Night and the City (1950)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Film noir
101 minuten (VK) / 96 minuten (VS versie)

geregisseerd door Jules Dassin
met Richard Widmark, Gene Tierney en Googie Withers

Harry Fabian (Widmark) is een kleine oplichter. Hij maakt kennis met ex-worstelkampioen Gregorius. Met de steun van Gregorius wil hij organisator van de gevechten worden. Daarmee dringt hij het domein van gangsterbaas Kristo binnen, die deze gevechten controleert en tevens de zoon is van Gregorius

avatar van Baggerman
Volgens mij staat Harry Fabian model voor andere karakters in Amerikaanse series: Harry 'The Hat' in Cheers en een karakter op het holodeck in Star Trek: Voyager.

Denk ik tenminste.... Daar deed Widmarks Fabian me in ieder geval aan denken.

avatar van Spetie
Night and the City is een leuke en vermakelijke film-noir, die mij een amusante 100 minuten heeft bezorgd, maar die net datgene mist om een echte topper te zijn.

Het verhaal is leuk en de cinematografie mag er zeker ook zijn. Er wordt door Dassin goed gespeelt met licht en schaduwen en het mooie zwart-wit gebruik kan ik ook altijd wel waarderen, zeker als het op zo’n mooie manier gefilmd is, zoals hier het geval is . Het is echter vooral het acteerwerk dat in Night and the City zeker niet uitblinkt en ervoor zorgt dat het allemaal net niet wat meer is en indruk maakt. Er is eigenlijk niet één acteur of actrice, die echt indruk weet te maken. Sullivan, Tierney en Widmark doen hun ding en zijn ook niet vervelend om naar te kijken, maar indruk maken doen ze zeker niet. Dat geldt dus voor de gehele cast.

Maar los van het acteerwerk vermaakt het allemaal wel. Het tempo is aangenaam, evenals het goed geschreven script, waardoor de tijd uiteindelijk toch redelijk vlot voorbijvloog. Vooraf had ik stiekem de hoop dat Night and the City misschien het niveau van Dassin’s Rififi zou kunnen benaderen, maar dat was helaas nooit het geval. Night and the City is echter leuk vermaak en de liefhebbers van het film-noir genre zullen hiermee uiteindelijk toch zeker wel aan hun trekken komen.

avatar van beavis
Van een aantal film noirs op rij steekt deze er met kop en schouders bovenuit, Dassin doet het weer!! Ik zag de BFI DVD die alleen de USA versie van de film bevat. Uit een korte docu bij de extra's wordt duidelijk hoe zeer de USA en UK versies van elkaar verschillen, dus ik had ze eigenlijk graag beiden gehad, maar goed, deze versie is gewoon erg goed en, volgens de commentary, goedgekeurd door Dassin (die destijds op de zwarte lijst was beland en uiteindelijk nog maar weinig controle had over de film; des te opmerkelijker hoe goed het eindproduct uit de verf gekomen is). Het camerawerk en de belichting zijn erg sfeervol, de vele buiten locaties helpen hierbij. De acteurs (en de karakters) zijn stuk voor stuk interessant, jammer dat de rol van Tierney zo relatief klein is. En de soundtrack van deze USA versie is soms érg aanwezig, maar niet op een storende manier, het onderstreept een aantal paniekerige / hysterische scenes op een prettige manier en past ook goed bij de acteerstijl van Widmark. Als de film iets minder gehaast was gemaakt en met iets meer controle van Dassin aan het eind, was het misschien een echt meesterwerk geweest, aan de andere heeft de hele film een erg jachtige sfeer die misschien juist wel geholpen is geweest door deze aanpak. Het is hoe dan ook een erg geslaagde misdaadfilm... en dat zeg ik niet snel bij dit genre...

Ik ben niet zo enthousiast als al die mensen hierboven. Oké, het verhaal zit aardig in elkaar en ook de cinematografie is prima, maar ik vind het acteerwerk van een belabberd niveau m.u.v. Sullivan als de nachtclubeigenaar en Zbyszko als de worstelaar op z’n retour. Daarnaast vind ik het erg jammer dat Gene Tierney zo weinig screentijd krijgt, want juist voor haar wilde ik deze film zien. Enkel in het begin en aan het eind van de film komt ze even in beeld. Een misser wat mij betreft, die er voor zorgt dat mijn waardering toch een stukje lager uitvalt.

Een traag soort van een film noir, waarin een kleine oplichter en tevens gewetenloze rotzak (met meer ambitie dan hersens) op de vlucht was voor vergeldingsmaatregelen. De personages waren simpel maar stereotype. De regisseur werkte met veel licht en schaduwbeelden in de stegen van het smerig en vuil uitziende Londen. Ik miste vooral de bezieling en de spanning (begon voor mij pas bij het laatste kwartier) die in andere film noirs vaak in overvloed aanwezig zijn. Ook het spel vond ik niet om over naar huis te schrijven.

Jules Dassin week uit van de States naar London om deze film te realiseren en de grauwe beelden van de Britse hoofdstad zijn wel een pluspunt in de sfeerschepping van deze film noir.
Richard Widmark is een acteur die hevige gelaatsexpressies in zijn act weet in te lassen (werd soms wel eens overacting verweten) en daarom is hij wel geknipt in de rol van de uiteindelijk zwakke, onevenwichtige figuur, boordevol ambitie om er, ten koste van anderen, iets van te maken maar door pech en onkunde steeds wordt afgeremd. Eigenlijk een film van kapotgeslagen illusies, want hij is niet alleen.
Denderend vond ik het allemaal niet, enkele onwezenlijke personages ingelast, verhaal toch voor een stuk voorspelbaar en toch met meerdere clichés van het genre.

avatar van missl
Leuke film over een boef die door mensen op te lichten zoveel mogelijk geld aan het verdienen is. Kijkt lekker weg en vooral zijn ideeën zijn wel vermakelijk.

avatar van HarmJanStegenga
Na 'Du Rififi chez les Hommes' weer een bijzonder fijne film van Jules Dassin. Die man kan sfeer creëren, damn. Prachtig plaatje dit hoor. Tel daarbij het bijzonder vermakelijke verhaaltje op + het onvoorspelbare verloop ervan en ik zit met een lekker glas whisky te genieten van deze redelijk onbekende klassieker. Topvermaak in een razend tempo met als hoogtepunt de worstelscene. Ik zat op het puntje van de bank.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Redelijke noir die leuk wegkijkt. Ben geen fan van Widmark met zn paniekhoofd maar voor de rol van kleine sjacheraar/ oplichter is hij prima.

Gene Tierney maakte indruk in films als Leave her to Heaven maar hier heeft ze weinig te doen. De andere acteurs waren niet best: de worstelaars waren duidelijk amateur-acteurs (worstelen konden ze wel), maar ook de actrice die Mrs Nosseross speelde maakte weinig indruk. En de scene waarin Mr Nosseross dubbel ligt en Fabian als een boos kind wegrent ("I´ll show all of ye!") was pijnlijk.

Maar verhaal zat goed in elkaar, de film had voldoende vaart, en mooi in beeld gebracht. Soundtrack was typisch voor die tijd- overdreven dramatisch en erg aanwezig, ik blijf dat een nadeel vinden van klassieke films.

avatar van trebremmit
Iets beter dan The Naked City, maar buiten Widmark speelt er geen enkele acteur of actrice in die de film wat extra's geeft. Het blijft allemaal wat saai, mooie plaatjes maar de dialogen zijn weinig aan.
Tot nu toe blijft Thieves' Highway mijn favoriet van Dassin.

avatar van Baggerman
Grappig is dat de lomp en grotesk ogende 'Gregorius' (Stanislaus Zbyszko) een pionier in de WWE pro-wrestling was en ongelofelijk intelligent. Jules Dassin ging tijdens het schieten van deze film regelmatig naar experimentele (moeilijke) toneelstukken en iedereen van de crew mocht gratis mee. De enige die meeging was Zbyszko!

Zbyszko's leven is te zien in Aria dla Atlety (1980).

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een aparte film noir met een weinig boeiend hoofdpersonage en een ondergebruikte actrice die niet de kans krijgt om te schitteren. Het verhaal is er nochtans en het tempo valt best mee. Maar ik miste de nodige chemie en sommige acteurs doen het toch wel niet zo goed. Hier en daar gelukkig wel mooie beelden, Jules Dassin is tenslotte geen slechte regisseur. Maar er zijn betere films in dit genre.