• 12.192 nieuwsartikelen
  • 165.484 films
  • 10.682 series
  • 30.856 seizoenen
  • 622.895 acteurs
  • 194.872 gebruikers
  • 9.094.455 stemmen
Avatar
 
banner banner

Crossfire (1947)

Film noir / Misdaad | 86 minuten
3,37 96 stemmen

Genre: Film noir / Misdaad

Speelduur: 86 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Edward Dmytryk

Met onder meer: Robert Mitchum, Robert Young en Robert Ryan

IMDb beoordeling: 7,3 (9.881)

Gesproken taal: Engels en Italiaans

  • On Demand:

  • iTunes Bekijk via iTunes
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Crossfire

"Hate is like a loaded gun!"

Rechercheur Finlay van Moordzaken moet de moord onderzoeken op de Jood Joseph Samuels. De instabiele en licht geraakte gedemobiliseerde soldaat ‘Monty’ Montogommery is hoofdverdachte. Hij is met zijn maten Floyd, Arthur en Leroy gesignaleerd in een bar, samen met Joseph Samuels. Montgommery’s kameraden kunnen zich vanwege overmatig drankgebruik amper iets herinneren van wat er zich in de moordnacht heeft afgespeeld. Floyd is die nacht zelfs meegegaan met het aantrekkelijke blonde animeermeisje Ginny. Finlay krijgt ondertussen steun van sergeant Kelly, die de vier soldaten kent en vermoedt, dat er antisemitisme in het spel is. Maar dan wordt ook Floyd vermoord…

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Low-budget-thriller geniet semi-klassieke status dankzij expressionistische stilering en naar Hollywoodmaatstaven revolutionaire benadering van anti-semitisme. Milieu van oorlogsveteranen wordt geconfronteerd met moord op jood. In Richard Brooks' roman The Brick Foxhole was het slachtoffer nog homoseksueel. (bron: NRC)

Regisseur Edward Dmytryk was een kind van Oekraïense immigranten in British Columbia (Canada) en groeide op in San Francisco. Als tiener werd hij koerier bij de filmstudio Paramount, waar hij zich eind jaren '40 had opgewerkt tot een van de meest veelbelovende filmmakers van Hollywood.

De linkse Dmytryk, die enige tijd lid van de communistische partij was, sneed vaak controversiële thema's aan zijn films, zoals het anti-semitisme in Crossfire (1947). Tijdens de anti-communistische heksenjacht in Hollywood weigerde hij te getuigen en kwam hij op de zwarte lijst. Na enkele maanden in de gevangenis besloot hij in 1951 alsnog namen te noemen. Hij bleef een succesvolle regisseur, o.a. van The Caine Mutiny (1954), maar zijn verraad is hem altijd nagedragen.

Bron


avatar van Purmerend

Purmerend

  • 2776 berichten
  • 3258 stemmen

met Robert Mitchum, Robert Young en Robert Ryan

3x Robert, dat is ook toevallig!


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13381 berichten
  • 788 stemmen

CROSSFIRE (IMDB).... ik heb de film nog niet gezien, maar alvast complimenten voor de DVD-hoes: http://tinyurl.com/ftu36


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13381 berichten
  • 788 stemmen

Het acteerwerk van de 3 Robert's vind ik wat vlak, tov hun presta- ties in andere films.

Evenals in IN A LONELY PLACE en THE BIG HEAT, maakt Gloria Grahame ook hier weer de meeste indruk op mij: aar uitstekende acteerwerk en body-talk, ondanks haar totale bijdrage van zo'n 8 minuten in deze "Noir". Gloria heeft een Oscar voor haar vertolking in THE BAD & THE BEAUTIFUL gekregen, die ga ik nu zeker zsm kijken.

Ditmaal ook 2 boomlange acteurs (zeker voor die tijd) in 1 film: Robert Ryan en Lex Barker (Old Shatterhand), beiden 1.93 m.

Robert Young lijkt wel een kopie van Maigret, zelfs de pijp hebben ze overeen. Loopt wat pijprokend rond alsof hij 't plot al schijnt te weten, de minst inspirerende rol, cq. acteur in deze film. Alleen met dat gepreek krijgt ie ff meer "zendtijd".

Samengevat, 't verhaal is op sommige momenten wat te prekerig. Naast NO WAY OUT uit is dit de 2e jaren-50 film die ik over racisme gezien heb. NO WAY OUT vindt ik qua verhaal en vanwege prima acteerwerk van Linda Darnell en Richard Widmark toch overtuigen- der.

Score 2.5, dankzij Glora Grahame uiteindelijk 3* (IMDB 6*)


avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

  • 510 berichten
  • 510 stemmen

Wederom een goede noir (zitten er wel slechte in die warner boxjes?), alhoewel dit meer per ongeluk gekomen is. Vanwege het lage budget moest er flink bespaard worden op de belichting. Robert Ryan speelt de sterren van de hemel als gluiperige soldaat die zijn maten wil laten opdraaien voor zijn acties. De veranderingen van zijn personage zijn perfect in beeld gebracht, in het begin kraakhelder als de goede soldaat, maar langzaam veranderd dat en worden de close ups steeds 'slordiger' om zo de waanzin weer te geven. Verder wordt hij nog omringd door Mitchum en een Robert Young die erg in vorm is. En is dit een van de eerste Hollywood films die het antisemitisme zou behandelen.


avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

  • 5451 berichten
  • 7718 stemmen

Een genietbaar drama dat het racisme en de vooroordelen aanklaagt. De moralizerende boodschap werd ingekleed in een stijlvolle crime-thriller. "Crossfire" won destijds een Edgar Allan Poe Award en kreeg ook de Prijs voor de Beste Sociale Film op het Festival van Cannes. Daarnaast waren er nog vijf Oscar Nominaties.

Celluloid Dreams schreef:

Wederom een goede noir (zitten er wel slechte in die warner boxjes?) ...

In elk geval vielen al deze die ik tot nog toe zag - en dat zijn er al heel wat - best mee.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Het acteerwerk van de 3 Robert's vind ik wat vlak, tov hun presta- ties in andere films.

Proest! Robert Ryan is hier fenomenaal. De rol die ervoor zorgde dat ie in latere films getypecast werd. Ontieglijk bedreigend en boosaardig, met schitterend camerawerk om dat te benadrukken.

Destijds een controversiele film, nu nog steeds actueel. Alleen zijn sommige monologen voor Young mbt racisme en vooroordelen naar huidige maatstaven wat 'te' nadrukkelijk uitgeschreven. Vette belichting, cool schaduwspel, mooie camerahoeken en geweldig spel van de gehele cast. Dmytryk is gewoon erg goed! 4*


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Een film noir met een boodschap, toch eigenlijk niet iets wat je snel ziet. Zoals Ramon al aangeeft is de lange monoloog van Young, hoe sterk hij het ook brengt, iets te geschreven en gaat het wat uit van een publiek dat niet bekend is met discriminatie. Dit zou dan ook de eerste film zijn in Hollywood die dit thema behandelde, al valt dat waarschijnlijk moeilijk te controleren.

Ik vond het verder wel een prima noir, maar niet echt uitzonderlijk. De belichting valt met name op. Dmytyk was schijnbaar de noirregisseur die hier het wildst mee omsprong, wat ook al te zien was in het superieure Murder, My Sweet. Verder is het opmerkelijk hoe ingetogen het acteerwerk was. Heel vreemd voor een film van die tijd. Ik vroeg me altijd af of die gigantische zware stem van Mitchum in films als The Night of the Hunter en The Big Steal nou zijn echte stem was of gewoon geacteerd. Hier klonk hij gewoon, dus waarschijnlijk is die zware stem dan toch een acteertruukje. Wel een erg leuke overigens.

Het is echter niet Mitchum die de meeste indruk maakt, maar voor mij toch weer Gloria Grahame, een van mijn favoriete actrices uit de filmgeschiedenis. Daarnaast is ook Robert Ryan geweldig in een intimiderende rol. Robert Young speelt prima een vermoeide agent en de cast wordt compleet gemaakt door een vreemde, onverklaarbare rol van Paul Kelly, die in de credits als The Man omschreven wordt. Ik heb echt geen flauw idee wat hij in de film doet, maar zijn toevoeging geeft de film toch iets extra's mee. Erg leuk. De film wisselt trouwens in bijna iedere scène van perspectief wat op een bepaalde manier verfrissend werkt voor een detective. Het mysterie wordt niet gelijkmatig met het onderzoek ontrafeld, maar door telkens een ander personage te volgen.

Wel is er een plotelement waar ik mijn vraagtekens bij zet: Ryan wordt uiteindelijk met dank aan zijn anafalbetisme ontmaskerd, maar is het niet zo dat het een vereiste is om als sergeant te moeten lezen? Ik weet niet veel van dit soort dingen af, maar ik dacht dat zelfs gewone soldaten moesten kunnen lezen. Van hogere rangen lijkt het me nog logischer.

3,5* voor deze fijne noir. Het is vooral omdat ik genoeg betere ken dat hij niet hoger scoort.


avatar van IcU

IcU

  • 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Ik vond de film bij vlagen nogal traag als peperkoek. Dit ook doordat alles vanaf het begin redelijk duidelijk is en daarna iets te veel verschillende kanten op wilt gaan. Wel een prima cast en een mooie Gloria Rahame.


avatar van trebremmit

trebremmit

  • 2983 berichten
  • 1394 stemmen

Een noir met een van de meest vage bijrollen ooit, namelijk die van Paul Kelly, wat deed hij daar en wie was hij? Bijzondere rol en toch voegde het wel wat toe.

Wat ik wel jammer vond was de preek van de detective, iets te moraliserend en niet passend in een noir, voor de rest een prima film met ontzettend goed acteerwerk.


avatar van Sutherland

Sutherland

  • 676 berichten
  • 1070 stemmen

Nee, dit deed me niks. Vrij saai en erg langzaam allemaal. Het was ook vrij snel duidelijk. Acteerwerk deed me ook niks, zelfs Robert Michum maakte geen indruk. Ik was blij toen de film afgelopen was(en gelukkig ook kort duurde)

2*


avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

  • 370 berichten
  • 881 stemmen

Hoewel er eigenlijk niet echt veel gebeurd voor 'n noir , blijft hij moeiteloos boeien tot het eind, dankzij ondermeer de sterke acteerprestaties, de strakke regie, het goede camerawerk en het interessante thema dat goed wordt uitgewerkt.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Het boek ging destijds over homofobie, maar anno 1947 heeft de regisseur dat waarschijnlijk niet aangedurfd en het onderwerp (de moord op een homoseksuele man) gewijzigd in antisemitisme en dat was waarschijnlijk al gewaagd genoeg.

Echt spannend werd het niet in dit solide drama ('n beetje noir gestileerd), met een boodschap over vooroordelen en vreemdelingenhaat De regisseur maakte in het zwart-wit vakkundig gebruik van licht en schaduw. De cast speelde uitermate sterk.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7948 berichten
  • 8245 stemmen

Uitstekende film noir die rascistische daden behandelt. Mooi opgebouwd. De motivatie voor de misdaden komt pas naar het einde toe aan het licht en wordt door de onderzoeker duidelijk uiteengezet. Trouwens heel de film is duidelijk, niet overladen met zijdelingse romances en goed vertolkt door een stel uitstekende acteurs.


avatar van Corran

Corran

  • 341 berichten
  • 381 stemmen

Kijk, dit vind ik dus tof, een noir die eens niet op het bedrog van een vrouw of geld gaat, maar waar men eens iets anders probeert. OK, het is blijkbaar niet hetzelfde als in het boek, maar het is verschillend genoeg in vergelijking met de klassieke noirs. Ook fijn dat halverwege de film al duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit en je niet eindigt met 5 onthullingen in de laatste 2 minuten van de film. Sterk acteerwerk van alle aanwezige Roberts, jammer dat Mitchum geen grotere rol had. Gloria Grahame is ook wel leuk als Ginny, al is dat personage net iets te cliché noir voor deze film. De manier waarop de moordenaar gevat wordt, vond ik, om redenen die mij zelf ook niet meteen duidelijk zijn, tegelijkertijd slim gevonden maar toch ook nogal stom.


avatar van scorsese

scorsese

  • 12050 berichten
  • 10359 stemmen

Goeie film over een rechercheur die de moord op een man moet oplossen waarbij enkele soldaten betrokken zijn. Een prima eerste helft dat op zich een vrij standaard moordonderzoek is. De tweede helft bevat de beste scenes, voornamelijk omdat dan racisme als motief wordt geintroduceerd. Goed acteerwerk van de gehele cast.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8962 berichten
  • 4974 stemmen

Interessante film noir waarbij een moordonderzoek centraal staat. Een film die voornamelijk bestzan uit vele en lange dialogen, vaak één op één. Bij momenten ook nogal een bozarre eigengereide aanpak van de politie-inspecteur door gesprekken en vraagstellingen te laten doen door of in het bijzijn van betrokkenen.

De film begint met de moord zelf waarbij je getuige bent van de silhouetten afgebeeld op de muur. Even later komt het levenloze lichaam van het slachtoffer in beeld en wordt het scherm gesplit in een deels zwart scherm wanneer de dader zich even komt vergewissen bij het slachtoffer of hij wel werkelijk dood is. Uiterst sfeervolle aanpak van het gebeuren en een prima openingsscene!

Racisme Ligt aan de basis van de moord en gelukkig weet de kijker al vlug hoe de vork aan de steel zit. De film zakt halfweg wat in en de zoektocht naar Mitch sleepte iets te lang aan. Voorts prima acteerwerk en meer dan degelijke film.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1935 berichten
  • 1880 stemmen

Eén van die noirs waarin de dialoog voorgaat op de actie. Op één of andere manier trekt dit soort films me wel en hier is dat niet anders. Anderhalf uur lang geklets met hier en daar de obligate flash back - met nog meer geklets - en ik zat op het puntje van mijn stoel. Knap van Dmytryk & co hoe ze de sfeer erin houden. Een visueel hoogtepuntje is de ontmoeting tussen George Cooper en Jacqueline White onder het pulserende licht van de cinema. Hun twijfels en onzekerheden over hun relatie krijgen aldus een visuele uitwerking. Het soort scene dat je wel meer ziet in noir.
Ook de muziek van huismeester Roy Webb mag er weer zijn. Behalve de semi-klassieke stukjes brengt hij ook sfeervolle stukjes jazz aan. En last but not least hebben we hier te maken met een stel topacteurs. Robert Ryan is heerlijk onuitstaanbaar, Robert Mitchum is heerlijk flegmatisch en ook de inbreng van Gloria Grahame is top. En dan is er nog het alweer heerlijke tussendoortje van Paul Kelly, in het soort rol dat een David Lynch ook wel zal appreciëren.
Het scenario lijkt in eerste instantie standaard misdaad/noir al neemt het naar het einde toe een moraliserende wending. Zonder dat het vervelend wordt.

Zeer geslaagde film.


avatar van John Milton

John Milton

  • 21894 berichten
  • 11880 stemmen

gauke schreef:
Het boek ging destijds over homofobie, maar anno 1947 heeft de regisseur dat waarschijnlijk niet aangedurfd en het onderwerp (de moord op een homoseksuele man) gewijzigd in antisemitisme en dat was waarschijnlijk al gewaagd genoeg.
Als hij het wel had gedurfd was het alsnog niet door de Hays Code heen gekomen:
Based on Richard Brooks' first novel, "The Brick Foxhole" (1945), written while he was still a sergeant in the U.S. Marine Corps. One of the many subplots of the novel dealt with homophobia, but that was changed to anti-Semitism and became the focus of the story for the film. The decision was made by producer Adrian Scott, who had purchased the rights to the novel, knowing any depiction of homosexuality would not get past the Production Code Administration.

In Richard Brooks' novel, Montgomery kills Samuels not because he is Jewish, but because he is homosexual. Production Code Administration head Joseph I. Breen described the novel in a July 17, 1945, letter to RKO executive William Gordon as "thoroughly and completely unacceptable, on a dozen or more counts." In February 1947, after screenwriter John Paxton had completely eliminated the homosexual plot line from the story, Breen endorsed the project, but he cautioned that the final film should contain "no suggestion of a 'pansy' characterization about Samuels or his relationship with the soldiers".

Gauke is helaas niet meer op de site, maar ik deel het toch even ter info. Blijft moeilijk voor te stellen hoe (relatief) kort geleden dit nog zo was.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4589 berichten
  • 4876 stemmen

Dmytryk is een regisseur van wie ik nog maar weinig gezien heb, tot nu toe eigenlijk alleen The Caine Mutiny. Daar ga ik de komende maanden hopelijk verandering in brengen, er liggen een aantal films klaar. Deze Crossfire viel alvast niet tegen, al was het ook geen meesterwerk. Robert Ryan is in goede vorm als closet-racist, en ook Gloria Grahame valt positief op. De andere rollen zijn wat simpel, met name de rol van Mitchum was vrij nietszeggend en voegde nauwelijks iets toe.

Veel wordt goedgemaakt door het camerawerk, waardoor de film eigenlijk de hele speelduur wel blijft boeien, al is het geen typische noir met fatale dames. Het is meer een Amerikaanse policier waarin de (pijprokende!) inspecteur een listig plannetje moet bedenken om de verdachte te ontmaskeren. Vond de truc (verkeerde adres doorgeven, de verdachte opwachten op het juiste adres) best aardig bedacht, al zal het voor de rechter geen stand houden denk ik. Maar dat was in dit geval ook niet nodig.

Ook apart is de structuur van de film, waarbij steeds iemand anders zijn versie van het gebeuren vertelt. Het geeft de film wel een eigen gezicht, en al is de toon wat moraliserend, gezien de tijd waarin het gedraaid is valt dat ook wel te begrijpen.