The Unsuspected (1947)

Alternatieve titel: Een Perfect Alibi

Drama / Film noir

geregisseerd door Michael Curtiz
met Claude Rains, Joan Caulfield en Audrey Totter

Victor Grandison is presentator van een populair radioprogramma over onopgeloste moordzaken. Na de zelfmoord van zijn secretaresse duikt er een vreemdeling op die beweert de echtgenoot van zijn pupil Matilda te zijn, erfgename van een miljoenenbedrag. Hij beschuldigt Grandison van medewerking aan een geraffineerd moordcomplot en zet daarmee een reeks dramatische gebeurtenissen in gang.

heeft niemand deze geweldige film van de regisseur van Casablanca gezien? Claude Rains is een geweldige bad guy. deze sfeervolle film-noir, is doorspekt met auto achtervolgingen die er uitzien alsof ze onlangs zijn opgenomen, vreselijk slim uitgevoerde moorden (Claude Rains met zijn recorder) en onderhoudende dialogen.

een erg goede film. mensen die double indemnity goed vonden moeten ook deze film maar eens kijken. 4 sterren.

Fraaie 'vergeten' film met een uitstekende cast waarvan vooral Claude Rains weer eens laat zien hoe goed hij is.

Het plot zit zeer ingenieus in elkaar - natuurlijk met enkele toevalligheden - en houdt je gedurende de volle speeltijd op het puntje van de stoel.

Regisseur Michael Curtiz levert weer vakwerk af en brengt het verhaal vlot en spannend in beeld. Veel schaduwwerk en veel opvallende camerahoeken maken het allemaal nog mooier om naar te kijken.

Absolute aanrader!

avatar van Dogie_Hogan
Helaas op DVD-R. Ook Amazon.com verkoopt die nu.

* Bron.

wat een geniale film! hier zocht ik al 10 jaar achter... wel jammer dat het nauwelijks ergens te screenen valt

avatar van Mac Hammer Fan
Dogie_Hogan schreef:
Helaas op DVD-R. Ook Amazon.com verkoopt die nu.

* Bron.

Helaas zijn die DVD-Rs peperduur.

avatar van Dogie_Hogan
Mac Hammer Fan schreef:
Helaas zijn die DVD-Rs peperduur.
En worden niet buiten de VS verkocht.

avatar van Mac Hammer Fan
Dogie_Hogan schreef:
En worden niet buiten de VS verkocht.

Nu wel: hier:
Unsuspected DVD axelmusic.com

Michael Curtiz vond in Claude Rains, zijn captain Louis Renault uit "Casablanca", de geschikte mannelijke hoofdrol voor deze "The Unsuspected", een zeer knappe en spannende film-noir-thriller.
Lijkt het aanvankelijk wat saai met de vele onhebbelijke, ontoegankelijke personages die door het script dwarrelen, nadien wordt beetje bij beetje een en ander duidelijk, past alles netjes in elkaar, gaat het tempo flink de hoogte in en blijft het spannend tot het einde.
De achervolgingscenes lijken mij te veel comedy-capersachtig en konden best worden ingekort maar het sublieme laatste halfuur vergoedt veel.
Claude Rains is een charismatische acteur.

Stijlvolle film noir —een van de betere in zijn soort— die in meer dan één opzicht doet denken aan Laura (1944). Een sfeerrijk gefilmd verhaal over een sluwe presentator, die zijn eigen radiopraatjes op uitgekookte wijze in de praktijk brengt. Claude Rains schittert in de centrale rol. Hij vindt zijn evenknie in de sexy Audrey Totter als het ultieme loeder. Constance Bennett zorgt er met haar sarcasme voor dat de boog af en toe een beetje ontspannen wordt.
Een uitstekende film dankzij het spannende scenario, het voortreffelijke camerawerk, een prima cast en de strakke regie van Michael Curtiz.

Dit solide, visueel sterke, sfeervolle, spannende en intrigerende, gestileerde film noir moordmysterie, deed, zoals BBarbie hiervoor al aangaf, aan 'Laura' denken. De regisseur werkte op een uiterst vakkundige wijze met schaduwen en de cast speelde oersterk.

avatar van mrklm
Dit sterk geregisseerde, sfeervol gefilmde melodrama wordt bijna om zeep geholpen door het zwakke spel van Michael North, voor wie deze film de doorbraak had moeten zijn. Naar verluidt werden zijn dialogen opnieuw ingesproken en paste Curtiz de film aan om de rol van zijn protegé zoveel mogelijk te beperken. Gelukkig is daar de altijd uitstekende Claude Rains die in zijn rol als Victor Grandison, de populaire, charismatische schrijver en verteller van verhalen rondom lugubure, onopgeloste moordzaken, de film redt, samen met Audrey Totter die zichtbaar geniet van haar rol als Victors bitchy echtgenote.

De titel verwijst naar Victors benaming voor de onbekende moordenaar die de rode draad vormt in zijn vertellingen in dit vrij complexe mysterie. Wanneer zijn nichtje Matilda spoorloos verdwijnt lijkt Victor aanspraak te kunnen maken op een erfenis van miljoenen, totdat een jonge man [Michael North] opduikt die vlak voor zijn vertrek naar het geallieerde front na een bliksemaffaire met Matilda getrouwd zou zijn.

Curtiz maakt zeer doeltreffend gebruik van licht en schaduw om de spanning en het mysterie te versterken. Al vrij snel onthult hij wie het brein is achter de mysterieuze gebeurtenissen en komt met wat een blauwdruk lijkt te zijn voor de openingsscènes van de geliefde Columbo-mysteries door de kijker tot in detail te tonen hoe de dader op geraffineerde wijze boven alle verdenking blijft. Soms wat verwarrend, maar vaak fascinerend.