Uncut Gems (2019)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Benny Safdie en Josh Safdie
met Adam Sandler, Julia Fox en Kevin Garnett

Howard Ratner heeft een gokverslaving en is eigenaar van een juwelierszaak in New York. Rijke en beroemde personen zijn er klant aan huis. Een waardevolle ongeslepen diamant uit Ethiopië moet hem eindelijk een financiële megaklapper opleveren via een veiling. Op deze manier hoopt Howard uit zijn financiële moeilijkheden te komen. Toch kiest hij er voor om het opaal eerst uit te lenen aan NBA-ster Kevin Garnett, die er heilig in gelooft dat deze steen hem magische krachten geeft voor een wedstrijd. Howard sluit ondertussen risicovolle weddenschappen op basketbalwedstrijden af, terwijl louche schuldeisers hem op de hielen zitten.

Redelijk film had een prima film kunnen zijn als het einde van de film anders was geweest.

avatar van MrSolaris
Prima film, maar de benauwende stijl en het hyper drukke tempo is niet aan mij besteed.

avatar van john mcclane 2
Basto schreef:

Als het ook maar op blu ray uitkomt.

Tja , ik vrees dat dat tijdperk een beetje aan het uitsterven is .
Heb je uncut gems nog op blu ray kunnen scoren ?
Gezien je score , wil je vast een exemplaar .

avatar van Basto
john mcclane 2 schreef:

Tja , ik vrees dat dat tijdperk een beetje aan het uitsterven is .
Heb je uncut gems nog op blu ray kunnen scoren ?
Gezien je score , wil je vast een exemplaar .

Ja, die is uit in Amerika. Overigens denk ik dat blu ray nog wel een tijd voort zal leven. Is samen met dvd en 4k nog steeds een markt van 4 a 5 miljard.

Netflix brengt hun producties vaak nog wel uit, maar Prime niet (zou dolgraag Too old to die young op 4k hebben).. HBO ook wel heb ik het idee.

Maar goed, we kunnen niet in de toekomst kijken.

avatar van calogero
Het was even acclimatiseren, uiteindelijk kon ik de humor van bepaalde scenes wel inzien.
Jammer dat de film zich vaak op die paar vierkante meter afspeelt. Daardoor voelde het bedrukkend maar dit zal ook vast de intentie zijn geweest.

Leuk sfeertje, maar niet meer in niet minder.. ik geef hem 3 sterren.

avatar van JeanReno
Wat een depressieve lelijke saaie rot film is dit zeg.... En dan van begin tot eind bijna alleen maar camera close up shots. Wat een goedkoop stuk ellende was dit.

avatar van Beffrey28
JeanReno schreef:

Saai

avatar van Basto
JeanReno schreef:

Ja, Amateur!

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aantal aanvallende berichten en reacties daarop verwijderd, dreigde te ontsporen. Discussie mag best maar op inhoud en laat iemand die er anders over denkt in zijn waarde.

avatar van leatherhead
Lekker vlot filmpje, maar de echte brille zie ik er niet zo van in eerlijk gezegd. Een soort klassieke Rise & Fall (al is het vooral veel Fall), typisch Scorsese-esque NY sfeertje, retro synth soundtrack erbij en het clichématige plaatje is compleet lijkt me. Verdere verloop van de film is in grote lijnen best voorspelbaar en enige spanning blijft dan ook uit. Het blijkbaar door velen ''hectisch'' geachte karakter van de film viel me ook stierlijk tegen. Veel geschreeuw, gekibbel en vooral veel ''fucks'' natuurlijk, maar de cinematografie zelf blijft een beetje veilig en saaiig en ook de soundtrack hangt er maar wat bij op de achtergrond. Ik ''voelde'' de adrenaline in elk geval nagenoeg nergens.

Film wordt gered door enkele zeer humoristische individuele scenes en groteske situaties, een aangenaam vlot tempo en een Sandler die zijn weliswaar ietwat clichématige rol met erg veel overgave neerzet. Als dan iets deze film de nodige energie mee weet te geven is het zijn spel wel. Leuke bijrollen ook trouwens voor Garnett en Stanfield.

Vlot, vermakelijk en een Sandler op dreef, maar hoe men hier blijkbaar één of ander groots cinema meesterwerk in ziet kan ik persoonlijk niet echt plaatsen. Vond Good Time eigenlijk op elk vlak wel beter. 3*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik volg alvast enkele meningen hier (toch deels). Uncut Gems is een eigenzinnige Scorsese-achtige film geworden met een rise & fall zonder rise. Sandler doet het niet slecht in een wat atypische rol voor hem. De film had wel wat potentie in het begin met de nodige sfeer en tempo. Alsof je op een geweldige trein stapt waar je zin hebt in de trip, maar al na een tijd afvraagt waar je eigenlijk naar toe gaat.

Uncut Gems komt vooral druk over en buiten Sandler zijn er weinig interessante personages. Dat vraagt het genre toch ietwat. Dan val je terug op de sfeer, maar die is vrij druk en stoort toch na een tijd. En het is niet omdat Sandler eens buiten zijn comfortzone treedt, dat het meteen een goeie film oplevert. Wel beter dan wat hij gewoonlijk doet.

avatar van Spoilalot
Wat een ontzettend moeilijk te genieten film. Ik vond Sandler zijn karakter erg vervelend en de continue chaos maakte me borderline psychotisch. De complete film was een anti climax. Ik zat tijdens de laatste basketbalwedstrijd wel op het puntje van m'n stoel, en vervolgens krijgt hij een kogel door z'n kop. Het was tegenslag na tegenslag na tegenslag en ik kon er niet van genieten. Ik begrijp de hoge waarderingen niet goed.

avatar van TheDiningDead
Poeh, Casevettes in de 21e eeuw, Mean Streets, Bad Lieutenant, Sandler in optima forma en een gemeen tempo in dit noodlotdrama dat de greep op je strot heel even versoepelt. Lucht. Hoop. Boem. Paukeslag!