The Glass Key (1942)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Stuart Heisler
met Brian Donlevy, Alan Ladd en Veronica Lake

Tijdens een campagne voor herverkiezing besluit de corrupte politicus Paul Madvig te breken met zijn verleden. Daarom steunt hij ook de crimineel Nick Varna niet meer, maar zoekt hij samenwerking met zijn gerespecteerde politieke tegenstander Ralph Henry. Henry’s zoon Taylor Henry is een gokker, die verliefd is op Opal Madvig, de jonge zus van Paul. Paul is tegen hun romance. Ed Beaumont, de trouwe assistent van Paul, vindt het lijk van Taylor Henry op straat. Nick Varna maakt vervolgens misbruik van de slechte financiële situatie van de krantenuitgever Clyde Matthews door hem te dwingen via een artikel in zijn krant 'The Observer' Paul verdacht te maken van de moord op Taylor Henry.

avatar van Dogie_Hogan
Aardige film-noir. Beetje ingewikkeld scenario, maar met wat vaker kijken vind ik de film steeds beter.
Acteerwerk van de toen nog 20-jarige Veronica Lake als femme-fatale Janet Henry en ook William Bendix als gestoorde body-guard is excellent. Beiden tonen hun acteertalent weer in die andere film-noir THE BLUE DAHLIA, uit 1946.

Vooral, wat de Amerikanen de "Lake-giving-Ladd-the-eye-scene" is uniek in de filmwereld en prachtig om te zien en terug te zien.

Ook de naar MGM overgestapte, en later aldaar bekend uit de Tarzan films, Frances Grifford, zet ondanks haar korte optreden als Ladd's nurse een krachtige rol neer in deze Paramount film.

Behoeft geen spoiler, maar al vrij snel blijkt de broer van Janet Henry dood te zijn; de gehele film gaat verder om het motief en vooral hoe en door wie. Dat blijkt pas in de laatste 5 minuten van deze film-noir thriller.

Ook in deze film werd Veronica Lake weer prachtig gekleed door Paramount's top-kleedster Edith Head, alhoewel wat dat betreft SAIGON nog steeds de kroon spant.

Terwijl Donlevy in I WANTED WINGS prima in zijn rol zat, is dat hier duidelijk minder en Ladd probeert dat geregeld te compenseren.
(Lake beschrijft dat ook in haar autobiografie.) Daardoor mist deze film-noir net die charme, die THE BLUE DAHLIA wel heeft. Toch een score van 4,5.

Cliché, maar deze film graag op DVD.

avatar van stephan73
Verschijnt 5 February op DVD in Engeland!

stephan73 schreef:
Verschijnt 5 February op DVD in Engeland!
Ja, evenals die andere prachtige Film-Noirs als THE BLUE DAHLIA en THE BIG STEAL. Is Universal in Europa(R-2) de Amerikanen (R-1) een keer voor.
Bronnen: Play.com en Amazon.co.uk.

avatar van Dogie_Hogan
Met The Blue Dahlia deze DVD (R-2/PAL) vandaag ontvangen!

Tov NTSC-VHS is er heel wat meer contrast-boostig; weinig grijs- waarden dus. Jammer. Wachten maar op de R-1 release.
DVD heeft Engelse subs.

Blijft verder een prima film; en Veronica Lake ziet er in PAL ook ge- weldig uit.
Daarnaast weer genoten van William Bendix. In The Dark Corner, The Big Steal en The Blue Dahlia al geweldig, maar ook in deze The Glass Key.

IMDB 9/10.

Eindelijk: DVDReview!

avatar van Vinokourov
Werd richting het einde steeds lastiger om te volgen. Maar afgezien dan van het plot is dit een okeeje film met leuk neergezette karakters, stevige actie en een ontsnappingsscene die vele jaren later Clint Eastwood heeft geïnspireerd me dunkt .

avatar van The One Ring
Stelt niet zo veel voor helaas. Ik vind de film-noirs met het legendarische koppel Alan Ladd en Veronica Lake sowieso wat onder het gemiddelde liggen. Ladd doet het wel redelijk, maar Lake is matig. In ieder geval kun je binnen het genre betere acteurs vinden dan deze twee.

Verder is de regie niet zo speciaal. Het is niet bijzonder sfeervol en het ontbreekt aan spanning. Gelukkig is het verhaal wel erg sterk. Miller's Crossing lijkt er erg veel op, met name in de eerste helft. Het verhaal houdt het constant boeiend en zorgt ervoor dat het geen verspilde tijd is om de film te kijken, maar het film noir-genre heeft toch echt veel meer te bieden dan deze lopende-bandnoir.

avatar van Ramon K
Miller's Crossing lijkt er erg veel op

Inderdaad zeg! En paar andere plotwendingen, maar bijna alle karakters uit de The Glass Key zie je ook terug in Miller's Crossing. Zo ook bepaalde conflicten en situaties en zelfs kleine stukjes dialoog.

Zelfde bron (boek van Hammett)?

The Glass Key is een hele aardige film noir, maar ik miste vooral de typische noir camerahoeken en schaduwspel. Visueel valt de film wat tegen.

avatar van Dutchfan
Een van mijn favoriete film-noirs.

Acteur William Bendix die de sadistische Jeff speelt,sloeg tijdens de opname's Alan Ladd perongeluk echt knock out.
Na de opname's werden zij beste vrienden en Bendix kocht zelfs het huis naast die van Ladd.
Bendix kon de dood van Ladd in 1964 moeilijk verwerken en overleed datzelfde jaar aan een hartaanval.

Corrupte politici,keiharde onderwereld figuren en mooie femme-fatales...en hele goede acteurs maken dit een top film-noir..!

avatar van Mochizuki Rokuro
Kan me goed vinden in het verhaal van TOR van vijf jaar geleden. Erg weinig opzienbarend, zeker niet slecht. Alleen die gitzwarte rol van Ladd viel me weer op en op het haar van Veronica Lake lijk je niet uitgekeken, maar als dat alles is...

Aan intriges geen gebrek in deze film, die (voor zover ik mij kan herinneren niet meer dan losjes) gebaseerd is op de gelijknamige, spannende misdaadroman van Dashiell Hammett. Alan Ladd en Veronica Lake vormen opnieuw een aantrekkelijk duo, al hebben zij niet zoveel scènes samen in deze film. Dat is eigenlijk een minpuntje. Maar voor de rest is het een prima film noir met een geinige rol van William Bendix als de lomperik, die namens zijn maffiabaas de nodige klappen uitdeelt.

Morele en etnische onderwerpen stonden centraal in deze vakkundig geschreven, donkere (klassieke) film noir misdaadthriller, over liefde, moord, lokale politieke corruptie, (blinde) trouw en verraad. Het verhaal was voorzien van de nodige humor, maar was soms aan de vlakke kant.

Het leek me toch iets te ingewikkeld worden naar het einde toe deze film met nog maar eens het duo Veronica Lake - Alan Ladd.
De ganse film wordt gezocht naar een moordenaar, maar eigenlijk wordt de spanning nooit echt opgedreven en zo boeiend is het allemaal niet. Het gegeven van een corrupte politicus die plots (waarom) breekt met crimelen en zijn tegenstrever tot vriend neemt, lijkt me al onwaarschijnlijk.

Ik vond de acteerprestaties van Alan Ladd en Veronica Lake enigszins overschaduw door de rest van de cast. Als lomperik (Brian Donlevy) of crimineel met losse handjes (William Bendix) is het misschien wel makkelijker om de show te stelen. Vooral Bendix vond ik geweldig spelen in zijn (dankbare) rol en de scenes met hem zullen me dan ook het meest bijblijven. Ik had voor geen enkel personage sympathie, wat waarschijnlijk ook wel de verdienste is van Dashiell Hammett op wiens werk deze film gebaseerd is. Genietbare noir.