Deception (1946)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Irving Rapper
met Bette Davis, Paul henreid en Claude Rains

De oorlog in Europa is over en zij ontmoet een oude bekende, een componist die ze dood waande. Ze zegt financieel slecht te staan maar woont in een dure flat. Het maakt hem nerveus. Ze trouwen, al vindt hij haar relatie met zijn favoriete componist maar niets.

Visueel was deze productie geweldig! Een sfeervolle, uitermate vermakelijke, maar dwaze romantische, melodramatische film noir-soap, rond een gepassioneerde driehoeksverhouding, jaloezie, klassieke muziek en de psychische naweeën van de tweede wereldoorlog. De cast (in de kern zelfzuchtige, kleinzielige en sarcastische personages) was fantastisch en charismatisch.