Shane (1953)

Drama / Western

geregisseerd door George Stevens
met Alan Ladd, Jean Arthur en Van Heflin

De sinistere Shane, een voormalige gunfighter, raakt betrokken bij een conflict tussen de machtige en meedogenloze rancherbroers Rufus en Morgan Ryker en de kleine boerenfamilies, waaronder de Starretts. De Rykers azen op hun land. Joe Starretts jonge zoon Joey is zeer onder de indruk van Shane. Wanneer Shane Chris Calloway, één van Rykers mannen, na intimidaties in elkaar slaat, probeert Morgan Ryker Shane voor hem te laten werken. Shane weigert dat. Integendeel, hij helpt Joe Starrett en de kleine veeboeren en daarom huurt Morgan Ryker de beruchte gunslinger Jack Wilson uit Cheyenne in. Een bloedige confrontatie lijkt onvermijdelijk.

avatar van Boneka
Brix schreef:
Dank voor de reminder.
Qua review kan ik mij eerder vinden in die van Woeler82

Ik was echter vergeten om de Blu-ray versie van Shane te bestellen, en dit recente bericht maakte mij daarop weer attent.

Wat ikzelf vooral aan Shane zo waardeer, is dat het woord HART hierop nog in de spelling met een t aan 't eind van toepassing is.
Voor veel van de latere westerns is de spelling met met een d aan 't eind passender, en ging de betekenis van de eerste versie volledig verloren.

Een trieste teloorgang voor het genre naar mijn mening, maar gelukkig zijn er nog uitzonderingen ten goede.

De blu ray versie ziet er goed uit. Vuiltjes vlekjes stipjes zijn allemaal verwijderd. We zien alleen wat filmgrain vooral bij de blauwe luchten. Hij is wel donker bij veel momenten, maar nergens onscherp.

avatar van Boneka
Boneka schreef:

Alleen wel verticale beelden zoals ook bij de eerste James Bond films.

avatar van Dogie_Hogan
Boneka schreef:
Alleen wel verticale beelden zoals ook bij de eerste James Bond films.
Volgens mij is 'Dr.No' al wel widescreen (met trouwens top beeld in Blu-ray!)
Op 1 van de hor. zwarte balken (veel minder storend dan vert. balken links/rechts), onderaan dus, kun je mooi de subs zetten en blijft het filmbeeld ongeschonden.
Bij mijn multi-players althans kun je de subs verplaatsen over 't hele beeld.

avatar van Brix
Dank voor de info heren.

avatar van Brix
Anamorphic widescreen staat er op de achterzijde van de Blu-ray box...
Maar zoals hier al eerder aangegeven klopt dat niet.
Toch ziet het er op de volledig beeld stand (smart instelling) van mijn TV nog heel goed uit.

avatar van Brix
Voor wie dit nog niet gelezen heeft, verbazingwekkende en amusante info.
Vooral de wetenswaardigheden betreffende de onervarenheid van Jack Palance met paarden zijn hilarisch!

Shane (1953) - Trivia - IMDb

avatar van trebremmit
Op blu-ray gezien en die is prachtig! Toch blijf ik bij 3,5 ster, de film had wel twintig minuten korter gekund. De omgeving is prachtig maar toch wordt het niet echt bijzonder in beeld gebracht, zoals als eerder gezegd hier, Ford doet dat toch een stuk beter.
Het jongetje vond ik nu wel een stuk beter te pruimen, ergerde me er al een stuk minder aan.
Voor de rest natuurlijk een prima western met een aantal briljante scenes, vooral de begrafenis vond ik erg mooi.

trebremmit schreef:

Dat is waar.
Had beter gebruik van kunnen worden gemaakt.

avatar van trebremmit
Ik lees net een recensie van Paul Verhoeven die zegt dat Shane een metafoor is voor Jezus.

Dat had ik er nog niet uitgehaald, maar volgens mij ziet Verhoeven overal Jezus in.

Dat laatste denk ik ook

avatar van aspro
hier was ik allang naar opzoek maar woensdag verwacht ik de film op Blu-ray.
was 7of 8jaar toen ik hem voor het eerst zag.

Vannavond te zien op TV > ARTE > 23:40 uur

avatar van mr rumson
Shane is niets meer dan een western over een mysterieuze vreemdeling die bij een boer blijft voor een paar dagen en tenslotte de boer helpt , zijn familie en enkele andere boeren komen in conflict met een rancher die ook hun land wil . Eigenlijk is dat waar Shane overgaat . De film heeft een fatsoenlijke verhaallijn en een aantal fraaie actiescènes . Maar Shane is eigenlijk veel meer en is een film vol diepere context, zoals de gevoelens tussen de mysterieuze vreemdeling en de vrouw van de boer. Plus de verafgoding van de zoon van de boer.
groot pluspunt is dat de acteurs hun rol geloofwaardig neer weten te zetten .
zoals bv Van Heflin die als trotse boer weigert zijn land te verlaten.
Of Jack Palance die dreigend is als huurmoordenaar .
Minpunt vond ik Brandon De Wilde als jonge Joey .
Daar begon ik mij op den duur aan te ergeren met zijn "Shane " geroep .
Even dacht ik dan ook van hem verlost te zijn Toen Shane naar de stad ging .
Maar nee het jongetje rent Shane achter na .
Alles bij elkaar vond ik dit een goede western .

avatar van MNV2
Shane, misschien niet de beste western ooit gemaakt maar wel één van de meest memorabele. Dat heeft vooral te maken met de prachtige achtergronden en natuurbeelden die voor deze film geschoten zijn. Alleen al de beginscène was veelbelovend: beelden van een wijdse omgeving met een hert dat in een riviertje staat met bergen op de achtergrond. De film bleef dit niveau van prachtige achtergronden de hele tijdsduur handhaven. Deze film bewijst in elk geval dat widescreen en high definition geen vereiste zijn voor het maken van een visueel mooie film. Het verhaal was onderhoudend en van tijd tot tijd spannend, de soundtrack was dan weer weinig memorabel.

Een gezinnetje dat een boerderij heeft in een vallei wordt, net als de andere boeren, bedreigd door de landeigenaar. Gelukkig komt er een vreemdeling hulp bieden, namelijk Shane. Shane is het type held waarvan je weet dat hem niets zal overkomen. Zijn achtergrond is zoals zo vaak onbekend en zijn toekomst is volkomen onzeker. Als kijker vraag je je dan ook af wat zo'n man bezielt om nooit te settelen op één plek. Het zoontje van de boer kijkt enorm op naar deze cowboy en ook de vrouw lijkt meer te koesteren dan enkel vriendschappelijke gevoelens. Acteurs doen het in deze film meer dan behoorlijk. Jean Arthur speelt (zoals altijd) haar rol uitstekend, Alan Ladd zette een coole held neer en ook Van Heflin wist te overtuigen. Alleen Brandon De Wilde was af en toe vervelend als boerenzoon. Zijn overdreven adoratie voor Shane en meermaals 'Shane'-geroep werd soms wat vervelend.

Maar al bij al een western die je - of je nu van het genre houdt of niet - gezien moet hebben.

3.5 sterren

avatar van Mochizuki Rokuro
In Once Upon a Time in the West speelt Henry Fonda een gewetenloze schurk - nogal atypisch volgens mij omdat het nogal afwijkt van de meeste rollen die hij speelde: vaak rechtvaardige, aan de goede kant van de wet.

Nu vroeg ik me af nu ik recent de twee eerste grote rollen van Alan Ladd uit 1942 zag (de noirs This Gun for Hire en The Glass Key - beide ook met Veronica Lake) of de casting van Ladd in Shane ook against type was en dus in 1953 tamelijk opzienbarend was. Ik ken eigenlijk geen rollen van hem tussen die noirs uit 1942 en Shane in. In beide noirs speelt hij een harde gewetenloze, cynische schurk. Nogal anders dan de brave vader en gidsfiguur in Shane. Ik was er wel door verrast.

avatar van Brix
Ladd speelde vrijwel altijd de rol van tough guy, in bijna al zijn films, dus ook die waarin hij tussen genoemde misdaadfilms en Shane speelde.
Of hij nu aan de goede of de slechte kant van de wet stond in de verhalen.
Zo was hij een spoorweg detective in "Whispering Smith" bijvoorbeeld.
Shane zie ik ook niet anders eerlijk gezegd.
Hij laat zich daarin kennelijk vertederen door het jochie, en vat sympathie op voor diens ouders, maar hij blijft een keiharde ijskoude gunfighter.(met een bedriegelijke "easy going" houding)

avatar van Mochizuki Rokuro
OK, zijn karakter in Shane is wat verwaterd en ik had het idee dat hij toch wel meer een softer figuur speelde, maar dat is dus niet zo als ik mij herinner. Dan is het niet zo opmerkelijk geweest denk ik.

De kleine Brandon de Wilde hield er een oscarnominatie aan over en eigenlijk is hij het spilfiguurtje in deze western die goed en kwaad rechtstreeks tegenover elkaar plaatst en destijds het grote publiek in zijn ban hield met de klassieke ingrediënten als idealisme, familietrots, wat romantiek, het nodige schiet- en knokwerk (met nazorg ! John Wayne daarentegen hield er tenhoogste een één-dag-schrammetje aan over) en een slot waarna iedere westernliefhebber hunkerde.
Zag de film destijds bij het verschijnen en cinematografisch heeft hij niets ingeboet. Ondertussen is wel de Hollywood-aanpak om alles geliefd te maken wel wat achteruit gedrongen.

Een voorbeeld van een klassieke western, die in de vijftiger jaren geroemd werd om zijn realistische inslag, maar voor mij de tand des tijds niet heeft doorstaan. Ik vond 'm stoffig, saai en langdradig en vooral het kind, dat de vreemdeling idealiseerde, vond ik irritant en verschrikkelijk (lijzig) spelen. De beelden van het imposante landschap waren trouwens prachtig.

De meedogenloze strijd tussen de rijke veeboeren en de arme kolonisten in Wyoming eind 19e eeuw is al meningmaal het centrale thema van een western geweest. Deze film van George Stevens springt er zonder meer uit. Dat komt vooral omdat het verhaal erg aannemelijk is. Neem daarbij de authentiek ogende settings, de schitterende cinematografie en het uitstekende acteerwerk en je hebt een topfilm, die niet alleen door de liefhebbers van westerns (niet mijn favoriete genre) gewaardeerd wordt.
Deze film markeert ook het afscheid van Jean Arthur, een getalenteerde actrice die vooral in komedies uit de jaren ’30 haar sporen verdiend heeft.

er werd veel gebabbeld in deze film

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Je merkt in de jaren '50 wel een verandering bij de Amerikaanse westerns. Niet alleen met de komst van cinemascope maar ook harder en met invloeden van de Japanse samurai-films. Ik had Pale Rider al gezien, dat quasi een remake is van deze Shane. Pale Rider was met western-veteraan Clint Eastwood, dus ik hoopte dat het origineel ook nog goed was. Niet dat Alan Ladd een onbekende naam is in het genre, maar er zijn toch verschillen.

Shane is zeker niet de beste western. Daarvoor zijn er andere westerns gemaakt die veel beter zijn. Maar het zit wel goed. Mooie landschappen, geen zwart-wit figuren, een geheimzinnige lead die niet de standaard good guy is, voldoende actie en niet zomaar wat in het wilde weg schieten omdat het hoort bij het genre, ... En natuurlijk ook Jean Arthur, 50 jaar als ze hier in meespeelt en ouder dan de mannelijke hoofdrollen, maar ze speelt de rol met glans.

Minpunt is dat joch dat met momenten irritant is. En op sommige vlakken merk je wel dat het genre de komende jaren van deze film geleerd heeft en het ook soms verbeterd. Een verdienste voor Shane dus, maar er zijn dus betere westerns.

avatar van frolunda
Krachtige en tevens warme western/drama over opofferingsgezindheid en saamhorigheid,dit alles onder de briljante regie van George Stevens.Ook de beelden en het acteerwerk konden me erg bekoren,Heflin en Ladd zijn een aan elkaar gewaagd duo met Arthur en De Wilde er tussen in.Ook meyer was erg overtuigend als schurk/rancher Ryker.En extra vermelding verdient Jack Pance als de ijskoude en naargeestige gunslinger Jack Wilson (of moet ik zeggen Phil Ijzerdraad).Wrang dat Ladd en De Wilde (Shane en little Joe) zo tragisch aan hun einde kwamen.Gelukkig zijn ze vereeuwigd in dit sterke verhaal dat een stuk actueler is en veel meer inhoud heeft als je in eerste instantie misschien zou denken.Erg goed.

frolunda schreef:

Iets te melodramatisch naar mijn smaak.
En dat jochie.. hngggg.

avatar van trebremmit
Komt in november bij Masters of Cinema op blu-ray uit met een 24 pagina tellend boekje erbij.

Amazon

avatar van Brix
Vooruit...één kan er altijd nog bij

Zeker één van de betere westerns uit de vijftiger jaren. Niet dat het verhaal zo denderend is (de vreemdeling die enkele zwakkeren ter hulp schiet is al vele keren een dankbaar onderwerp geweest), maar de cinematografie is effenaf prachtig en de acteurs vertolken meer dan behoorlijk, met Alan Ladd, overtuigend als de goede gunfighter maar vooral die Jack Palance zit perfect in zijn rol gegoten.

avatar van clubsport
Apart: gisteren in de bios LOGAN gekeken en daar werd een stukje van deze western getoont .
Dat wekte mijn nieuwsgierigheid toch en hem dan vanmiddag bekeken .
Opvallend aan deze western zijn de mooie landschapsbeelden waar duidelijk veel aandacht aan is gegeven .
Het verhaal is verder vrij standaard maar goed effectief verteld en ook de gevechts en gunfight scenes zijn bovengemiddeld uitgevoerd , zeker als je bedenkt dat deze film uit 53 stamt .

avatar van Flavio
These are the pros and cons of hitch-hiking!

Mooie, rustig opgebouwde western. Shane neemt de tijd, de verschillende karakters worden geïntroduceerd en langzaam maar zeker ontvouwt het verhaal zich. Er is vrij weinig actie voor een western, er zijn meer vliegende vuisten dan fluitende kogels, en Shane moet eigenlijk pas in de laatste scène echt aan de bak. Toch bleef de film me wel de volle twee uur boeien, zonder echt in te zakken.

De dood van Stonewall was een sterke scène, deed me erg denken aan een soortgelijke “shootout” in McCabe & Mrs Miller, en de hele Shane figuur lijkt me ook wel van invloed op het genre. Prima bijrol van Palance, met beperkte screentijd zette hij wel iemand neer. De Wilde vond ik best redelijk, hij was natuurlijk een beetje irritant soms, maar vond hem best natuurlijk spelen, met die typische mengeling van ontzag en nieuwsgierigheid. Arthur was wel duidelijk te oud voor haar personage, curieuze casting.