ad
  • 8.184.830 stemmen

I Wake Up Screaming (1941)

Film noir / Mystery | 82 minuten

Genre: Film noir / Mystery

Alternatieve titel: Hot Spot

Geregisseerd door: H. Bruce Humberstone

Met onder meer: Betty Grable, Victor Mature en Carole Landis

Over I Wake Up Screaming

"Three of the Hottest names in Hollywood... in a picture that makes the screen SIZZLE!"

Frankie Christopher wordt door de politie verhoord inzake de moord op fotomodel Vickie Lynn. In flashback herinnert Frankie zich hun eerste ontmoeting en de manier waarop hij het meisje haar schoonheid liet aanwenden om een succesvolle carrière te krijgen. Dat lukte iets te goed en ze wilde hem verlaten voor Hollywood..dus nu is Frankie de hoofdverdachte.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Binnenkort ook in de Fox Noir DVD (R-1) reeks:

VICKI (1953).

Zelfde scenario, andere acvteurs.

I WAKE UP SCREAMING is ook in de Fox Noir DVD reeks uit.

Waarom beide films in korte tijd uitgebracht is mij nog onduidelijk.

Wordt vervolgd.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Een aardige film, Laird Cregar (THIS GUN FOR HIRE) speelt ook hier weer fantastisch.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Een heel boeiende ouderwetse whodunnit over een man die een opdienster introduceert in hogere kringen zodat ze een beroemde ster wordt en wanneer deze laatste vermoord wordt, is hij de hoofdverdachte. De zuster van het slachtoffer is verliefd op hem en gelooft in zijn onschuld. De fanatieke politie-inspecteur wil hem echter absoluut op de elektrische stoel krijgen. "I'll follow you into your grave. I'll write my name on your tombstone." zegt hij tegen hem. Maar wie heeft de moord begaan?

Laird Cregar alias de politie-inspecteur zorgt met zijn vertolking voor extra suspense in de film. Maar ook de rest van de cast is top.

Een boeiende film-noir van 1941, die helemaal niet gedateerd overkomt. De print van de regio 1 Fox DVD is weer van uitstekende kwaliteit. Ik heb echt genoten van deze prent.

Een aanrader.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Een vlotte, vermakelijke film. Als film noir vind ik het niet geheel geslaagd, maar als mysterie doet de film het goed. Ik vond het einde een beetje tegenvallen. Het lag er nogal dik bovenop dat Corell iets met Vicky's dood te maken had, eigenlijk was het beter geweest als hij er niet bij betrokken was.

avatar van stephan73

stephan73

De eerste Noir van de Fox studio en het is er meteen één die veel elementen gebruikt die later standaard zouden worden: flashbacks, ondervragingen en veel schaduwen.

Victor Mature en Betty Grable doen het goed in deze Noir, maar het zijn toch weer de bijrolspelers die mijn aandacht 100 % weten te trekken. Elisha Cook Jr., maar vooral Laird Gregar weten het verhaal naar zich toe te trekken.

Prachtige film, die jammer genoeg nooit genoemd wordt in Noir naslagwerken of lijsten!

avatar van Biosguru

Biosguru

Al die Chesterfield reclame zo overduidelijk in beeld. En die discussie over de statistiek over de 10 miljoen gebruikers ook in Army & Navy van een bepaald merkt cigaretten. Was dat nou een hele vroege vorm van product placement? Zelden zo opvallend gezien in een oudere film.

avatar van Movsin

Movsin

Niet de allerbeste film noir maar toch voldoende spanning rond het whodonnit, wat flauw rond rechercheur Cornell (Ed Cregar als detective in love..)..

Betty Grable en Victore Mature doen het prima samen en ook charmante Carole Landis overtuigt als letterlijk femme fatale.

Prettig om af en toe zo'n oldie mee te pikken.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Heerlijke film noir. Een groot deel van het verhaal wordt verteld in flashbacks wat heel typisch is voor noir moordmysteries. Het script zat snor en de acteerprestaties waren overtuigend genoeg. Maar de echte held van deze film is voor mij cinematograaf Edward Cronjager die op weergaloze wijze een spel van licht en schaduw creeert. Waarlijk een visueel meesterwerk!

scorsese

Goeie film over een jongedame die vermoord wordt op de dag dat ze gaat vertrekken naar Hollywood. Een onderhoudende en vlotte whodunit, mede dankzij prima gebruik van flashbacks en korte speelduur. Het blijft gissen tot het eind wie de moordenaar is, maar daarna heeft de film nog een goeie plotwending paraat. Goed gecast ook.

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Laird Cregar steelt de show als een politie agent die achter de moordenaar van model Vicki Lynn aanzit.

Opvallende rol ook van Betty Grable, die nu eens niet in een kleurrijke musical speelt, maar een film noir ,waar ze zich prima staande weet te houden.

Aardige film, waarin ik tot het eind aan toe niet wist wie de moordenaar van Vicky (Carole Landis) was.

Cregar zou 3 jaar later overlijden op 30 jarige leeftijd en Carole Landis op 29 jarige leeftijd in 1948.

avatar van Corran

Corran

Aparte noir, waar vrij veel humor in zit. Interessantste aan de film zijn de scenes tussen Mature en de toch wel imponerende Cregar, die een boeiend personage neerzet. Jammer dat hij zo jong gestorven is. Trouwens opvallend dat Elisha Cook Jr. in erg veel van de vroege film noirs lijkt op te duiken, zit ook al Stranger on the Third Floor en The Maltese Falcon. Hier zitten veel stijlen in die klassiek zouden worden in het noir genre, heel solide film met een plot dat blijft boeien.