Ride the Pink Horse (1947)

Film noir / Mystery

geregisseerd door Robert Montgomery
met Robert Montgomery, Fred Clark en Wanda Hendrix

Film noir over gangsters die elkaar chanteren in New Mexico. Lucky Gagin arriveert in San Pablo tijdens fiesta. Hij is op zoek naar Frank Hugo, een grote crimineel die zijn beste vriend heeft vermoord vanwege wanbetaling. Lucky probeert het geld bij elkaar te sprokkelen dat zijn vriend had moeten betalen, maar Hugo heeft andere plannen.

kappeuter (moderator)
Geniale titel en dito poster! En het imdb gemiddelde mag er ook wezen, alhoewel niet al te veel stemmen.
Waarom worden zulke films niet of nauwelijks op dvd uitgebracht ?!

avatar van tovenaar
Zo'n suuuper geniale poster is het nou ook weer niet... ik ken mooiere.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik heb zo'n (optimistisch) voorgevoel dat dat nog wel gaat komen. Alleen pas als de bekendere films er allemaal zijn. De dvd-maatschappijen zullen dan waarschijnlijk op zoek gaan naar obscuurder werk.
Dat hoop ik dan toch.....

tovenaar schreef:

Zo'n suuuper geniale poster is het nou ook weer niet... ik ken mooiere.

Ik ben een enorme fan van oude posters. Vooral de kleurstelling en de blikken (Montgomery!) op de poster zijn prachtig. Je moet er van houden, da's waar.

Vind oude posters ook erg mooi, maar waarom zijn die dingen bijna altijd gevouwen? Zo zonde, al weet jij het wel aardig weg te werken.

avatar van tovenaar
Ik vind het ook wel een mooi postertje hoor Kapp en ik kan ook vaak genieten van een oude poster (zie die link die we een tijdje geleden hadden), maar om deze nou geniaal te noemen (als in "5 sterren"), neuh .

Jeuh

PartyMarty schreef:

Misschien was het vroeger wel de gewoonte om die dingen op te vouwen in plaats van op te rollen, who knows.
Goed zoeken levert overigens vrijwel altijd een poster met weinig vouwen op. En Photoshop doet de rest.

avatar van Dogie_Hogan
kappeuter schreef:

Mooie poster inderdaad; ook HIER met vouwen.
Film is alleen op VHS uitgebracht.

avatar van Mac Hammer Fan
Nu ook op Blu-Ray dank zij Criterion.

De verhaallijn was minder interessant dan de eigenaardige personages in deze onderhoudende, gestileerde, melodramatische psychologische thriller, waarin het noodlot een belangrijke rol speelde (onder het mom dat mensen vrij zijn om slechte keuzes te maken). De cast speelde goed en de (regelmatig schaduwrijke) zwart-wit beelden waren prachtig.

avatar van joolstein
Het is moeilijk om er precies een vinger op te leggen, waarom deze film zo fijn is om te kijken. Ride the Pink Horse is een beetje te omschrijven als een Eenhoorn binnen het film-noir-genre. Het heeft alle overeenkomsten van het genre; De hard-boiled man die het hart van een mooie vrouw wint,een femme fatale, een vertrouwde side-kick en een stel slechte (slechter dan hem) jongens die zijn leven bedreigen als hij te dicht bij hen komt.

Echter met die elementen van het genre word ook soms gespeeld. Zo is de locatie van de donkere straten van Los Angeles of New York City vervangen voor het klein stadje San Pablo met op de achtergrond een luidruchtig ritueel festival waarin de geest van pech wordt geofferd. De hoofd-personage Gagin (Robert Montgomery) die, ondanks het feit dat een meisje Pila (“Sitting Bull”) hem volgt en een plaatselijke vriend Pancho die hem helpt, toch vooral een eenling is.

De climax met de onschuldige kinderen in de carrousel met op de achtergrond het geweld tegen Pancho, was erg goed gedaan en maakte een goede impact. Wie weet was het ook metaforisch; dat mensen kunnen rondgaan en nog steeds eindigen waar we begonnen.Ook al rijdt je op een roze paard; je krijgt dezelfde waarheid als op een paard van een andere kleur. Met deze film liet Robert Montgomery zien dat hij erg mooie dingen kon maken als regisseur. (als acteur vind ik hem minder) Helaas heeft hij nooit echt goed de kans gekregen. Hoe het verhaal vordert, hoe de personages met elkaar praten, zelfs de titel, het is allemaal fascinerend vanwege zijn unieke karakter.