• 154.236 films
  • 9.115 series
  • 27.212 seizoenen
  • 602.597 acteurs
  • 339.284 gebruikers
  • 8.710.358 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Dark Corner (1946)

Misdaad / Film noir | 99 minuten
3,41 72 stemmen

Genre: Misdaad / Film noir

Speelduur: 99 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Henry Hathaway

Met onder meer: Lucille Ball, Clifton Webb en William Bendix

IMDb beoordeling: 7,1 (4.826)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Jacks Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Dark Corner

"Save your lipstick, girls, he plays for keeps."

Als privé-detective Bradford Galt na een gevangenisstraf uitgezeten te hebben, wat te wijten was aan zijn voormalige collega Anthony Jardine, weer vrijkomt, bemerkt hij dat iemand hem volgt en mogelijk probeert te vermoorden. Hij verdenkt Jardine hiervan, maar bemerkt al snel dat de zaak gecompliceerder ligt dan hij aanvankelijk dacht. Een lichtpunt voor hem is zijn nieuwe secretaresse Kathleen, die hem op alle manieren probeert te helpen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Kathleen Stewart

Hardy Cathcart

Stauffer, a.k.a. Fred Foss

Bradford Galt

Anthony Jardine

Mari Cathcart

Lt. Frank Reeves

Little Girl with Slide Whistle (onvermeld)

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13380 berichten
  • 788 stemmen

Met Lucille Ball in serieuze rol.

Wie heeft de DVD algezien?


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13380 berichten
  • 788 stemmen

Deze film is, naast in regio-1, nu eindelijk ook in regio-2 te koop.

Link: http://tinyurl.com/jm58l .

DVD-review (R1) met screenshots: http://tinyurl.com/fczww

Review zsm.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13380 berichten
  • 788 stemmen

Prachtige Film-Noir; hoog tempo. Weer prima acteerwerk van William Bendix (THE BLUE DAHLIA, THE GLASS KEY) en een breathtaking Lucille (Lucy) Ball! Van mij had Lucille Ball in meer Film-noirs mogen spelen, ipv comedienne!

Boven verwachting. 4*.


avatar van neo

neo

  • 15375 berichten
  • 9072 stemmen

Dogie_Hogan, het valt mij op met jouw liefde voor film-noirs je The Maltese Falcon erg slecht vindt. Opmerkelijk.

En over The Dark Corner dan even... Pas geleden vele delen van de Thin Man reeks gezien, en in deze film refereert Kathleen daaraan.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13380 berichten
  • 788 stemmen

neo schreef:

Dogie_Hogan, het valt mij op met jouw liefde voor film-noirs je The Maltese Falcon erg slecht vindt. Opmerkelijk.

Ja, klopt; evenals DOUBLE INDEMNITY overrated. Hoe meer films ik uit genre Film-Noir gezien heb, moet ik vastellen, dat er veel betere Film-Noirs zijn, dan deze beide hype-Noirs.

Ik heb dat ook met western-genre: HIGH NOON en THE NAKED SPUR vind ik ook overrated.

neo schreef:

En over The Dark Corner dan even... Pas geleden vele delen van de Thin Man reeks gezien, en in deze film refereert Kathleen daaraan.

Inderdaad apart, dat Lucy Ball refereerde naar THE THIN MAN reeks. (Die ik nog niet gezien heb trouwens.) Daarnaast houdt de matige transfer mij ook nog tegen.

Ik had Lucille Ball liever vaker in dit soort rollen gezien, dan in haar latere HERE IS LUCY -comedys.

Jammer, dat THE DARK CORNER zo weinig stemmen heeft.


avatar van Martin Van K

Martin Van K

  • 9050 berichten
  • 4420 stemmen

Een leuke ontdekking voor mij, deze film noir. Hij bevat alle elementen die een noir zo kenmerken, maar ontstijgt op bepaalde gebieden zeker het genre. De andere films uit de "Fox film noir"-collectie zullen zeker ook aan bod komen. 4*


avatar van BASWAS

BASWAS

  • 985 berichten
  • 1070 stemmen

Viel me tegen, ergens een zwakke variant op de film Laura (1944) die bij mij ook al niet helemaal in goede aarde viel.

Lucille Ball neemt in haar rol steeds te pittig het heft in handen om voor mij vaker in een film noir te mogen spelen. Geef mij maar een mysterieuze femme fatale in plaats van een vrouw die op serieuze mannen valt en zo ventje vanuit de put in het huwelijksbootje weet te helpen. In de film Lured (1947) vond ik Ball beter tot haar recht komen.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Voor 5€ in de Delhaize gekocht in de Fox Film Noir editie. Precies geen slechte koop omdat ik me wat meer wil verdiepen in Film Noirs en hij krijgt hier toch een goede score

Iemand wat tips voor een goede Film Noir die in België makkelijk is te kopen?


avatar van fabbyke

fabbyke

  • 392 berichten
  • 1489 stemmen

Het verbaasd mij dat nog niet meer mensen deze film gezien hebben. Goede Film-noir die nergens echt in uitblinkt maar gewoon doet wat het moet doen. 3*


avatar van trebremmit

trebremmit

  • 2912 berichten
  • 1332 stemmen

Deze noir kon me niet echt boeien, komt vooral door de hoofdrolspelers die ik te zwak vind. Verder was het verhaal te saai, toch nog drie sterren omdat er een aantal hele mooie shots in zitten.


avatar van 606

606

  • 23711 berichten
  • 11559 stemmen

Hele fijne misdaad / noir film met goed acteerwerk.

Ondanks je de dader snel kent blijft de film boeiend en het is dan nog steeds spannend.

4 sterren


avatar van simonvinkie

simonvinkie

  • 2271 berichten
  • 827 stemmen

Deze film is gewoon te koop op Bol.com. Ben hier erg benieuwd naar.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13380 berichten
  • 788 stemmen

simonvinkie schreef:

Deze film is gewoon te koop op Bol.com. Ben hier erg benieuwd naar.

OK, maar de R-1 is gerestaureerd en heeft extra features.


avatar van simonvinkie

simonvinkie

  • 2271 berichten
  • 827 stemmen

Dat is erg leuk, maar ik heb liever de versie met Nederlandse ondertitels. Ik kijk nog wel.


avatar van simonvinkie

simonvinkie

  • 2271 berichten
  • 827 stemmen

Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatste een film uit het Film-Noir genre zag. Dit was in ieder geval een prima film om het genre weer op te pakken. Zoals al meer mensen zeggen is dit toch een wat andere noir. Het tempo lag was lager bij de gemiddelde noir en ondanks dat inderdaad alle cliches uit het genre voorbijkomen, wist ik totaal niet waar dit naartoe zou gaan. The Dark Corner voelt ook anders aan de meeste noirs.

Maar veel maakte dat niet uit, want dit was een prima film. Het sfeertje was lekker donker en mysterieus, dat bevalt mij altijd wel. Mark Stevens doet het uitstekend als de ´´harde´´ prive-detective. Verder komt er nog wat lekkere jazz muziek voorbij en is Lucille Ball erg goed als Femme-Fatale. Geen meesterwerk, maar wel een goeie noir weer. 3*


avatar van Biosguru

Biosguru

  • 1557 berichten
  • 5096 stemmen

Prachtige film noir met veel sfeer en straatbeelden van New York, erg mooie donkere cinematografie en een aantal fraaie one liner's. Bovengemiddeld goed. Alleen al het kantoor van de Private eye waar de trein zo vlak langs dendert En bv de mutoscope's op de kermis. Fijn hoor.

I never confuse business with sentiment.Unless it's extremely profitable, of course.

Ik ben het met Dogie eens voor wat betreft Maltese Falcon en zo nog wat overbekende noirs. Hoe meer Noirs je ziet, hoe minder waardering voor Double Indemnity, Big Sleep, Maltese, etc.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Een boeiende, duistere, spannende en romantische film noir, die voorzien was van een ingewikkelde verhaallijn met een moordcomplot, waarin een zo op het eerste oog stoere en vastbesloten privédetective werd geholpen door zijn (solidaire) secretaresse. De cast speelde sterk en de beelden waren in prachtig zwart-wit.


avatar van Tiany

Tiany

  • 472 berichten
  • 685 stemmen

Aangenaam thrillerke, goed en spannend verhaal. Deed een beetje raar om Lucille Ball geen smoelen te zien trekken of te horen kwelen, maar het lag haar wel.


avatar van mrklm

mrklm

  • 6435 berichten
  • 7357 stemmen

De sets zijn allerminst overtuigend en dat is jammer, want dit is een prima geregisseerde en goed geschreven misdaadfilm. Joseph MacDonald maakt veelvuldig effectief gebruiken schaduwen - vandaar het filmnoir-label - en de vertolkingen van met name William Bendix, als een detective met een dubbele agenda, en Lucille Ball, in een serieuze rol als Stevens secretaresse, zijn van hoog niveau. Het verhaal zit vol twists en regisseur Henry Hathaway weet ook het maximale effect te behalen in de actiescènes.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7033 berichten
  • 7785 stemmen

Voor één keer in een film noir is de hoofdrolspeler niet de stoere, onverschrokken held, maar wordt hij eerder voorgesteld als onzeker en bang.

Gelukkig is daar zijn energieke secretaresse die van geen aflaten wil weten en als ge bedenkt dat die rol vertolkt wordt door Lucille Ball (onvergetelijk als "Lucy" in de vele TV-afleveringen van destijds) dan weet ge meteen dat er een pluspunt aan de film wordt toegevoegd.

Een doorsnee film noir, vond ik, met degelijke opbouw, voldoende suspense en zeker goed acteerwerk (de "aristocratische" Clifton Webb is goed als altijd en ook William Bendix ziet goed in zijn rol.)


avatar van Corran

Corran

  • 316 berichten
  • 367 stemmen

Beetje een dubbel gevoel bij deze film. Enerzijds is 't heel generiek met Clifton Webb die exact dezelfde rol speelt als in eerdere films, dus alweer de arrogante lul die denkt dat hij overal mee kan weg komen, en met Bendix die weer de impulsieve dommekracht speelt, al is hij hier wel iets slimmer dan gebruikelijk. Het centrale koppel is wel relatief origineel, met een vrij normale man in de hoofdrol, die niet overal overdreven cynisch of cool op reageert. Ook zijn partner draagt zowaar iets bij en doet dingen in plaats van gewoon een nutteloos aanhangsel te zijn. Desondanks vond ik Ball en Stevens niet altijd even overtuigend in hun rol, er zat meer in. Plotje bestaat de klassieke intriges van (romantisch) bedrog en aanverwanten, dat stijgt niet boven de middelmaat uit, maar het kijkt lekker weg en verveelt nergens.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1361 berichten
  • 1594 stemmen

Misdaadfilm die zich afspeelt in het milieu van een New Yorkse kunstgalerij, waar geld en wat moet doorgaan voor liefde door mekaar gehaspeld worden. Mark Stevens is uitstekend als private dick in typisch hardboiled stijl, al is hij misschien een tikje huiselijker aangelegd dan Philip Marlowe en Sam Spade. Lucille Ball is uiterst charmant als zijn stijlvolle secretaresse, waarbij nogal gealludeerd wordt op deugdelijke (stereotiepe) talenten wat koken en naaien betreft. Clifton Webb en William Bendix zijn prima als wrong guys, elk op hun manier.

Degelijk scenario dat prachtig in beeld wordt gebracht door Henry Hathaway en cameraman Joe MacDonald die elk een mooi oeuvre in de film noir hebben opgebouwd. Hun combinatie hier leidt tot een meesterlijke studie van licht en schaduw voor de volle duur van de film. Beter dan dit kan je eigenlijk niet verlangen van een film noir. Voeg daar dan ook nog de authentieke (New Yorkse) locaties bij, waar Hathaway een punt van maakte in de films die ik van hem reeds gezien heb, en waarmee hij zich toch wel onderscheidt van een groot aantal studio adepten. En last but not least heeft deze film een opvallende score; in feite wordt enkel gebruik gemaakt van ‘reële’ achtergrondgeluiden, zoals bvb. een orkest dat in de verte speelt, of het meisje met de fluit … Het ontbreken van de klassieke aanzwellende violen en integratie van levensechte geluiden draagt bij aan het intense sfeertje dat over deze film hangt. Een toppertje wat mij betreft.


avatar van clubsport

clubsport

  • 2860 berichten
  • 6376 stemmen

Wellicht niet een pure noir , maar zeker wel een heerlijk plot vol bedrog , een moordcomplot en overspel als motief en hoofdplot wat verder degelijk is uitgewerkt .
Lucille Ball speelt goed maar ze is een te braaf personage om goed in een noir te passen .
Qua spanning is er verder niks op het verhaal aan te merken , degelijk , boeiend en prima uitgevoerd , ook qua
vertolking van de personages .


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 20895 berichten
  • 4149 stemmen

Hoewel ik niet veel ervan zag ben je Lucille Ball zo gaan associëren met haar comedyseries dat je vergeet dat ze ook ooit jonger was en een carrière had. Zoals hier waar ze geen femme fatale speelt maar een secretaresse en love interest van een privé detective en eigenlijk is ze ook heel ad rem een soort buddy in bijna een buddy cop achtige rol. Verder in veel opzichten een volbloed 40's noir met schaduwen en zo en met een stel acteurs een regisseur en een cameraman die wel meer met de stijl deden en misschien wel deels de ontwerpers ervan waren.

Hoewel in veel opzichten heerlijk amusement mist de film die onverklaarbare sparkle waardoor ik echt onder de indruk was.Vooral een degelijke noir zonder veel extra voor me. Eentje die uitieindelijk iets achterblijft bij zijn reputatie voor mij.

Vond het trouwens wel humor dat je schijnbaar in New Yorkse galeries Het Meisje met de parel van Vermeer kopen kan, terwijl dat natuurlijk al in 1902 is nagelaten aan het Mauritshuis (en 1881 door een verzamelaar voor 2 gulden 30 op een veiling werd gekocht trouwens, maar dat is een ander verhaal).