ford) is een schaapsherder die de strijd aangaat met enkele veehouders die hem willen verdrijven. Hij krijgt hierbij hulp van Dell Payton (Shirley MacLaine).

avatar van Brix
Vandaag maar wéér eens bekeken, op TCM, en ook na pak weg een keer of tien nog even sterk en onderhoudend.
Van deze film krijg ik nooit genoeg...
Glenn Ford op zijn allerbest, als de eigenzinnige, voor niets en niemand ontzag hebbende Jason Sweet.
Wat in het begin op een comedy-western lijkt wordt later alsmaar harder.
Een film met twee gezichten, en allebei naar mijn smaak.
De rolbezetting mag gezien worden.
Niemand minder dan Shirley MacLaine is Ford's tegenspeelster.
En Leslie Nielsen deed indertijd nog iets anders dan de rol van mafkezen spelen.
In een kleinere rol, als bandiet, is Pernell Roberts te zien, die wereldberoemd werd in zijn rol als Adam Cartwright, in de TV western serie 'Bonanza'.

Deze film zou ik maar wát graag op dvd zien verschijnen.

De aankomst en kennismaking van Ford met het stadje waar hij zich wil vestigen is memorabel. Ford laat op grappige, maar niet mis te verstane wijze weten wat men aan hem heeft: Een harde noot.
Gek genoeg vind ik het eerste deel van de film, waar de humor de boventoon voert, beter. Het tweede deel is ook prima, maar is meer standaard-western. Wederom steelt, naast Ford, Buchanan de show. Die man is geweldig in zijn bijrollen. Van MacLaine ben ik minder gecharmeerd, al speelt ze heel behoorlijk.

avatar van Brix
Vanmiddag (15.55 uur) op de Duitse WDR TV te zien.
Ik ben zo'n beetje verslaafd aan deze film, dus het zal wel weer kijken worden...(zelfs al heb ik de dvd inmiddels in mijn collectie)

Mooie poster hierboven trouwens!

avatar van Brix
Gisteravond nóg maar een keer bekeken op de Duitse TV.
En...wéér volop genoten.
De Duitsers noemen zoiets een 'Dauerbrenner', en dat is deze film voor mij absoluut.

Vanmiddag op TV te zien: WDR > 15:25 uur

De Duitse TV lijkt er inmiddels een patent op te hebben

avatar van madmax1
Door de intoijastme van Brix deze nog eens afgekeken.. Het leukste had ik onthouden die stunt alla Lucky-Luke met het trick schot in de saloon.
Ford brengt het leuk,maar de film boeit me te weinig Shirley MacLaine nog lekker jong,brengt ook niet Al te veel, daardoor de oudere rotten in de bij rollen maken er nog het beste van.

Genietbare western, niet op zijn minst door de eerdere luchtige toon, met gevatte dialogen maar uiteraard ook met de nodige gunfights en een streep romantiek.

avatar van mr rumson
The Sheepman is een vreemde film , want het lijkt een komedie in een western omgeving, maar het is meer een klassieke western met veel komische momenten.
Het grappigste deel van "The Sheepman" is de eerste 20 minuten wanneer
Jason Sweet [Glenn Ford) in de stad arriveert.
Diverse western clichés worden belachelijk gemaakt.
Na de het eerste deel krijg je meer een standaard western zoals dat gebruikelijk was in die tijd .
Met wat romantiek en af en toe nog wat komische momenten en niet te vergeten de vuurgevechten.
De serieuze helft van de film vond ik niet zo goed als de grappige helft .
Vooral de scenes met Jumbo McCall [Mickey Shaughnessy ]en Jason Sweet [Glenn Ford) zijn prettig om naar te kijken .
Het acteerwerk in de film is niet slecht. Glenn Ford is goed als Sweet. Hij is humoristisch maar kan ook ernstig zijn wanneer dit moet. Dit pakt goed uit in deze film. Hij heeft een goede chemie met MacLaine. Neilsen is ook voldoende als de schurkachtige "kolonel,"
Waar dit alles op neer komt is dat "The Sheepman" een vermakelijke film is .
Aardig weetje is dat Glenn Ford bekend stond als de 'the fastest gun in Hollywood' (de snelste schutter van Hollywood). Hij kon binnen een halve seconde zijn revolver uit zijn holster trekken en schieten. Hiermee liet hij andere legendes uit het westerngenre als bijvoorbeeld John Wayne ver achter zich.

mr rumson schreef:

Behalve Audie Murphy.
Er waren nog een aantal minder bekende western acteurs, die evengoed, of nog net iets sneller waren, w.o. Ben Cooper.

Let ook eens op de scène in The Sheepman waarin Ford het opneemt tegen Pernell Roberts.
Je kan daarin goed zien dat de revolver van Ford in de holster zit met reeds gespannen haan !
Heel erg gevaarlijk, zelfs wanneer er met losse flodders geschoten werd.

avatar van mr rumson
Brix schreef:
[quote=4002929

Behalve Audie Murphy.
Er waren nog een aantal minder bekende western acteurs, die evengoed, of nog net iets sneller waren, w.o. Ben cooper .

Hoi Brix
Gisteren heb ik alleen wat info gelezen over Glenn Ford .
Vandaag wat algemener aan het zoeken gegaan op het net .
En dan kom je inderdaad meerdere namen tegen .
dank je voor de correctie .

@mr rumson:

Het was absoluut niet als "correctie" bedoeld, maar als aanvulling.
Fijn dat je het onderwerp hebt aangesneden, waarvoor dank

avatar van trebremmit
Weet iemand of die Warner Archive uitgave een goede beeldkwaliteit heeft?

trebremmit

Als ik de recensies mag geloven heeft de Warner Archive DVD een matige beeldkwaliteit (verbleekte kleuren)
Dat is ook de reden waarom ik hem niet gekocht heb.
De Australische release die ik heb is onscherp.
Tot nu toe is mijn opname van TV nog het best.

Tijd voor een gerestaureerde release..maar of die er komt?