Genre: Film noir / Misdaad
Speelduur: 86 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Edward Dmytryk
Met onder meer: Robert Mitchum, Robert Young en Robert Ryan
IMDb beoordeling: 7,3 (9.881)
Gesproken taal: Engels en Italiaans
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Crossfire
"Hate is like a loaded gun!"
Rechercheur Finlay van Moordzaken moet de moord onderzoeken op de Jood Joseph Samuels. De instabiele en licht geraakte gedemobiliseerde soldaat ‘Monty’ Montogommery is hoofdverdachte. Hij is met zijn maten Floyd, Arthur en Leroy gesignaleerd in een bar, samen met Joseph Samuels. Montgommery’s kameraden kunnen zich vanwege overmatig drankgebruik amper iets herinneren van wat er zich in de moordnacht heeft afgespeeld. Floyd is die nacht zelfs meegegaan met het aantrekkelijke blonde animeermeisje Ginny. Finlay krijgt ondertussen steun van sergeant Kelly, die de vier soldaten kent en vermoedt, dat er antisemitisme in het spel is. Maar dan wordt ook Floyd vermoord…
Externe links
Acteurs en actrices
Finlay
Peter Keeley
Montgomery
Virginia "Ginny" Tremayne
The Man
Samuels
Mary Mitchell
Floyd
Mitchell
Bill
Video's en trailers
Reviews & comments
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Low-budget-thriller geniet semi-klassieke status dankzij expressionistische stilering en naar Hollywoodmaatstaven revolutionaire benadering van anti-semitisme. Milieu van oorlogsveteranen wordt geconfronteerd met moord op jood. In Richard Brooks' roman The Brick Foxhole was het slachtoffer nog homoseksueel. (bron: NRC)
De linkse Dmytryk, die enige tijd lid van de communistische partij was, sneed vaak controversiële thema's aan zijn films, zoals het anti-semitisme in Crossfire (1947). Tijdens de anti-communistische heksenjacht in Hollywood weigerde hij te getuigen en kwam hij op de zwarte lijst. Na enkele maanden in de gevangenis besloot hij in 1951 alsnog namen te noemen. Hij bleef een succesvolle regisseur, o.a. van The Caine Mutiny (1954), maar zijn verraad is hem altijd nagedragen.
Purmerend
-
- 2776 berichten
- 3258 stemmen
met Robert Mitchum, Robert Young en Robert Ryan
3x Robert, dat is ook toevallig!
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
CROSSFIRE (IMDB).... ik heb de film nog niet gezien, maar alvast complimenten voor de DVD-hoes: http://tinyurl.com/ftu36
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Het acteerwerk van de 3 Robert's vind ik wat vlak, tov hun presta- ties in andere films.
Evenals in IN A LONELY PLACE en THE BIG HEAT, maakt Gloria Grahame ook hier weer de meeste indruk op mij: aar uitstekende acteerwerk en body-talk, ondanks haar totale bijdrage van zo'n 8 minuten in deze "Noir". Gloria heeft een Oscar voor haar vertolking in THE BAD & THE BEAUTIFUL gekregen, die ga ik nu zeker zsm kijken.
Ditmaal ook 2 boomlange acteurs (zeker voor die tijd) in 1 film: Robert Ryan en Lex Barker (Old Shatterhand), beiden 1.93 m.
Robert Young lijkt wel een kopie van Maigret, zelfs de pijp hebben ze overeen. Loopt wat pijprokend rond alsof hij 't plot al schijnt te weten, de minst inspirerende rol, cq. acteur in deze film. Alleen met dat gepreek krijgt ie ff meer "zendtijd".
Samengevat, 't verhaal is op sommige momenten wat te prekerig. Naast NO WAY OUT uit is dit de 2e jaren-50 film die ik over racisme gezien heb. NO WAY OUT vindt ik qua verhaal en vanwege prima acteerwerk van Linda Darnell en Richard Widmark toch overtuigen- der.
Score 2.5, dankzij Glora Grahame uiteindelijk 3* (IMDB 6*)
Celluloid Dreams
-
- 510 berichten
- 510 stemmen
Wederom een goede noir (zitten er wel slechte in die warner boxjes?), alhoewel dit meer per ongeluk gekomen is. Vanwege het lage budget moest er flink bespaard worden op de belichting. Robert Ryan speelt de sterren van de hemel als gluiperige soldaat die zijn maten wil laten opdraaien voor zijn acties. De veranderingen van zijn personage zijn perfect in beeld gebracht, in het begin kraakhelder als de goede soldaat, maar langzaam veranderd dat en worden de close ups steeds 'slordiger' om zo de waanzin weer te geven. Verder wordt hij nog omringd door Mitchum en een Robert Young die erg in vorm is. En is dit een van de eerste Hollywood films die het antisemitisme zou behandelen.
Mac Hammer Fan
-
- 5451 berichten
- 7718 stemmen
Een genietbaar drama dat het racisme en de vooroordelen aanklaagt. De moralizerende boodschap werd ingekleed in een stijlvolle crime-thriller. "Crossfire" won destijds een Edgar Allan Poe Award en kreeg ook de Prijs voor de Beste Sociale Film op het Festival van Cannes. Daarnaast waren er nog vijf Oscar Nominaties.
Wederom een goede noir (zitten er wel slechte in die warner boxjes?) ...
In elk geval vielen al deze die ik tot nog toe zag - en dat zijn er al heel wat - best mee.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Proest! Robert Ryan is hier fenomenaal. De rol die ervoor zorgde dat ie in latere films getypecast werd. Ontieglijk bedreigend en boosaardig, met schitterend camerawerk om dat te benadrukken.
Destijds een controversiele film, nu nog steeds actueel. Alleen zijn sommige monologen voor Young mbt racisme en vooroordelen naar huidige maatstaven wat 'te' nadrukkelijk uitgeschreven. Vette belichting, cool schaduwspel, mooie camerahoeken en geweldig spel van de gehele cast. Dmytryk is gewoon erg goed! 4*
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Een film noir met een boodschap, toch eigenlijk niet iets wat je snel ziet. Zoals Ramon al aangeeft is de lange monoloog van Young, hoe sterk hij het ook brengt, iets te geschreven en gaat het wat uit van een publiek dat niet bekend is met discriminatie. Dit zou dan ook de eerste film zijn in Hollywood die dit thema behandelde, al valt dat waarschijnlijk moeilijk te controleren.
Ik vond het verder wel een prima noir, maar niet echt uitzonderlijk. De belichting valt met name op. Dmytyk was schijnbaar de noirregisseur die hier het wildst mee omsprong, wat ook al te zien was in het superieure Murder, My Sweet. Verder is het opmerkelijk hoe ingetogen het acteerwerk was. Heel vreemd voor een film van die tijd. Ik vroeg me altijd af of die gigantische zware stem van Mitchum in films als The Night of the Hunter en The Big Steal nou zijn echte stem was of gewoon geacteerd. Hier klonk hij gewoon, dus waarschijnlijk is die zware stem dan toch een acteertruukje. Wel een erg leuke overigens.
Het is echter niet Mitchum die de meeste indruk maakt, maar voor mij toch weer Gloria Grahame, een van mijn favoriete actrices uit de filmgeschiedenis. Daarnaast is ook Robert Ryan geweldig in een intimiderende rol. Robert Young speelt prima een vermoeide agent en de cast wordt compleet gemaakt door een vreemde, onverklaarbare rol van Paul Kelly, die in de credits als The Man omschreven wordt. Ik heb echt geen flauw idee wat hij in de film doet, maar zijn toevoeging geeft de film toch iets extra's mee. Erg leuk. De film wisselt trouwens in bijna iedere scène van perspectief wat op een bepaalde manier verfrissend werkt voor een detective. Het mysterie wordt niet gelijkmatig met het onderzoek ontrafeld, maar door telkens een ander personage te volgen.
Wel is er een plotelement waar ik mijn vraagtekens bij zet: Ryan wordt uiteindelijk met dank aan zijn anafalbetisme ontmaskerd, maar is het niet zo dat het een vereiste is om als sergeant te moeten lezen? Ik weet niet veel van dit soort dingen af, maar ik dacht dat zelfs gewone soldaten moesten kunnen lezen. Van hogere rangen lijkt het me nog logischer.
3,5* voor deze fijne noir. Het is vooral omdat ik genoeg betere ken dat hij niet hoger scoort.
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Ik vond de film bij vlagen nogal traag als peperkoek. Dit ook doordat alles vanaf het begin redelijk duidelijk is en daarna iets te veel verschillende kanten op wilt gaan. Wel een prima cast en een mooie Gloria Rahame.
trebremmit
-
- 2983 berichten
- 1394 stemmen
Een noir met een van de meest vage bijrollen ooit, namelijk die van Paul Kelly, wat deed hij daar en wie was hij? Bijzondere rol en toch voegde het wel wat toe.
Wat ik wel jammer vond was de preek van de detective, iets te moraliserend en niet passend in een noir, voor de rest een prima film met ontzettend goed acteerwerk.
Sutherland
-
- 676 berichten
- 1070 stemmen
Nee, dit deed me niks. Vrij saai en erg langzaam allemaal. Het was ook vrij snel duidelijk. Acteerwerk deed me ook niks, zelfs Robert Michum maakte geen indruk. Ik was blij toen de film afgelopen was(en gelukkig ook kort duurde)
2*
RaoulDuke
-
- 370 berichten
- 881 stemmen
Hoewel er eigenlijk niet echt veel gebeurd voor 'n noir , blijft hij moeiteloos boeien tot het eind, dankzij ondermeer de sterke acteerprestaties, de strakke regie, het goede camerawerk en het interessante thema dat goed wordt uitgewerkt.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Het boek ging destijds over homofobie, maar anno 1947 heeft de regisseur dat waarschijnlijk niet aangedurfd en het onderwerp (de moord op een homoseksuele man) gewijzigd in antisemitisme en dat was waarschijnlijk al gewaagd genoeg.
Echt spannend werd het niet in dit solide drama ('n beetje noir gestileerd), met een boodschap over vooroordelen en vreemdelingenhaat De regisseur maakte in het zwart-wit vakkundig gebruik van licht en schaduw. De cast speelde uitermate sterk.
Movsin
-
- 7948 berichten
- 8245 stemmen
Uitstekende film noir die rascistische daden behandelt. Mooi opgebouwd. De motivatie voor de misdaden komt pas naar het einde toe aan het licht en wordt door de onderzoeker duidelijk uiteengezet. Trouwens heel de film is duidelijk, niet overladen met zijdelingse romances en goed vertolkt door een stel uitstekende acteurs.
Corran
-
- 341 berichten
- 381 stemmen
Kijk, dit vind ik dus tof, een noir die eens niet op het bedrog van een vrouw of geld gaat, maar waar men eens iets anders probeert. OK, het is blijkbaar niet hetzelfde als in het boek, maar het is verschillend genoeg in vergelijking met de klassieke noirs. Ook fijn dat halverwege de film al duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit en je niet eindigt met 5 onthullingen in de laatste 2 minuten van de film. Sterk acteerwerk van alle aanwezige Roberts, jammer dat Mitchum geen grotere rol had. Gloria Grahame is ook wel leuk als Ginny, al is dat personage net iets te cliché noir voor deze film. De manier waarop de moordenaar gevat wordt, vond ik, om redenen die mij zelf ook niet meteen duidelijk zijn, tegelijkertijd slim gevonden maar toch ook nogal stom.
scorsese
-
- 12050 berichten
- 10359 stemmen
Goeie film over een rechercheur die de moord op een man moet oplossen waarbij enkele soldaten betrokken zijn. Een prima eerste helft dat op zich een vrij standaard moordonderzoek is. De tweede helft bevat de beste scenes, voornamelijk omdat dan racisme als motief wordt geintroduceerd. Goed acteerwerk van de gehele cast.
Fisico (moderator films)
-
- 8962 berichten
- 4974 stemmen
Interessante film noir waarbij een moordonderzoek centraal staat. Een film die voornamelijk bestzan uit vele en lange dialogen, vaak één op één. Bij momenten ook nogal een bozarre eigengereide aanpak van de politie-inspecteur door gesprekken en vraagstellingen te laten doen door of in het bijzijn van betrokkenen.
De film begint met de moord zelf waarbij je getuige bent van de silhouetten afgebeeld op de muur. Even later komt het levenloze lichaam van het slachtoffer in beeld en wordt het scherm gesplit in een deels zwart scherm wanneer de dader zich even komt vergewissen bij het slachtoffer of hij wel werkelijk dood is. Uiterst sfeervolle aanpak van het gebeuren en een prima openingsscene!
Racisme Ligt aan de basis van de moord en gelukkig weet de kijker al vlug hoe de vork aan de steel zit. De film zakt halfweg wat in en de zoektocht naar Mitch sleepte iets te lang aan. Voorts prima acteerwerk en meer dan degelijke film.
Bobbejaantje
-
- 1935 berichten
- 1880 stemmen
Eén van die noirs waarin de dialoog voorgaat op de actie. Op één of andere manier trekt dit soort films me wel en hier is dat niet anders. Anderhalf uur lang geklets met hier en daar de obligate flash back - met nog meer geklets - en ik zat op het puntje van mijn stoel. Knap van Dmytryk & co hoe ze de sfeer erin houden. Een visueel hoogtepuntje is de ontmoeting tussen George Cooper en Jacqueline White onder het pulserende licht van de cinema. Hun twijfels en onzekerheden over hun relatie krijgen aldus een visuele uitwerking. Het soort scene dat je wel meer ziet in noir.
Ook de muziek van huismeester Roy Webb mag er weer zijn. Behalve de semi-klassieke stukjes brengt hij ook sfeervolle stukjes jazz aan. En last but not least hebben we hier te maken met een stel topacteurs. Robert Ryan is heerlijk onuitstaanbaar, Robert Mitchum is heerlijk flegmatisch en ook de inbreng van Gloria Grahame is top. En dan is er nog het alweer heerlijke tussendoortje van Paul Kelly, in het soort rol dat een David Lynch ook wel zal appreciëren.
Het scenario lijkt in eerste instantie standaard misdaad/noir al neemt het naar het einde toe een moraliserende wending. Zonder dat het vervelend wordt.
Zeer geslaagde film.
John Milton
-
- 21894 berichten
- 11880 stemmen
Het boek ging destijds over homofobie, maar anno 1947 heeft de regisseur dat waarschijnlijk niet aangedurfd en het onderwerp (de moord op een homoseksuele man) gewijzigd in antisemitisme en dat was waarschijnlijk al gewaagd genoeg.
Gauke is helaas niet meer op de site, maar ik deel het toch even ter info. Blijft moeilijk voor te stellen hoe (relatief) kort geleden dit nog zo was.
Flavio
-
- 4589 berichten
- 4876 stemmen
Dmytryk is een regisseur van wie ik nog maar weinig gezien heb, tot nu toe eigenlijk alleen The Caine Mutiny. Daar ga ik de komende maanden hopelijk verandering in brengen, er liggen een aantal films klaar. Deze Crossfire viel alvast niet tegen, al was het ook geen meesterwerk. Robert Ryan is in goede vorm als closet-racist, en ook Gloria Grahame valt positief op. De andere rollen zijn wat simpel, met name de rol van Mitchum was vrij nietszeggend en voegde nauwelijks iets toe.
Veel wordt goedgemaakt door het camerawerk, waardoor de film eigenlijk de hele speelduur wel blijft boeien, al is het geen typische noir met fatale dames. Het is meer een Amerikaanse policier waarin de (pijprokende!) inspecteur een listig plannetje moet bedenken om de verdachte te ontmaskeren. Vond de truc (verkeerde adres doorgeven, de verdachte opwachten op het juiste adres) best aardig bedacht, al zal het voor de rechter geen stand houden denk ik. Maar dat was in dit geval ook niet nodig.
Ook apart is de structuur van de film, waarbij steeds iemand anders zijn versie van het gebeuren vertelt. Het geeft de film wel een eigen gezicht, en al is de toon wat moraliserend, gezien de tijd waarin het gedraaid is valt dat ook wel te begrijpen.
Het laatste nieuws
Geroemde Michel Gondry-film 'Eternal Sunshine of the Spotless Mind' binnenkort weer te streamen
Biografische dramafilm 'Till' verdwijnt binnenkort uit het aanbod van Prime Video
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Wereldberoemde misdaadfilm 'Goodfellas' van Martin Scorsese vanavond (11 september) op televisie
Bekijk ook
I Am a Fugitive from a Chain Gang
Misdaad / Drama, 1932
44 reacties
Odd Man Out
Misdaad, 1947
44 reacties
Hud
Drama / Western, 1963
34 reacties
The Set-Up
Film noir / Drama, 1949
24 reacties
The Friends of Eddie Coyle
Misdaad / Thriller, 1973
22 reacties
Brute Force
Film noir / Drama, 1947
44 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.