Niagara (1953)

Film noir / Thriller

geregisseerd door Henry Hathaway
met Joseph Cotten, Marilyn Monroe en Jean Peters

De Amerikaan George Loomis is een veteraan uit de Koreaanse oorlog, die daar een trauma aan overgehouden heeft. Met zijn jonge en aantrekkelijke vrouw Rose verblijft hij tijdelijk in een vakantiehuisje bij de Niagara watervallen in Canada. Rose is verliefd op een jongeman en wil George laten vermoorden door haar nieuwe vriend om vervolgens met hem er vandoor te kunnen gaan.

Deze film vind ik de beste film van de films waarin Marilyn Monroe speelt.

avatar van Hemdale
Viel mij wat tegen dit. Gewoon wel een aardig tussendoortje maar ook niet meer dan dat, wat mij betreft. Vooral langdraderig begin vond ik wat irritant. En die Marilyn Monroe vond ik eerlijk gezegt ook niet echt geweldig, eigenlijk maar een matige performance.

Marcoval schreef:
Ja, LINK.

avatar van Dogie_Hogan
Vanmorgen de R-1 versie met vele extra's ontvangen.
Matige film, vooral begin is wat langdradig. (Ook ontvangen R-1 film-noir CRIS CROSS, daar verwacht ik meer van!)
De DVD-extra's mogen er zijn. Vreemd is wel, dat de trailer van deze kleurenfilm in zwart/wit is.

Aandacht gaat naar Marilyn Monroe, maar ook Jean Peters (zie ook haar geweldige performance in "Pickup on South Street (1953)"mag er zijn!
Jean Peters was ca. 15 jaar getrouwd geweest met Howard Hughes; sterk onderbelicht in "The Aviator".

avatar van boerenpummel
Wel een leuke film, vooral door Jean Peters.
Fraai decor ook.

avatar van matthijs_013
Eerste film-noir die ik heb gezien. Ik zal eerlijk zijn; ik had het allemaal iets meer duister verwacht. Toch hield dit mij niet tegen een anderhalf uur te genieten van een vermakelijke film. Hij zwakte wel iets af naarmate het einde naderde.

*3,5

avatar van Dogie_Hogan
Nadeel van kleur is, dat er een stuk (je) suspense weg is.

Probeer eens 't betere Noir-werk:
de juweeltjes LAURA en THIS GUN FOR HIRE uit de MM-Pakketser- vice.

avatar van Naomi Watts
Leuke film.

De film begint erg goed, een heerlijk traag tempo, gewoon lekker genieten van de mysterieuze Rose, de mooie omgeving van de Niagara falls en op je gemak vat proberen te krijgen van de personages.

Erg leuke rol weer van Marilyn. Stijgt niet boven het gemiddelde uit maar het is zeker wel een leuk tussendoortje.

avatar van BASWAS
Aardige film die in full color gebruikt maakt van de schoonheid en het geweld van de Niagara Watervallen om menselijke lusten en onlusten te illustreren.

Leuk om uit de film The Third Man de vriend van het personage Harry Lime, de schrijver Holly Martins, terug te zien. Zijn identiteit is in deze film echter die van een getormenteerde Koreeanse oorlogsveteraan.
De door Joseph Cotten gespeelde filmrol lijkt naast zijn onverwerkte verleden een tikje extra opgelopen te hebben van de als een paar losse molenwieken rondslingerende vrouwelijkheden. Deze komen uit een rol die door Marilyn Monroe vol rode verve gespeeld wordt.

Ik weet nog steeds niet of Marilyn Monroe nu wel of niet kan acteren, is ook niet echt interessant, maar het is in ieder geval toch lekker om haar in een film te zien. Het risico lijkt erg klein om als kijker zelf een dolende Don Quichot te worden doordat je maar nauwelijks een echt oogje kunt laten vallen op haar onopvallende acteerprestaties achter haar heerlijk zwierige presence.

Gelukkig speelt de op een andere manier prachtige actrice Jean Peters mee als een wat meer rustgevende factor die grotendeels alles weer op de drijfnatte pootjes terecht laat komen.

De film van Henry Hathaway is aardig kijkvermaak waarin o.a. het bloed onder iemands ongelakte nagels vandaan gezogen wordt door heerlijk achteloos en subtiel getreiter.

avatar van Toon1
Prachtige setting, wat toch wel de belangrijkste reden is voor mijn 4*. Verder een leuk maar standaard film noir verhaal en natuurlijk Marilyn Monroe, maar ook de geweldige Joseph Cotten.

avatar van Kuck-x
Heerlijke film. De opbouw is knap: je aanvankelijke (pogingen tot) sympathie voor Monroe en Cotton brokkelt gestaag af, waardoor Peters vanzelf het aangename middelpunt wordt. Een prachtiger decor voor zo'n gepassioneerd verhaal is nauwelijks denkbaar. Mooie centrale rol ook voor de Bell Tower.

Dick2008
Mag er wezen deze film gefilmd in een fraaie omgeving. Niet echt super maar toch zeker de moeite waard.

avatar van Metalfist
Marilyn Monroe and "Niagara" a raging torrent of emotion that even nature can't control

Gisteren na het fantastische Boat That Rocked was ik zo in de sfeer van film dat ik algauw nog één van mijn favoriete Marilyn Monroe's uit de kast pakte. Some Like It Hot duurde te lang en Seven Year Itch heb ik niet op DVD dus werd het deze Niagara.

Niagara heeft in feite een simpel moord plot maar dat wordt grotendeels opgevangen door de ideale setting van de watervallen. Kan me wel voorstellen dat het redelijk gemakkelijk moet zijn om hier een moord te verdoezelen. Naast de setting is ook de chemie tussen Cotten en Monroe iets wat de film net dat beetje extra geeft met als hoogtepunt de scène waar Monroe het nummer Kiss opzet om Cotten stikjaloers te maken. Iets wat ik trouwens zeer mooi in beeld vond gebracht was de uiteindelijke moord van Cotten op Monroe. De camera hoog in de klokkentoren, schaduw en dan uiteindelijk het lijk dat neervalt. Visueel echt een plaatje.

De film begint al oogstrelend met beelden van de Niagara waterval en wordt daarna nog oogstrelender wanneer Marilyn Monroe in het beeld verschijnt. Leuk weetje is dat niemand had verwacht dat Monroe effectief naakt onder die lakens ging liggen maar door het te doen gaf ze in ieder geval wel net dat extra sensueel tintje aan haar personage. Marilyn Monroe is dan ook maar de enige reden waarom Niagara aan de 3.5* geraakt. is het haar schoonheid, is het haar flair of haar zwoele stem? Ik weet het niet maar vanaf dat ze in beeld komt ben ik niet meer weg te slagen bij de televisie. Hier bewijst ze trouwens ook dat ze echt wel kon acteren i.t.t. wat vele anderen beweren. Iemand die ook kon acteren en zich al onsterfelijk maakte in The Third Man is Joseph Cotten want alhoewel zijn rol minder is als Harry Lime is hij hier toch ook weer geweldig om naar te zien. Jean Peters verdient trouwens ook nog wel een eervolle vermelding want ze slaagt erin om naast Marilyn Monroe toch ook nog mijn aandacht te trekken en dat moet niet simpel zijn geweest. Rest van de cast was niet echt speciaals, niet slecht maar zeker ook niet wauw.

Amusante film die wordt gedragen door grotendeels Monroe maar ook door Cotten. Het wordt niet allemaal nodeloos uitgerekt maar is kort en krachtig.

Metalfist schreef:

Ik vind in ieder geval ook dat Marilyn wel kon acteren en zingen deed ze trouwens ook aardig. Voor zo'n mooie meid was het destijds niet zo gemakkelijk om je te bewijzen in het mannenwereldje en de geldende taboes. Maar ze was ongetwijfeld meer dan alleen maar een sexbom.

avatar van Dogie_Hogan
Wow, de regiovrije Blu-ray release is geweldig: comparison.
Met NL subs, en gestegen op mijn Blu-ray wensenlijst.

Marcoval schreef:
Weet iemand misschien of deze film los verkrijgbaar is op dvd?

Onlangs bij Amazon-UK de Blu-ray gekocht. T.o.v. van de DVD cover-art is die bij de Blu-ray erg minima-listisch, maar de transfer is daarentegen super. Geweldig mooi beeld (Monroe levensecht!), zone-vrij en met NL subs!

avatar van alexspyforever
Dit kan ik moeilijk als een Marilyn-film bestempelen, want het is duidelijk Jean Peters die volgens mij het beste acteert. De omgeving is natuurlijk prachtig. Het verhaal is niet super, maar toch interessant en genoeg spanning om van het begin tot het einde te genieten. Jammer toch dat de acteur die de echtgenoot van Jean Peters speelde zo een sukkel was, maar wellicht was hij zo getypecast.

Dick2008 schreef:

Dit is de derde keer dat ik hem zie, maar hou nou maar op. De tweede keer was nog niet eens zo lang geleden (april 2009), toen was ik op zoek, waar de vrouw een lading platen aan diggelen smeet, dat was Lauren Bacall in Man with a horn.
Joseph Cotton speelt hier de gekwelde echtgenoot en die knijpt een plaat aan stukken. . De watervallen waren laatst nog in het nieuws vanwege bevriezing. Het is in een mooie omgeving gefilmd, maar trage film en ben op Monroe echt wel uitgekeken. Was toen een zeer succesvolle film. 3.0

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuke film, met Niagara als leuk decor - de doorsnee honeymoon-bestemming van de jaren 50.

MM heeft een kleinere rol dan de poster wil doen geloven, maar doet het wel aardig. Maar de film blijft een beetje tam. Hoe de vork in de steel zit wordt al vrijwel onmiddellijk duidelijk na de vondst van het lichaam, en ook het restant verloopt redelijk voorspelbaar.

Maar het kijkt lekker weg, en er valt zelfs wel wat te glimlachen. Ik vond de grijnzende stelletjes met hun regenpak aan die overal doorheen stapten ten minste wel zo vermakelijk (zelfs als ze bijna naar beneden duikelen krabbelen ze lachend op).

Puike service van de politie en de reddingsbrigade trouwens, kom daar maar eens om tegenwoordig.

Hitchcock zou het hier en daar wel wat verbeterd hebben, maar al bij al is deze toch wel een behoorlijke thriller.
Hoogoplaaiende ruzies, passie en emoties, zoals in die periode vanuit Hollywood graag vooruitgeschoven en met de nodige suspens.
Aldus een typisch Amerikaans product met een Marilyn Monroe - wat zong ze graag - die niet alleen in haar privé voor bewondering en opschudding zorgde.
Goede middenmoot

Goeie film over een echtpaar dat na drie jaar huwelijk op huwelijksreis gaan naar de Niagara watervallen. Een film-noir met een simpel plot die wellicht nu wat oubollig overkomt, maar daarom niet minder charmant is. De Niagara Falls vormen zeker een mooi decor, maar het is uiteindelijk toch Marilyn Monroe die hier de show steelt.

avatar van durange
Wederom niks speciaals. Gewoon een film mee te pakken om de tijd te doden maar levert niks substantieels. Het pluspunt was prachtige Marilyn in Technicolor. Maar dan kijk ik volgende keer toch liever Gentlemen Prefer Blondes

avatar van yeyo
Qua suspense of plotontwikkeling heeft Niagara weinig te bieden. Je merkt dat Hathaway probeerde om Hitch wat te plagiëren, onder andere door de lukrake close-up van de tweekleurige brogue oxford schoenen die de flamboyantie van de slechterik moeten illustreren à la Strangers on the Train. Alhoewel lukraak: die schoenen spelen later nog een fundamentele rol, aangezien Cotten er the old switcheroo mee uithaalt in de visitehal van Niagara Falls. Ja, blijkbaar moet je van schoenen wisselen om Niagara Falls te bezoeken, zoals in een bowlingbaan. Niagara doet als film wel denken aan een uitje naar een bowlingbaan: felgekleurd massavermaak, op en top Amerikaans en een tikkeltje vulgair. Dat laatste heeft hoofdzakelijk te maken met de turbokont van Marilyn. Al speelt zij, noch Cotten echt een sleutelrol, hun verboden lust en gevaarlijke passies zijn slechts met mondjesmaat beschikbaar, de homeopatische verdunning van de typische noir thematiek. De katalysator van de film is het personage van Max Showalter (wie? ), een perfect aseksueel knulletje uit het Eisenhower tijdperk die - hoe kon het ook anders - op de marketingafdeling van een cornflakesbedrijf werkt. De levensstijl die hij belichaamt is er één van deugdzaam plezier, bescheiden verwondering en verkavelingshedonisme. De frenesie van een middenklasse die eindelijk welvarend genoeg is voor boottochtjes, coca cola en strandfuiven, my baby and I just want a good time. Op een gegeven moment commandeert hij z'n vriendin zelfs om een krat bier te verplaatsen als bezigheidstherapie, om in beweging te blijven. Deze vitale levenslust en viriliteit vormen de kernwaarden van de golden fifties, een periode die mogelijks niet zo aangenaam was voor sommige minderheidsgroepen, maar zich ideaal leende voor expressies van schoonheid en vrijheid. Je gaat het Firenze van de 14de eeuw toch ook niet afrekenen op haar behandeling van de hugenoten? Dat de film een overwinnig betekent van het burgermansfatsoen op de grootstedelijke zedeloosheid blijkt ook uit de scène waar het hoofdpersonage z'n hysterisch wijf in plaats van een mep of een dubbele whisky ... een glas kraantjeswater geeft. Hoezo film noir???