• 10.604 nieuwsartikelen

Western | 93 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: Gordon Douglas

Met onder meer: Clint Walker, Virginia Mayo en Brian Keith

IMDb beoordeling: 6,8 (882)

Gesproken taal: Engels

Plot Fort Dobbs

"It took him forty bullets to get to Fort Dobbs... It took a thousand miracles to get him out!"

Nadat de gezochte Gar Davis aan een posse, onder leiding van de sheriff uit Largo, heeft kunnen ontsnappen, redt hij Celia Gray en haar jonge zoon Chad van een aanval door de Comanches. Davis begeleidt beiden vervolgens naar Fort Dobbs in de veronderstelling dat ze daar veilig zijn. Complex wordt het voor Davis, wanneer Celia vermoedt, dat haar redder verantwoordelijk was voor de recente dood van haar man en hij de corrupte wapenhandelaar Clett ontmoet.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Sheriff of Largo

• 19234 berichten

Dit was de eerste western (speelfilm) waarin Clint Walker de hoofdrol speelde.

Hij was echter reeds razend populair door zijn TV serie 'Cheyenne'.

Zijn rol in 'Fort Dobbs' wijkt niet veel af van zijn 'Cheyenne' personage .

Zelf heb ik 'Fort Dobbs' onlangs pas voor 't eerst gezien, en dat viel niet tegen.

Het is een western zoals er in de jaren vijftig vele gemaakt werden, geen echt buitenbeentje, maar goede doorsnee.

Maar de rolbezetting met Walker, Virginia Mayo, en Keith is uitstekend.

Het klikt gewoon prima, en het verhaal is boeiend genoeg.

Ik heb hem de dag na de eerste 'viewing' meteen nóg maar eens bekeken.

Maar Walker en Mayo zijn dan ook twee van mijn lievelings sterren.

avatar van madmax1

madmax1

Zo te zien een weinig bekeken film, net herzien, kristal helder zwart wit beeld prachtige sound, en een vrouw die prima meespeelt, ook de kleine jongen is niet storend .Clint gooit zijn hele postuur indeze op prachtig locaties gefilmde western,

Geen top maar verslapt nergens en door de dreigende sfeer, kijkt hij heerlijk weg.

stinissen (crew films & series)

uitstekende western met een dito cast en heel belangrijk zonder humor en dat vind ik persoonlijk erg belangrijk. Richard Eyer als de zoon was zeker goed en was ook een veel belovende kinder acteur,

Clint Walker was in deze goede western ook op dreef en voor het vrouwelijke schoon moeten we zijn bij de toch al mooie Virginia Mayo zijn.

Brian Keith die hier nog de onsymphatieke Clett speelt zal uitgroeien tot een echte wereld ster door de tv-serie Family Affair bet bekend als bij onze oosterburen uit gezonden Lieber Onkel Bill (Uncle Bill)

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Dit is een goede western, goed verhaal spannend en actie:4,0

Dogie Hogan

Prima, spannend verhaal (dus zonder humor!) en rolbezetting, prachtig zwart/wit beeld in mijn fav aspect-ratio (16:9) en met mooie landschappen. Overwegend buitenopnames en een enkele keer studio opnames met filmdoek op achtergrond.

Walker is in zijn 1e leading-role behoorlijk houterig, maar dat past hier wel bij zijn personage.

Brian Keith moet voor wat passie zorgen. De vrij vele promo-shots met een innige Mayo en Walker kloppen dus niet met filminhoud!

Mayo is weer onweerstaanbaar, alleen daarom al een reden om deze Western te zien!

In tegenstelling tot bijvoorbeeld 'Shane' is de jongen totaal niet storend.

De Comanches tonen zelfs wat militaire strategie door buitgemaakte huifkarren efficiënt in te zetten bij de belegering van het fort.

Twee opvallende minpunten: Warner heeft diverse scenes met indianen 'geleend' van andere Westerns (zo is er geen gracht rondom Fort Dobbs!), en de verdedigers van Fort Dobbs beginnen meteen met de uitge- deelde ongeladen Henry repeteergeweren te schieten, terwijl Walker net daarvoor nog heeft gezegd, dat de munitie voor deze Henry's (15 patronen per Henry!) bij de andere pakezel te vinden zijn. Verder moet dit voor hen nieuw type geweer toch eerst verkend worden, zeker zonder instructie.

Desondanks is 'Fort Dobbs' een aanrader.

Voor nu een IMDb *8/10.

PS

Onbegrijpelijk dat Warner deze uitstekende Western als DVD-R uitbrengt en niet als reguliere DVD of Blu-ray.

"Voetnoten ":

Walker was reeds sinds 1955 een grote ster (ook letterlijk...namelijk 2 meter groot)) als leading man Cheyenne Bodie, in de eerste TV western serie voor volwassen kijkers, maar wel op het kleine scherm.

Hij was altijd wat "houterig"als je het zo wil noemen (ik zie het anders, maar soit)

Dat was zijn stijl, die hem altijd bijgebleven is.

Betreffende de kleine jongen in Shane, ...die is onontbeerlijk voor het verhaal.

In het originele boek van Jack Schaefer (geweldig geschreven overigens , en daarom ook lange tijd op de literatuur lees-lijst van studenten Engels) wordt het verteld vanuit de beleving van die jongen.

'errata'

Tav Walker: op het verkeerde spoor gezet door de vele foto's van deze Western met een innige Walker en Mayo, wat echter niet in de film voorkomt. Hier lopen stills en promo-shots (foto-sessies) -weer- door elkaar en scheppen verkeerde verwachtingen.

Achteraf gezien bekend verschijnsel, 'Day of the Outlaw' (met Tina Louise) is ook zo'n voorbeeld hiervan.

PS

Plot is inmiddels aangepast: geen Apaches dus maar Comanches.

avatar van hansbreda

hansbreda

Een van mijn favoriete westerns. Virginia Mayo blijft een van de betere en mooiste actrices uit die tijd.

avatar van mr rumson

mr rumson

Fort Dobbs is een fijne western met een degelijk verhaal.

Clint Walker, Virginia Mayo en Brian Keith acteren prima .

En weten dan ook het verhaal geloofwaardig over te brengen.

Op kleine kinderen in westerns heb ik het meestal niet zo op omdat ze wel eens irritant over kunnen komen .

Met dit jongetje had ik daar geen problemen mee.

Wel jammer dat de actie met de indianen wat goedkoop aandoet .

Maar goed wie veel van dit soort westerns kijkt .

Die weet dat je dit soort actie kan verwachten waar de indianen met bosjes neervallen.

Al met al een western om zeker nog eens te kijken .

Dogie Hogan

Het is al weer bijna 9 jaar geleden dat Warner met een sobere DVD-R release van deze prima Western kwam. Nog steeds is er geen Blu-ray (inclusief met meerdere ondertiteling) verkrijgbaar.

Onbegrijpelijk blijft het lage aantal reacties bij deze uitstekende Western.

Bij herzien valt op, dat het grootste gedeelte van de film zich in het prachtige landschap afspeelt en men in dit landschap onderweg is van A naar B, wat we zo goed kennen uit de Westerns van regisseur Budd Boetticher uit dezelfde periode.

Voor deze Western naar Western Colorado Territory uit 1949 gekeken. Ook met Virginia Mayo, 1 van de mooiste actrices uit die tijd (jaren 40 en 50). Wanneer we echter de schoonheid van Mayo ff terzijde leggen, valt haar tegenvallende acteren t.o.v. haar performance in Colorado Territory op. Ze blijkt moeilijk op gang te komen, is op de auto-pilot, net of ze nog in haar rol moet komen. Mayo is dan ook 9 jaar ouder dan in Colorado Territory en haar elan en drive ontbreekt ditmaal, wat deels met haar rol te maken heeft, maar toch... De al eerder genoemde (romantische) promo-shoots geven een totaal verkeerd beeld van de verhouding tussen Walker en Mayo en moet men dus negeren.

Fort Dobbs behoort nog steeds tot 1 van mijn favoriete Westerns en blijft ook bij herzien dan ook bij IMDb-score *8/10. Vermeldingswaardig is nog dat Fort Dobbs inmiddels is gerestaureerd.

Dogie Hogan schreef:

e.e.a. Is minder verwonderlijk wanneer je weet dat Mayo een hekel had aan deze film en zich er later laatdunkend over uitliet.

Clint Walker was (volgens haar uitspraken in haar autobiografie) een heel aardige man, maar van zijn acteerkwaliteiten had ze geen hoge hoed op.

Ze zegt verder nog dat ze de sterkste acteerprestatie van haar leven heeft moeten leveren om door die film heen te komen.