Genre: Film noir / Misdaad
Speelduur: 85 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stuart Heisler
Met onder meer: Brian Donlevy, Alan Ladd en Veronica Lake
IMDb beoordeling: 7,0 (7.379)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Glass Key
"The Tougher They Are—The Harder They Fall"
Tijdens een campagne voor herverkiezing besluit de corrupte politicus Paul Madvig te breken met zijn verleden. Daarom steunt hij ook de crimineel Nick Varna niet meer, maar zoekt hij samenwerking met zijn gerespecteerde politieke tegenstander Ralph Henry. Henry’s zoon Taylor Henry is een gokker, die verliefd is op Opal Madvig, de jonge zus van Paul. Paul is tegen hun romance. Ed Beaumont, de trouwe assistent van Paul, vindt het lijk van Taylor Henry op straat. Nick Varna maakt vervolgens misbruik van de slechte financiële situatie van de krantenuitgever Clyde Matthews door hem te dwingen via een artikel in zijn krant 'The Observer' Paul verdacht te maken van de moord op Taylor Henry.
Externe links
Acteurs en actrices
Paul Madvig
Janet Henry
Ed Beaumont
Opal 'Snip' Madvig
Taylor Henry
Nick Varna
Jeff
Nurse
Farr
Eloise Matthews
Video's en trailers
Reviews & comments
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Aardige film-noir. Beetje ingewikkeld scenario, maar met wat vaker kijken vind ik de film steeds beter.
Acteerwerk van de toen nog 20-jarige Veronica Lake als femme-fatale Janet Henry en ook William Bendix als gestoorde body-guard is excellent. Beiden tonen hun acteertalent weer in die andere film-noir THE BLUE DAHLIA, uit 1946.
Vooral, wat de Amerikanen de "Lake-giving-Ladd-the-eye-scene" is uniek in de filmwereld en prachtig om te zien en terug te zien.
Ook de naar MGM overgestapte, en later aldaar bekend uit de Tarzan films, Frances Grifford, zet ondanks haar korte optreden als Ladd's nurse een krachtige rol neer in deze Paramount film.
Behoeft geen spoiler, maar al vrij snel blijkt de broer van Janet Henry dood te zijn; de gehele film gaat verder om het motief en vooral hoe en door wie. Dat blijkt pas in de laatste 5 minuten van deze film-noir thriller.
Ook in deze film werd Veronica Lake weer prachtig gekleed door Paramount's top-kleedster Edith Head, alhoewel wat dat betreft SAIGON nog steeds de kroon spant.
Terwijl Donlevy in I WANTED WINGS prima in zijn rol zat, is dat hier duidelijk minder en Ladd probeert dat geregeld te compenseren.
(Lake beschrijft dat ook in haar autobiografie.) Daardoor mist deze film-noir net die charme, die THE BLUE DAHLIA wel heeft. Toch een score van 4,5.
Cliché, maar deze film graag op DVD.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Verschijnt 5 February op DVD in Engeland!
Bronnen: Play.com en Amazon.co.uk.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Met The Blue Dahlia deze DVD (R-2/PAL) vandaag ontvangen!
Tov NTSC-VHS is er heel wat meer contrast-boostig; weinig grijs- waarden dus. Jammer. Wachten maar op de R-1 release.
DVD heeft Engelse subs.
Blijft verder een prima film; en Veronica Lake ziet er in PAL ook ge- weldig uit.
Daarnaast weer genoten van William Bendix. In The Dark Corner, The Big Steal en The Blue Dahlia al geweldig, maar ook in deze The Glass Key.
IMDB 9/10.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Werd richting het einde steeds lastiger om te volgen. Maar afgezien dan van het plot is dit een okeeje film met leuk neergezette karakters, stevige actie en een ontsnappingsscene die vele jaren later Clint Eastwood heeft geïnspireerd me dunkt .
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Stelt niet zo veel voor helaas. Ik vind de film-noirs met het legendarische koppel Alan Ladd en Veronica Lake sowieso wat onder het gemiddelde liggen. Ladd doet het wel redelijk, maar Lake is matig. In ieder geval kun je binnen het genre betere acteurs vinden dan deze twee.
Verder is de regie niet zo speciaal. Het is niet bijzonder sfeervol en het ontbreekt aan spanning. Gelukkig is het verhaal wel erg sterk. Miller's Crossing lijkt er erg veel op, met name in de eerste helft. Het verhaal houdt het constant boeiend en zorgt ervoor dat het geen verspilde tijd is om de film te kijken, maar het film noir-genre heeft toch echt veel meer te bieden dan deze lopende-bandnoir.
3*
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad zeg! En paar andere plotwendingen, maar bijna alle karakters uit de The Glass Key zie je ook terug in Miller's Crossing. Zo ook bepaalde conflicten en situaties en zelfs kleine stukjes dialoog.
Zelfde bron (boek van Hammett)?
The Glass Key is een hele aardige film noir, maar ik miste vooral de typische noir camerahoeken en schaduwspel. Visueel valt de film wat tegen.
Dutchfan
-
- 1565 berichten
- 745 stemmen
Een van mijn favoriete film-noirs.
Acteur William Bendix die de sadistische Jeff speelt,sloeg tijdens de opname's Alan Ladd perongeluk echt knock out.
Na de opname's werden zij beste vrienden en Bendix kocht zelfs het huis naast die van Ladd.
Bendix kon de dood van Ladd in 1964 moeilijk verwerken en overleed datzelfde jaar aan een hartaanval.
Corrupte politici,keiharde onderwereld figuren en mooie femme-fatales...en hele goede acteurs maken dit een top film-noir..!
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Kan me goed vinden in het verhaal van TOR van vijf jaar geleden. Erg weinig opzienbarend, zeker niet slecht. Alleen die gitzwarte rol van Ladd viel me weer op en op het haar van Veronica Lake lijk je niet uitgekeken, maar als dat alles is...
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Aan intriges geen gebrek in deze film, die (voor zover ik mij kan herinneren niet meer dan losjes) gebaseerd is op de gelijknamige, spannende misdaadroman van Dashiell Hammett. Alan Ladd en Veronica Lake vormen opnieuw een aantrekkelijk duo, al hebben zij niet zoveel scènes samen in deze film. Dat is eigenlijk een minpuntje. Maar voor de rest is het een prima film noir met een geinige rol van William Bendix als de lomperik, die namens zijn maffiabaas de nodige klappen uitdeelt.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Morele en etnische onderwerpen stonden centraal in deze vakkundig geschreven, donkere (klassieke) film noir misdaadthriller, over liefde, moord, lokale politieke corruptie, (blinde) trouw en verraad. Het verhaal was voorzien van de nodige humor, maar was soms aan de vlakke kant.
Movsin
-
- 7701 berichten
- 8096 stemmen
Het leek me toch iets te ingewikkeld worden naar het einde toe deze film met nog maar eens het duo Veronica Lake - Alan Ladd.
De ganse film wordt gezocht naar een moordenaar, maar eigenlijk wordt de spanning nooit echt opgedreven en zo boeiend is het allemaal niet. Het gegeven van een corrupte politicus die plots (waarom) breekt met crimelen en zijn tegenstrever tot vriend neemt, lijkt me al onwaarschijnlijk.
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
Ik vond de acteerprestaties van Alan Ladd en Veronica Lake enigszins overschaduw door de rest van de cast. Als lomperik (Brian Donlevy) of crimineel met losse handjes (William Bendix) is het misschien wel makkelijker om de show te stelen. Vooral Bendix vond ik geweldig spelen in zijn (dankbare) rol en de scenes met hem zullen me dan ook het meest bijblijven. Ik had voor geen enkel personage sympathie, wat waarschijnlijk ook wel de verdienste is van Dashiell Hammett op wiens werk deze film gebaseerd is. Genietbare noir.
cinemanukerke
-
- 1157 berichten
- 737 stemmen
Het beroemdste filmkoppel zal waarschijnlijk wel Humphrey Bogart/Lauren Bacall blijven met net daaronder Spencer Tracy/Katherine Hepburn maar ook hier hebben we zeker ook een knap duo nl Alan Ladd/Veronica Lake (dit was de tweede film in een totaal van vier films als koppel). The glass key is een onderhoudende gangster film (misschien een beetje soft want er wordt door de gangsters heel weinig vuurwapens gebruikt) dat nooit verveeld. Met een (gebruikelijk) complexe intrige van Dashiell Hammett kom je al een heel eind natuurlijk. Wie nu precies wie verraadt en wie nu precies de touwtjes in handen heeft, vergt wel een beetje puzzelen. Personages zijn ofwel naïef (de zus die verliefd is op de gokker) ofwel verraderlijk (bijna alle anderen) en dus zijn goed en slecht hier niet zo duidelijk. Ladd is dan nog het meest 'zuivere' personage. Het morele verderf komt des te meer op de voorgrond (die scene waar de vrouw van de uitgever voor zijn ogen Ladd verleidt bv) en het verhaal heeft als giftige ondertoon dat de media (een krant in dit geval) een persoon kan kruisigen zonder proces. Regisseur Heisler komt hier uit als een uitstekende vakman (de scenes zijn to the point, acteurs overtuigend en de combi Ladd – Lake werkt) maar tilt de film nooit boven de middelmaat uit.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Matige film waarin een corrupte politicus verdacht wordt van moord. Een behoorlijk ingewikkeld plot waarbij enige introductie toch wel een gemis is. Verder heeft deze film noir visueel ook niet al te veel te bieden vergeleken met soortgelijke films. De cast doet het wel aardig, vooral William Bendix in een bijrol.
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
Bij vergelijking met de originele versie van 1935 geef ik de voorkeur aan het origineel. George Raft vind ik daar als leading man veel straffer dan Alan Ladd. De rol van Ed Beaumont zit Raft als gegoten, bij Ladd krijg ik bij herziening vooral het gevoel dat hij in een te groot kostuum rondloopt.
Verder zijn er enkele inhoudelijke verschillen tussen beide versies waarbij bepaalde verhaalelementen ontbreken in de ene film en andere elementen dan weer meer in de verf worden gezet. Nodigt des te meer uit om de novelle van Hammett eens te gaan lezen.
De versie van 1935 komt me een tikje rauwer en authentieker over dan wat in 1942 werd gebracht.
Corran
-
- 336 berichten
- 381 stemmen
De film begint aan een hoog tempo en had iets meer zijn tijd mogen nemen om de verhoudingen tussen de personages neer te zetten. Vond het ook jammer dat er niet wat meer werd ingezet op de politieke intriges en dat ze vooral blijven focussen op niet al te overtuigende romances. Donlevy en vooral Bendix doen het goed, was hier minder overtuigd door Lake en Ladd. Het zou een iconische noir-duo moeten zijn, maar het deed me niet zoveel. De scene waar ze elkaar zitten aan te staren, begon nog wel spannend, maar het bleef zo lang duren en was zo weinig subtiel dat het een beetje onnozel werd. Vond Ed Beaumont ook een beetje een wannabe, die niet zo bad-ass was als hij zich probeerde voor te doen.
Blijft het wel grappig vinden hoe personages in films uit dit genre (of misschien wel gewoon deze hele periode) het over de eeuwige liefde en trouwen hebben terwijl ze elkaar nauwelijks kennen. "Ik heb altijd van je gehouden, van de eerste keer dat ik je zag, je zit steeds in mijn dromen, je gaat nooit uit mijn gedachten, hier is een verlovingsring, etc.." en die hebben elkaar dan de dag ervoor voor het eerst ontmoet , waarbij ze hooguit 2 minuten samen hebben doorgebracht.
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Net als de twee andere films met Alan Ladd die ik kortgeleden heb herzien (This gun for hire en The Blue Dahlia) vind ik zowel de film als de acteur bij die herziening beter, en de film dan vooral vanwege de sterke rol van Ladd – ik heb het nooit zo in hem gezien, maar ik vind hem eigenlijk heel overtuigend als onderkoelde tough guy (ondanks de fysieke beperking waarvan recensenten het blijkbaar dikwijls nodig vinden om er de aandacht op te vestigen), en wanneer hij een pokerface opzet is zijn gezicht vaak (doelbewust) moeilijk te lezen. Veronica Lake heb ik niet zo veel mee, maar daar staat hier tegenover dat de intrigerende relatie tussen Ladd en Donlevy (soms vol affectie, soms vol ergernis) een behoorlijke compensatie vormt. De plot is zó complex dat het eigenlijk onduidelijk blijft of Ed Beaumont nou "goed" of "slecht" is (hetgeen ook wel eigen is aan noirs), maar wat mij eigenlijk het meest opviel is het evidente genot dat het personage van William Bendix ontleent aan het aftuigen van Beaumont – dat sadisme, het kapotgeslagen gelaat van Ladd en diens drastische manier van ontsnappen (in de trailer hierboven al plompverloren verklapt) moeten in 1942 behoorlijk schokkend zijn geweest en zitten voor mij eigenlijk nog steeds tegen het onaangename aan. Verrassend dat dat indertijd door de filmkeuring kon.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Niet slecht, maar veel minder dan voorganger This Gun For Hire. Ook de personages van Lake en vooral ook Ladd zijn echt minder. En de film is veel plotgerichter. Deze film is een remake van zes jaar oude film van This Gun for Hire -regisseur Frank Tuttle. Hij werd door Universal georganiseerd toen insiders al voor die film uit was nogal onder de indruk waren van Lake en vooral Ladd.
clubsport
-
- 3175 berichten
- 6559 stemmen
Aardige noir maar ik heb veel betere gezien , bovendien ben ik nooit zo kapot geweest van Veronica lake .
Om het verhaal wat beter te doorgronden is wellicht een herkijkbeurt handig want er gebeurt nogal wat .
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Toch een vrij befaamde klassieker, maar ik vond er zoals meerderen hier nogal weinig aan.
Nogal gekunsteld verhaaltje en houterig acteerwerk.
Het laatste nieuws
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Bekijk ook
I Am a Fugitive from a Chain Gang
Misdaad / Drama, 1932
44 reacties
Ace in the Hole
Drama / Film noir, 1951
92 reacties
Where the Sidewalk Ends
Misdaad / Film noir, 1950
22 reacties
Criss Cross
Film noir / Misdaad, 1949
39 reacties
Scarface
Misdaad / Drama, 1932
230 reacties
Kansas City Confidential
Film noir / Misdaad, 1952
21 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.