Christmas Holiday (1944)

Film noir

geregisseerd door Robert Siodmak
met Deanna Durbin, Gene Kelly en Richard Whorf

Jackie trouwt met de Zuidelijke aristocraat Robert. Helaas blijkt dat Robert de gewelddadige streken van zijn familie niet is verleerd en hij trekt Jackie in een leven vol ellende. Wanneer Robert een moord begaat wordt Jackie door haar schoonmoeder geïnstrueerd haar mond te houden.

avatar van Dogie_Hogan
DE kerstfilm voor Film-Noir liefhebbers....

avatar van matthijs_013
Een zeer misleidende titel, maar ook een zeer vlotte film. Nee, dit is geen kerstfilm. Er ligt geen sneeuw en er wordt nieteens gesuggereerd dat het vakantie of überhaupt winter is.

De film heeft meer weg van een melodrama dan een film noir. Tenminste, dat dacht ik, tot het einde aanbrak. Dit was zeer spectaculair en Durbin bewijst hierin dat ze meer is dan een simpele musicalsterretje. Ze is daadwerkelijk een getalenteerde actrice.

avatar van ToNe
Wisselvallige film van noir-meester Robert Siodmak. Gescript door Herman 'Citizen Kane' Mankiewicz n.b. moddert de film te lang door in melancholie, die het 'Kerstkader' versterkt. Want Christmas Holiday is een raamvertelling, die eigenlijk te weinig aandacht schenkt aan de oorzaken van de 'Kerstblues' van Deanne Durbin, die als nachtclubzangeres misschien ook wel andere diensten verleent.

In deze raamvertelling zien we nl. het werkelijke verhaal van een onschuldige jongedame, die verliefd wordt op een man, maar zijn overheersende moeder erbij krijgt. De moeder, een sterke rol van Gale Sondergaard, krijgt te weinig speeltijd om haar duivelse trekken te tonen. We weten zelfs niet wat er met manlief mankeert (gokverslaafd, gewelddadig, Oedipuscomplex?) Dan komt het aan op het slotakkoord, dat uit de lucht lijkt te vallen, maar wel antwoordt aan de melancholische toon van de film.

Wel een grappige noot: Gene Kelly, bekend geworden door zijn musicals, vraagt aan Durbin om te dansen. Ze lopen de trap af, richting de dansvloer. Als ze willen aanzetten om te dansen, is het liedje afgelopen. Gene Kelly komt niet aan dansen toe.