Crossfire (1947)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Edward Dmytryk
met Robert Mitchum, Robert Young en Robert Ryan

Rechercheur Finlay van Moordzaken moet de moord onderzoeken op de Jood Joseph Samuels. De instabiele en licht geraakte gedemobiliseerde soldaat ‘Monty’ Montogommery is hoofdverdachte. Hij is met zijn maten Floyd, Arthur en Leroy gesignaleerd in een bar, samen met Joseph Samuels. Montgommery’s kameraden kunnen zich vanwege overmatig drankgebruik amper iets herinneren van wat er zich in de moordnacht heeft afgespeeld. Floyd is die nacht zelfs meegegaan met het aantrekkelijke blonde animeermeisje Ginny. Finlay krijgt ondertussen steun van sergeant Kelly, die de vier soldaten kent en vermoedt, dat er antisemitisme in het spel is. Maar dan wordt ook Floyd vermoord…

FisherKing
Low-budget-thriller geniet semi-klassieke status dankzij expressionistische stilering en naar Hollywoodmaatstaven revolutionaire benadering van anti-semitisme. Milieu van oorlogsveteranen wordt geconfronteerd met moord op jood. In Richard Brooks' roman The Brick Foxhole was het slachtoffer nog homoseksueel. (bron: NRC)

Regisseur Edward Dmytryk was een kind van Oekraïense immigranten in British Columbia (Canada) en groeide op in San Francisco. Als tiener werd hij koerier bij de filmstudio Paramount, waar hij zich eind jaren '40 had opgewerkt tot een van de meest veelbelovende filmmakers van Hollywood.
De linkse Dmytryk, die enige tijd lid van de communistische partij was, sneed vaak controversiële thema's aan zijn films, zoals het anti-semitisme in Crossfire (1947). Tijdens de anti-communistische heksenjacht in Hollywood weigerde hij te getuigen en kwam hij op de zwarte lijst. Na enkele maanden in de gevangenis besloot hij in 1951 alsnog namen te noemen. Hij bleef een succesvolle regisseur, o.a. van The Caine Mutiny (1954), maar zijn verraad is hem altijd nagedragen.

Bron

avatar van Purmerend
met Robert Mitchum, Robert Young en Robert Ryan

3x Robert, dat is ook toevallig!

avatar van Dogie_Hogan
CROSSFIRE (IMDB).... ik heb de film nog niet gezien, maar alvast complimenten voor de DVD-hoes: http://tinyurl.com/ftu36

avatar van Dogie_Hogan
Het acteerwerk van de 3 Robert's vind ik wat vlak, tov hun presta- ties in andere films.
Evenals in IN A LONELY PLACE en THE BIG HEAT, maakt Gloria Grahame ook hier weer de meeste indruk op mij: aar uitstekende acteerwerk en body-talk, ondanks haar totale bijdrage van zo'n 8 minuten in deze "Noir". Gloria heeft een Oscar voor haar vertolking in THE BAD & THE BEAUTIFUL gekregen, die ga ik nu zeker zsm kijken.
Ditmaal ook 2 boomlange acteurs (zeker voor die tijd) in 1 film: Robert Ryan en Lex Barker (Old Shatterhand), beiden 1.93 m.
Robert Young lijkt wel een kopie van Maigret, zelfs de pijp hebben ze overeen. Loopt wat pijprokend rond alsof hij 't plot al schijnt te weten, de minst inspirerende rol, cq. acteur in deze film. Alleen met dat gepreek krijgt ie ff meer "zendtijd".

Samengevat, 't verhaal is op sommige momenten wat te prekerig. Naast NO WAY OUT uit is dit de 2e jaren-50 film die ik over racisme gezien heb. NO WAY OUT vindt ik qua verhaal en vanwege prima acteerwerk van Linda Darnell en Richard Widmark toch overtuigen- der.
Score 2.5, dankzij Glora Grahame uiteindelijk 3* (IMDB 6*)

Wederom een goede noir (zitten er wel slechte in die warner boxjes?), alhoewel dit meer per ongeluk gekomen is. Vanwege het lage budget moest er flink bespaard worden op de belichting. Robert Ryan speelt de sterren van de hemel als gluiperige soldaat die zijn maten wil laten opdraaien voor zijn acties. De veranderingen van zijn personage zijn perfect in beeld gebracht, in het begin kraakhelder als de goede soldaat, maar langzaam veranderd dat en worden de close ups steeds 'slordiger' om zo de waanzin weer te geven. Verder wordt hij nog omringd door Mitchum en een Robert Young die erg in vorm is. En is dit een van de eerste Hollywood films die het antisemitisme zou behandelen.

avatar van Mac Hammer Fan
Een genietbaar drama dat het racisme en de vooroordelen aanklaagt. De moralizerende boodschap werd ingekleed in een stijlvolle crime-thriller. "Crossfire" won destijds een Edgar Allan Poe Award en kreeg ook de Prijs voor de Beste Sociale Film op het Festival van Cannes. Daarnaast waren er nog vijf Oscar Nominaties.

Celluloid Dreams schreef:
Wederom een goede noir (zitten er wel slechte in die warner boxjes?) ...

In elk geval vielen al deze die ik tot nog toe zag - en dat zijn er al heel wat - best mee.

avatar van Ramon K

Proest! Robert Ryan is hier fenomenaal. De rol die ervoor zorgde dat ie in latere films getypecast werd. Ontieglijk bedreigend en boosaardig, met schitterend camerawerk om dat te benadrukken.

Destijds een controversiele film, nu nog steeds actueel. Alleen zijn sommige monologen voor Young mbt racisme en vooroordelen naar huidige maatstaven wat 'te' nadrukkelijk uitgeschreven. Vette belichting, cool schaduwspel, mooie camerahoeken en geweldig spel van de gehele cast. Dmytryk is gewoon erg goed! 4*

avatar van The One Ring
Een film noir met een boodschap, toch eigenlijk niet iets wat je snel ziet. Zoals Ramon al aangeeft is de lange monoloog van Young, hoe sterk hij het ook brengt, iets te geschreven en gaat het wat uit van een publiek dat niet bekend is met discriminatie. Dit zou dan ook de eerste film zijn in Hollywood die dit thema behandelde, al valt dat waarschijnlijk moeilijk te controleren.

Ik vond het verder wel een prima noir, maar niet echt uitzonderlijk. De belichting valt met name op. Dmytyk was schijnbaar de noirregisseur die hier het wildst mee omsprong, wat ook al te zien was in het superieure Murder, My Sweet. Verder is het opmerkelijk hoe ingetogen het acteerwerk was. Heel vreemd voor een film van die tijd. Ik vroeg me altijd af of die gigantische zware stem van Mitchum in films als The Night of the Hunter en The Big Steal nou zijn echte stem was of gewoon geacteerd. Hier klonk hij gewoon, dus waarschijnlijk is die zware stem dan toch een acteertruukje. Wel een erg leuke overigens.

Het is echter niet Mitchum die de meeste indruk maakt, maar voor mij toch weer Gloria Grahame, een van mijn favoriete actrices uit de filmgeschiedenis. Daarnaast is ook Robert Ryan geweldig in een intimiderende rol. Robert Young speelt prima een vermoeide agent en de cast wordt compleet gemaakt door een vreemde, onverklaarbare rol van Paul Kelly, die in de credits als The Man omschreven wordt. Ik heb echt geen flauw idee wat hij in de film doet, maar zijn toevoeging geeft de film toch iets extra's mee. Erg leuk. De film wisselt trouwens in bijna iedere scène van perspectief wat op een bepaalde manier verfrissend werkt voor een detective. Het mysterie wordt niet gelijkmatig met het onderzoek ontrafeld, maar door telkens een ander personage te volgen.

Wel is er een plotelement waar ik mijn vraagtekens bij zet: Ryan wordt uiteindelijk met dank aan zijn anafalbetisme ontmaskerd, maar is het niet zo dat het een vereiste is om als sergeant te moeten lezen? Ik weet niet veel van dit soort dingen af, maar ik dacht dat zelfs gewone soldaten moesten kunnen lezen. Van hogere rangen lijkt het me nog logischer.

3,5* voor deze fijne noir. Het is vooral omdat ik genoeg betere ken dat hij niet hoger scoort.

avatar van IcU
IcU
Ik vond de film bij vlagen nogal traag als peperkoek. Dit ook doordat alles vanaf het begin redelijk duidelijk is en daarna iets te veel verschillende kanten op wilt gaan. Wel een prima cast en een mooie Gloria Rahame.

avatar van trebremmit
Een noir met een van de meest vage bijrollen ooit, namelijk die van Paul Kelly, wat deed hij daar en wie was hij? Bijzondere rol en toch voegde het wel wat toe.
Wat ik wel jammer vond was de preek van de detective, iets te moraliserend en niet passend in een noir, voor de rest een prima film met ontzettend goed acteerwerk.

Nee, dit deed me niks. Vrij saai en erg langzaam allemaal. Het was ook vrij snel duidelijk. Acteerwerk deed me ook niks, zelfs Robert Michum maakte geen indruk. Ik was blij toen de film afgelopen was(en gelukkig ook kort duurde)

avatar van RaoulDuke
Hoewel er eigenlijk niet echt veel gebeurd voor 'n noir , blijft hij moeiteloos boeien tot het eind, dankzij ondermeer de sterke acteerprestaties, de strakke regie, het goede camerawerk en het interessante thema dat goed wordt uitgewerkt.

Het boek ging destijds over homofobie, maar anno 1947 heeft de regisseur dat waarschijnlijk niet aangedurfd en het onderwerp (de moord op een homoseksuele man) gewijzigd in antisemitisme en dat was waarschijnlijk al gewaagd genoeg.
Echt spannend werd het niet in dit solide drama ('n beetje noir gestileerd), met een boodschap over vooroordelen en vreemdelingenhaat De regisseur maakte in het zwart-wit vakkundig gebruik van licht en schaduw. De cast speelde uitermate sterk.