The Enforcer (1951)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Bretaigne Windust
met Humphrey Bogart, Zero Mostel en Ted de Corsia

Op de vooravond van een belangrijk proces tegen Albert Mendoza, een leider in de georganiseerde misdaad, vlucht de centrale getuige in paniek weg en overlijdt na een val. Martin Feruguson, de officier van justitie, moet in één nacht tijd nieuw bewijsmateriaal zien te vinden.

avatar van Dogie_Hogan
De DVD-cover is indrukwekkend, maar is deze Bogey-film dat ook?

Tevens veel "flashbacks inside of flashbacks" heb ik begrepen, hoe kijkt dat?

Hij loopt erg goed. Het verhaal is niet al te geweldig, maar de vormgeving is wel SUPERB! Een film noir van het beste soort, maar qua verhaal heeft 'ie wel wat in te halen!

avatar van boerenpummel
Het verhaal is inderdaad niet zo sterk, te gezocht en behoorlijk ongeloofwaardig. Er wordt ook gebruik gemaakt van flashbacks inside of flashbacks, zoals Dogie al vermeldde. Helaas is dat hier niet zo goed toegepast als in bijvoorbeeld "Out of the Past". Toch was dit een erg fijn filmpje met een, zoals altijd, charismatische Bogart op de automatische piloot.

avatar van erniesam
Deze had ik als tiener al eens gezien en gisteravond eindelijk voor een tweede keer. Ik herinnerde me de film als zijnde behoorlijk goed. Ik moet toegeven dat ik genoten heb.

Men moet bedenken dat de inhoud van de film best controversieel was, hoewel in de jaren veertig wel meerdere heel directe, no bars hold films werden geproduceerd. Ik vind de flashback techniek, zoals die hier is toegepast heel functioneel. Je ziet de angst van de kroongetuige voor de big boss en dit geeft extra lading aan hetgeen dat volgt. In tegenstelling tot onderstaande reacties, vind ik niet dat de plot ongeloofwaardig is, hoewel de vergissing tegenwoordig met alle dataverwerkingssystemen praktisch niet meer gemaakt kan worden. De semi-documentaire stijl is erg praktisch en doelbewust. De kille en welhaast onpartijdige blik op de brute onderwereld strookt met de mentaliteit van laatstgenoemde. De kleine, maar belangrijke rol van big boss wordt uitermate effectief gespeeld door Everett Sloane, een geweldig acteur. Met name Ted De Corsia maakte indruk op me. Ik heb al meerdere films met hem gezien (o.a. Crime Wave), maar ik vond hem hier erg overtuigend als meedogenloos en angsthaas. Bogie draait een beetje op de automatische piloot, maar dat is ook het kenmerk van goed acteren: jezelf kunnen zijn.

Al met al een erg leuke, zij het harde en kille film. De prachtig zwart-wit fotografie van Robert Burks geeft de boel nog extra glans. Een kleine film, wellicht, maar een aanrader.

avatar van Biosguru
Redelijk, maar geen absolute must om te kijken deze noir, tenzij je echt alles met Bogart gezien wilt hebben.