- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Noirvember
Noirvember
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Noirvember 3 26-11-2023 Film 26: Gaslight
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2665.jpg?cb=1384766517
In het audiocommentaar bij The Suspect een paar dagen terug had Farrom Smith Nehme het over Gaslight-noir als subgenre. Dat zijn noirs die in het verleden spelen. Grofweg van halverwege de 19e tot begin twintigste eeuw. Verder is dit een van de zeldzame films waarvan de titel een woord is geworden met andere betekenis. In het Engels bestaat tegenwoordig het werkwoord gaslighting. Dat betekent zoiets als wat Charles Boyer met Ingrid Bergman in deze film doet. Iemand psychologisch zo manipuleren dat degene aan zijn eigen ervaringen gaat twijfelen.
In 1938 was er een toneelstuk genaamd Gas Light (met spatie). Twee jaar later verfilmden de Britten dat als Gaslight (Film, 1940) . MGM kocht de remakerechten, zelfs met de eis dat de versie uit 1940 vernietigd zou worden. Dat gebeurde gelukkig niet. Ik zag het origineel niet, maar het schijnt dat de deze film meer MGM gemaakt is. Wat sjiek met zeer verzorgde decors.
Sterkste kant zijn rollen van Boyer en Bergman. Boyer is een heerlijk gladde manipulator. Bergman op het hoogtepunt van haar Hollywoodroem speelt mooi gelaagd. Verder leefde tot voor kort een van de acteurs uit deze film nog. Het was het debuut van Angela Lansbury. Dat is zo'n actrice waar volgens mij niemand een hekel aan kan hebben. Ze speelt het jonge dienstmeisje. Cukor was na Paramount en RKO bij MGM terecht gekomen en daar paste hij wel. Gaslight is heel verzorgd en gemaakt zoals MGM het graag zag. Ik ga ook nog een keer de Britse versie kijken. Die schijnt intiemer te zijn.
Ook nu komen er film noirs binnen in huize starbright. De meeste worden bewaard tot een volgende editie, Maar een ervan ga ik als volgende film kijken. Night Has a Thousand Eyes
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Noirvember 3 27-11-2023 Film 27: Night Has a Thousand Eyes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9691.jpg?cb=1648591638
John Farrow, de vader van Mia maakte deze film en heeft Uberhaupt eel noirs en noir stained films gemaakt. Vorig jaar zag ik een beroemde film van hem (The Big Clock) en een minor werk (A Bullet is Waiting). Die behoorden geen van beiden tot mijn favorieten. Deze ook niet meteen, maar ik vond dit al wel een stuk fijner.
De film suggereert een bovennatuurlijke verklaring, maar hij laat uiteindelijk fraai in het midden of dat zo is Een sterk punt van deze film. Robinson (hele fijne acteur) is de ster en heeft ook de meest dankbare rol. Russel voldoet. Lund is wat kleurloos. De film is naar een boek van de bekende pulpschrijver Cornel Woolrich die heel veel verfilmd is. Vaak als noirs in de noirtijd, maar soms ook andere genres of latere Franse films van bijvoorbeeld Truffaut.
Farrow is een gekke regisseur die erin slaagde om een combinatie te zijn van een alcoholist, een versierder en een zeer gelovige katholiek die zelfs boeken schreef over pausen enzo.
De volgende film is van Joseph L. Mankiewicz: Somewhere in the Night , met Richard Conte in een bijrol.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Noirvember 3 28-11-2023 Film 28: Somewhere in the Night
https://www.moviemeter.nl/images/cover/35000/35601.jpg?cb=1625508548
Pas de tweede film an Mankiewicz als regisseur. Begonnen als schrijver en daarin zo succesvol dat hij kon gaan regisseren. Zijn eerste jaren bij Fox. Later bij verschillende studio's. Ook hier werd hij uiteindelijk succesvol en uiteindelijk mocht hij de grootste film tot dan toe maken met Cleopatra. Dat werd iet wat de studio had gehoopt en zijn carriere herstelde nooit meer helemaal.
Dit is noir zonder grote sterren, De drie eerste billings kwamen me tot vandaag niet bekend voor, Hoofdrolspeler John Hodiak brak nooit echt door en stierf al op zijn 41e aan een hartaanval en is nu vergeten. Ik heb hem eerder gezien in Lifeboat blijkbaar. Ik herkende hem niet, Tegenspeler Nancy Guild brak ook nooit door en stopte vrij snel met acteren, Lloyd Nolan was een betrouwbare bijrolacteur die vaak agenten speelde. Zo ook hier. Hij heeft nog best in wat bekende noirs gezeten, maar toevallig niet degene die ik al zag. De vierde billing is eindelijk bekend voor mij: Richard Conte. Die elk jaar wel wat films in dit topic heeft. Dit was dit jaar al de derde keer.
Hodiak speelt een man met geheugenverlies die uit de oorlog komt. Hij verbergt dat voor zijn artsen omdat hij denkt dat hij wat verbergt. at volgt is een verhaal met nogal wat twists en turns en personages die veelal achter een groot geldbedrag aan blijken te zitten. En op de achtergrond sluimeren thema's als oorlogstrauma's enzo. Soms een twistje teveel, maat dat wordt gecompenseerd door veel sfeer.;De onbekende acteurs zijn adequaat zonder dat ze groots zijn. Maar dat Mankiewicz meer zou mogen maken zie je hier wel meteen.
De een na laatste van deze noirvember: Born to Be Bad
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Noirvember 3 29-11-2023 Film 29: Born to Be Bad
https://www.moviemeter.nl/images/cover/30000/30130.jpg?cb=1420053366
Ik heb Nicholas Ray vrij hoog zitten , met een paar films die nog kunnen stijgen bij herziening. Maar hij is niet helemaal stabiel en heeft ook duidelijk mindere films gemaakt, Met name Hot Blood. En in zekere zin ook deze. Born To Be Bad mist Rays visuele gevoel en het verhaaltje is nogal plat en biedt weinig ruimte voor zijn sterke punten. Maar het is alsof Ray dacht "als ik dan met dit script wordt opgescheept ga ik er lol mee maken". Joan Fontaine is zo'n groteske en theatrale femme fatale dat het gewoon echt campy fun wordt (en ze zou zo als voorbeeld kunnen dienen voor een lekker valse drag queen). De film heeft regelmatig quotable dialoog als "I Love You So Much I Wish I LIked You". En dat trekt deze film wel een stukje omhoog. Dit is overigens melodramanoir. Er is geen pistool in de film te zien. En zelfs Robert Ryan is vooral slachtoffer hier.
Ik besluit de derde noirvember met nog een Nicholas Ray: Weer met Ryan en voor het eerst dit jaar ook met Ida Lupino: On Dangerous Ground
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
Mijn laatste noir in deze reeks is Scarlet street van Fritz Lang. Want een noirvember zonder een Fritz Lang film is een beetje als een kerstfeest zonder kerstboom. Het voelt niet juist aan. Scarlet street wordt een beetje beschouwd als het tweelingbroertje van zijn vorige The woman in the window (zie Noirvember 2). Dezelfde cast (Robinson, Bennett, Duryea), ongeveer hetzelfde verhaal (man leidt braaf en saai leven tot plots hij verliefd wordt op een vrouw waarvoor hij bedriegt, steelt en uiteindelijk een moord zal volgen) en met dezelfde camera man Milton Krasner die dezelfde visuele stijl hanteert en bloedmooie regenachtige donkere straten filmt.
Lang analyseert virtuoos hoe een alledaagse werkelijkheid plots bedreigend en vernietigend kan zijn door een verleiding (in dit geval femme fatale Joan Bennett). Het burgerlijke leventje wordt op zijn kop gezet door de aantrekking van passie en geluk (Robinson droomt van een kunstenaars leven met een mooie jonge vrouw) maar uiteindelijk zal dit een illusie blijken want het verraad en manipulatie loert natuurlijk om de hoek en zal de naïeve Robinson ten val brengen.
In Scarlet street wandelen enkel immorele personages (niemand is onschuldig of puur), verschoppelingen, verliezers die allen op geld en macht uit zijn. Voor de hoofdpersonages is er geen ontsnappen aan en allen zullen hun noodlot vinden (in tegenstelling tot The woman in the window). Het einde is dan ook fenomenaal. Het begint met een magnifieke cut wanneer de deur van de zaal waar de elektrische stoel staat dicht slaat en het volgend beeld een flikkerend licht een woonkamer verlicht. Ook de laatste scene is een pracht van doem en zwartgalligheid waarin schuld en boete de mens naar de afgrond dwingt.
Nog een bedankje aan SB om ons te gidsen in het vagevuur van de film noir archieven en ik hoop op een vervolg volgend jaar. Morgen is het december maand waar we traditie getrouw ons opmaken voor overmatig eten, overvloedig toosten op geluk en voorspoed en cadeautjes uitdelen. Ik heb alvast een notieboekje gevraagd aan de Kerstman om de noirs op te schrijven die ik bij de volgende editie van Noirvember wil bekijken.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Noirvember 3 30-11-2023 Film 30: On Dangerous Ground (Film, 1952)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11758.jpg?cb=1363582721
Nicholas Ray! Dit was prachtig. On Dangerous Ground is wel een topper in Rays oeuvre. Waar Born To Be Bad een lollige over de top-film is, daar is On Dangerous Ground een prachtige karakterstudie van een politieagent. Eentje die anders is dan zijn partners die gezinnen hebben. Hij woont alleen. Heeft enkel zijn baan. Met een vrij minimaal plot. Het eerste half uur is een schets van zijn karakter en schijnt niet in het boek te zitten. Het schetst de persoonlijkheid n het dagelijks leven van Jim Wilson. Tjokvol prachtige details. En prachtige acteurs all over. Naast de prachtige (en zwaar onderschatte) Ryan ook een klein rolletje voor Ed Begley daar ben ik ook altijd blij mee.
Dan komt het tweede deel, De stijl van de film verandert. De omgeving is leeg in plaats van Ryans karakter. Twee mensen die hij daar leert kennen. De vader van het vermoorde meisje en Mary Malden. Twee mensen die hem confronteren met zijn leven en zijn kijk daarop. In de film leidt het nu tot een andere Wilson. Maar dat is een wijziging van het oorspronkelijke script. De film was eigenlijk cynischer. De scene voor de overgang naar het tweede deel waarin Jim Wilson tekeer gaat tegen een verdachte was voorzien voor het einde van de film. Geen catharsis dus. Malden wordt gespeeld door de altijd fantastische Ida Lupino in deze film die toch al een cast heeft om van te smullen.
Maar het is vooral een Nicholas Rayfilm en Jim Wilson een typisch Ray-karakter.
Deze Noirvember eindiigde op een zeer hoog niveau. Volgend jaar nummer 4. En ik hoop dat cinemanukerke me dan ook weer gezelschap gaat houden.
Omdat ik een gewoontedier ben, maak ik nog een top 30 en een bronlijstje,
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
De top 30
1. Where the Sidewalk Ends (Film, 1950) Otto Preminger 4.0*
2. On Dangerous Ground (Film, 1952) Nicholas Ray
3. Crime in the Streets (Film, 1956) Don Siegel
4. The Phenix City Story (Film, 1955) Phil Karlson
5. He Ran All the Way (Film, 1951) John Berry
6. Fallen Angel (Film, 1945) Otto Preminger
7. The Suspect (Film, 1944) Robert Siodmak
8. Dial 1119 (Film, 1950) Gerald Mayer
9. Dark City (Film, 1950) William Dieterle
10. Six Bridges to Cross (Film, 1955) Joseph Pevney
11. The Man with the Golden Arm (Film, 1955) Otto Preminger 3.5*
12 Desperate (Film, 1947) Anthony Mann
13. Dead Reckoning (Film, 1947) John Cromwell
14,. Night Has a Thousand Eyes (Film, 1948) John Farrow
15. Gaslight (Film, 1944) George Cukor
16. Knock on Any Door (Film, 1949) Nicholas Ray
17. Whirlpool (Film, 1949) Otto Preminger
18. Armored Car Robbery (Film, 1950) Richard Fleischer
19. Dark Passage (Film, 1947) Delmer Daves
20. Somewhere in the Night (Film, 1946) Joseph L. Mankiewicz
21 Born to Be Bad (Film, 1950) Nicholas Ray
22. Cornered (Film, 1945) Edward Dmytryk
23. The Sleeping City (Film, 1950) George Sherman 3.0*
24. Backfire (Film, 1950) Vincent Sherman
25. Sirocco (Film, 1951) Curtis Benhardt
26. The Fallen Sparrow (Film, 1943) Richard Wallace
27. The Accused (Film, 1949) William Dieterle
28. Deadline at Dawn (Film, 1946) Harold Clurman
29. The Family Secret (Film, 1951) Henry Levin 2.5*
30. Tokyo Joe (Film, 1949) Stuart Heisler
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Dan de bronnen. Ik ben zoals eerder gezegd een grote fysieke media-liefhebber.
Allereerst Blu-Rays:
Indicator:
Columbia Noir Box 5, een box waarin Bogart centraal staat:
Dead Reckoning
Knock on any Door
Tokyo Joe
Sirocco
The Family Secret
(ook The Harder They Fall zit in de box, maar die zag ik al tijdens noirvember 1)
Night Has a Thousand Eyes
(losse blu van Indicator)
Arrow:
In de boxset Four Film Noir Classics vol 2 zaten
The Suspect
The Sleeping City
Sex Bridges to Cross
(ook Thunder on the Hill zit erin, maar die zag ik pre-noirvember al)
Dark City
(Losse blu van Arrow)
BFI
Een Otto Preminger noir boxset met:
Fallen Angel
Whirlpool
Where The Sidewalk Ends
Network (een label dat helaas ter ziele is)
The Man With the Golden Arm
HMV Premium Collection:
On Dangerous Ground
DVD:
De Warner boxset Film Noir Classic Collection 5:
Cornered
Desparete
The Phenix City Story
Deadline at Dawn
Armored Car Robbery
Crime in the Streets
Dial 1119
Backfire
Losse DVD's:
He Ran All the Way
Gaslight
Dark Passage
Born to Be Bad
Somewhere in the Night
The Fallen Sparrow
The Accused