Dillinger (1945)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Max Nosseck
met Lawrence Tierney, Edmund Lowe en Anne Jeffreys

John Dillinger (Lawrence Tierney), een kleine crimineel die, door middel van een bankoverval, tot Public Enemy Number One uitgroeit.

Lawrence Tierney is indrukwekkend in zijn eerste hoofdrol. Wat kan die man evil kijken als hij kwaad is. Hij was in de jaren veertig een veelbelovende acteur, maar kwam vaak in de problemen door de drank. In de jaren tachtig had hij een soort van comeback met als hoogtepunt natuurlijk zijn rol als baas Joe Cabot in Reservoir Dogs.

Een erg rap tempo, er had wel een half uur aan geplakt kunnen worden, gritty atmosphere en puik acteerwerk. 4*

avatar van boerenpummel
Binnenkort eens kijken. Ik ken Lawrence Tierney alleen als Joe Cabot in RD, maar hij schijnt in de jaren '40 ook een paar goede films gemaakt te hebben.

avatar van Dogie_Hogan
Warner's Film-Noir Collection Vol.2 met ook "Dillinger" is onderweg; ben zeer benieuwd.

avatar van boerenpummel
Duidelijk een low budget filmpje, maar zeker niet slecht. Had inderdaad ook wel het idee dat de film te kort is. Zijn periode van 10 jaar in de gevangenis, waar hij de contacten legde met zijn toekomstige "partners in crime" werd wel heel rap afgewerkt. Ook hoe John de leiding nam over de groep, werd een beetje te simpel getoond. Kortom, dit is geen film die het moet hebben van een langzame karakterontwikkeling, alle feiten worden snel afgehandeld. Wat overblijft is een opeenvolging van bankovervallen en afrekeningen. Aardig om te zien, maar er had met een wat groter budget en een langere speelduur volgens mij meer ingezeten.

avatar van Dogie_Hogan
Verhaal is vrij standaard, maar zeker niet slecht. Anne Jeffreys (84 inmiddels) maakt op mij eigenlijk de meeste indruk.

avatar van Mac Hammer Fan
Het verhaal van een kruimeldief die zich opwerkt tot topgangster. Inderdaad vrij standaard. Onderhoudend, zonder meer, maakte op mij geen grootse indruk. Wel goede vertolkingen. Philip Yordan kreeg een Oscar Nominatie voor het beste originele script van dit jaar.

avatar van MNV2
Aardige film noir, al was het weer zo'n typisch verhaaltje zoals ik ze ondertussen wel al meer gezien heb. Houdt niet tegen dat ik me weer goed vermaakt hebt met de opgang en tenondergang van public ennemy n°1, John Dillinger, een gangster uit de begin jaren '30. Het acteerwerk vond ik maar matig, alleen Anne Jeffreys sprong eruit als Helen Rogers, John's vrouw. De film bevat ook leuke verwijzingen naar de cinema van begin jaren '30 (de Walt Disney cartoons).

3.0 sterren

avatar van mrklm
Uiterst succesvolle B-film over de opkomst en ondergang van John Dillinger, Public Enemy Number 1 tot hij in 1934 stierf toen hij de politie probeerde te ontvluchten die hem door een tip van hoerenmadam Sage buiten een bioscoop stonden op te wachten. Het lage budget betekent dat er maar een beperkte hoeveelheid acties is. De meeste misdaden vinden plaats in korte montages, soms met beelden uit andere film waaronder 'You Only Live Once'. Lawrence Tierney is erg sterk in de hoofdrol en er is goed ondersteunend acteerwerk, onder anderen van Edmund Lowe (als 'Specs', de leider van een bende waarbij Dillinger zich aansluit) en Elisha Cook jr (als één van de bendeleden). Dit is een compact vertelde, goed geschreven biografie met een hoog tempo en degelijke regie. Een scène waarin Dillinger een ober confronteert die hem eerder beschimpte omdat hij geen geld had is een hoogtepunt, evenals de scène met de Carolsingers op Kerstavond. Een bescheiden, maar fraai juweeltje.