Somewhere in the Night (1946)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Joseph L. Mankiewicz
met John Hodiak, Nancy Guild en Lloyd Nolan

Wanneer George Taylor van de Tweede Wereldoorlog terugkeert, krijgt hij last van geheugenverlies. Terug in Los Angeles probeert hij zijn ware, oude identiteit te achterhalen. Dit onderzoek leidt hem naar een drie jaar oude moordzaak en een zoektocht naar 2 miljoen dollar.

avatar van chiquita
Ik ben gek op film-noir, en Somewhere in the Night bevestigt weer waarom. Jammer dat niemand hier deze film heeft gezien. Ook op MM blijkt dat Somewhere in the Night minder bekend is dan The Big Sleep, die in hetzelfde jaar is uitgebracht. Jammer, want de sfeer is bijna net zo sterk als in The Big Sleep en de plotwisselingen maken het er alleen maar beter op. De openingsscène is prachtig en bevat een charme die gedurende de hele film blijft hangen. Jammer dat de film een aantal plotgaten bevat. Mankiewicz is trouwens de eerste regisseur die 'geheugenverlies' als metafoor gebruikt voor na-oorlogse trauma's of soortgelijke problemen die militairen ondervinden.

kappeuter (moderator)
Deze film-noir van Mankiewicz (All About Eve, Sleuth) is slechts € 4,99 bij Wehkamp.

avatar van Fikret8
Ook voor dezelfde prijs bij bol.com

avatar van Mac Hammer Fan
Een cryptisch, erg boeiend verhaal over gestolen nazi-geld, een oorlogsveteraan die aan geheugenverlies lijdt en misschien wel een moordenaar zou kunnen geweest zijn. De spanning zit er vanaf het begin goed in en het plot heeft een aantal verrassende wendingen. Knappe vertolkingen en een vlotte regie. Een genietbare film-noir.

avatar van heinonlein
chiquita schreef:
Jammer dat de film een aantal plotgaten bevat.

??? zoals? het script staat als 'n huis! en de spanning is voelbaar door de gehele film.

zelfs hitchcock mag trots zijn op een film als deze!

avatar van Mads Smikkelsen
Leuke film-noir, geen topper maar zeker de moeite waard om te bekijken, beetje voorspelbaar maar toch hele mooie zwart-wit beelden, ik vind eigenlijk alleen Hodiak goed acteren, bij de anderen ligt het er wat dik bovenop.

avatar van trebremmit
Een van mijn favoriete Noirs, geweldig verhaal vol spanning en sfeer.

Een kentekenend, boeiend en ingewikkeld verhaal, waarin veel gepraat werd, over een oorlogsveteraan die leed aan geheugenverlies en een moordenaar zou kunnen zijn, in combinatie met gestolen geld van de nazi's. De film duurde net wat te lang.

avatar van Erick1985
chiquita schreef:

Heb onlangs de dvd gekocht en hem al 3 keer gezien. Heerlijk dit soort films. Deze deed me ook erg denken aan Hitchcock's "Spellbound" (1945), gaat ook over geheugenverlies.

avatar van wendyvortex
Hele fijne speurtocht naar de geheimzinnige Larry Cravat in de VS vlak na WO2. Doet een beetje denken aan The Maltese Falcon, vol met crooks, femme fatales, havens en schimmige kelderkroegen. Absoluut een must see voor de noir-liefhebbers.