The Narrow Margin (1952)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Richard Fleischer
met Charles McGraw, Marie Windsor en Jacqueline White

Agent Walter Brown moet kroongetuige Neall van Chicago naar Los Angeles met de trein vervoeren, zodat zij kan getuigen tegen de maffia. Onderweg worden ze van alle kanten belaagd door maffia-leden die haar het liefst dood zouden willen hebben.

neo (crew)
de remake met gene hackman heb ik erg vaak gezien.

neo (crew)
emorm spannende en originele film. het origineel speelt zich ook echt zowat alleen maar af in de trein en heeft daarom een erg beklemmende sfeer.4.5 sterren

Effectief lowbudget-filmpje. De remake breidt het plot een stuk uit, en is daardoor niet eens zo heel veel slechter. 3 *

avatar van boerenpummel
Net gezien op de BBC.
Leuke film met een standaard verhaaltje.

avatar van Dogie_Hogan
Prima " Noir"; Mary Windsor (The Killing) is weer top!
IMDB 7*

avatar van Co Jackso
De remake nog niet gezien, het origineel is in ieder goed genoeg. De film is opvallend kort, toch denk ik dat dat de kracht van de film versterkt. Het voorkomt op die manier traag te worden door de invoering van nutteloze scènes en zijverhalen. De spanning blijft de gehele tijdsduur aanwezig, en dat is toch knap gedaan.

Kort maar krachtig. Lekker vlotte noir, in navolging van Hitchcock's The Lady Vanishes. Er wordt perfect gebruik gemaakt van de beperkte ruimte in de trein, en dat geeft een erg beklemmend gevoel. Ook de vechtscène in de kleine ruimte is prachtig in beeld gebracht. Wederom een aanrader.

avatar van rokkenjager
Nobody loves a fat man except his grocer and his tailor!

Onderhoudende B-film. De film specificeren als een Film-noir zou ik niet willen doen. Daardoor ontbreken te veel genre-elementen. De sfeer is nijpend. Wat ook direct een zeer opmerkelijke vondst is. De film speelt zich groots deel af in een Trein. Door de beperkte budget is de film echter los van een paar scenes tegen het einde, in de studio opgenomen. Meteen ook het camerawerk aanhalen, wat ook niet onopmerkelijk mag blijven. Het gevecht tussen de smeris en de rotgezel was uitstekend geschoten.

Wat tevens me interesse al vanaf het begin deed doen bij de film is de speelse hoofdrolspeler. Uitstekende acteerprestaties. Deed me paar keer aan helder aan bogart denken. De hele cast doet au fond het prima. Kan niet zeggen of ik me aan bepaalde personage ergerde. De script is natuurlijk gezien het thema een aaneensluiting van gebeurtenissen. De gebeurtenissen gaan haaks met elkaar waardoor het min of meer groots deel boeiend blijft. Echter nergens zeer groots of ontzettend spannend. Wat ik verder ronduit onnodig vond was de twist aan het einde. Wil niet zeggen dat een verrassende twist immer even aanzien hebbend is. 3,5*

rick@themovies
Een dikke 70 minuten lang 'hard-boiled' tough guys (en girls!) jagend op elkaar in een trein. Klinkt leuk, en dat is het ook. Over de hele linie goed acteerwerk van vrijwel de gehele cast, die elkaar niet alleen met de vuisten te lijf gaan maar vooral ook met snedige, cynische dialogen.

De film kenmerkt zich ook door een typische noir-filmstijl met veelvuldig expressief gebruik van belichting, schaduw en camerastandpunten. Opvallend is het gebruik van een hand-held camera die enkele scenes net even een beetje extra meegeeft.

Probleem is wel het aan alle kanten rammelende scenario met niet alleen onwaarschijnlijke, maar vooral onzinnige plot-wendingen. Het kost nogal wat moeite om daar doorheen te kijken, maar wanneer de niet-veeleisende kijker daartoe in staat is, is deze film zeker de moeite waard.

avatar van Mac Hammer Fan
Voor mij is dit geen B-film, maar een erg spannende en orginele film-noir met een op de top gedreven suspense en een aantal verrassingen. Zoals Celluloid Dreams schreef: kort maar krachtig.
Een film zoals Hitchcock ze ook zou gemaakt hebben. Wie van het genre houdt komt hier beslist aan zijn trekken. De film werd genomineerd voor een Oscar. (beste script)
De Nederlandse alternatieve titel is : "De Moordenaars van de Pacific Express".
DVDBeaver

avatar van Dogie_Hogan
Mac Hammer Fan schreef:
De Nederlandse alternatieve titel is : "De Moordenaars van de Pacific Express".
DVDBeaver
Inderdaad, zeker geen B-films, maar welke (MM/IMDB) score zou je deze Noir geven?

Zeker onderhoudende noir met een aantal verrassende elementen (als je over het gegeven heenstapt dat de hele setup nogal sullig aandoet: wie stuurt er nou een kroongetuige met de trein naar een proces?), maar goed dit levert wel de nodige spanning op in deze met beperkt budget gemaakte film.

avatar van MNV2
Zeer goede Film Noir die niet hoeft onder te doen voor de gemiddelde Hitchcock klassieker. Het verhaal was eenvoudig maar briljant en situeerde zich voor het grootste stuk op één locatie, namelijk een trein. Een agent, Walter Brown, staat in voor de bescherming van een belangrijke getuige in de zaak tegen de maffia en moet haar per trein overbrengen van Chicago naar Illinois, daarbij moet hij ervoor zorgen dat de vrouw niet neergeschoten wordt door één van de maffiosi die zich op de trein bevinden. Het verhaal was behoorlijk vakkundig in beeld gebracht, gezien de moeilijkheden die zo'n krappe, beperkte locatie teweeg brengt. Hetzelfde kan gezegd worden over de acteerprestaties van onder meer David Clarke die ook al (kleine) rolletjes had in andere goede Noirs zoals The Set-up en The Asphalt Jungle, Charles McGraw (als Charles Brown) en Jacqueline White (als Ann Sinclair). En natuurlijk kende de film nog een verrassende plottwist naar het einde toe..

3.5 sterren

avatar van 606
Stuk beter dan de remake met gene.
Dit origineel is ook anders dan de remake.
Maar vind de acteurs ook erg goed.

4 sterren

avatar van trebremmit
Vond dit maar een matige noir, vooral McGraw viel me tegen, wat een slechte acteur zeg.
Het verhaal zelf bevatte weinig sfeer en het ontbreken van muziek vond ik hier geen pluspunt.

avatar van Flavio
Redelijke film die iets te veel minpunten bevat om tot een ruimere voldoende te komen.

Verhaal vond ik wel origineel, maar dat de agent niks deed/ kon doen tegen duidelijke bedreigingen en omkoping lijkt me wat ver gezocht, en zo´n belangrijke getuige per trein vervoeren terwijl moordenaars achter haar aan zitten eigenlijk ook. En dat de undercover agent (een uitstekende Mary Windsor) zich zo onprofessioneel gedroeg met die muziek- ging ze iets te veel op in haar rol?

Acteerwerk was naar behoren, en het duurt lekker kort, en er zitten ook wel een aantal goede scenes in, maar ook iets teveel mindere stukken zoals met dat jongetje en de, naar later blijkt, echte Mrs Neall.