Insomnia (1997)

Noorwegen
Thriller

geregisseerd door Erik Skjoldbjærg
met Maria Mathiesen, Stellan Skarsgård en Sverre Anker Ousdal

Een briljante inspecteur uit Oslo wordt samen met een collega naar het noorden van Noorwegen geroepen om de moord op een pubermeisje te onderzoeken. Hij zet een val voor de moordenaar, maar die loopt gruwelijk mis, waarbij hij per ongeluk zijn collega neerschiet. De inspecteur lijdt aan slapeloosheid en probeert zijn gruwelijke vergissing in de doofpot te stoppen. Helaas is die misser het startschot van een griezelig kat- en muisspel met de psychopaat.

avatar van david bohm
Prima misdaadthriller die me toch ietsje teleurstelt. Nadat ik de omschrijving had gelezen heb ik me er blijkbaar teveel van voorgesteld. De remake vind ik overigens vervelend. Het acteerwerk en de locatie is uitstekend maar de ontknoping vind ik dan weer tegenvallen.

avatar van MatthijsGr00t
Insomnia, een verhaal dat me totaal aanspreekt. Een psychologische thriller met een kat- en muisspel tussen moordenaar en rechercheur wat zich afspeelt op een schitterende locatie. Een film die weinig kan misdoen zo op het eerste gezicht en daardoor een enorme tegenvaller is geworden. Insomnia blinkt nergens in uit. Het verhaal blijft vrij vlak en wordt nergens de spannende psycho-thriller waar ik op had gehoopt. Bij vlagen is Insomnia zelfs saai te noemen. Ook het acteerwerk vond ik niet bijzonder goed. Zo jammer is dit want de ingrediënten voor een goede film zijn er. Alleen worden ze niet goed ingezet. Jammer, 3.0*!

avatar van Montorsi
Bijzonder aangename verrassing.

Om te beginnen valt het script op. Erg solide met wat uitschieters. Eigenlijk gewoon een bijzonder goed geschreven verhaal.

Verder vallen een aantal dingen op. De film is erg ingetogen en subtiel, wat alleen maar te prijzen valt. Enige nadeeltje is dat het bij vlagen net wat te saai werd. Belangrijkste positieve element vond ik de locatie, en het feit dat er altijd daglicht was. Gaf een soort surrealistisch tintje mee, dat leek alsof alles een droom was, omdat je echt geen idee had wanneer er onderzoek werd gedaan etc. Het besef van tijd weghalen vond ik wel een leuke zet hier eigenlijk.

Het acteerniveau is bijzonder hoog, maar dat valt te verwachten van Scandinaviers. Visueel is het wat te degelijk om een echt hoog cijfer te verantwoorden, maar voor de rest vond ik dit toch wel een bijzonder leuke film. Duurt ook precies lang genoeg eigenlijk.

Dikke 3.5*

Een film die ik eerder heb gezien. Interessante crimi met een inspecteur die er nogal een eigen manier van werken op na houdt. Met name de vormgeving en de sfeer zijn goed in deze film, net als het verhaal. Best een ingewikkeld verhaal waarbij je goed moet blijven opletten hoe alles in elkaar zit. Ik had alleen wat moeite met de hoofdrolspeler. Die had wel erg weinig uitdrukking.

avatar van jipt
Heb de versie van Nolan ooit halverwege afgezet, vond daar weinig aan. Vond deze wel aardig. 3*

avatar van Spetie
De remake, die volgens mij ook wel bekender is, heb ik jaren geleden eens gezien en is wel aardig. Dit origineel kwam ik per toeval tegen en aangezien in me de remake niet goed meer herinner en het verhaal op papier interessant vind klinken, besloot ik om het origineel ook maar eens een kans te geven.

Het voordeel hier is de Noorse setting, dat van natura al iets rauws over zich heeft, waardoor Insomnia automatisch al een wat duisterder randje meekrijgt. Kortom een interessant verhaal met een prima setting, maar dat maakt nog niet automatisch een goede film. Stellan Skarsgård speelt op zich niet slecht, maar ik vond de bijrollen allemaal maar matig en niet goed uit de verf komen. Verder zorgt de eenvoudige sobere aanpak van de regisseur ervoor dat het soms wat saai wordt. Visueel is het aardig, maar niet goed genoeg om het boeiend te houden, zodra het verhaal zelf wat inzakt.

Dat laatste zorgt ervoor dat het allemaal nog best lang aanvoelt. De combinatie van factoren is net te zwak om hier iets echt boeiends te kunnen zien. Meestal prefereer ik het origineel bij dit soort films, maar hier zal de remake het ongetwijfeld winnen.

avatar van Chelsea94
Wat een langdradige saaie film was dit zeg.

Ze willen slapeloosheid uitbeelden, nou als ik een x niet kan slapen, dan zet ik deze film aan, geheid dat het lukt!

avatar van arno74
Mager. De film kent een sterk begin, een aantal politieagenten beginnen een onderzoek naar een moord op een meisje, maar het gaat op den duur een kant op die mij niet overtuigde en ook niet echt aansprak. De moord wordt opeens bijzaak, en de politieagent gaat op een vrij ongeloofwaardige wijze spontaan het verkeerde pad op. Hij wordt zowat maatjes met de moordenaar, en de agente die de dood van diens partner onderzoekt gaat hem opeens ook dekken. Helemaal vreemd als dit een wildvreemde Zweed is die even in Noorwegen komt, iedereen helpt hem graag een handje met de cover up van de doodslag op zijn partner...

De rol van de insomnia wist me ook niet te overtuigen. Oké, hij slaapt slecht, nou en??? Ik voeg me toe aan de groep die bij het kijken last kreeg van zware oogleden, de film is op momenten juist behoorlijk slaapverwekkend. Uitwerking vond ik ook een beetje rommelig, ook ontbrak een goede aansluiting tussen de scenes. Een schatrijke schrijver die dure kleding wegschenkt maar zelf zowat als zwerver rondloopt, het eenvoudige verhaalje van de doorgewinterde politieagent over de dood van zijn partner, waarvan iedereen al aanvoelt dat dit verhaal totaal geen stand houdt, etc. Iets te vaag en te wazig allemaal.

Heel mager. 2*

Een boeiend verhaal over een brute moord(mysterie) op een studente en een omstreden Zweedse detective, die ogenschijnlijk zijn gevoelens constant onder controle had en in gewetensnood kwam. De productie werkte als een psychothriller noir, waarin het helle en felle buitenlicht contrasteerde met de innerlijke duisternis bij een aantal stervelingen.

Film die niet wist te boeien, slaapverwekkend soms.

avatar van SmackItUp
Voor de verandering eens beduidend minder dan de remake. Waar laatstgenoemde een constante gloed van spanning herbergt, kakt het origineel regelmatig in waardoor het lastig blijft om je kop erbij te houden.