Murder by Contract (1958)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Irving Lerner
met Vince Edwards, Phillip Pine en Herschel Bernardi

Claude is een meedogenloze freelance huurmoordenaar. Hij krijgt een lucratieve opdracht aangeboden door een belangrijke criminele bende, die een probleempje heeft met een getuige. Maar de getuige blijkt een belangrijk iemand te zijn en het wordt voor Claude nog een heel karwei deze zaak tot een goed einde te brengen.

avatar van Dogie_Hogan
Dit najaar op DVD (Sony/Columbia)!

Prima film over een zakenman die als huurmoordenaar wat bij te verdienen om zo zijn droom te bereiken (Huis).

avatar van Poisonthewell
Een van de leukste huurmoordenaarfilms! Zwarte humor, politieke ondertoon, hippe muziek, beter geacteerd dan de meeste A-films uit de periode. Murder by Contract is een kleine buried treasure.

Matige film die historisch wel interessant is.

avatar van Biosguru
Wijkt op een zeer aangename manier af van het filmnoir genre. Vooral door het voor die tijd zeer lage tempo. De hele film lijkt meer een voorbode van al het "cools" wat er later nog aan zou komen, kwa Franse nieuw wave.

Goede aanvang van de film, maar dan neemt Claude zijn tijd vooraleeer tot actie over te gaan. Het resulteert in wat stilstand waarbij de toon ook luchtiger wordt.
In zijn geheel, eerder matig, deze film. Het idee van een huurmoordenaar die het doet om te sparen voor een mooi huis en later dan sentimenteel wordt omwiille van het slachtoffer is eerder flauwtjes.
Misschien had de film wat behoefte aan sterkere acteurs om het beter te maken.
De muziek hoorde precies eerder thuis in een komedie. Film lijkt 10 jaar ouder dan hij is.