Net als meer mensen her en der online heb ik gekozen om van November "noirvember" te maken en film noirs te gaan kijken: elke dag één. Ik was streng en koos alleen voor Amerikaanse noirs uit de hoofdperiode (grofweg van 1941 tot 1958). Ook alleen films die ik nog nooit gezien had. Ze zijn niet allemaal even bekend, maar dat is juist leuk. Het volledige verslag lees je hier, inclusief fraaie filmposters.
Dat ik mijn top 10 om zou gooien deze maand had ik niet verwacht maar het gebeurde wel. Zoals veel noirs geregisseerd door een vluchteling uit Europa: Max Ophuls.Dit is een complex melodrama vol met morele vragen en prikt op hoog niveau de samenleving van die tijd door. Nog voor mensen als Nicholas Ray en Douglas Sirk daar in de jaren '50 menig topfilm mee vulden. Daarbij is er nog de bewegelijke en zeer levendige stijl van Ophüls die heel veel van de inhoud weerspiegelt.
Geregisseerd door:Max Ophüls Met onder meer: James Mason, Joan Bennett en Geraldine Brooks
Een superstijlvolle lowbudget noir. Veel van de actie is buiten beeld en soms onderkoelde ongrijpbare humor. Psychologisch uitdagend en zijn tijd een aantal jaren vooruit. Als in een alternatief universum iemand als Antonioni in de VS terecht was gekomen en low budget studio films had gemaakt was het iets als Murder By Contract geworden..
Geregisseerd door:Irving Lerner Met onder meer: Vince Edwards, Phillip Pine en Herschel Bernardi
Schitterende en zwaar onderschatte film en weer een bewijs dat Joseph H. Lewis een dijk van een filmmaker was. Heel losjes gebaseerd op de zaak tegen Al Capone en het feit dat in deze tijden in de VS georganiseerde misdaad wat serieuzer werd aangepakt en belasting en het niet betalen ervan een ingang werd om gangsters achter slot en grendel te krijgen. Lewis komt weer met tonnen sfeer en vertelt het verhaal heel economisch. Een Fincher of Scorsese had hier drie uur voor uit getrokken. Lewis 85 minuten.
Geregisseerd door:Joseph H. Lewis Met onder meer: Glenn Ford, Nina Foch en James Whitmore
Als De Sica in de jaren '40 een police procedural had gemaakt had het niet ver van deze film afgestaan. Het gaat in de film niet om de moordzaak. Dat die niet zo bijzonder is, is bijna een van de krachten van de film en de voice-over laat niet na om meerdere keren te benadrukken dat dit gewoon een van de vele New York verhalen is. Die alledaagsheid en het feit dat deze film niet in de studi maar vrijwel helemaal op locatie, tussen de vele mensen in de wereldstad New York. Meer de hoofdpersoon dan welk personage dan ook.
Geregisseerd door:Jules Dassin Met onder meer: Barry Fitzgerald, Howard Duff en Dorothy Hart
Don Siegel beklaagde zich er op het eind van zijn carrière weleens over dat hij vooral een regisseur van gewelddadige misdaadfilms was geworden en verklaarde dan half serieus dat hij eigenlijk liefdevolle films had willen maken. Als je The Lineup ziet weet je waarom het zo gelopen is. Siegel was er gewoon heel goed in. De film gooit je meteen met een geweldig getimede spectaculaire scene het verhaal in. En de timing blijft een van de sterke kanten van deze film. Eli Walach is een memorabele en zeer nare bad guy in deze film die een van zijn eerste was (hij was vooral toneelacteur). Mooie carrière had die man als je zijn filmografie bekijkt.
Geregisseerd door:Don Siegel Met onder meer: Eli Wallach, Robert Keith en Warner Anderson
Reacties (8)