
Targets (1968)
Verenigde Staten
Misdaad / Thriller
90 minuten
geregisseerd door Peter Bogdanovich
met Tim O'Kelly, Boris Karloff en Arthur Peterson
Een ouder wordende horrorster is somber gestemd over de hedendaagse wereld die enger lijkt dan zijn ouderwets ogende films. Ondertussen begint een jongeman met een jachtgeweer aan een moordpartij op een snelweg dat aanhoudt tot de voorstelling van de laatste film van de daar aanwezige horrorster. De onschuldige bezoekers worden één voor één uitgeschakeld.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=FwcJMHvZq0U
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


Je hoort er nog steeds over; mensen (vooral mannen) die doordraaien en uit het niets op alles en iedereen gaan schieten. Blijkbaar is dat van alle tijden, en was het in 1968 niet anders.



Maar Dirty Harry is ook wel een beetje overdreven.



Goed, deze film zelf dan. Geinspireerd op de moord op Kennedy, dat was overduidelijk. Bovendien komen er ook een heleboel filmreferenties voorbij en daarom is het leuk om de film een keer gezien te hebben. Wat ook een aardig aspect van deze film was, waren de snipershots die vooral in het midden van de film erg goed benut werden.
Voor de rest werd ik er niet warm en niet koud van. Leuk onderwerp, lauwe uitwerking.
Goed, deze film zelf dan. Geinspireerd op de moord op Kennedy, dat was overduidelijk. .
Zoals Bogdanovich zelf ook zei, denk ik dat de grootste reden dat deze film geen succes werd bij het grote publiek, was dat hij enkele maanden na de moord op Robert Kennedy
Ik was bang dat de film wat verouderd zou zijn, maar daar is gelukkig geen sprake van. Het thema kan zelfs niet actueler. Hoe vaak hebben we de afgelopen jaren wel niet gehoord dat iemand zonder (duidelijke) reden op onschuldige mensen begint te schieten? Zo'n soort iemand is Bob, goed gespeeld door Tim O' Kelly. Zijn acties hebben niets te maken met geldproblemen, familieruzies of stukgelopen relaties. Alles lijkt heel gewoon aan Bob. Geen duidelijke reden dus. Hij knapt als zijn vriendin moet werken en niet thuisblijft zoals hij vroeg. De ochtend daarop schiet hij haar en zijn moeder in koele bloede neer. Ze wilde hem een kus geven, niets leek mis maar toch doodt hij haar. Wat is er toch mis met die man?
Byron Orlock, een erg goede rol van Boris Karloff, ziet het niet meer zitten om verder te gaan met acteren. Deze verhaallijn heeft niet zoveel met Bob te maken, behalve dan dat ze elkaar kruisen op het einde. Er ontstaat echter wel een erg mooi contrast door. Aan de ene kant de horrorfilm-acteur die er eng uitziet, maar eigenlijk een hele lieve man is. Daar tegenover staat de normale burger die alles heeft en in de American dream lijkt te leven, maar diep van binnen een heel eng persoon is.
Ook op visueel vlak een mooie film.
Ben benieuwd wat ik ervan vind na nog een keer kijken, voor nu een verdiende 4*.
De overgangen tussen de twee verhaallijnen zijn schitterend gemonteerd en leiden naar een intrigerende climax. Het einde van de film is haast een botsing tussen het reële en het irreële, wanneer een soort bovenmenselijke Orlock het 'echte' monster verslaat. Frappant is vooral hoe de schutter zowel op de echte Orlock als diens personage op het scherm probeert te schieten.
Ingenieus is ook de sound editing van deze film: de scène op de autosnelweg werd volledig zonder geluid en klinkt toch feilloos realistisch.
Maar nog het meest verbazingwekkende is de manier waarop de gehele film tot stand kwam: producer Roger Corman (held

over film-goden en echte monsters
mooie, leuke en constant spannende film
Geweldige rol van O'Kelly met z'n Ivy league look! De film is met een shoestring budget geschoten, en dat siert hem wel. Juist daardoor lijkt alles iets artistieker (of is het losser) te zijn gefilmd. En door de wat droge aanpak toch ook best onhutsend. Moet dus ook even zakken, vooraleer ik er een oordeel aan kan plakken.
Mist mysterie en spanning.
Ook de weinig bijzondere acteurs konden deze film niet redden.
Er zijn hier twee grote verhaallijnen, die op het einde bij elkaar komen. Het mooie is dat beide verhaallijnen boeiend zijn, al is dat van de Sniper wel het allerbest. Daar zitten ook echt hele sterke momenten in. Vooral het moment bij de snelweg is echt fantastisch. Knap ook hoeveel Bogdanovich er weet uit te halen met het kleine budget dat hij had. Boris Karloff speelt daarnaast erg goed als zichzelf. Daarbij zijn vooral de verwijzingen naar oudere films en rollen mooi in het verhaal verweven.
Er zijn best wat kleine minpuntjes, maar ik heb me 90 minuten bijzonder goed geamuseerd en was continu boeiend. Zo zie ik ze graag.
4,0*
Dit komt van een reviewer op imdb en vat mijn gedachte over deze thriller perfect samen. Het verhaal van afscheidnemende horrorster Orlok gespeeld door Boris Karloff is goed uitgewerkt en interessant, maar uiteindelijk zonder spanning. Uiteindelijk zou Karloff na deze film in nog een handvol horrrorfilms spelen dus hij was dus in het echt was zijn filmcarrière ook bijna voorbij. het punt dat zijn karakter maakt dat hij wil stoppen omdat mensen monsters niet meer eng vonden en dat een menselijke moordenaar veel meer angst inboezemde het bleek dus wel te kloppen. Het gebeurt nu nog steeds mensen die om de een of andere reden er maar op los beginnen te knallen op passanten die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn. Helaas is het verhaal van de sniper erg matig uitgewerkt en lijkt het enkel als opvulsel te dienen om uiteindelijk samen te komen met die van de horrorster op het einde. De sniperscènes zorgen dan voor wat opschudding maar echt spannend willen die ook niet worden. Was dit de eerste film over een schietgrage gek, dat kan maar dat maakt het in mijn ogen nog geen goede film. Het is niet slecht, gewoon OK.