
The Fastest Gun Alive (1956)
Verenigde Staten
Western
89 minuten
geregisseerd door Russell Rouse
met Glenn Ford, Jeanne Crain en Broderick Crawford
George Kelby Jr., de zoon van de vermoorde marshal en gunfighter George Kelby, leeft teruggetrokken en anoniem met zijn vrouw Nora in het kleine stadje Cross Creek als eigenaar van een drogisterij onder de naam George Temple. In een dronken bui laat George de dorpsbewoners zien dat hij een voormalige gunfighter is. Wanneer dit in de wijde omtrek bekend wordt, kan dat andere gunfighters aantrekken en George wil daarom Cross Creek verlaten. Maar dan doet een gezochte bende bankrovers onder leiding van de gunslinger Vinnie Harold Cross Creek aan om hun paarden uit te wisselen. Harold verneemt van het zoontje van de salooneigenaar dat Glenn Temple een snellere schutter moet zijn dan hij. Harold blijft in Cross Creek om George uit te dagen, maar George blijkt zijn dorpsgenoten niet alles over zijn verleden verteld te hebben...
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=XZowj5-IYxI
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Een erg goede film en Neo beschrijft het hierboven al zodanig dat ik er niets aan toe te voegen heb.
4*
Die versie heb ik, prima beeldkwaliteit en geluid!
Mooie western met een uitstekende Ford, spannend maar dat niet alleen, een western met wat meer karakterontwikkeling en goed uitgewerkt, tot het einde blijft het boeiend.
Grappig was ook de dansscene, vaak is het vulling maar hier was het echt een verrassing, goed gedaan door Russ Tamblyn.
6 mei ARD 03:00 - 04:25
Recorder inmiddels geprgrammeerd. LET OP DATUM: 7 mei!
Jeanne's acting performance, als die van de andere (bijrol) acteurs, is weer prima.
Al zagen we hem eerst uit de verte en op de rug, maar aan de manier waarom hij zijn hoed draagt, is hij al meteen te herkennen: Norah Beery Jr.. Dit keer aan de verkeerde kant van de wet, meestal heeft hij een feel-good bijrol.
Voor Glenn Ford, die toch meestal macho rollen heeft, moet het moeilijk zijn geweest ditmaal lange tijd een zenuwachtige twijfelaar te spelen.
Mbt plot: ik heb veel moeite met de overdaad aan religieuze uitingen en met die langdradige solo danspartij in de deel vrij aan het begin van de film. Had geen enkele toegevoegde waarde.
Vooral KRO, NRCV en EO leden zullen echter van deze Western smullen.
Afloop verhaal is mooi gevonden.
Heb deze Western echter vooral kunnen uitzitten vanwege 1 van mijn fav actrices: Jeanne Crain.
Score: IMDb *4/10.
Mbt plot: ik heb veel moeite met de overdaad aan religieuze uitingen en met die langdradige solo danspartij in de deel vrij aan het begin van de film. Had geen enkele toegevoegde waarde.
Vooral KRO, NRCV en EO leden zullen echter van deze Western smullen.
Afloop verhaal is mooi gevonden.
Heb deze Western echter vooral kunnen uitzitten vanwege 1 van mijn fav actrices: Jeanne Crain.
Score: IMDb *4/10.
Sorry hoor maar dit vind ik echt complete onzin, absoluut geen religieuze western. Dat sommige mensen toen erg gelovig waren is een feit, dat een film van dat gegeven gebruikt maakt maakt het nog geen religieuze film, pas wanneer de boodschap of de moraal erg religieus is kan men spreken van een EO film ofzoiets. Maar dat is hier totaal niet aan de orde.
Sorry hoor maar dit vind ik echt complete onzin, absoluut geen religieuze western. .
De motieven en handelingen van Ford zijn niet religieus maar eerder een verwerking van een trauma van vroeger, namelijk de dood van zijn vader . Daarom snap ik ook niet dat je het moraal religieus vindt, voor zover er al een moraal in zit. Puur een verhaal over iemand die afrekent met zijn verleden en de vooroordelen over zijn persoon.
Zo niet, dan is er morgenmiddag weer een kans op TV> TCM > 17:45 uur
Misschien aardig om te weten dat de scène waarin George Kelby (Ford) een bierglas aan diggelen schiet, tussen het moment dat iemand het loslaat en het de grond raakt, nog een staartje kreeg een hele tijd na de filmopnamen.
Een schietinstructeur van het leger dwong Ford namelijk a.h.w. om dat kunstje in werkelijkheid te tonen.
Nu was Ford wel een topper op het gebied van snel zijn revolver trekken en het doel raken.
Maar het duurde uren voordat het trucje lukte.
Tijdens de filmopnamen was het overigens niet Ford zelf die het glas kapot schoot, maar Hollywood's beste scherpschutter Rodd Redwing (off-camera)
Een Indiaan nota bene

Waaronder de dans scene van Russ Tamblyn ,die zijn danskunsten ook al inSeven brides for seven brothers liet zien.
Dit is mooi om te zien maar duurt te lang en voegt niks aan het verhaal toe .
Ook Ford vertoont zijn kunsten met de revolver. Waarbij de truc met het bierglas toch wel heel mooi in beeld is gebracht .
Zoals Brix hier ook al aan geeft had hij wel wat hulp van scherpschutter Redwing maar dat mag de pret niet drukken. Het blijft mooi om te zien .
Glenn Ford speelt naar behoren, een ietwat depressieve winkelier met een mysterieus verleden waar gaande weg de film meer van duidelijk wordt.
Jeanne Crain is fraai om te zien en speelt haar rol overtuigend .
Waar ik minder over te spreken ben is Broderick Crawford die mij totaal niet kon bekoren als de snelste revolverheld . Hij is te dik en te oud waardoor hij voor mij de uitstraling niet had om zijn rol als revolverheld ook maar enigszins geloofwaardig over te laten komen .
Dat gedoe in de kerk wordt ook te langdradig zelfs bijna saai. Zeker toen ze zworen om George Temple niet te verraden. Even dacht ik dat ze iedereen een voor een in beeld lieten komen om dat te zeggen . Gelukkig hield het na 4 personen op .
Wat overblijft is een klein aangenaam western filmpje .

Er zit niet al te veel actie in, maar de actie die er in zit is prima. het einde mag er trouwens ook zijn. Toch net iets anders dan ik gedacht had. Zeker een must see voor de westernliefhebbers. Tevens een film die meer aandacht verdient, want goed is hij zonder meer.
4,0*
Fijne zwart/wit western. En anders dan de titel misschien doet vermoeden zijn er maar weinig schietpartijen. De film begint direct goed met Broderick Crawford die vraagt naar ene Fallon. (Crawford is een trouwens de enige die niet op zijn plaatst is, als snelle revolverheld.) Hierna zien we George Temple (Glenn Ford) degene waar de film uiteindelijk allemaal omdraait. Deze ondergedoken gunslinger heeft het zwaar en de verdere film zien we dan ook de psychologische effecten van deze door schuld, schaamte, trots en beloftes aan zijn vrouw getergde man. Het acteerwerk was puik en vooral de wisselwerking tussen Ford en Jeanne Crain (pracht vrouw) was zeer goed. Ergens vlak aan het begin zit in de film een scene die totaal uit de toon valt. Ik had geen idee wat die nu in de film deed. Er is namelijk een feestje en iedereen danst en plots vragen ze aan een jongen of hij wil dansen. Hierna begint hij een dans vol met acrobatische trucs, geen idee wat dit nu toevoegde aan de film?
Ergens vlak aan het begin zit in de film een scene die totaal uit de toon valt. Ik had geen idee wat die nu in de film deed. Er is namelijk een feestje en iedereen danst en plots vragen ze aan een jongen of hij wil dansen. Hierna begint hij een dans vol met acrobatische trucs, geen idee wat dit nu toevoegde aan de film?
Niets m.i., afgezien van waarschijnlijk meer verkochte bioscoopkaartjes door de populariteit van de danser (Russ Tamblyn) bij het jongere bioscooppubliek destijds.
Tamblyn had aardig wat faam verworven met o.a. de musical-western Seven Brides For Seven Brothers (1954) waarin hij in feite dezelfde acrobatische dans ten beste gaf.
Hij lag goed in de markt toentertijd, en was al aan zijn derde western binnen een jaar (1956) toe.
Zijn grootste roem zou enkele jaren later nog volgen met Tom Thumb (1958) en vooral West Side Story(1961)
Deze film neemt de tijd om de saamhorigheid binnen het dorp te tonen, met als hoogtepunt een adembenemende solodans van Russ Tamblyn. Crawford is memorabel in de schurkenrol en Rouse weet de spanning uitstekend op te bouwen tot de onvermijdelijke slotconfrontatie in een film die zeer relevante vragen stelt over vuurwapens en de mythologisering rondom diegenen die ze gebruiken. Een voortreffelijke western die je niet mag missen.
Dat er in dit hoofdplot nog een verassende twist zit zal ik niet verklappen voor degene die hem nog niet hebben gezien , maar origineel is hij wel .
de uitdager en bad guy word ook goed gespeelt door Broderick Crawford , hij zet overtuigend een psychopaat neer die constant bevestiging zoekt van zijn snelheid .
Karakterontwikkeling is fraai neergezet en er word mooi toegewerkt naar de lang verwachtte climax die helaas wel wat word afgeraffeld .
Ik heb de film ingekleurd met Nederlandse ondertitels gezien, ik vond het een erg leuke film. Kleuren waren redelijk maar wil hem toch graag is een keer in zwart wit zien. Vond vooral het toeleven naar het einde erg goed gedaan, hij wil niet maar moet toch.
4*
Kleuren waren redelijk maar wil hem toch graag is een keer in zwart wit zien.
Niets eenvoudiger dan dat.

Even de kleuren wegdraaien op je TV.
Zelf vond ik de kleuren ook niet echt een meerwaarde hebben in dit geval.
4*