The Furies (1950)

Drama / Western

geregisseerd door Anthony Mann
met Barbara Stanwyck, Wendell Corey en Walter Huston

T.C. Jeffords is de sluwe en zeer succesvolle rancheigenaar van 'The Furies'. T.C. kondigt de verloving aan met de rijke Flo, zijn aanstaande tweede vrouw. Dit nieuws wordt niet hartelijk ontvangen door T.C.'s charismatische dochter Vance. Vance heeft een door haar vader verboden en afgekochte romance met de gokker Rip Darrow, wiens vader door T.C. in het verleden is gedood. Vance komt in een bloedig conflict met Flo, waarna T.C. zijn dochter verstoot. Wanneer T.C. de Mexicaanse familie Herera uit een pand op zijn landgoed verdrijft en hij Juan Herrera, de jeugdvriend van Vance, laat ophangen, omdat hij een paard met een 'The Furies' brandmerk in bezit heeft, zweert Vance wraak op haar vader.

avatar van Dogie_Hogan
Newsletter Criterion van dec. 2007: rechten opgekocht; misschien dit jaar nog een DVDrelease?!

avatar van Grindhouse
Staat nu gepland voor juni bij Criterion.

Grindhouse schreef:
Staat nu gepland voor juni bij Criterion.
Criterion's eerste Western transfer.

avatar van Dogie_Hogan
Hoor hen, die niet kunnen wachten, alvast een clip uit THE FURIES: link.

avatar van Ramon K
Dit is een film die ik al zoek, sinds ik een fragment zag in Scorsese's docu over de Amerikaanse cinema! Zeer benieuwd naar!

Ramon K schreef:
Criterion info.

Special DVD Features:
- New, restored high-definition digital transfer
- Audio commentary featuring film historian Jim Kitses (Horizons West)
- A rare, 1931 on-camera interview with Walter Huston, made for the movie theater series Intimate Interviews
- New video interview with Nina Mann, daughter of director Anthony Mann
- Stills gallery of rare behind-the-scenes photos
- Theatrical trailer
- PLUS: A booklet featuring a new essay by critic Robin Wood ans a 1957 Cahiers du cinéma interview with Mann, as well as a new printing of Niven Busch's original novel
- More!

avatar van Ramon K
Aanschaffen zonder na te hoeven denken dus.

Ik hoop dat ook de Mann noirs (zoals T-Men en Raw Deal) een speciale behandeling zullen krijgen van Criterion.

avatar van Dogie_Hogan
Wow... uitgebreide DVDreview: Criterion transfer.

Ooh, prachtig. Zulke sterke beelden, de karakters die constant in beweging zijn en elkaars rollen eigenlijk overnemen, Barbara Stanwyck, het drama, de actie en de sensualiteit. I love it!

Celluloid Dreams schreef:
Die prachtige DVD box van Criterion werd gisteren bezorgd! Dit weekend maar kijken. Lees nu het bijbehorende boekwerk met o.a. intervieuw regisseur Anthony Mann, en het tevens bijgevoegde THE FURIES pocketboek lijkt mij ook interessant.
Criterion (en de lage dollarkoers) bedankt, weer een prima verzorgde release!
* Trailer.

THE FURIES: clip Youtube.

PS
Heb gisteravond wel DAY OF THE OUTLAW gekeken, werd ook bezorgd. Ook een pareltje van een Western! Aanrader. Review zsm.

avatar van Dogie_Hogan
Barbara Stanwyck's rol en acteerprestaties zijn vergelijkbaar met die in FORTY GUNS uit 1957. Dat 'Babs' nooit een Oscar heeft gekregen is mij een raadsel.
Judith Anderson (LAURA) is juiste keuze geweest voor deze rol als pedante nieuwe echtgenote van T.C.; een actrice met een hoog Agnes Moorehead gehalte (DARK PASSAGE, CAGED!), die ook zeer geschikt zou zijn geweest.

Prima psy-Western, maar met als 2 minpunten een irritante over-acting Walter Huston en een erg onderbelichte film. Had van een Criterion restauratie wat beters verwacht (de stills op de DVD zijn wel OK). Vind mede daarom de vergelijkbare Western FORTY GUNS van Samuel Fuller toch beter en net even genietbaarder dan THE FURIES.
THE FURIES: IMDB 9/10 (FORTY GUNS: IMDB 10/10).

N.B.
Op de DVD nog interessante intervieuws met Anthony Mann en zijn dochter. Ook de bijgeleverde boekwerk geeft veel info; Geen postes en LC's op de DVD; hier nog LC met die beroemde schaarscene: http://tinyurl.com/5qx5ka
De THE FURIES pocket hoop ik binnenkort te lezen; bij de 1e indrukken wijkt boek wel wat af van de film, o.a. de showdown.

Op de Belgische poster staat een gewapende Stanwyck, maar volgens mij is ze op een schaar en Corey's derringer na, de hele film ongewapend.

avatar van Poisonthewell
Inderdaad een film die snel uit de obscuriteit moet worden getrokken en in het western canon worden geplaatst!

avatar van trebremmit
Weet iemand nog een adresje waar deze voor een redelijke prijs te krijgen is. Veertig euro voor een dvd is me toch iets te veel van het goede.

trebremmit schreef:
Ca. de helft heb ik bij DVDPacific betaald in 2008 en nu HIER voor onder de € 10!

avatar van Grindhouse
Dogie_Hogan schreef:

Dat is alleen niet de criterion, maar een of andere louche Koreaanse kopie ervan.

avatar van trebremmit
Die had ik al gezien, Italiaans gesproken lijkt me niet de bedoeling, jammer dat je bij dvdpcacific buiten de u.s niet met paypal kunt betalen.

Dallas Hart: "We haven't met before. My name is Dallas Hart. I'm new in town, honey."
Vance Jeffords: "Honey, you wouldn't be new anyplace."

Vrouwenhumor... heerlijk.

Glansrol voor Barbara Stanwick die vooral sterker wordt als haar vader een nieuwe liefde vindt in de intrigante Judith Anderson.
De momenten tussen die twee zijn ijzersterk. Rivaliteit ten top.

Allereerst neemt de film flink veel tijd om alle verhoudingen te leren kennen. In eerste instantie lijkt Stanwick een haast incestueuze relatie te hebben met Walter Huston, haar vader.
De rol van John Bromfield als broer van Stanwick is snel uitgespeeld. Als je de vader leert kennen weet je ook waarom: dat is geen man die rekening houdt met emoties of een familieband als belangrijkste beschouwt. Behalve dan voor zijn dochter, de vervanger van zijn overleden vrouw.

Als de verhoudingen duidelijk zijn en Anderson haar intrede doet, dan vlamt het geheel ook meteen op naar een zeer boeiende hoogte.

Het beeld van de dvd is af en toe te donker (vooral de buitenscènes hebben daar onder te lijden).

Ik zou deze film wel iets vinden voor een remake. Moet er wel gezorgd worden voor een dame die Stanwick eer aan doet.

avatar van trebremmit
Ik heb de criterion besteld bij bn.com waar ze een blu ray en criterion sale hebben. Ben heel erg benieuwd naar deze Mann film!

avatar van trebremmit
Wat een glansrol van Stanwyck, zelden iemand zo goed zien spelen! Verder weer een prachtige film van Mann die wel behoorlijk afwijkt van de rest van zijn westerns, het is dan ook meer een drama film.

avatar van LuukRamaker
The Furies kwam wel heel langzaam op gang. Op de helft, wanneer het hierboven geschreven plot pas begint, wordt het interessant. Ik had hem bijna stopgezet toen het schaargooien toch nog voor de (hoog)nodige spanning zorgde.

Ik heb de film vervolgens toch maar uit gekeken en het bleek nog een aardige film te zijn. Hoewel het voor mij persoonlijk niet een dusdanig geweldige film is als hiervoor enkele malen wordt beweerd.

"The old Herrera witch, huh? She could hit a pigeon in the eye at 300 yards.”

avatar van Flavio
Goede onconventionele western- geen sherrif tegen wil en dank of revolverheld, maar de verwende dochter van een rijke herenboer is de hoofdrolspeler, uitstekend vertolkt door Stanwyck, die de 40 al ruim gepasseerd was en niet bepaald de indruk gaf van een ongehuwd beschermd opgevoed meisje. Maar ze speelt weer erg goed: dan weer venijnig en kil, dan kwetsbaar en dan weer woedend, haar karakter vond ik erg geloofwaardig. Hooguit dat ze viel voor de wat sloom overkomende Darrow was wat vreemd, maar goed, vrouwen

Laatst rol van Huston, die de patriarch speelde. Hij moest een soort larger than life karakter spelen maar dat kwam niet altijd even goed uit de verf. En hij leek me niet het type dat zijn woord zou breken- die hang-scene was overbodig, ik denk dat het beter voor de film was geweest als hij dat anders had opgelost (schiet hun paarden dood en zeg, "OK, ze zijn van jou", zoiets.

Deze soms loodzware psychologische noirachtige western over een liefde-haat relatie tussen een vader en een dochter, met een overladen emotioneel dynastiegevecht op leven en dood, leek gebaseerd te zijn op een Griekse tragedie of een drama van William Shakespeare (King Lear). De uiteindelijke ontknoping vond ik niet geheel overtuigend. De cast speelde geweldig.

avatar van mr rumson
Barbara Stanwyck doet het zonder meer goed .
Maar eigenlijk ben ik het wel eens met LuukRamaker
Voor mij is deze western dan ook een lichte tegenvaller gezien de positieve reviews hier had ik er ook wel wat meer van verwacht.