Lured (1947)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Douglas Sirk
met George Sanders, Lucille Ball en Boris Karloff

Londen wordt onveilig gemaakt door een seriemoordenaar die vrouwen ontmoet via de advertentiepagina's in de krant. Bovendien kondigt hij elke moord aan door zelf een cryptische advertentie in te sturen. Als de beste vriendin van Sandra Carpenter wordt ontvoerd, plaatst ze zelf een advertentie om de moordenaar in de val te lokken.

avatar van BASWAS
Leuke lichtvoetige mysteriefilm over een seriemoordenaar in Londen. Humorvolle rollen van George Sanders, Lucille Ball en anderen, waaronder ook een prachtig kort rolletje van Boris Karloff.

Aardig om dit ‘vroege’ werk van Douglas Sirk te zien. Zijn filmstijl is hier nog niet zo geraffineerd sentimenteel als zijn later werk. Slimme visuele eigenzinnigheden met wat gezonde lef is ook al wel lichtjes in Lured te proeven.

Een vrij luchtige, onderhoudende, melodramatische en soms enigszins gekunstelde mysterie thriller, over de zoektocht naar een seriemoordenaar op jonge vrouwen in Londen, met een leuke rol van Lucille Ball in glamour kledij. Ik had wel snel door wie de dader was.

avatar van Flavio
Niet zo bijzonder deze vroege Sirk- ik had me er in elk geval iets meer van voorgesteld. Luchtig is het zeker, waardoor de film als thriller niet werkte voor mij. Het ging hier om een seriemoordenaar die Londen in zijn greep hield maar tegelijk zit je te kijken naar een ginnegappende Lucille Ball en Karloff die een showtje opvoert voor een hond en een paspop en dan doordraait, die scene vond ik eerder bij een klucht passen, en zo waren er meer. Overigens vreemd dat Karloff pontificaal op de poster staat gezien zijn kleine inbreng.

Toch geen onaardige film om een keer gezien te hebben, de film moet het vooral hebben van de wat verdwaald ogende Ball en George Sanders als womanizer.